NiMh mysterie...

Indertijd kocht ik samen met mijn Tamiya TB-02 een GP 3700 NiMh pack (7,2 volt). Deze heeft goed gediend tot de autootjes op een plank belandden. Dat moet ergens rond 2006 geweest zijn.

Het is een brushed setup met een 11 turn motor, dus dat vraagt zeker wel wat.

Onlangs opnieuw gebeten door het virus en alles in orde beginnen zetten, autootjes zijn tenslotte leuk in weekends met te veel wind om de heli uit te halen :)

De oude GP batterij deed heel vreemd aan de lader, deze sloeg onmiddelijk af en de draden werden zeer heet. Goed, te begrijpen natuurlijk, na 8 jaar niet geladen geweest te zijn in een garage waar het 's winters vriest en in de zomer een bakoven is.

Dus, ik koop mij een splinternieuwe Team Orion rocketpack 5100 Nimh (7,2 volt). Deze zonder problemen opgeladen, in de TB-02 en... zeer teleurstellende performantie, ik herinnerde mij niet precies meer hoe snel hij hoorde te gaan, maar zeker veel sneller dan wat ik zag.

alles weer uit elkaar, alle draden opnieuw gesoldeerd, motor gekuist, overal vet op, batterij vele keren gecycled, niets mocht helpen. Paar maanden geleden gaf ik het dan maar op.

Tot ik vandaag de oude GP 3700 opzij wou leggen, aan de draden oppakte, en merkte dat de mindraad (zwart) gewoon brak. Het metaal binnenin was helemaal groen geworden en dus rot. Nieuwe draad op gesoldeerd, batterij 2 keer gecycled en deze slikte al bijna 3000 Ma. In het autootje gestoken, en het ding scheurt er met een verschrikkelijke rotvaart vandoor. Die batterij doet het dus nog gewoon heel goed... minstens dubbel zo snelle top als met de team orion.

Maar nu vraag ik me af, wat kan er mis zijn met de team orion 5100?
* Te lang onverkocht in de winkel gelegen?
* slechte connectie? Ze slikt wel rond de 4500ma...
* Is het gewoon geen goede batterij om hoog vermogen te leveren?
* Andere ideeën?
* Iets dat ik kan doen om ze proberen te verbeteren?
 
Da's niet echt een mysterie.

Nieuwe NiMH moeten eerst een formeringslading krijgen, zodat alle cellen op hetzelfde ladingsniveau zijn.
Deze lading is 1/10C en je laad zo lang tot de cellen licht warm beginnen te worden.

Daarna kan het nog wel een aantal laad/ontlaadcycli duren voor de cellen hun volledige capaciteit bereiken.

De GP 3700 cellen van destijds waren wel zo'n beetje de beste cellen beschikbaar, de hogere capaciteit van latere generaties zorgde ervoor dat ze bij benadering niet zo robuust waren.

Groeten, Jan.
 
Paar keer met 0,1C formeren zelfs Jan.

Meer NiMH uitleg in dit 'verplicht' leesvoer voor NiMH gebruikers. Goed voor levensduur van accu's en levensduur van je portemonnaie, en voor veiligheid.



Twee forumtipjes in het cader van contacten, cruiwagens, connecties en corruptie:

  • Het kan handig zijn om je woonplaats of regio in je profiel - MBF op te geven, dan kan iedereen dat altijd links onder je gebruikersnaam zien. Daarmee kunnen leden je verwijzen naar evenementen, winkels, clubs, personen, handel, locaties en drinkgelagen in jouw omgeving. En wie weet, misschien woont er wel een behulpzame ervaren MBF'er bij jou om de hoek, of iemand die jij kunt helpen.
  • Indien je ook leeftijdsweergave activeert in jouw profiel - MBF, of een recente schermafbeelding, zal die altijd zichtbaar zijn, links naast je berichten. Met die kennis kunnen forumleden beter maatwerk leveren in hun antwoorden. Leeftijd geeft indicatie van budget, aantal jaren scholing (= talen, wiskunde, natuurkunde, rij- en zwemles etc) en het al dan niet aanwezig zijn van een hogere instantie, eventueel in combinatie met handenbindertjes. Of dat je wellicht zelf nog in de categorie handenbindertje valt. En leeftijd kan een zeeeeer ruwe indicatie geven van de kwaliteit/kunde/ervaring/kennis van jouw antwoorden.
    8CBWEZYl_gju-O0mEKjDNw0Eh_qIbYUu1oZBKfZqOypmLO1gU9NfBBUnKK5HrwoN-VKG8iQn_PvQpZDlbxq0IwVL9dQOy_HcGJ0=s0-d-e1-ft
  • Met andere woorden, het vergemakkelijkt en verbetert de communicatie, en de persoonlijke contacten.
 
