Ninco, Muchubi (e.d.) motoren in helicopters. Mogelijk?

• Topicstarter Topicstarter gjklop
  • Startdatum Startdatum
G

gjklop

Guest
Ik heb me er speciaal voor geregistreerd, ik kan op heel het web geen nuttig antwoord vinden.

In o.a. slot car racing, word jaar en dag gebruik gemaakt van 'opvoer' motoren. Meer trekkracht, meer rpm, zuiniger, koeler of wat voor reden dan ook.

Nu bestaat er bv. voor de lama wel Xtreme motoren, maar volgens mij moet er meer keuze zijn en kan het vele malen goedkoper. En een beetje knutselen is altijd leuk. (Brushless overweeg ik niet, te duur)

Nu lijken de beroemde Ninco motoren (in slotcars) verrekt veel op de motortjes in mijn, lama v3, maar al zouden ze fysiek passen.... kan dit dan zomaar i.v.m. accu/controller/min rpm nodig etc.

Is hier iemand die een onderbouwd antwoord kan geven of misschien wel geprobeerd heeft?

De volgende moeten volgens mij sowieso passen:
Mabuchi N20-ULV-1.2
FF-180SH (Gemaakt door 10+ verschillende bedrijven)

Hier goed overzicht moteren: Racebaan.com - Racebaanpraatjes. Motoren

gjklop,

Een goed onderbouwd antwoord op je vraag kan ik niet geven.

Wel kan ik wat puntjes aan de hand doen aar je in ieder geval op moet letten.

Inderdaad, er zullen ongetwijgeld meer motoren zijn die passen op die specifieke heli. Daar is geen twijel over.
Ga je zelf een motor uitzoeken, zullen en aantal dingen bepalen welke wel en niet kan..

- koeling, is de motor gemaakt om wat langere tijd een groot deel van zijn vermogen af te geven (velen zijn dat niet nl)

- rpm, een heli zal bij een bepaald gewicht, met dezelfde rotorbladn, pas bij een bepaald toerental opstijgen. Als je andere motoren plaatst met hetzelfde gewicht, maar 1000 rpm sneller, stijgt de heli nog steeds op bij hetzelfde rpm. Meer is leuker, wordt hij sneller van maar niet overdrijven.

-controller, zolang je niet opeens een andere maat motor gaat gebruiken, zal de controller het qua stroom niet snel erg vinden. Hoe het met de aansturing zit weet ik niet. Bij brushless zit je met een aantal turns waa je bnnen moet blijven, bij brshed motoren weet ik dit niet.

- accu, Deze zal niet snel een problem vormen. Wel kan hij eerder leeg zijn alsje sterkere motoren toepast, maar dat spreekt voor zich.

Verder zijn zulke dingen altijd een kwestie van proberen..
En iemand moet de eerste zijn:mrgreen:

Succes

Hallo

Denk ook eens aan de spanning van deze slotracemotoren deze is
voor nincomotoren 14,4volt dan heb je max toerental en jij heb maar 2cel lipo
7,2volt dus ik denk dat het niet gaat werken met deze motoren

mvg huub

Bedankt voor het antwoord student, neem al iets aan twijfel weg. wil het zeker wel proberen als ik ongeveer weet wat voor type ik moet hebben.

@Huub klopt, maar volgens mij zijn dit type motortjes daar voor geschikt. Hebben redelijk ruime range waarin ze werken (3 - 18v), al zal op lager voltage natuur minder toeren gehaald worden.

Ninco was zomaar een (duur) voorbeeld trouwens, ik zou idd ook andere motortje die in lagere voltage range zitten nemen. zat hier al te kijken naar mogelijkheden(Micro Motor ---DSW---)

Op wat voor toeren draait een lama v3 motortje weet iemand dat toevallig?
En afmetingen?

Hallo

De afmetingen zijn
Diameter 20mm
Lengte 32mm
As diameter 2mm
en het betreft de motor FK-180SH-3240
deze draait bij 7.2v ongeveer12.500omw/min belast met 150gr
deze motor is geschikt voor 1,5-3v nominaal
mvg huub

Laatst bewerkt:
Hallo

De afmetingen zijn
Diameter 20mm
Lengte 32mm
As diameter 2mm
en het betreft de motor FK-180SH-3240
deze draait bij 7.2v ongeveer12.500omw/min belast met 150gr
deze motor is geschikt voor 1,5-3v nominaal
mvg huub

tnx huub

7,2v 12.500rpm, ik neem aan dat 7,2v geleverd word op 'vol gas'.

1,5-3v operating range is dan toch aan de lage kant, als er geregeld 7,2v geleverd word.

Die 7.2 is inderdaad op volgas. Wel wat speling houden

Kijk maar naar de meeste vliegtuis/heli motoren, zijn allemaal geschikt voor 7,2 tot 13 volt...

RPM wordt vaak in kV/V vermeld, wat het aantal toeren per volt inhoud
Dus een motor met een kv van 3700 zal bij 12,6 volt (volle lipo 3 cellen) zal voluit en onbelast met volle accu 46620 toeren draaien.

... 1,5-3v operating range is dan toch aan de lage kant, als er geregeld 7,2v geleverd word.

Voor "modelbouwaandrijftoepassingen" worden dit soort motortjes meestal zwaar overbelast, gevolg is dan ook een levensduur van slechts enige tientalen uren, bij de door de fabrikant opgegeven spanning heeft zo'n motortje bijna het "eeuwige" leven ...

Voor "modelbouwaandrijftoepassingen" worden dit soort motortjes meestal zwaar overbelast, gevolg is dan ook een levensduur van slechts enige tientalen uren, bij de door de fabrikant opgegeven spanning heeft zo'n motortje bijna het "eeuwige" leven ...

En de reden hiervoor is?
Hogere efficiëntie? Meer koppel?

Back