NiMH cellen matchen, hoe?

Ik ga zelf 3 accupacks in elkaar solderen voor in mijn Easy Star.
Daarvoor heb ik 24 maal 2/3 C 1400 cellen gekocht van Intellect. Nu wil ik de cellen zoveel mogelijk matchen maar hoe?

Ik beschik over een lader waarmee ik zowel de laad als ontlaad capaciteit kan meten, is dit een (goede) methode?
Of kan ik beter na het laden de spanningen meten?

Gelijk nog een vraag, is het mogelijk om de cellen in het pack goed gelijk te trekken door ze bijvoorbeeld langdurig met 25 mA te laden?

Mijn lader blijft na het ontladen met 2A nog lang doorontladen met enkele mA, zou dit ook zijn om de cellen gelijk te trekken?

Enkel verwijzen naar het faq daar kan ik niet veel mee :?
Ik had het al gelezen voor ik de vragen stelde en stel ze dus omdat het faq mij niet ver genoeg kon helpen!

Helaas ken ik geen methode om op een simpele wijze cellen te matchen. M'n eigen accupakkettten stel ik altijd "willekeurig" samen.

Om de cellen op een gelijk ladingsniveau te krijgen kan je het beste de cellen na het samenbouwen tot een pakket 16 uur laden met in jouw geval 140 mA of daaromtrent. De "enkele miliamperes" die jij noemt zijn vrijwel zeker onvoldoende om de cellen op gelijk ladingsnivea te brengen.

Het is altijd verstandig de eerste ladingen, het formatteren, op 1/10 C uit te voeren.

Succes

N.P.S.

Als het allemaal nog losse cellen zijn dan paralel koppelen en als een grote cel laden mits je lader dat aankan. Als het pakket dan vol is alles weer los halen en de cellen in serie zetten. Je bent er dan zeker van dat alle cellen de gelijke toestand hebben.

Zijn het al kant en klare pakketten dan de manier van de faq volgen en eventueel kijken wat de fabrikant aangeeft.

Pushen en matchen wordt voornamelijk gedaan door wedstrijdrijders, voor hun kan die ene meter het verschil uitmaken.
In een easy-star zul je er niks van merken en is het verschil te verwaarlozen.

Probeer wel cellen uit een dezelfde serie bij elkaar te doen.
Daarna eerst langzaam laden en klaar ben je.

Als het om zulke kleine verschillen gaat dan heeft matchen inderdaad geen zin.

Ik wil ze niet eerst parallel solderen en dan in serie omdat ik dan twee maal de accu moet verhitten en dat durf ik niet aan. Denk wel dat het de beste methode is maar ik kan de cellen ook nog per cel laden voor ik het pack van krimpkous voorzie.
De 1/10 c methode lijkt mij overigens ook prima dus dat kan hem ook nog worden!

Ik weet in ieder geval voldoende, bedankt!

Per cel laden is een overbodige actie als het ook per pakket kan. Het resultaat van per samengesteld pakket laden is precies hetzelfde omdat de stroom door alle in serie geschakelde cellen vloeit. Bovendien, 24 cellen individueel langzaam laden kost je ruim drie weken (één cel per dag) omdat het langzaam laden 16 uur duurt.

Alle cellen eerst parallel schakelen en dan laden zou ik je niet aanraden. De ladingstoestand per nieuwe cel is immers onvoorspelbaar, de accu's krijgen wel een gelijke klemspanning, maar geen gelijke lading en daar was het om te doen.

N.P.S.

Ik bedoelde meer 1.4A deltapiek laden per cel!

[s:3bb272720d]Soms lees je dat het langzaam laden van een nieuwe cel beter is dan snelladen, weet niet of dit waar is?[/s:3bb272720d]
lees in je vorige bericht dat dit beter is dus een overbodige vraag :oops:

Matchen is niet alleen weinig zinvol voor het merendeel van de modelbouwers, de meeste kunnen het niet eens.
Er komt heel wat kijken bij het matchen van cellen en als je het zelf wilt doen zal je een flinke tiet met geld mee moeten brengen.
Als je interesse hebt dan moet je DIT draadje eens lezen dan weet je wat ik bedoel.

Back