nitro of electro

beste medeforumleden

ik wil graag beginnen met de rc hobby en kan maar geen keus maken nitro of electro.
aangezien ik waarschijnlijk altijd op een industrie terrein zal rijden. twijfel ik toch heel erg over mijn keus, en nu hoop ik dat jullie mij hier een beetje in kunnen helpen

ik zou er graag mee willen driften maar ook gewoon mee willen rijden

ik wil graag een onroad auto 1/10
zijn er voor nitro auto's net zo veel tunning en styling onderdelen te koop.
want zou dan wel graag een leuke body willen maken. met led of iets dergelijks.

want zie op internet dat de gestylede body's vaak voor een electro auto zijn

De body is opzich niet zo'n probleem... Die kun je met een schaar aanpassen zolang de breedte maar overeen komt met je chassis.

En wat onderdelen zijn er voor de meeste auto's zat "tuningsdelen" te koop , zolang het maar een beetje populair model is kan je vaak kiezen uit rekken vol....

Nitro of electro zijn de meningen over verdeeld. Adviezen zijn zeer persoonlijk met vaak weinig algemene waarheden, zo zijn er mensen die vinden dat nitro moeilijk is af te stellen en je voor 75% sleutelt emn voor 25% aan het rijden bent. Het is maar net hoe je voorkeur is en hoe makkelijk je de techniek snapt. Snap je de techniek en weet je hoe je er mee om moet gaan is nitro heel makkelijk. De belevenis is ook anders dan electro, veel natuurlijker met het geluid, de rook en de techniek zoals een koppeling en een versnellingsbak.

Elektro is makkelijk: accu laden, inpluggen en rijden. Een middag rijden vereist veel accu's of de mogelijkheid om accu's snel te laden. Gezien je in Deventer woont is het ook een idee om bij de plaatselijke onroad baan te kijken. Dit is een elektro club waar in div. klasses wordt gereden. Op een heuse baan rijden tegen anderen en de telcomputer is toch altijd leuker dan saai op een industrieweg op en neer rrijden.

Op een heuse baan rijden tegen anderen en de telcomputer is toch altijd leuker dan saai op een industrieweg op en neer rrijden.
Plus dat RC een teamsport is: ongeacht de baan, samen rijden is áltijd leuker dan alleen.

Maar helemaal eens met wat Roelof zegt: ga lekker een middag naar een RC baan en ga daar rondvragen.

Je wilt niet weten hoeveel mensen dat doen, daar hartelijk verwelkomd worden, uitleg en advies krijgen voor vanalles en nogwat. Is de normaalste zaak van de wereld, gewoon doen.

ga dat zeker is doen want twijfel gewoon echt te veel en samen is altijd leuker dan alleen dat is zeker zo

Het advies dat op de baan vaak wordt gegeven is om met electro te beginnen: het is betaalbaarder, mocht het niks zijn ben je niet meteen €500+ verder.

Een 1/10 electro kit heb je voor een grabbel, een nitro niet.
(Nieuw dan)

Laat je alleen niet gek maken, er zijn mensen die direct duur spul aanbevelen. Het is maar net wat je wilt maar in de 1:10 touring zijn naast de duurdere modellen ook betaalbare "sports" chassis te vinden welke dezelfde kwaliteiten kennen maar bv. niet met het dure koolstof zijn uitgevoerd.
Om een accu te laden kan je ook een simpele B6AC lader gebruiken dan een dure MuchMore laders.
En zo zijn er meer zaken die zeker een goede instap betaalbaar kunnen maken.

Zo kennen sommige clubs ook een goedkope Tamiya klasse met bv. de TT01 of een M-chassis.

Maar laat je informeren en lees bv. de online clubreglementen.

Hou vooral ook in gedachten of je ook ergens anders wilt rijden dan een club. Als je eens snel snel effe wilt scheuren is elektro makkelijker aangezien je geen "geluidsoverlast" veroorzaakt.Met nitro moet je je al een leuk plekje zoeken zonder veel volk of huizen in de buurt.Dat is de reden waarom ik elektro rijd, anders zeker een nitro erbij.
Als je natuurlijk een industrie terrein in de buurt hebt voor zondagen ofzo dan zou mijn keuze snel gemaakt zijn.

