Nine eagle pro v1

Discussie in 'FP/coaxiaal' gestart door Pheter, 5 apr 2011.

  1. Pheter

    Pheter

    Lid geworden:
    4 apr 2011
    Berichten:
    1.383
    Locatie:
    Friesland
    Hallo iedereen,

    Ik ben in de wondere wereld van rc heli terecht gekomen nadat ik een bezoekje had gebracht bij een modelshop en mij had laten informeren omtrent een heli. Dacht te menen een heli onder de arm mee te nemen en lekker buiten vliegen, werd mij ten sterkste afgeraden:D.
    Als advies werd mij gegeven om te beginnen met een SYMA S107.
    Deze hadden ze ten demonstratie in de winkel.
    Ik wou echter een grote, todat mijn oog viel op een koffer met de nine eaglo pro versie. Deze was vrij lastig te vliegen maar wel te leren, werd mij verteld en nog eens oerdegelijk. Dit moest 'm dan worden, zo gezegd, zo gedaan. Eigenaar had de heli nog voor mij getrimd.

    Nu, éénmaal een week later heb ik vele crashes meegemaakt en meerdere keren teruggeweest naar de winkel. Heb reeds een nieuwe landingskid erop gemonteerd. de gear tandwiel was naar beneden gezakt en het ringetje onder de swashplate was losgeraakt. Alles weer vastgemaakt op zijn plek en ik kan deze heli nu mooi in de lucht houden, voorwaart, achterwaarts, zijwaarts vliegen zonder te crashen.

    Ik heb reeds uitgevonden hoe deze heli te trimmen, zowel in de submode als normale mode.
    Nu heb ik twee vragen. Als ik de heli aanzet gaat de rechter servo cq stangetje omhoog en heb ik deze getrimd in de submode.
    Mijn 2e vraag, is het normaal om deze heli constant bij te trimmen?
    Wanneer ik de heli getrimd heb en de accuspanning wordt lager, dien ik alweer te trimmen. Hetzelfde geldt wanneer ik weer een opgeladen accu gebruik.

    Alvast mijn dank voor het advies en wat er is geschreven in deze forum, wat ik al met veel plezier heb gelezen en zodoende erachter ben gekomen hoe ik in de submode moest komen.

    Peter
     
  2. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland

    Als eerste welkom.

    Bedoel je met het stangetje dat beweegt dat dit gebeurt als je de voor de eerste keer gas geeft? Dat is de "opstijg-hulp" die voorkomt dat de heli kantelt bij opstijgen.

    Het trimmen is vrij gebruikelijk, de werking van de staart is afhankelijk van de spanning van de accu, en de temperatuur van de staartmotor en bij de Solo Pro is er een sterke wisselwerking tussen de staart en het naar voren of achteren bewegen, zoals je al wel zult hebben gemerkt. Draait de heli langzaam met de klok mee, dan wil hij tegelijk ook naar voren, totdat je de staart weer stil hebt getrimd. Buiten heb je daar minder last van, dan trim ik de staart zelden bij tijdens een vlucht. Sommige lipo's hebben ook minder spanningsverval tijdens het ontladen, en dan blijft de staart ook langer stil zonder bijtrimmen.
     
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    gefeliciteerd met je nieuwe virus!

    Nu weet ik niet precies wat je eerste vraag is, maar ik ga er van uit dat je wilt weten of dat stangetje normaal is..
    als antwoordt: zolang hij er goed mee vliegt, niets aan doen..
    En daarnaast, als je gas geeft vanuit stilstand, zal de heli zelf kortstondig even naar rechts trekken. dit doet hij om te zorgen dat je recht opstijgt. Laat je de heli eerst rustig draaien, en stijg je dan op zul je merken dat hij wat opzij wil.

    voor je tweede: ik neem aan dat je de staart bij moet trimmen?
    Dat klopt...
    Met het teruglopen van de accuspanning gaat de staartmotor wat langzamer lopen, wat je merkt doordat de staart niet meer stil wil staan.
    De oplossing: als de accu vol is, zodanig trimmen dat je links en rechts ongeveer even snel een bochtje draait. Alles wat hij afwijkt, zelf eruit sturen.
    Op die manier hoef je gemiddeld het minste te trimmen
     
  4. Pheter

    Pheter

    Lid geworden:
    4 apr 2011
    Berichten:
    1.383
    Locatie:
    Friesland
    Bedankt voor je reactie.
    Het is inderdaad het stangetje wanneer je gas geeft en ook het stangetje dat contact zoekt wanneer de heli verbinding maakt met je ontvanger.