Laatst bewerkt:
... Ze slikt wel rond de 4500 ma...
Capaciteit druk je uit in mAh of Ah, (meet)eenheden van lading, niet in mA. (Ont)laden gebeurt met een bepaalde stroom, stroom wordt gemeten in mA of A.

(Ont)laadtijd (in hour) = capaciteit (in mAh) / (ont)laadstroom (mA)
Minus wat laadverliezen dus het zou wat langer duren, maar dat is geen ramp want als het goed is, is een accu nooit leeg als je gaat laden.

En omdat het verschil tussen mA en mAh belangrijk is voor veiligheid van accu, model, auto, schuur/garage, huis ...
wikipedia...Ampère·hour : Ah, lading, capaciteit, inhoud van accu/'benzinetank', 'liter', 'aantal elektronen', stroom gedurende een uur (niet per uur)
versus
wikipedia...Ampère :A, stroom, aantal elektronen per seconde, 'liters per seconde'

Deze vochtige analogie is handig voor snel uitleggen van stroom, spanning, capaciteit, lading enz. Uitleg van stroom, spanning, weerstand, capaciteit aan de hand van waterleiding voorbeelden in deze discussie
electricity <> water analogy
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dank voor jullie antwoorden.

Formeren heb ik reeds verschillende keren gedaan, de lader laadt nu ook gewoon bijna 4700mAh voordat hij afslaat. De capaciteit is dus gewoon zoals geadverteerd.

Het lijkt er eerder op dat de batterij niet voldoende stroom kan leveren. Ben ik zo duidelijker?
 
Een zwarte of groene min draad duidt vaak op een slecht contact naar massa, waardoor deze steeds slechter word. Hoe dat precies werkt weet ik niet, wel heb ik het zelf ook een paar keer meegemaakt. Nieuwe draden is inderdaad de oplossing, kan ook komen door een slechte connector.
Gr rinie
 
Het lijkt er eerder op dat de batterij niet voldoende stroom kan leveren. Ben ik zo duidelijker?

Dat zou best kunnen, de generaties NiMH na de GP3700 zijn qua prestaties en levensduur alleen maar minder (en duurder) geworden.

Met rond de €6,00 per cel vind ik die Orion cellen ook behoorlijk aan de prijs...

De laatste betaalbare NiMH die ik gekocht hebt waren deze:
XCell / 4500 / 1,2V / SC / NiMH, 3,90 &euro; - Modellbau Holzwarth

Als je auto een (tweepool) borstelloze motor heeft, dan zullen de NiMH moeite hebben om de gevraagde stroom te leveren.
Lipo's zijn dan een optie, maar dan moet je regelaar wel een onderspanningsherkenning voor Lipo's hebben, anders is de vreugde van korte duur.

Groeten, Jan.
 
Dit is een geval van het "zwarte draad syndroom" of de "zwarte draad ziekte". De meeste accu's maken gebruik van een vrij agressief elektrolyt. Dit blijft normaal gesproken in de cellen maar er zijn mogelijkheden waardoor dat elektrolyt naar buiten kan komen.
De eerste mogelijkheid is een lekke cel. In een NiCd of NiMH cel zit een overdruk ventiel wat normaal gesproken altijd dicht is. Als je zelf cellen aan elkaar gaat solderen en de cellen worden te warm kan dat ventiel beschadigen en gaan lekken. Dit komt vaker voor dan je zou denken. Snel en goed solderen is een must! Hier zijn al voldoende draadjes over te vinden.
Een tweede mogelijkheid is dat er nog resten van het fabricage proces achter zijn gebleven. Dit komt niet zo vaak voor maar toch, het kan wel eens gebeuren.
Dat elektrolyt kan dus de draden aantasten. Dat zal echter in de meeste gevallen de plusdraad zijn omdat het ventiel meestal aan de plus kant van de cel zit.

De min draad wordt meestal langs elektro chemische weg aangetast. Zoals je waarschijnlijk wel weet berust de werking van een accu op chemie. Ik ben geen chemicus dus hoe dat nu precies binnenin te werk gaat kan ik niet uitleggen. Zolang de cellen netjes geladen zijn zal er een bepaald (elektro) chemisch evenwicht zijn en gebeurt er niets. Nou ja niets, de cellen zullen toch langzaam ontladen door de zelfontlading. Ook die zelfontlading is een chemisch proces en kan ik niet echt uitleggen. Op zich is er niets aan de hand met die zelf ontlading behalve dat de accu langzaam maar zeker leeg raakt.

