Nitro naar Brushless ombouwen, vraagjes

Ik ben het nitro-gebeuren een beetje beu... M'n Savage verkopen ga 'k niet doen, want 'k krijg er toch amper meer iets voor terug. Dus ombouwen dan maar. Maar daar wil ik dan ook niet teveel geld in steken.

Wat me redelijk wat geld zou besparen is het soort ESC. Omdat ik niks ga veranderen aan m'n versnellingsbak e.d., blijf ik dus mechanisch remmen, en is achteruit rijden enkel mogelijk met de achteruitmodule (welke ik ook al heb). Het enige wat de ESC dus moet kunnen is de motor in 1 draairichting aansturen, wat een vliegtuig ESC doet. Nu zit er toch een behoorlijk prijsverschil tussen een 100A auto ESC (met rem en achteruit die ik niet gebruik) en een simpele 100A vliegtuig ESC.

Is het mogelijk om gewoon een vliegtuig ESC te gebruiken? Of is het toch niet aan te raden? Om welke reden is het dan niet aan te raden?

Het is niet voor race-doeleinden of zo (een Savage zowiezo al niet :rolleyes:). Gewoon rondrijden op een bmx parcours of voor de fun op het off-road circuit in de buurt. Dat die vanuit stilstand wat zou stotteren of aarzelen kan me dus niet zo veel geven.

Welke pinion is er aan te raden bij een 1900kV motor (een Feigao 9xl kloon) op een 49T spur (alles stock dus)?

Ik heb niet helemaal een concreet antwoord op je vraag, maar weet uit ervaring dat de fysieke belasting van een aandrijving bij een vliegtuig constant is, terwijl die bij een auto mechanisch belast wordt en dus variabel zal zijn.

Misschien dat een motor op een autotje veel hogere stromen trekt dan een motor met propellor op een vliegtuig?

Ja, is mogelijk. Maar ik weet wel niet of iedere ESC ook een goede remfunctie heeft, ik dacht daar een keer iets over gelezen te hebben...
Ik heb een omgebouwde LST, hier gebruik ik een Quark Airmaster 125B in, werkt prima!

Dat de regelaar stotterd ligt aan de ESC, je hebt goede maar ook slechte ESC's. Quark, Schulze en Tekin maken regelaars die ontzettend "smooth" zijn.

als je op 1900kv gaat rijden weet dan maar zeker dat je je hele versnellingsbak en diffs zal mogen versterken hoor

dit even gezegt omdat je er niet teveel geld aan wilt geven :D

als je op 1900kv gaat rijden weet dan maar zeker dat je je hele versnellingsbak en diffs zal mogen versterken hoor

dit even gezegt omdat je er niet teveel geld aan wilt geven :D

Dat vind ik knap dat je dat weet, zeker als je nog niet eens weet op hoeveel cellen hij gaat rijden...

4s LiPo's lijkt me leuk.

Byte, ik heb de remfunctie van de ESC niet nodig, helpt toch geen zier met de 2bak er nog in. Van zodra de motor trager draait dan zou moeten voor de snelheid van de motor, draait alles vrij rond door de one-way in de eerste versnelling. Alleen zal 0%-gas naar 100%-gas niet zo gezond zijn voor dat one-way lager, hoewel, met de nitro motor is het ook altijd gegaan.

En, no offence hé, maar het budget dat ik in gedachten heb is ongeveer hetzelfde als alleen de regelaars die jij nu vernoemt... Nuja, de Tekin is wat minder, maar Quark en Schulze doen bij mij toch altijd een duur belletje rinkelen :wink: Al ken ik geen echte prijzen.

Laatst bewerkt:
Dat vind ik knap dat je dat weet, zeker als je nog niet eens weet op hoeveel cellen hij gaat rijden...

6-7 cel rijd ook behoorlijk snel hoor met zo een motor.. en hij wil nu met 4s lipo's rijden...

ik zei het maar voor ''als'' hij met zo een batterijen zou rijden hee

bedoel je 6-7 cel NiMH's? Dat houden die toch niet vol op zo'n zware auto.

Is 1900kV (formaat XL) dan te krachtig op 4s LiPo's? Is het dan beter om een 2200kV motor (formaat L) te nemen? Laat die m'n aandrijving dan wel heel? Die heeft meer toeren maar minder koppel.

een feigao xl kloon zal niet snel te krachtig zijn op 4s lipo's. waarschijnlijk gaat de motor eerder kapot dan de aandrijflijn.

als je voor een lage snelheid vertand kan het goed gaan, maar op 4s met 1900kv feigao kloon zou ik beginnen met een kleine motortandwiel en vertanden op 40 km/u. als dat goed gaat kun je voor een hogere snelheid vertanden. je kunt hier kijken hoe hard je auto kan met verschillende setups en vertandingen: R/C Calculations

Wel ik zou bij de conversion kit een 14T mod1 pinion krijgen, samen met de stock 49T spur zou me dat een theoretische snelheid van 43 km/u geven, op 4s Lipo. Zou goed genoeg moeten zijn voor mij :)

en dan voorzichtig beginnen. niet meteen 20minuten ononderbroken rijden, maar om de paar minuten de temperatuur van je motor, accu en regelaar controleren

Back