    Het trimmen van de staart vind ik nog moeilijker. Als ik opstijg vanuit de hand en ik laat deze hooveren dan gaat de heli inderdaad met de klok meedraaien.

    Heb bij hobby king 4 lipo's van oem besteld, ben benieuwd hoe deze ontlading tijdens de vlucht verloopt.
     
  5. Pheter

    Pheter

    Lid geworden:
    4 apr 2011
    Berichten:
    1.383
    Locatie:
    Friesland
    Student, bedankt voor je reactie,
    Dit is inderdaad een virus:p Heb meer lipo's bij hobby King besteld.
    Wil gewoon langer door vliegen zonder te wachten.

    Ben er wel achter dat het stangetje zo hoort. Heli vliegt wel goed.
    Was bang door de crashes die ik heb gemaakt het één en ander goed mis was. Dit schijnt mee te vallen en is alles gelukkig vervangbaar.

    Met het bochtje draaien heb nog wel wat oefeningen voor nodig haha maar je advies zal ik opvolgen.
    Ik begrijp dat ik de heli nooit zo goed kan trimmen dat deze constant stil kan blijven hangen tijdens het hooveren.
    Niet teveel hooveren dacht ik maar meer vliegen en oefenen met bochtjes te maken ipv deze zijwaarts te maken.

    Fantastische virus is deze heli en wil wel eens een grotere voor buiten maar eerst deze onder de knie krijgen.
     
  6. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.452
    Locatie:
    Paramaribo
    Het bijtrimmen is inderdaad normaal en na verloop van tijd doe je dat zonder erbij na te denken.. Ik vond dat de eerste paar vluchten hinderlijk maar nu denk ik er niet meer bij na..
     
  7. Pheter

    Pheter

    Lid geworden:
    4 apr 2011
    Berichten:
    1.383
    Locatie:
    Friesland
    Er is gelukkig nog hoop voor mij.

    Vliegen jullie alleen met deze heli van de nine eagle of ook de duurdere klasse?
    Ik vind de indoor heli nu heel mooi om te vliegen en hiermee te leren vliegen. Je hebt zelfs tegenwoordig ook indoorheli's die 3d kunnen vliegen. Moet mij hier maar eens meer in verdiepen en nog beter deze forum doorspitten. Deze forum is een positieve ontwikkeling op het gebied van het vliegen, informatie en tips.

    Bij de modelshop adviseerden ze mij een outdoor heli van het merk blade aan.
     
  8. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.452
    Locatie:
    Paramaribo
    Ik vlieg pas een ruime week met de Solo Pro. Voorlopig blijf ik indoors FP vliegen. Er komt wel een extra heli bij voor als de Solo Pro even in de lappenmand ligt.. Volgende stap in mijn geval zal wel een CP zijn. Maar liefst ook een kleine zoals bijvoorbeeld de mCPX.
     
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik vlieg verder met wat in mn onderschrift staat...

    En dat trimmen van de staart, dat moet je echt maar 1 keer doen...
    Hooveren, vol links geven en kijken hoe snel dat gaat.
    Hooveren, vol rechts geven en kijken hoe hard dat gaat
    Dan zodanig trimmen dat bij een ong volle accu de twee ongeveer even snel rondgaan.
    Dan ben je een stukje van de accu een beetje aan het bijsturen in hoover, maar niet extreem. En je "voelt" de grenzen van de staart goed. Na verloop van tijd ga je zelfs aan de staart "voelen" wanneer de accu leeg is...

    Punt is, bij een heli van grotere formaten zul je ook actief met de staart moeten sturen om deze op de juiste plek achter de heli te krijgen. Tijdens hoover staat het natuurlijk wel vast en strak, maar des te meer je gewend bent zelf actief te sturen, des te simpeler is de overstap naar een groter model
    Nu ben je jezelf nog dingen aan het aanleren, nu lukt het je nog relatief simpel...
     
  10. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland

    Met het Nederlandse weer in gedachten vlieg ik voorlopig vooral micro FP. Kun je in de huiskamer goed uit de voeten, en bij windstil weer of een sporthal in de buurt ook even lekker "raggen".

    Ik wist niet dat Blade outdoor heli's maakt. De SR120 is wel ietsje groter, maar nog steeds niet echt opgewassen tegen een briesje. De mCP X zou het wat beter moeten doen, omdat hij CP is, maar ook die is nog aan de lichte kant.
     
