nimh laden met "gewone nicd" lader?

• Topicstarter Topicstarter easy2
  • Startdatum Startdatum
E

easy2

Guest
ik heb thuis een universeel lader, die ik al jaren voor nicd gebruik, en nu wil ik hem ook vool nimh gebruiken. deze lader stelt automatich het voltage in, ik hoef aleen maar het amperage op te geven. ik heb al gezocht op het forum, en kwam tot de conclusie dat dit gewoon kan, maar dat je alleen met een delta V lader moet uitkijken omdat die V anders is bij een nihm accu.

ik wil het toch wel even zeker weten, voordat ik aan de gang ga.
ik wil hem trouwens gebruiken voor een nimh ontvanger packje van 2300 mah.

gr easy

ik zelf heb mijn NIMH accu's ook geladen met een NICD lader en je kunt ze opladen, en ze raken ook redelijk vol, maar je accu's worden te heet!!
en als NIMH's te heet worden gaat de inwendige spanning kapot en kun je ze na 2 maanden weg donderen.
ik raad het je af, ik neem aan dat je wel zuinig op je spullen bent.

GroeT Robo

als je er naast blijft zitten, niet te snel laad, en afkoppelt wanneer ze warmpjes worden, kun je ze laden, echter niet helemaal vol komen ze dan. maar je molt ze er niet mee.

Toch beter een delta peak kopen, liefst een compulader.

hmz, een lader van 200 euro voor een ontvangerpakje? ik hoef hem niet snel vol te hebben hoor, met meer als 0,1 C laad ik hem toch niet. ik denk dat ik de 2300 mah accu met ong 150 mah ga laden. nicads kun je in principe oneindig aan de lader hangen als je ze zo langzaam laad. is dit bij nimh niet het geval?
en aangezien het nimh is, en geen racing pack, dus er is geen behoefte om hem zo vol megelijk te krijgen, dan maakt het toch ook niet uit al hij niet helemaal vol is?

gr easy

als het voor een ontvangerpakketje is is er idd geen probleem, gewoon 14 uur aan de 1/10 c en pakketje is netjes vol, mist pakketje leeg was, anders wat minder lang laden. Kan weinig mee misgaan.

enne.... compu laders zijn er al vanaf 65 euro..

gr
tim broeke

easy2 zei:
ik denk dat ik de 2300 mah accu met ong 150 mah ga laden. nicads kun je in principe oneindig aan de lader hangen als je ze zo langzaam laad. is dit bij nimh niet het geval?
gr easy
Tim,
Eh sorry, easy 2,
NiCad en NiMH moet je NIET te lang aan de lader laten hangen ook niet met een dergelijk lage stroom. Het is slecht voor de accu waardoor hij duidelijk korter zal meegaan.
NiMH accu's kan je heel goed versnelt laden, daar "voelen" ze zich het beste bij. Versneld laden is laden met een stroom tussen 0,5C en 1C. in jouw geval dus laden met 1150 tot 2300mA. Als je dat gaat doen moet je wel zorgen dat je een lader hebt die op tijd stopt met laden want ook NiMH accu's kunnen slecht tegen overladen. Een goede delta piek lader die geschikt is voor NiMH is dus wel noodzakelijk. Een super de luxe computerlader is niet nodig, je kan heel goed zelf de maximum stroom en het aantal cellen instellen. In veel gevallen is dit zelfs beter omdat een automaat nog wel eens de verkeerde (te hoge) laadstroom wil instellen. Je moet dan natuurlijk wel opletten dat je dat instellen goed doet.
Ik ben bezig met een verhaaltje over Nicad's en NiMH accu's net zoals ik al over de loodaccu's heb geschreven. Nog een week of twee geduld dan hoop ik het af te hebben.

Ik heb eigenlijk hetzelfde probleem met een NiMh accupakketje.
Voor Nimh is er toch ook zoiets als temperatuur laden.
Bij hoeveel graden met je je lader uitzetten of is het niet aan te raden.

John

je NIMH cellen mogen niet te heet worden. volgends mij moet je ze bij 38 graden uit zetten..
maar goed niet iedereen kan dat meten, dus als ze hand warm worden is hetgoed worden ze warmer er af halen!

Groet Robo

Bedankt Roboscan.
De eerste keer heb ik hem met mijn NiCad lader geladen en werd hij bijna 45 graden toen hij delta piek afsloeg.
Ik heb hem nu geladen met 1 Amp. en ben gestopt bij 39 graden en er is ongeveer 960 mAh in gegaan, het accupakketje is 1000 mAh.
Temperatuur meten is makkelijk, ik heb gewoon een digitale thermometer van een paar euro tussen de krimpkous gestoken en je heb precies de temperatuur.

John

slim... waar heb je die meter gekocht ?? want ik wil ook wel eens de warmte van o.a. me banden en motor weten??

Groet Robo

Wat is jullie ervaring met een simpele lader zoals de robbe 5r e.d. met nimh?

grt.

multiplex zei:
er is ongeveer 960 mAh in gegaan

hoe kun je eigenlijk weten hoeveel mah er in een accu is gegaan? gewoon kijken hoe lang je laad en dat keer de laadstroom?

NiMH accu's kan je heel goed versnelt laden, daar "voelen" ze zich het beste bij. Versneld laden is laden met een stroom tussen 0,5C en 1C. in jouw geval dus laden met 1150 tot 2300mA

aangezien dit stukje heb ik het eens geprobeert met een prolux ultrapeak lader, dit is een V-peak lader die minimaal 1 amp laad, 4 tot 7 cellen, nicd/nimh.
omdat ik eerst dacht dat het niet goed zou zijn om zo'n pakje met meer als 1/10 c op te laden, heb ik dit nou pas geprobeert.
maar zo gauw ik hem aan het laden zet, gaat gelijk het voltage omhoog naar 6,6 volt. en na ong 10 min stijgt het voltage naar 6,8 volt en nog een halve minuut later gaat de lader uit door de V-peak. wat gaat hier mis? met deze lader kon ik altijd wel gewoon goed nicd racingpack's laden, die hardstikke vol kwamen.

gr easy

Als een 4 cellen pakket (ontvangeraccu toch?) oploopt naar 6,6V dan is er iets goed mis mee. Ik denk echter dat je een 5 cellen pakket gebruikt en dan is er niets aan de hand. Het probleem is alleen dat de spanning van NiMH in het begin van het laadproces instabieler is dan van NiCad. Tijdens het stabiliseren kan de totaal spanning van alle cellen bij elkaar iets oplopen en dan weer iets inzakken wat de lader als een delta piek ziet en de dus stopt.
Wanneer je de laadstroom hoger maakt (minimaal 0,5C maximaal 1C) verloopt dit proces sneller en blijft dan binnen de periode waarin de lader nog niet naar de delta piek kijkt. Dit is meestal iets van 10 minuten.

het gaat wel om een 4 cellen pakje(aa formaat) van 2300 mah. die heb ik geprobeert op te laden met 1 amp. als ik het nou met 2 amp probeer, kan ik dan m'n accu kapot maken als het voltage weer zo omhoog schiet?

Met 2Amp laden zou ook nog moeten kunnen maar als de spanning voor 1Amp al naar 6,6V en uiteindelijk zelfs naar 6,8V oploopt is er iets mis. Waarschijnlijk heb je een rotte cel of zo, de inwendige weerstand ervan is dan behoorlijk opgelopen waardoor de cel warm zal worden en de spanning erover oploopt. Is dat bij 1A al het geval dan zal het bij 2A erger zijn. Ga je het met 2A proberen blijf er dan wel bij en voel af en toe even of de boel niet te warm wordt. Zolang je de cellen nog makkelijk in de hand kunt houden is er niets aan de hand. Loopt de temperatuur van één of meerdere cel(len) plotseling op dan moet je stoppen. Die cel(len) die dan het heetst zijn veroorzaken hoogstwaarschijnlijk de problemen.
Vervang in dat geval het hele pakket en ga niet één cel vervangen. Het is je ontvangeraccu en die moet zo betrouwbaar mogelijk zijn. Je kunt beter wat extra uitgeven voor een hele nieuwe accu dan één cel en later met brokken komen te zitten.

aha, bedankt voor het duidelijke antwoord. maar het gaat om een pakketje wat ik net nieuw heb gekocht, zou ik in de winkel kunnen aantonen dat hij niet goed is?

gr easy

easy2 zei:
aha, bedankt voor het duidelijke antwoord. maar het gaat om een pakketje wat ik net nieuw heb gekocht, zou ik in de winkel kunnen aantonen dat hij niet goed is?
gr easy
Dat zal voor een leek niet zo makkelijk zijn. De winkel zal overigens vrijwel altijd zeggen dat jij iets fout hebt gedaan en bewijs dan maar eens dat het niet zo is.
Ik wist niet dat het om een nieuw pakket ging. Mogelijk kan je er wel iets aan doen. Ontlaad de accu helemaal. Het is het beste om niet verder te ontladen dan ongeveer 1V per cel. Afhankelijk van de ontlaadstroom kan dit wat zakken tot 0,8V per cel bij een ontlaadstroom van zo'n 2A.
Laat de accu nu afkoelen en laad hem daarna op met een lage laadstroom. Gebruik 1/10 van de capaciteid als laadstroom en laad dan gedurende 14 uur. Als alles goed gaat is het mogelijk dat alle cellen weer netjes in de pas lopen zodat de problemen over zijn. De kans is echter groot dat je deze procedure een keer of drie moet herhalen voordat alles weer in orde is. Is het na drie keer nog steeds niet goed dan kan je het beste een andere accu kopen. Probeer bij de winkel wel garantie te claimen want niet geschoten is altijd mis.
Succes.

Back