Nimh volladen en zelfs meer

  • Topicstarter Topicstarter Bronco
  • Startdatum Startdatum
B

Bronco

Guest
Wie kan mij een beetje bijscholen ? Heb het draadje over delta peak laders gelezen en andere.

Heb volgende accu's : LRP Vtec Fat Cobra 4600 (3 packs van 4 cellen).

Deze hebben elk ongeveer 15 ladingen/ontladingen meegemaakt afgelopen seizoen (waren nieuwe). Na elke gebruik ontlaad ik ze met lader en trek ze gelijk met een Novak Smart Tray op 0.9v

Mijn Robitronic Overloader slaat af rond de 4300mah. Mij oude Itellect 3600 kan ik steeds volladen en die haden 1 jaar stilgelen.

De Fat Cobra laad ik als volgt :
6A - 5mv - temp 45° - 110% capaciteit (andere parameters zijn even niet van belang - denk ik).

5mv zoals aanbevolen door LRP.

De Intellects laad ik als volgt :
5A - 10mv - temp 45° - 110% capaciteit

Veel collega rijders zie ik hun cellen mooi volladen en zelfs meer dan vol. Wat is de truk hiervoor. Sommigen hebben hun peak sensitivity zelfs op 3 of 4 mv staan.

Kan het kwaad om deze parameter hoger in te stellen ?

Graag wat inzicht hieromtrent.
 
Nou, 32 keer bekeken en niemand die iets te zeggen heeft. Worden hier enkel nog lipo's besproken ? Hier is toch genoeg ervaring en kennis aanwezig, niet ?
 
Nou, 32 keer bekeken en niemand die iets te zeggen heeft. Worden hier enkel nog lipo's besproken ? Hier is toch genoeg ervaring en kennis aanwezig, niet ?

Schijnbaar NIET !

Ik had dit draadje al eerder aangeklikt omdat ik er meer van wil weten, maar:confused: nee dus.

groeten, Brandaris
 
Blijkbaar een domme vraag gesteld, daar niemand wil antwoorden.
 
Hallo Bronco, het is géén domme vraag die je stelt en het is ook niet dat niemand WIL antwoorden maar eerder van niet KUNNEN.....

Ik ben ook zo een lipo-junkie en de enige NiMh-accu's die ik gebruik zitten in m'n zenders.

Het enige wat ik bij je probleem zou kunnen opmerken is:
Slaat de lader af op temperatuur of op deltapiek?
Stel de laadstroom maar eens wat lager in en dan ga je volgens mij meer in je pack krijgen.
Dat heb ik met mijn zenderaccu's ook, laad ik wat sneller dan krijg ik er niet zoveel in. Heeft volgens mij te maken met inwendige weerstand.

Veel heb je hier niet aan maar heb wat geduld (veel mensen zitten niet iedere dag voor hun pc) en de specialisten zullen je nog wel antwoorden...;)
 
Laatst bewerkt:
Thanks Slomo.

Mijn lader slaat inderdaad af op delta peak.

Velen raden aan om te laden aan 6A om meer punch in de cellen te krijgen.

Trouwens ben ook een lipo junkie. Was de eerste 2 jaar geleden die op lipo's reed bij ons in Arendonk (mocht eigenlijk toen niet, maar omdat ik pas begonnen en gelijk op lipo's was overgegaan kon ik niet anders).

Deze winter ben ik ook met 1/12 gestart en daar kan je niet anders dan op 4 cellen rijden.
Zou liever ook hier op lipo rijden... of Lifepo.

Maar het mag niet, dus vandaar mijn vraag naar technische uitleg.
 
Beste Bronco. De vragen die je stelt zijn in de loop van de jaren van dit forum misschien al wel 100 keer gesteld. Er zijn dan ook al heel veel antwoorden gegeven die je met een klein beetje moeite van jou kant al lang gevonden zou kunnen hebben. Leve de zoek functie van het forum!
In het kort komt het hier op neer.

Je doet niets fout! Je laad de accu's netjes op en gebruikt de juiste instellingen.
Wanneer de de delta piek instelleing verlaagd zal de lader juist sneller afslaan. Het verhogen van deze waarde heeft tot gevolg dat de lader later laten afslaat dus zal er meer energie in de accu gestopt worden. Pas wel op dat je de waarde niet te veel verhoogd want dan stopt de lader misschien niet en kan je de accu zwaar overladen! Dus in kleine stapjes steeds iets verhogen en tijdens het laden de accu scherp in de gaten houden. Gaat de accu opeens erg warm worden dan is hij echt vol en moet de lader stoppen. Als de delta piek dan nog niet is gedetecteerd staat de waarde te hoog en moet je hem verlagen. Voor NiMh accu's zal de waarde zelden of nooit hoger zijn dan 10mV. In de heel veel gevallen zelfs niet hoger dan 8mV.

Het gebruik van een sensor die de temperatuur van het pakket in de gaten houdt is zeker aan te bevelen. De temperatuur, beter gezegt het snel oplopen van de temperatuur, is een heel goed teken dat de accu vol is. Wanneer je lader de mogelijkheid heeft om die sensor te gebruiken als (extra) afslag middel zou ik dat zeker doen als ik jou was.

De laadstroom bepaald inderdaad hoeveel je in de accu krijgt. Hoe hoger de laadstroom hoe minder je in de accu kunt krijgen. Je kan het vergelijken met het inschenken van een glas cola. Als je dat snel wilt doen krijg je een massa schuim en moet je snel ophouden anders stroomt het glas over. Wacht je even tot het schuim is ingezakt dan kan je er meer bij schenken. Zou je echter van het begin af rustig het glas volschenken dan ontstaat er veel minder schuim en kan je het glas in één keer tot de rand vol schenken.
Iets soortgelijks gebeurt er bij het laden ook. Als je (te) snel gaat laden zal de accu veel eerder aangeven dat hij vol is en de lader stoppen. Wanneer je dan na een poosje rust weer eens op de startknop van je lader drukt krijgt hij er plotseling nog best een hoop bijgeladen.

Welke stroom voor jou accu het beste is moet je zelf even uitvogelen. Daarover is weinig of niets te zeggen want dat hangt van heel veel factoren af die ik niet ken. Over het algemeen kan je zeggen dat zolang de accu tijdens het normale laden nauwelijks warm wordt er niets aan de hand is. Die "normale" stroom is meestal ergens tussen de 0,5 tot 1,5C. Heel veel penlight cellen zijn bijvoorbeeld niet geschikt om met meer dan 0,5C geladen te worden. Maar "dikke" sub-D cellen kunnen dat makkelijk hebben en misschien zelfs 1,5C wel.
Gewoon proberen en tijdens het normale laden de accu temperetuur meten. Wordt de accu maar een heel klein beetje (iets van maximaal 10ºC) warmer dan de omgeving dan gaat alles goed. Loopt de temperatuur hoger op dan laad je te snel en moet de laadstroom omlaag.
Let op aan het einde van het laadproces, als de accu vol is, zal de temperatuur WEL snel op gaan lopen. Ook dat is normaal! Zolang de temperatuur maar onder de 50ºC blijft is er niets aan de hand. Loopt hij hoger op dan is er ook iets mis en moet je bijvoorbeeld de delta piek gevoelligheid groter maken door de afslagspanning omlaag te brengen. Bijvoorbeeld van 10mV naar 8mV of van 8mV naar 6mV.
Succes, en als je nog meer wilt weten, gebruik dan de zoekfunctie en je zal voor dagen leesvoer vinden.
 
Back
Top