Nitro Fuel Kyosho Pure Ten Alpha GP3

'k Heb een collectie van vier Kyosho's Alpha Gp3's overgenomen en ik ben ze één voor één aan het nakijken.

Mijn eerste exemplaar had een nieuwe Gx15 motor.
Die heb ik nietjes ingereden, 10 tankjes en die loopt redelijk goed.

De tweede had al gediend en het de Gx15 motor zat vast alsook de carburator.
Met WD40 en heel veel geduld heb ik dit goed gekregen.

Bij McR*nse heb ik 25% Nitro Fuel meegekregen om deze auto's te laten rijden ...
Is dit wel goed ? 'k Heb natuurlijk 2,5 liter gekocht omdat ik toch redelijk wat autotjes wou reviseren ...

Iemand ervaring met de Kyosho Alpha Pure Ten Gp3's ?
Ik merk dat er olie/brandstof tussen de meenemer komt ?
Kan dat ? Klopt dat ?

'k Heb ook nog een nieuwe Gx12 motor.
Kan die ook op 25% Nitro rijden ?

Hieronder de advertenties van mijn twee eerste auto's :
- -=WoW=- Kyosho Pure Ten Alpha GP3 + Hop Ups RTR ! - ModelbouwMarkt.nl

- -=WoW=- Kyosho Pure Ten Alpha GP3 + Hop Ups RTR ! - ModelbouwMarkt.nl

Alvast bedankt voor het advies.

SoDa

16% is beter voor de 2,5/2,1cc blokjes.
25% is meer voor de 3,5cc en grotere blokjes.

Lekkage op je startas is een bekend probleem de passing in de bronzen bus is vaak wat ruim , afhankelijk van de gebruikte carterdeksel is het nog weleens mogelijk er lagers in te zetten met bv rubber schildjes.

Dju toch.
'k Had al een vermoeden.
Iemand interesse in 1,5 liter Nitro Fuel van Tornado ?

Zou het kunnen minder lekken met de 16% Nitro ?
Kan dat kwaad, dat het lekt ?
'k Heb de indruk dat ze er allemaal last van hebben ...

Het lekken heeft niet te maken met het nitropercentage , dat is puur afkomstig van de speling tussen carterdeksel/lager en de startas. Dat is iets waar je vroeg of laat altijd last van krijgt met een trekstartmotor.

Soms kan je net 1 of 2 lagers kwijt met rubberen afdekschildjes ipv de standaard bronzen bus , dat scheelt wel iets maar een beetje last zal je altijd wel houden. One-way lager in de trekstart gewoon geregeld een keertje goed schoonmaken met b.v. remmenreiniger zodat de olierestanten uit de gelekte brandstof er weer uit zijn ;)

Om zeker te zijn dat we op dezelfde lijn zitten, hieronder een foto :

2wftmzb.jpg

De olie/nitro komt er langs de rode pijl uit.
Sorry ze maar ik probeer zo zorgvuldig mogelijk te werk te gaan met deze oldtimers ... ;-)

Dat is gewoon een lekkend voorste lager...
Ook een heel gewoon verschijnsel ;)

Even opmeten en een nieuw lager met rubber schildjes plaatsen , daarbij eventueel het binnenste schildje verwijderen met het oog op de smering.

Zeker bij een rijke afstelling of een overtollig gebruik van afterrun staat het ondercarter vol. De lagerschildjes werken niet als keerringen en laat de olie er gewoon langs naar buiten druppelen.

De (oudere) Kyosho motoren zijn vaak voorzien van metalen schilden , die lekken nog net ff wat meer dan een rubber schild. De rubber schilden sluiten nog lichtjes aan op de binnenste lagerschaal , de metalen doen dat niet en hebben een redelijke spleet tussen schild en lagerschaal. Die spleet gaat vroeg of laat brandstof lekken net als het bronzen lagere bij de trekstart ;)

Dat is een bekend probleem bij verschillende kyosho motoren. Je zult kunnen kijken naar een ander type lager wat wel afdicht.

M.v.g. Mark

Back