NiMH batterijen; 0.3V verlies.......

• Topicstarter Topicstarter Wim-Leen
  • Startdatum Startdatum
W

Wim-Leen

Guest
Hoi; ik heb als oplaadbaartjes een stel NiMH batterijen en het viel mij een tijdje terug al op dat het 1.2V batterijen waren.
Afijn; 4 van die dingen geeft dus een verlies van 1.2V en zou er dus een vijfde batterij nodig zijn; daar geeft de houder echter in veel gevallen geen ruimte voor!
Zeker bij zenders waar (in mijn geval iig) 8 van die krengen ingaan, heb ik dus een behoorlijk groot verlies van 2.4V.
Nu vraag ik mij af of dat echt een negatieve uitwerking zal hebben op de zender/autoservo's ed. of dat de zaken er wel een beetje op aangepast zijn? Dat een zender eigenlijk op 9.6 volt hoort te werken en een beetje teveel op zijn donder krijgt als er normale batterijen in gestopt worden?

Of; hoe lossen anderen het probleem op?

Wim-Leen,
Er is helmaal NIETS aan de hand. Dat "verlies" bestaat helemaal niet. Er is over dit onderwerp al heel wat geschreven maar het is een beetje gefragmenteerd. Overal staat wat en het is een beetje lastig terug te vinden. Het komt hier op neer:
De "normale" batterijen geven 1,5V per cel af. Dat is in onbelaste toestand en als ze nieuw zijn. Al vrij snel nadat ze in gebruik zijn genomen zal de spanning in zakken. Van die 1,5V blijft al snel minder over. Naarmate de batterijen leger raken zal de spanning steeds verder in zakken en als de batterij ongveer 0,8V is kan je stellen dat hij leeg is en kan je hem weggooien. Met ander woorden gedurende het "leven" van de batterij zal hij gemiddeld absoluut minder dan 1,5V afgeven.
Nu oplaadbare (accu) cellen. De meest gebruikte zijn NiCad en NimH en die geven 1,2V af.
Als ze net van de lader af komen en goed vol zijn zal de spanning wel tot 1,4V opgelopen kunnen zijn. Na een poosje van de lader zal dat in zakken maar rond de 1,3V blijven "hangen'.
Als je ze gaat gebruiken zal de spanning redelijk snel terug lopen tot ongeveer 1,2V EN DAAR EEN HELE TIJD BLIJVEN. Pas als de cel vrijwel leeg is zal de spanning verder inzakken en moet je de cel weer opladen om hem weer te kunnen gebruiken.
Gedurende het gebruik zal de spanning van de Nicad of NiMH cellen dus vrijwel constant rond de 1,2V blijven hangen en krijgt de zender of de ontvanger dus een vrijwel constante spanning.
Als er al sprake is van verlies zal je dat dus eerder hebben met gewone batterijen dan met oplaadbare NiCad of NiMH cellen. Dus geen problemen en gewoon gebruiken.

Back