NiMH laden op icharger

Zoveel als ik van lipo,s weet, zo weinig weet ik van NiMH accu,s.

Ik heb een 208B Icharger.
Ik wil 8 stuks van deze accu,s laden voor in een simpele pistool zender.

HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy AA LSD 2200mah Low Self Discharge (ready to use)

Het fijne van een lipo vind ik:
Hij begint te laden en zegt wanneer hij vol is.
Als je dan nameet en je meet 4.2v de cell dan weet je gewoon dat hij vol is.

Maar hoe zit dat bij deze AA Accu,s?
Ik heb mijn icharger op NiMH stand gezet en op auto charge gezet zodat hij zelf berekent hoe hard hij mag laden.

Hij laadt met +- 0.3A
Heb ze er net is 1 uitgehaald en aan de multimeter geeft 1 cell al 1.5v aan.
Toch slaat de lader niet af?

Hoe weet de lader dat mijn cellen vol zijn of stopt hij niet?
Of stopt hij bij veel weerstand?

Want ik zou er 1 aan kunnen hangen wat vol dus max 1.5v mag zijn maar ook 8 stuks wat vol 12v kan zijn.

En welke max charge rate voor deze cellen aanhouden?
0.5A?

Nimh en Nicd zijn eigenlijk zeer rare cellen, om te beginnen moet je weten dat nimh zogezegt een geheugen heeft, daarmee bedoel ik dat ze onthouden tot hoever ze ontladen werden. dit heeft als gevolg, dat: als je de batterij niet volledig ontlaad, ze onthoud tot hoever ze werd ontladen, dus ze laad enkel bij wat nodig is. als je ze nu de volgende keer verder ontlaad, zal ze nog steeds "onthouden" tot hoever ze vorige keer ontladen werd, dus kan het gebeuren dat ze niet volledig meer oplaad. daarom is het belangrijk dat nimh regelmatig ontladen worden en dan opnieuw opgeladen worden. maar nimh wordt veel gebruikt omdat deze een kleine zelfonlading hebben, dus als je de cellen een week laat liggen zullen ze meestal nog nie plat zijn ( het blijft steeds verstandig om ze nog eens bij te laden) nicd heeft daarintegen een grotere zelfontlading. verder moet je ook weten dat een lipo "harder" mag geladen worden dan nimh en nicd,
nimh en nicd worden meestal op 1/10 van hun capaciteit geladen, dus stel dat je cell 2000 mah heeft als capaciteit, dan wordt deze best geladen op 200mah = 0.2ah natuurlijk kan een automatische lader daar iets over gaan bijvoorbeeld 0.3 ah. Om nu specefiek op je vraag te beantwoorden: cellen nimh cellen blijven spanning behouden zolang ze niet belast zijn. het kan gebeuren dat een nimh cell op de voltmeter 1.5 V aangeeft, maar als je ze belast, dat de spanning zakt tot bijvoorbeeld 0.9 V, dus eigenlijk is de batterij niet opgeladen ondanks ze 1.5 V aangeeft. als je je batterij wil uitmeten, zou je dat dan moeten doen in belaste toestand. Nu is het gewoon handig om te weten dat een nimh en een nicd cell best 14 u laad, dan ben je zeker dat ze opgeladen is.
grtz Rens

Beste Rens je verhaal hierboven is niet bepaald juist. De NiMH accu's hebben GEEN geheugen en ook bij de NiCad accu's trad dat geheugen alleen onder hele bepaalde omstandigheden op. Wat heel vaak als "het geheugen" wordt gezien is de zogehete "Voltage depressie". De spanning van de cellen blijft wat achter zodat de capaciteit lager lijkt en ook wel een beetje is. Wanneer de accu dan een (paar) keer helemaal geladen en ontladen wordt verbeterd dat, maar het gaat NOOIT meer helemaal weg en het wordt steeds erger!
Uiteindelijk wordt dit zo erg dat de accu onbruikbaar wordt. Dan is de accu versleten. Maar dit heeft dus NIETS met een geheugen effect te maken.

De nominale spanning van een NiCad of NiMH cel is 1,2V. Wanneer hij onbelast 1,35V is zal hij VOL zijn. Afhankelijk van hoe kort de accu van de lader is kan de spanning hoger zijn. Wanneer de accu al enige uren van de lader is zal de spanning ergens tussen de 1,3 en 1,4V moeten zijn.
Een volle cel, net van de lader, kan inderdaad wel eens 1,5V zijn. Wanneer deze instort tot 0,9V als je hem belast dan is of de belasting veel te groot of de accu naar de maan. Dit zal namelijk nooit gebeuren als je hem normaal gebruikt.
Een lege cel zal echter in veel gevallen nog steeds zo rond de 1,2V aangeven wanneer hij onbelast wordt gemeten. Een kleine belasting zal dan al tot gevolg hebben dat die spanning inzakt to rond de 1V. Zakt hij snel verder dan is of de belasting te groot of de cel naar de maan maar één ding is zeker, hij is leeg!

NiCad en NiMH accu's worden absoluut niet met slechts 1/10C geladen. Laadstromen van 1C tot 2C zijn heel normaal. Sommige gebruikers gaan zelfs tot wel 5C, maar dat is wel overdereven.

Meer over de NiMH accu kan je HIER lezen.

