nimh overladen?

hallo
ik heb onlangs 2 gp 3700 racingpacks gekocht en ben ze eens gaan laden op mijn graupner ultramat 10.
nu laad ik mijn nicad's altijd met de deltapeak op 15 mv per cel(standaard ingestelde waarde op de lader).
ik had het advies gekregen om dit met nimh op 12 mv te doen.
ik heb de accu voor de eerste keer geladen en heb bij 4200 de boel maar uitgezet omdat ik vond dat er wel erg veel in ging.
tweede accu op 10 mv gezet , zelfde verhaal , hij werd alleen iets minder warm. beide accu's zijn niet te heet geworden maar is dit normaal?
bij de nicad's werkt het nl perfect. ik heb de accu's met 1c geladen.
ik ging er van uit dat hoe lager de mv waarde is hoe eerder hij afslaat, klopt dit? ik ben nl. niet zo heel erg thuis in accu's laden en electronica.
en kan het dat de accu's zoveel laadden omdat ze nieuw zijn en waarschijnlijk erg leeg waren.

alvast bedankt voor de antwoorden.

Sander

Wat jij afleest wat er allemaal is in gegaan is niet helemaal zo.
Veel wordt omgezet in warmte dus als jouw Ultramat aangeeft 3600 dan is daar een heleboel verloren gegaan in de wamte.
En dat wil nog wel eens bij nieuwe setjes.

Pendelaar

weet je misschien ook wat ongeveer het aantal mv per cel moet zijn?
oftewel slaat hij sneller af bij 10 mv per cel of 15

Sander

Hoe lager de getalwaarde, hoe eerder de lader afslaat. Bij NiMH-accu's geven we als servicedienst 5 mV als beginwaarde op en bij NiCd's 15 mV. Een waarde van 10 mV is voor NiMH's wat aan de hoge kant, maar dat zal bij deze packs geen problemen opleveren. Toch zou ik met een veel lagere waarde beginnen.
Als minimale laadstroom moet je bij deze packs 1850 mA aan laadstroom kiezen (0,5 xC), want anders leveren ze geen duidelijke delta-peak. Als maximale laadstroom zou ik voorlopig 3,7 Ampere aanhouden (1 x C), tenzij de fabrikant anders opgeeft. Dit heb je al gedaan, dus er zal niets mis zijn gegaan.

Je kunt overigens beter in de gaten houden hoe warm de accu's worden dan dat je het getalletje afleest, dat de lader opgeeft. Zoals Pendelaar al opgeeft wordt een behoorlijk deel van het aantal milliAmps niet in accu-energie omgezet, maar in warmte. De accu's mogen handwarm worden (circa 40 graden), maar beslist niet heet (bij 60 graden brand je je handen en dat is ook voor deze cellen veel te heet).

ik heb idd. de accu's op 1c geladen, de accu's waren wel "lekker"warm maar je brandde niet je handen eraan. ze doen het overigens prima, leveren voldoende vermogen enz. maar ik was bevreesd omdat de delta peak niks deed. deze zal ik voor de nimh op 5mv per cel instellen.
klopt het trouwens dat als de accu nog half vol is dat je hem gewoon weer (na een paar uur) aan de lader kan leggen om bij te laden? ik hoorde dat dit bij nicad niet kon namelijk.

Sander

ik heb dus ongeveer hetzelfde probleem:
ik heb nu een nieuwe lader, de mucch more cell master.
ik laadt mijn GP 3300 pakket met 300mAH (even weer oppeppen, dus volledig vol laden) en een delta peak instelling van 3mV. overigens ook de standaardwaarde van de lader. ik heb de tempafslag ingesteld op 42 graden. nu is de batterij al bijna 19 uur aan het laden en heeft een temp van 33,4 graden. en er zit op dit moment 5663 mAH in!!!! wat moet ik nu doen? het laadproces stoppen of doorgaan. ik weet dat er veel verloren gaat aan warmte, maar 5663 mAH is wel erg veel.

Dit is laden met 0,1 x C, dus langzaam laden. Hierbij geven de accu's een erg vlakke laadcurve en daardoor een erg onduidelijke delta-peak. Hierop kan de lader nooit betrouwbaar afslaan en je hebt zelfs kans, dat-ie nooit afslaat.
Delta-peak laden werkt pas betrouwbaar als je met 0,5 x C of hoger laadt. Pas dan geven de accu's aan het eind van het laden een duidelijke delta peak: eerst een steil oplopende spanning, gevolgd door een duidelijk aflopende spanning als de accu's vol zijn (en warm worden).

Xray, Stop :!: nu maar met laden, de cellen zullen nu mooi vol zijn. Verder niets aan de hand, je hebt je pakket prima langzaam geladen :wink:
Je moet nu dus zelf de lader stoppen, de deltapiek automatische afslag werkt niet met zo'n lage laadstroom.
Ter info: De laadstroom is niet: 300mAh, maar: 300mA, lijkt een klein verschil, maar bij laden bedoelt men de momentele stroom, niet de stroom per uur :wink:

hij is zelf gestopt bij de waarde van bijna 6000 mah. ik kreeg er bij het ontladen bij 10 amp ongeveer 2700mah uit. lijkt me geen gezonde situatie.

Back