Leg je de accu echter heel lang weg en doe je er niets aan dan zal er wel langzaam maar zeker iets gebeuren als de accu eenmaal leeg is. Ook dat is weer een chemisch iets waar ik dus geen exacte uitleg over kan geven. Maar het resultaat is dat de min draad (de zwarte draad) een soort van chemisch wordt opgegeten.
Het is een soort van elektrolyse waardoor het koper langzaam corrodeert. Het wordt blauw/zwart van kleur en erg broos. De weerstand wordt enorm hoger en als je de draad buigt kan hij heel makkelijk breken.

Dat elektrolyse proces kan je een beetje vergelijken met zink anodes die gebruikt worden bij het beschermen van scheepsschroeven. Op strategische plaatsen worden blokken zink op de romp van het (stalen) schip gemonteerd. Door elektrolytische werking van het zeewater zal elektrolyse gaan ontstaan tussen de stalen romp en het bronzen scheepsschroef. Het effect daarvan is dat het brons van de schroef langzaam maar zeker zal worden "opgegeten". Net als de draad van de accu zal het koper in het brons corroderen en broos worden. Daar wordt de schroef dus door verzwakt en zou op een gegeven moment zelfs kunnen breken. Omdat het zink "onedeler" is dan het koper in brons zal dat dus vergaan en niet het brons. Wanneer die zinkblokken vergaan zijn moeten ze vervangen worden om de schroef te blijven beschermen.

Dat zwarte draad syndroom is dus een vergelijkbaar proces en kan alleen voorkomen worden door de accu geladen te houden. Als het eenmaal is ontstaan is vervangen van de aangetaste draden en andere delen de enig mogelijke oplossing.

Let op dat dit bij alle accu soorten kan optreden! Je komt het bijvoorbeeld ook tegen in auto's die lang blijven staan, daar zit een loodaccu in. Dit syndroom kan zelfs optreden als je lege (niet oplaadbare) batterijen in een apparaat laat zitten. Daar kan het zelfs doorgaan tot de printsporen omdat de draden vanaf de batterij box vaak erg kort zijn. Eenmaal aangetaste printen kan je alleen maar vervangen, repareren is zo goed als onmogelijk.

In dit geval is dus juist gehandeld. Pas er wel op dat je NiCd of NiMH accu's met enige regelmaat (om de 3 maanden of zo) ontlaad en weer opnieuw laad. Gebruik je ze regelmatig dan is dat natuurlijk niet apart nodig maar als je ze weer lange tijd laat liggen moet je dat wel gaan doen.

Zwarte draad syndroom???? ;););)
http://www.newsweird.com/wp-content/uploads/2010/07/He-said-it-was-the-black-wire.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt allemaal voor de duidelijke en leerrijke uitleg.

De motor is niet brushless maar nog een ouder type met borsteltjes, wel 11 turn dus dat vraagt ook wel veel stroom. Ik zal er dan maar van uitgaan dat de Team Orion die stroom niet kan leveren en eens een LiPo met LiPo saver proberen...
 
De motor is niet brushless maar nog een ouder type met borsteltjes, wel 11 turn dus dat vraagt ook wel veel stroom. Ik zal er dan maar van uitgaan dat de Team Orion die stroom niet kan leveren en eens een LiPo met LiPo saver proberen...

En dat raad ik nu weer af omdat een regelaar die met een 11 Turns brushed motor overweg kan (meestal een No Limit regelaar) een veel te hoge stroom kan vragen van de "gemiddelde" Lipo. Vergelijkbaar met het kortstondig kortsluiten van een Lipo en dat resulteert weer in Lipo's die na een paar keer gebruik bol gaan staan en rijp zijn voor de Otto/Kliko.

Gewoon je NiMh blijven mishandelen en evt. upgraden naar brushless + Lipo's

Andre
 
Dat zou best kunnen, de generaties NiMH na de GP3700 zijn qua prestaties en levensduur alleen maar minder (en duurder) geworden.

Met rond de €6,00 per cel vind ik die Orion cellen ook behoorlijk aan de prijs...

De laatste betaalbare NiMH die ik gekocht hebt waren deze:
XCell / 4500 / 1,2V / SC / NiMH, 3,90 &euro; - Modellbau Holzwarth

Als je auto een (tweepool) borstelloze motor heeft, dan zullen de NiMH moeite hebben om de gevraagde stroom te leveren.
Lipo's zijn dan een optie, maar dan moet je regelaar wel een onderspanningsherkenning voor Lipo's hebben, anders is de vreugde van korte duur.

Groeten, Jan.


Er zitten inderdaad wat mindere cellen tussen tegenwoordig, en het Rocketpack dat ik heb, weliswaar 2e hands, is ook niet echt super in prestatie. Ik heb zelf goede ervaringen met Intellect cellen. Hier mijn Lazer ZX-5 met brushless motor op 6 cell NiMh:



Accu's worden net handwarm, ondanks dat de auto 70 gaat.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top