Laatst bewerkt:
Als de lader maar tot 0,3 A gaat klopt er iets niet. Vermoedelijk heeft de desbetreffende zender een beveiligingsdiode in het laadcircuit. Een snellader kan de accu dan niet 'zien'. De diode moet dan eerst worden overbrugd, want anders gaat het laden niet goed. Bij het automatische laadprogramma wordt de laadstroom namelijk bepaald aan de hand van de kwaliteit van de accu. Nu moet je splinternieuwe cellen eigenlijk de eerste keer langzaam laden gedurende een verlengde periode (met 1/10 x C gedurende 20 uur). Als je echter de eerste keer al met snelladen begint is de verwachting toch wel, dat de laadstroom een stuk hoger oploopt dan tot 0,3 A, ook bij losse cellen in een batterijhouder. De verklaring hiervoor kan eigenlijk alleen de aanwezigheid van de diode zijn (of het betreft cellen, die niet snellaadbaar zijn). Houd er wel rekening mee, dat losse-cellen-in-een-batterijhouder altijd een slechte accu oplevert vanwege alle overgangsweerstanden tussen de kontakten. Bij het laden kun je daarom ook het beste met max. 0,5 x C laden. Bij het automatisch laadprogramma kun je dat bij veel laders ook als bovengrens instellen.

Zoveel als ik van lipo,s weet, zo weinig weet ik van NiMH accu,s.

In dat geval kun je alles over NiMH accu's hier vinden:

<Oude "Te Koop" Link Verwijderd >

Hoe je met delta peak laden om moet gaan vind je hier:

<Oude "Te Koop" Link Verwijderd >

Laatst bewerkt door een moderator:
Beste Rens je verhaal hierboven is niet bepaald juist. De NiMH accu's hebben GEEN geheugen en ook bij de NiCad accu's trad dat geheugen alleen onder hele bepaalde omstandigheden op. Wat heel vaak als "het geheugen" wordt gezien is de zogehete "Voltage depressie". De spanning van de cellen blijft wat achter zodat de capaciteit lager lijkt en ook wel een beetje is. Wanneer de accu dan een (paar) keer helemaal geladen en ontladen wordt verbeterd dat, maar het gaat NOOIT meer helemaal weg en het wordt steeds erger!
Uiteindelijk wordt dit zo erg dat de accu onbruikbaar wordt. Dan is de accu versleten. Maar dit heeft dus NIETS met een geheugen effect te maken.

De nominale spanning van een NiCad of NiMH cel is 1,2V. Wanneer hij onbelast 1,35V is zal hij VOL zijn. Afhankelijk van hoe kort de accu van de lader is kan de spanning hoger zijn. Wanneer de accu al enige uren van de lader is zal de spanning ergens tussen de 1,3 en 1,4V moeten zijn.
Een volle cel, net van de lader, kan inderdaad wel eens 1,5V zijn. Wanneer deze instort tot 0,9V als je hem belast dan is of de belasting veel te groot of de accu naar de maan. Dit zal namelijk nooit gebeuren als je hem normaal gebruikt.
Een lege cel zal echter in veel gevallen nog steeds zo rond de 1,2V aangeven wanneer hij onbelast wordt gemeten. Een kleine belasting zal dan al tot gevolg hebben dat die spanning inzakt to rond de 1V. Zakt hij snel verder dan is of de belasting te groot of de cel naar de maan maar één ding is zeker, hij is leeg!

NiCad en NiMH accu's worden absoluut niet met slechts 1/10C geladen. Laadstromen van 1C tot 2C zijn heel normaal. Sommige gebruikers gaan zelfs tot wel 5C, maar dat is wel overdereven.

Meer over de NiMH accu kan je HIER lezen.

0.9V belast is idd misschien zeer laag, maar ik gaf ook maar een voorbeeld he, en die 1,5 volt had ik gewoon in gemist nimh hebben idd een spanning van 1.2 v. hoewel wij sommige dingen anders geleerd hebben in school, heb ik toch weer wat bijgeleerd :)

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik laad zulke penlites meestal met 1A, maar de eerste cycli zou ik het wat rustiger aan doen, bv 0,5A. Meestal wordt de accu wat warmer als hij bijna vol is, dat is normaal.
De i-charger heeft als het goed is een NiMh programma, je hoeft niet het aantal cellen in te stellen, de lader meet tijdens het laden wat de accuspanning is. Bij het laden neemt de gemeten spanning namelijk toe en begint zelfs af te lopen als de accu bomvol zit. De lader meet deze afname (delta peak meting) en slaat automatisch af.
NiCd cellen gebruiken hetzelfde principe alleen bij NiMh moet de verschilspanning wat nauwkeuriger gemeten worden. Dat doet het NiMh programma dus.
Als je een erg lage laadstroom (bv 100mA) neemt dan kan je niet meer op delta peak afslag vertrouwen omdat de accuspanning dan niet meer de neiging heeft om af te lopen bij volle accu. (De energie wordt omgezet in warmte en de lader slaat niet af.)

De autostand is dusdanig opgezet dat de lader altijd aan de veilige kant blijft. Hij zou bij een lege accu met een lage stroom beginnen en de accu aftasten wat hij meer kan hebben en zal dat van tijd tot tijd ook aanpassen. Beter is het om er een programmavoorkeuze op te zetten waarmee je weet wat er verwacht wordt.

De meeste AA accu's van deze maat en capaciteit reageren niet goed op snelladen.
De Sanyo Eneloops mogen bijvoorbeeld niet snel geladen worden. Doe je dat wel bestraffen ze dat met een kortere levensduur.
Dit type accu's het beste laden met 0.1C, oftewel +-220mA, gedurende 12 uur.

Groet,
Gerben

Back