  11. Pheter

    Pheter

    Lid geworden:
    4 apr 2011
    Berichten:
    1.383
    Locatie:
    Friesland
    [FONT=Arial, sans-serif]Misschien een domme vraag maar ben er net achter hoe ik kan trimmen, zowel in de submode.[/FONT]
    [FONT=Arial, sans-serif]Alleen zit ik mij af te vragen hoe ik de staart precies moet trimmen.[/FONT]
    [FONT=Arial, sans-serif]Ik vlieg op mode 2 en trim de heli alleen wanneer deze vooruit en zijwaarts gaat, staartrim heb ik volgens mij nog niet echt geprobeerd.[/FONT]

    [FONT=Arial, sans-serif]Hooveren, vol links geven en kijken hoe snel dat gaat.[/FONT]
    [FONT=Arial, sans-serif]Hooveren, vol recht geven en kijken hoe hard dat gaat[/FONT]
    [FONT=Arial, sans-serif]Dan zodanig trimmen dat bij een ong volle accu de twee ongeveer even snel rondgaan.[/FONT]
    [FONT=Arial, sans-serif]Is vol links en rechts geven met de rudder of throttle stick?[/FONT]
    [FONT=Arial, sans-serif]Met rudder gaat de heli zijwaarts en met throttle gaat de heli rond zijn as.[/FONT]
    [FONT=Arial, sans-serif]Ik trim meestal met de aileron en elevator en zo probeer ik de heli goed te trimmen.[/FONT]

    [FONT=Arial, sans-serif]Ik zelf ben nog een beetje in twijfel met wat ik hierna wil.[/FONT]
    [FONT=Arial, sans-serif]Een grote Blade outdoor waarbij ik de mogelijkheid krijg om een aantal x lessen gratis te krijgen en vlieg ik met een brandstof heli die is gebonden aan de instr. of toch een indoor mCPX.[/FONT]

    [FONT=Arial, sans-serif]In ieder geval mijn dank voor het advies en tips[/FONT]
     
  12. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.452
    Locatie:
    Paramaribo
    Staart trim je met de trims onder je throttle.. Dus links of rechts..
     
  13. Pheter

    Pheter

    Lid geworden:
    4 apr 2011
    Berichten:
    1.383
    Locatie:
    Friesland
    Zo zat ik ook te denken. Met de micro FP kun je wanneer je maar wilt vliegen. Kies je dan bewust voor een FP en niet voor een CP?
    De mCPX lijkt toch een beetje op de nine eagle pro, alleen tikkeltje groter en meer mogelijkheden.

    Ik zal eens zoeken welt type dat ook alweer was
    Bij deze heli dien je wel zelf een aparte ontvanger bij te kopen.
     
    Laatst bewerkt: 5 apr 2011
  14. Pheter

    Pheter

    Lid geworden:
    4 apr 2011
    Berichten:
    1.383
    Locatie:
    Friesland
    Met de trim die jij bedoeld, trim ik enkel wanneer de neus met de klok mee of tegen de klok in gaat draaien. Of doe ik dit dan per ongeluk toch goed:p?
     
  15. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    FP is wat eenvoudiger en meer crash bestendig. Al zal een kleintje als de mCP X het toch ook al een stuk beter doen dan een gemiddelde CP, waarbij een crash vrijwel altijd schade betekent.
     
  16. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.452
    Locatie:
    Paramaribo
    Ja da's goed.. De trim rechts is voor yaw maar daar moet je niet teveel op trimmen heb ik begrepen..
     
  17. Pheter

    Pheter

    Lid geworden:
    4 apr 2011
    Berichten:
    1.383
    Locatie:
    Friesland
    Volgens mij de blade 450 3D, of is dit niet een echte outdoor heli?
     
  18. Pheter

    Pheter

    Lid geworden:
    4 apr 2011
    Berichten:
    1.383
    Locatie:
    Friesland
    Ik probeer daar nu van af te blijven maar weet je ook waarom je daar niet teveel aan mag trimmen?

    Is het nu het beste om in de submode te trimmen zodat de heli praktisch stilstaat tijdens hooveren en daarna in de normale modus bij trimmen?
     
  19. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.452
    Locatie:
    Paramaribo
    Type: Collective Pitch Electric 3D Heli
    Main Rotor Diameter: 28.4 in (720mm)
    Tail Rotor Diameter: 5.6 in (142mm)
    Gross Weight: 26.9 oz (760g)
    Length: 25.8 in (655mm)
    Motor Size: 420H brushless outrunner, 3800Kv (installed)
    Kit/ARF/RTF: RTF
    Minimum Age Recommendation: 14 years
    Experience Level: Advanced
    Recommended Environment: Outdoor
    Assembly Time: Less than 1 Hour
     
  20. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Oh, een 450 is wel meer geschikt ja. Maar Blade is wel duurder dan gemiddeld, waarbij je niet altijd meer waar voor je geld krijgt.
     

Deel Deze Pagina