NiMh laden met Ultramat 14

• Topicstarter Topicstarter DrifterFRD
  • Startdatum Startdatum
D

DrifterFRD

Guest
Ik ben al een tijdje aan het proberen mijn NiMh accu's te laden met mijn Ultramat 14, maar het lukt niet.
De accu's die ik heb zijn 2 Intellect 3600mah NiMh's.

Ik heb al geprobeerd te laden van 5Mv tot 15Mv, maar het lukt alsnog niet. Ik laad met 1.8A, dus het zou 2 uur moeten duren.
De lader slaat na een paar minuten af. Charge END staat er dan. Er is geen kabelbreuk, want de laadkabel is net nieuw en de accukabels zien er nog goed uit.
Laad die nog door als er Charge END staat??
Iemand een idee wat het probleem is??

Ja, hij staat zeker op de NiMh stand, anders zou het ook niet mogelijk zijn om Mv per cell in te stellen.

Waarschijnlijk een cel omzeep waardoor het voltage omhoog schiet bij het laden , Deltapeak afslag grijpt in en lader stopt ...

Nieuwe cellen moeten eerst geformeerd worden anders vreemde pieken waarop lader afslaat. Hiervoor accu's eerst paar keer langzaam laden met 0,1C. Het zijn accu's met een capaciteit van 3600mAh, laden met 360mA.

Laatst bewerkt:
Ok, ik ga ze proberen te laden met 360mA.
Alleen is het op de Ultramat 14 alleen mogelijk om te laden met tussenstappen van 100mA, dus ik moet 0,3A of 0,4A laden.
Ik hoop dat het werkt, anders moet ik een andere lader kopen die niet met mV per cell werkt.

mV per cell? dat doet elke lader.. en het aantal cellen wordt meestal vanzelf uitgerekend.. daarop zal die dan afslaan.. 15mV per cell op een 6 cellen pakket is hetzelfde als 90mV totaal he...

Gewoon 0.4A pakken, kijken wat het doet.. trouwens, de ultramat heeft ook nog een manual nimh mode..

weet je trouwens zeker weten dat je in Nimh zit? want bij mijn ultramat gaat de cutoff dan van 5mv tot 25mv.. je zou hem best wat hoger kunnen zetten hoor.. ik heb ze voor mijn rx accus op 22mv, en na het laden is de accu handwarm...

Ik ben al een tijdje aan het proberen mijn NiMh accu's te laden met mijn Ultramat 14, maar het lukt niet.
De accu's die ik heb zijn 2 Intellect 3600mah NiMh's.

Ik heb al geprobeerd te laden van 5Mv tot 15Mv, maar het lukt alsnog niet. Ik laad met 1.8A, dus het zou 2 uur moeten duren.
De lader slaat na een paar minuten af. Charge END staat er dan. Er is geen kabelbreuk, want de laadkabel is net nieuw en de accukabels zien er nog goed uit.
Laad die nog door als er Charge END staat??
Iemand een idee wat het probleem is
??

Waarschijnlijk een cel omzeep waardoor het voltage omhoog schiet bij het laden , Deltapeak afslag grijpt in en lader stopt ...

Dat is nog steeds waar ik het op hou...

Doe het pack nog 's laden en voel na het afslaan eens aan elke cel afzonderlijk. Grote kans dat er 1 of 2 opduiken die warmer zijn als de rest , die cellen zijn dood ;)

Of tijdens en na laden de spanning per cel meten.

Als het een pakket is dat voorheen goed was, ga ik voor de mening van Savage direkt hierboven. Is het een nieuw pakket dan toch eerst formeren zoals ik eerder beschreef. Werkt het dan nog niet goed dan moeten we verder zoeken.

Laatst bewerkt:
Ik heb ze geprobeerd te laden op 0.4A, na 23 min laden sloeg hij af.
Ik heb nu al geprobeerd te laden van 5mV tot 15mV en hij komt alleen tot onder de 200mAh.
Zou het wel lukken ze te laden met een andere (simpele) NiMh lader??

Ik weet wel zeker dat ik met de goede settings laad, volgens de handleiding is er met de Ultramat 14 maar 1 manier om NiMh accu's te laden.
Een probleem is dat ik de staat van de accu's niet precies weet.
Hoe moet ik de spanning per cel meten?
Het is trouwens een stickpack/racingpack, dus ik kan niet bij de cellen.

Hoeveel volt geeft de voltmeter aan als je deze op je stickpack aansluit ?

Zijn de stickpacks niet gewoon geladen en zitten ze op hun maximum capaciteit ?

Het aantal volt wat dat pack aangeeft zonder belasting zegt helemaal niks , die kan ook met een kapotte cel nog "normaal" wezen.....

De enige zinvolle manier van meten is onder belasting ;)

Stop de accu's eens in je auto en kijk wat ze doen , als de auto niet meer rijdt zoals voorheen kom je toch weer uit op een dooie cel in een pack.

Wat zeker niet ondenkbaar is bij de Intellects , aangezien die best wel een reputatie hebben gehad op dat gebied....

Met 0,1C grijpt (bij een pack wat in orde is) de Deltapeak niet eens in Ron ;)

Voltage kruipt dan zo langzaam omhoog dat het niet opgepikt wordt door de Deltapeak.
Als ik het bij mij op de Infinity 3 zo doe , laad ie netjes door tot de lader de als maximum ingestelde capaciteit bereikt.

Bij de Ultramat grijpt de safety-timer als het goed is na een bepaalde tijd in , daar komt de TS niet eens aan.

Ik hou het nog steeds op een dooie cel gezien de symptomen.

Mvg,
Danny

Nee hoor.... Ook een kapotte cel kan onbelast nog 1,2V+ leveren , het gaat alleen fout zodra je hem gaat belasten. Dan stort het voltage in en bij het laden schiet het omhoog.....

Hoe kan ik dan laden met de Ultramat 14 zonder de Deltapeak cutoff??

Ik heb de accu's geprobeerd in m'n auto en hij komt hooguit een paar cm vooruit en dan stopt die, de accu's zijn dus helemaal leeg.

Laden op het manuele programma, tijd in de gaten houden !!!

Ik denk nu toch dat de packs kapot zijn (of een of meerdere cellen erin).

Of deze packs laden op een andere lader (van een mede-rijder ofzo) of een nieuwe accu kopen.

Vind het alleen toevallig dat beide packs hetzelfde vertonen...

Back