Nimh ontladen

Hoe hard mag je eigenlijk aan een Nimh trekken? :?:
Bij een lipo staat meestal tot hoeveel C hij belastbaar is maar bij Nimh hoor ik er niet zoveel over.

Iemand een idee.

M.v.g.

Addy

Hoeveel stroom NiMH cellen kunnen leveren kan je niet zo maar zeggen. Dat hangt net als bij alle andere cellen helemaal af van de constructie van de cel. Hoe is hij gemaakt en welke materialen zijn er gebruikt? Aan de hand daarvan kan je de maximum stroom bepalen. Nu is dat voor ons "gewone gebruikers" niet zo eenvoudig om dat te doen. Wij weten gewoon veel te weinig af van dat soort dingen. Daarom heeft de fabrikant specificaties opgesteld waarin wij die gegevens kunnen vinden.
Dus moet je net als bij andere cellen naar de specificaties van de cellen kijken om te bepalen hoeveel stroom bepaalde cellen kunnen leveren. Je moet daarvoor de leverancier vragen of op het internet kijken of je daar de specificaties van de cellen die jij hebt kunt vinden.

Matthijs NED 469 zei:
dus als ik een pakketje aan een autolampje hang om te ontladen gaat het wel goed toch? :wink:

Dit is echt niet nodig,met een autolamp trek je de accu's al snel,veel te ver leeg,vooral nihms kunnen daar niet tegen.

Matthijs NED 469 zei:
dus als ik een pakketje aan een autolampje hang om te ontladen gaat het wel goed toch? :wink:
Waarom zou je dat willen doen? Welk nut heeft dat?
Het is dus absoluut NIET nodig en zelfs nadelig om je NiMH accu helemaal te gaan ontladen. Gebruik je accu gewoon en rij of vaar of vlieg hem gewoon leeg. Daarna gewoon weer aan de lader om te laden voor de volgende gebruiks ronde. Als je naar huis gaat dan laad je de accu ongveer half op en zo bewaar je hem tot de volgende dag of week. Voor gebruik even tot 100% opladen en weer lekker gaan rijden, varen of vliegen.
Geen geklooi met lampjes en dat soort dingen om je accu's te mishandelen, gewoon gebruiken en verder niets!

Matthijs NED 469 zei:
Misschien moet er hier even bijgezegd worden dat Nmh geen geheugeneffect heeft; er is dus geen bezwaar om ze te laden als er nog wat in zit (in tegenstelling tot Nc)
Bart

Begin nu niet weer over dat zogenaamde geheugeneffect!.
Gebruik de zoekfunctie maar eens en zoek dan op geheugeneffect en mijn naam dan vindt je de nodige draadjes met uitleg, je zult dan wel begrijpen wat ik bedoel.

Ernst Grundmann zei:
Begin nu niet weer over dat zogenaamde geheugeneffect!.
Gebruik de zoekfunctie maar eens en zoek dan op geheugeneffect en mijn naam dan vindt je de nodige draadjes met uitleg, je zult dan wel begrijpen wat ik bedoel.
Sorry hoor, ik ben een nieuwkomer in de modelbouw en een volkomen nul op het gebied van electronica, maar Matthijs vroeg iets over het ontladen van Nmh's. Hij noemde daarbij niet het geheugeneffect, maar dat lijkt mij de enige reden om te ontladen; kennelijk wist hij er nog minder van dan ik :? Daarom leek het mij nuttig om hem erop te wijzen dat dat in elk geval voor Nmh niet zinvol was.
Lijkt me niet nodig om Mattijs of mij (?) zo'n uitschijter te geven... met minder woorden had je kunnen zeggen (en met meer autoriteit) wat ik 'm ook al zei.
Bart Doets

bdoets zei:
....... Lijkt me niet nodig om Mattijs of mij (?) zo'n uitschijter te geven... met minder woorden had je kunnen zeggen (en met meer autoriteit) wat ik 'm ook al zei.
Bart Doets
Sorry maar het was totaal niet mijn bedoeling om wie dan ook een "uitschijter" te geven :oops:
Het probleem is alleen dat er iedere keer weer mensen zijn die bang zijn voor dat geheugeneffect en anderen daar ook weer bang mee willen maken. De "angst" voor dat geheugeneffect is veel groter dan het effect zelf is en daardoor dus ongegrond. Dit heb ik in de loop van de tijd al vele keren beschreven met de redenen daarbij en daar verwees ik alleen maar naar door de de zoekfunctie te noemen.
Dus nogmaals sorry als er mensen beledigd zijn want dat was dus echt niet de bedoeling.

dus gewoon laden, gebruiken, laten liggen, en trug laden is het beste voor Ni-Mh?
en als je dan thuis bent, voor een 1/3 tot een 1/2 laden voor ze voor enkele dagen stil te laten liggen?
en Ni-Cd ontladen en trug volladen...

Ook Niccads hoef je niet meer te ontladen, behandel ze gewoon hetzelfde als nimh en gebruik ze zoveel mogelijk.

Er is niets op tegen om de accu na gebruik weer vol te laden. Echter als je deze weer een poosje laat liggen dan raakt hij wat van zijn lading kwijt. Daarom ziei Ernst....

Ernst Grundmann zei:
Gebruik je accu gewoon en rij of vaar of vlieg hem gewoon leeg. Daarna gewoon weer aan de lader om te laden voor de volgende gebruiks ronde. Als je naar huis gaat dan laad je de accu ongveer half op en zo bewaar je hem tot de volgende dag of week. Voor gebruik even tot 100% opladen en weer lekker gaan rijden, varen of vliegen.

Als je de accu de volgende dag weer gaat gebruiken kan je hem gewoon opladen. Als je een accu echter vlak voor gebruik oplaadt dan heeft hij een grotere "push" wat betekent dat hij net een klein beetje meer vermogen heeft aan het begin. Stel je hier niet al teveel bij voor. Voor competitierijders is dit wel van belang. Voor ontvanger accu's is dit zinloos en kan je hem gewoon laden en na enkele dagen zonder problemen gebruiken.

Ergo: Niet teveel nadenken en gewoon lekker gebruiken. Ontvanger accu's kan je het beste aan de langzaamlader leggen, accu's die korte tijd veel stroom moeten leveren (zoals accu's voor gebruik in modelauto's) kan je beter snelladen, hierdoor kunnen zij ook een hogere stroom leveren. Gebruik de zoekfunctie voor nog veel meer gezemel over de accu's :mrgreen:

(heel af en toe, max 1-2 keer per jaar, ontlaadt ik mijn accu's wel via de computerlader om zo de capaciteit te controleren, hier moet je lader wel geschikt voor zijn)

Back