Hou vooral ook in gedachten of je ook ergens anders wilt rijden dan een club. Als je eens snel snel effe wilt scheuren is elektro makkelijker aangezien je geen "geluidsoverlast" veroorzaakt.Met nitro moet je je al een leuk plekje zoeken zonder veel volk of huizen in de buurt.Dat is de reden waarom ik elektro rijd, anders zeker een nitro erbij.
Als je natuurlijk een industrie terrein in de buurt hebt voor zondagen ofzo dan zou mijn keuze snel gemaakt zijn.

Aan de andere kant is de accus laden van elektro weer een nadeel als je snel snel ff ergens wilt rijden.
Tenzij je een 300+ euro laad setup heeft, moet je toch een tijdje wachten totdat je accus vol zijn. Dat heb je bij nitro weer niet.

Lege accu's vind ik niet echt een argument. Kan ook gelden voor de ontvangeraccu van je nitro auto, als die leeg is, moet je toch net zo goed wachten, je ontvanger en servo's lopen niet op brandstof...

En let bij het maken van je keus (of het nou nitro of electro is) ook op de verkrijgbaarheid van onderdelen. Er gaat altijd wel eens wat kapot en als je dan naar een lokale winkel kan voor advies en onderdelen is dat heel prettig. Zeker voor een starter in deze mooie hobby!

advies genoeg op het forum hier, en in het buitenland zijn onderdelen goedkoper. trouwens, als je een goede auto koop heb je nauwelijks nieuwe onderdelen nodig. Dus beperk je niet bij het maken van je keus door de lokale beschikbaarheid van onderdelen. Kijk liever naar de algemene beschikbaarheid van onderdelen. Je kunt bijv. voor onder de €20 zonder belasting kopen in de VS. Dat scheelt sowieso al €4 aan belasting. En vaak doen ze daar ook verzending via de briefpost bij kleine onderdelen, zijn je verzendkosten ook weer lager dan bij sommige hobbywinkels die gewoon de volle 6,75 rekenen voor het verzenden van een klein onderdeeltje.

Maar daartegen als je groot in Amerika inkoopt moet je rekening houden met bijkomstige bedragen die het geheel niet echt goedkoper maken. Koop je daar een zender zonder CE moet je niet gek staan kijken dat die nooit aankomt.....

Lege accu's vind ik niet echt een argument. Kan ook gelden voor de ontvangeraccu van je nitro auto, als die leeg is, moet je toch net zo goed wachten, je ontvanger en servo's lopen niet op brandstof...

Ontvanger accu gaan veel langer mee en zijn een stuk lager in mah. Die heb je met b6 lader in 10 min al zover kunnen laden dat je de hele middag kan rijden. Maar de accus om de auto te laten rijden zijn toch vaak 4000-5000mah en die kan je dus met een simpele b6 ladertje niet in 10min zover laden dat je een middag kan rijden.

Uit eigen ervaring met ontvanger accu, ik kan met een 2s 3700mah ontvanger lipo ong 10x rijden. Dus 370mah per keer rijden en dat is in een bigscale met savox 0236 servo en 3x fan voor koeling. Die 370mah heb je toch veel sneller geladen dan de 10000mah die je nodig hebt om een uurtje te rijden. (Ligt aan de auto natuurlijk)

Uiteraard kan je je accus constant vol laten, maar dan begeven ze veel sneller. En krijgen we weer posts dat die blabla lipos slecht zijn en na 20x rijden al bol staan.

Ontvanger accu gaan veel langer mee en zijn een stuk lager in mah. Die heb je met b6 lader in 10 min al zover kunnen laden dat je de hele middag kan rijden.

Oh? Ik doe ongeveer 1.5 uur op een 1600mAh pakket, dat is echt niet een hele middag. En dan in 10 minuten vol laden? Arme cellen.....

Daartegen kunnen veel rij-accu's wel tot 5C laden, dat is een kwartiertje.

Oh? