nimh laden met lipo

Lipos werken heel anders dan nimh-nicd. Aleen qua voltage al!

Andersom is het wel mogelijk met een stukje laad electronica er tussen begreep ik.

Ik heb ook weleens gehoord dat nimh accu's enkel een beter soort metaal hebben en dat de laders gewoon precies op tijd afslaan
kan ik zo dan niet gewoon met nicd een nimh laden?

gr,

niels

ps bedankt voor de snellereactie

nimh en nicd zijn bijna gelijk op na dat nimh een onnauwkeurigere (niet zo goed detecteerbare) delta piek heeft een lipo is heel anders.
En nimh heeft geen geheugen effect, lees de faq eens door :wink:

eigenlijk wel , maar je moet de laadtijd in de gate houden , ik zal gewoon een nimh lader kopen (ik heb er een te koop!)

Welke NiCd lader? Bij sommige kan dat, bij andere weer niet.

Delta peak laders slaan af als ze zien, dat de accuspanning daalt. Dit is het teken dat de accu (te) vol is. Bij NiMH moet dat als de spanning zo'n 5 milliVolt zakt en bij NiCd bij zo'n 20 milliVolt (dit zijn alleen richtgetallen). Sommige laders hebben een instelbaar aantal milli-Volts en andere hebben een vast ingestelde waarde, die ook voor NiMH-accu's geschikt is.

Het antwoord op de vraag of je NiMH kunt laden met een LiPo lader is het antwoord simpel NEE. De manier waarop een NiMH geladen moet worden is volledig anders dan LiPo's geladen moeten worden. Voordat er nu geroepen gaat worden dat het wel kan geef ik dat toe maar dan heb je wel de nodige extra elektronica erbij nodig. Wat je dan eigenlijk doet is de LiPo lader als voeding gebruiken voor een NiMH lader.

:|
Ik denk dat ik mij kan voorstellen hoe het zal voelen als je als enige brandweerman in een grote bosbrand staat.
Steeds als je denkt dat het vuur uit is, begint het in de andere hoek weer opnieuw te branden.

Leest nu niemand de FAQ's, of zijn ze te moeilijk te begrijpen?

Nu we dan toch bezig zijn:

Kan ik ook benzine tanken met mijn dieselauto? ;)

Voordat dit draadje helemaal wordt verziekt door onzin:

Voor lipo`s heb je een speciale lipolader nodig, voor 17 eurootjes heb je er al een die volautomatisch is.

NimH kun je laden met een niccad lader, let wel op of hij op tijd afslaat.

je bedoelt deze:
230276_LB_00_FB.EPS.gif

???

Bestnr.: 230276 - 89
Alleen zijn deze maar voor een vast aantal cellen. en ook voor een vast ingestelde stroom.
Ze zijn ook vanaf 230V, maar dat hoeft geen voordeel/nadeel te zijn.

Wel lekker goedkoop

ja zolang het werkt
maar hij is niet voor een vast ingestelde stroom hij laad met 1,2 A maar je kan ook gewoon 8000 mah kokam cellen eraan hangen!

gr,

niels

Back