NiMH batterijen ontladen met Multiplex LN-5014

• Topicstarter Topicstarter nezscar
  • Startdatum Startdatum
N

nezscar

Guest
Goedemiddag!

Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Vanmiddag wilde ik voor het eerst de batterijen van mijn zender (Spektrum DX3) ontladen. Hierin zitten 8 x 2300 mAh batterijen van ieder 1,2 volt.

De lader welke ik gebruik is de Multiplex LN-5014. Wanneer ik de laadkabel aansluit op mijn zender en de batterijen wil ontladen met 0,50 A, slaat hij naar 1 seconde af. Iemand enig idee wat ik verkeerd doe?

Verder is er een menu bij het ontladen voor het volgende:
Final discharge voltage:
In this menu the termination voltage for the discharge procees can be set within the rang 0,1 V to 16,8 V. Kan iemand mij uitleggen wat hiermee nu precies bedoeld wordt.

Het ontladen van mijn ontvangeraccu lukt wel goed (6 V 3600 mAh accu NiMH).

er zit een diode in je zender die er voor zorgt dat je niet kan ontladen via de laadpoort, die beveiligt tegen ompolen, en die ook zorgt dat delta peak niet goed werkt.

diode eruit (overbruggen), of accu uit je zender en dan met een aparte kabel aan je lader en dan ontladen.

instellingen van het voltage waarbij de ontlading stopt. (dus het eindvoltage) :) heel simpel, asl je tot 1 volt per cel wilt ontladen bij bijvoorbeeld een 6 cellen pakket, dan zet je daar 6 volt neer.

Ok, het eerste deel begrijp is, het tweede niet.
Hoe weet ik tot hoever een cel ontladen dient te worden. Ik heb bijvoorbeeld een 6 volt ontvangeraccu van 3600 mAh. Wanneer is deze goed wil ontladen, zodat die weer maximaal geladen kan worden, waar moet ik dan de lader op instellen qua voltage?

een 6v ontvangeraccu is 5 cellen van 1.2 volt ( = 6v)
omdat het nimh cellen zijn, zou ik ze ontladen tot 1.0 volt per cel, of 5.0 volt. :)
nicd cellen kunnen in proncipe nog wat verder ontladen worden.

maar zo lang je met delta peak laad, is ontladen niet iedere keer nodig, alleen af en toe is het handig, om je accu's in goede conditie te houden, en om te controleren hoeveel (ontlaad, niet oplaad) capaciteit ze nog hebben :)

Toen ik zo'n vraag aan naar pkracing mailde, kreeg ik als antwoord terug dat je NiMh cellen voor ontvanger en zender juist niet moet ontladen, omdat de opbouw heel anders is dan de accupacks van 7,2v die in electro auto's worden gebruikt (waar het ontladen vaak mee vergeleken wordt). Hoe zit dat nou?

Het steeds ontladen van een accu voor het weer opladen is echt niet nodig. Door een groep mensen wordt beweerd dat je accu daardoor betere eigenschappen krijgt of ze langer behoudt. Tot nu toe heb ik daar nog nooit herhaalbare bewijzen van gezien alleen mensen die beweren die voordelen te ondervinden. Sommige van die voordelen kunnen niet eens als je weet hoe zo'n accu van binnen in elkaar zit en werkt maar toch wordt er beweerd dat het wel zo is.
Het zij zo, die mensen hebben er voordelen van (denken ze?) laten ze het dan rustig doen. Voor heel veel "gewone" modelbouwers zullen deze voordelen gewoon niet aanwezig zijn of zo klein dat je ze kan verwaarlozen. Voor hen tellen alleen de nadelen en die zijn behoorlijk groot.
Lees voor meer informatie, onder andere hierover, de artikelen in de modelbouw FAQ eens door.
Je vindt die HIER voor de NiCad cellen en HIER voor de NiMH cellen.

Bedankt voor dat stukje. Maar toch is er één vraag nog niet beantwoord:

Kun je een 1400 mAh NiHMhumppack ook met 150 mAh per uur opladen? Dit is namelijk iets meer dan die 10%.

Mischien dat het er wil in staat maar dat ik het niet begrijp.

C-M

Back