NiMH of Lipo gebruiken voor bashen?

• Topicstarter Topicstarter ThomCuBe
  • Startdatum Startdatum
T

ThomCuBe

Guest
Eerst en vooral zou ik toch jullie allemaal al willen bedanken voor de vele tips & tricks die hier overal te lezen vallen.

Het lijkt erop dat velen onder jullie goed weten waarmee jullie bezig zijn.

Ik heb me op basis van de info uit dit forum een HPI E-Firestorm (Brushed) gekocht.
Dit samen met een Ansmann Racing Pack NiMH 3000Mah 7.2v.

De Firestorm dient enkel om te bashen. Geen races en dat soort gedoe. Gewoon pure fun.
Het wagentje loopt lekker, hoewel ik er met al die sneeuw en koude nog niet veel heb van kunnen genieten.

Heb ongeveer een runtime van ongeveer 20 minuten. ESC en Motor zijn stock. Met die ene batterij is het speelplezier nogal beperkt; graag jullie visie over extra batterijen.

Denken jullie dat ik er goed aan doe om eventueel een tweetal Lipo 2s te kopen? Of ben ik beter af met wat extra NiMH's?

Welke Mah's raden jullie aan voor het bashen? Want meer Mah's zijn nog meer extra gewicht, niet?

De 3000Mah Ansmann weegt zo'n 330gr. Maar ik denk dat een 4000+Mah LiPo dit gewicht zeker ook evenaart?

Krijgt de Firestorm met zulke zwaardere LiPo dan toch weer wat extra snelheid omwille van de kracht? Of kan ik beter gewoon enkele Orion Rocket Packs kopen van 4600Mah's NiHM?
Want voor de prijs van 2 Lipo's heb ik 3 NiHM's, bijkomend dan ook de Lipo cutoff aanschaf niet vergeten.

Het financiele aspect speelt geen rol, maar de motor en esc wil ik voorlopig nog factory houden.

Ik zou gewoon graag het gebruiksgemak verhogen. En eventueel met enkel de batterij de snelheid/kracht nog wat verhogen.

Alvast bedankt voor de antwoorden! Ik kijk er al naar uit!

Sowieso voor lipo gaan, veel lichter (282 gr voor een 5300 mah hard case) veel minder omzien en onderhoud en veel minder problemen.
En een surplus van nominaal 0,2v.

MJ

lipo vindt ik persoonlijk erg fijn maar of je lader lipo's kan laden zul je even moeten nakijken anders zul je een nieuwe lader met lipo functie moeten aanschaffen + je zult een balancer moeten kopen en of dat het waard is voor enkel wat rondjes te rijden?

Je kunt met 5300mah lipo lang rijden maar vergeet niet dat je motor dan waarschijnlijk wel erg heet wordt als je niet uitkijkt en zo na verloop van tijd minder zal presteren.

Qua laders ben ikzelf erg te spreken over de "el cheapo"-laders uit het verre oosten. De zg.Bantam-achtige zoals deze:
max-e6.jpg

Qua prijs is deze nog interessanter:
ACC6.jpg

Voor een Euro of 40-45 heb je hem thuis.

groet,

Eric

Voor het bashen zou ik wel kiezen voor een "hard case" LiPo. Deze heeft wat extra bescherming (ondanks dat de accu al redelijk weggestopt is) en voorkomt beter dat er vuiligheid in de accu tussen de cellen komt. In hard case uitvoring zijn de afmetingen ook veelelal gelijk aan standaard accupacks dus dat past dan mooi, bijvoorbeeld de LRP 5300mAh 2S. Nog steeds minder gewicht maar bijna 2x de capaciteit. Je zult niet veel harder kunnen rijden maar in ieder geval veeeeeeel langer. ;)

Voor het bashen zou ik wel kiezen voor een "hard case" LiPo. Deze heeft wat extra bescherming (ondanks dat de accu al redelijk weggestopt is) en voorkomt beter dat er vuiligheid in de accu tussen de cellen komt. In hard case uitvoring zijn de afmetingen ook veelelal gelijk aan standaard accupacks dus dat past dan mooi, bijvoorbeeld de LRP 5300mAh 2S. Nog steeds minder gewicht maar bijna 2x de capaciteit. Je zult niet veel harder kunnen rijden maar in ieder geval veeeeeeel langer. ;)

Da's wel een hele dure "bash-Lipo"....er zijn veel goedkopere hardcased lipo's met bijna dezelfde capaciteit;-)

groet,

Eric

Da's wel een hele dure "bash-Lipo"....er zijn veel goedkopere hardcased lipo's met bijna dezelfde capaciteit;-)

groet,

Eric
Het is maar een voorbeeld. En er zijn LiPo's en LiPo's. Ik gebruik LiPo's om te vliegen maar niet elke 25C LiPo is na 5x gebruiken ook echt 25C. Een Zippy bljft steken bij 18C terwijl een 3x zo dure Kokam nog braaf 24C is. Alle waar naar zijn geld. ;)

Ja, lader moest ik ook nog kopen. De lader die ik nu heb is een oude 1900mah max NiCD lader, voor m'n NiMH nu gewoon even de tijd in de gaten houden ;-).

Ik dacht aan een Graupner Ultramat 16 met balancer.

Het zullen dus ook twee Lipo's worden... denk dat ik volgende week eens binnenspring bij Shamrock Maastricht of MCM in Brussel.

Bedankt voor de opmerkingen!

Laatst bewerkt door een moderator:
In de ultramat 16 zit een balancer en is betrekkelijk goedkoop bij mcm, ik d8 124eur...
een 3800TO lipo kost al gauw 100euro in het belgenlandje (op rcmart kost deze maar 80dollar en de 5000mah ook zoiets..)
maar bij mcm zullen je wel goed helpen.

luister nu gewoon naar erik jooo .
je haalt bij hobby city ,rc market rc mart rc muschroom en weet ik het waar in hk.
een leuk ladertje voor 39 en leuker 70 dollar .
die doet zijn werk gewoon prima.een graupner kan ook natuurlijk.
en een paar yeah racing lipo,s ,ik heb zelf de 3200mah en als je ze een beetje met belijd gebruikt werken ze prima .
ik zou ze niet voor mod gebruiken met een 3 turns onroad .
maar met mijn 5,5 turns in een slash werken ze prima

ze worden ook onder de naam rcm?? uitgebracht kan ook mcm zijn.
en onder mmmmm hoe heet dat merk nog maar weer tap tip toep iets in die buurt.hihi
of ze lijken er precies op zelfs in amerika zijn ze er verzot op [rc tech]

groeten wiebe.

Ik ga het liever toch even aankopen bij een winkel :)

zie ik tenminste een verkoper... het kan wel wat duurder zijn, maar ik ken er zelf nog niet zo veel van...
dus voor alle informatie wil ik best wel wat extra betalen en zeker ook voor het gemak bij dienst na verkoop.

Weet er iemand trouwens of ze in MCM Brussel Nederlands spreken?

Ik ga het liever toch even aankopen bij een winkel :)

zie ik tenminste een verkoper... het kan wel wat duurder zijn, maar ik ken er zelf nog niet zo veel van...
dus voor alle informatie wil ik best wel wat extra betalen en zeker ook voor het gemak bij dienst na verkoop.

Weet er iemand trouwens of ze in MCM Brussel Nederlands spreken?

Als Joris er is kan het in het nederlands, met de andere verkopers ligt het nogal moeilijk.

Overigens, je hebt een pm.

MJ

Back