nitro motor LC ?

gegroet,

ik ben al een geruime tijd bezig met 2-takt motoren zowel nitro en normaal benzine.
voornamelijk pak ik bromfietsen aan en heb zelf een custom brommertje die behoorlijk van de plek komt

nu heb ik al een lange tijd zitten nadenken om een water koeling blokje op het rc autotje te maken.
dus hiervoor zul je een watergekoeld kopje moeten hebben.
ik weet dat je die vroeger voor bootjes had, die dan door het varen een doorstroming had en met het vaar water deed koelen.

nu denk ik een manier te hebben gevonden om een klein radiatortje van koper te maken en die aan te sluiten op een lc kopje voor een nitro motor

nu zijn er wel wat kleine probleempjes, zoals een pomp, of regeling van de doorstroming
en is het uberhaupt mogelijk om een water gekoeld kopje op een std nitro motortje te krijgen?

het lijkt mij een leuk project maar heb geen idee waar ik zo een kopje vandaan kan toveren :D

als iemand suggesties of kritiek heeft hoor ik het heel graag

en is het uberhaupt mogelijk om een water gekoeld kopje op een std nitro motortje te krijgen?

Dit is een vraag wat mij een idee geeft over je kunnen....

Als je koelkop gescheiden is van de verbrandingskamer heb je een prima basis om er een andere koelkop op te maken met een holle ruimte voor de waterstroming. Radiator kan je van een PC waterkoeling pakken en modelbouwpompjes op 6v zijn er genoeg te vinden.

Maar het heeft helemaal geen voordeel.....

En het is niet nieuw....

En zie ook hier:
http://www.modelbouwforum.nl/threads/watergekoelde-nitro-motor-nieuw.101206/

het zal inderdaad een lastig verhaal gaan worden, maar ik denk als je een paar factoren goed in de gaten hebt, het wel zou moeten kunnen lukken.
het zou al eens leuk zijn om eventueel het rendement van zo een motor te kunnen berekenen N= belasting gedeeld door vermogen
daaruit kan je bereken hoeveel energie in joule door de motor geproduceert word voor het nuttig vermogen maar ook voor het velies
en het verlies zal voornamelijk uit warmte bestaan.
als je eenmaal weet hoeveel energie je aan warmte verlies hebt op 100% dan kan je ook uitrekenen hoeveel het water moet kunnen op nemen en afgeven via een wisselaar :D

ik ben iemand die nooit vaak boven de 40 per uur komt omdat ik mijn hpi achterwiel aangedreven heb.
dit doe ik omdat ik geen zin heb om na 1 tank de hele auto uit elkaar moet halen om deze weer schoon te maken
maar het lucht koel kopje heeft wel belang bij lucht stroming en als je alleen maar op een klein stunt veldje gaat rijden deze koeling wat te weinig is

ik zal eens eerst wat metingen moeten doen om te kijken wat de temperaturen doen, met kap, zonder kap, op een parkeerplaats volgas, of op het veldje

Het verlies in warmte zal lastig te bepalen zijn omdat warmte een bijkomstige zaak is en bij ons soort motoren ook een nodige zaak. Uitzetting van materialen waardoor door materialen een andere vorm rijgen en beter in elkaar passen is gewoon nodig.

En dan, als je over een standaard RTR motortje praat is er zoveel meer mee te doen zonder de koeling aan te passen.

Ik heb ooit er zelf eentje gebouwd; de onderstaande.
Het werkte wel, maar het extra gewicht en het monteren en aandrijven van een pompje waren een groot probleem. Ik gebruikte een pompje van een ruitensproeier en die trok de ontvanger accu ook erg snel leeg.
Was een leuk projectje, maar bracht nooit wat ik hoopte....

Leuk om te doen, niet echt praktisch ....

oud18.JPG

Dit is de set van Grossini:

ToyFair_2012_720.jpg

kijk zoiets wilde ik nu ook maken :D
ik vind wel dat je het mooi het kunnen wegwerken allemaal, want veel ruimte op een 1:10 is er niet :D
als ik een kopje weet te bemachtigen dan zal ik er langzaam eens mee aan de slag gaan, puur om te proberen.
is altijd wel leuk van die beun projectjes

gebruiker Brutus heeft zelf een watergekoeld systeem gebouwd, en op een rc heli gezet.
geen pomp. zijn systeem werkt door het opstijgen van warme vloeistof, en dalen van koudere vloeistof.
soort van zelfregulerend.
een te koude kop is ook niet goed voor de prestaties van de motor.

weet alleen niet of dit op een auto ook gaat werken.
een heli heeft meestal 1 toerental, en bij rustig vliegen is er ook maar een bepaald vermogen nodig.
auto's "pieken" veel meer..

Back