Nimh ontladen

Mag je met de onlaadfunctie van een Robbe Power Peak 3/24 Sport Nimh accu's ontladen?

Ik heb altijd begrepen dat je Nimh niet te diep mag ontladen en ik weet niet of deze lader dat doet, er staat niks over in de gebruiksaanwijzing.
Ik kan Nimh instellen en dan laden, ontladen/laden en 3x ontladen/laden.

Heeft iemand hier wijze woorden over?

Bedankt.

Ja heb ik. En ik heb ook deze lader.
Ik heb net 8x AA 2500 nieuwe nimh. Deze doe ik een keer of 5 ont- en oplader. Ontladen met 0.5Ah en opladen ook met 0.5Ah.
Dit om ze op conditie te brengen. Na een paar keer gebruiken in mijn zender doe ik ze alleen na gebruik opladen, en vlak voor opnieuw gebruiken ook nog even bijladen.
Ontladen doet de robbie tot 0.8v per cell. Dit is zeer naukeurig en kan zo dus geen kwaad. Mijn 3300mah glowstekeraccu van sanyo doe ik de eerste 5 keer ofzo ont- en opladen met 1Ah.

Als er nog iets is hoor ik t wel, greets

Edit: deze lader heeft 1 nadeel; bij nieuwe accu's stopt ie te vroeg. Als je dus 3000mah accu's hebt, laadt dan door tot ook +- 3000mah erin zit. Bij mij moest ik tot 3 of 4 keer toe opnieuw charge'n.

Even een ander vraagje, ik gebruik met fietsen een lampensetje, en daar zit een 6v 4a nimh accu bij. Ook een lader die afslaat als de accu vol is.

De accu gaat zon 4 uur mee, maar als ik heb een 2 uur gebruikt heb, kan ik hem dan beter nog even aan laten staan of gewoon weer opnieuw opladen voor de volgende keer?

Het is trouwens een nieuwe accu die nu 1 keer is opgeladen en 1,5uur gebruikt is. Moet ik nu nog iets speciaals doen?

Back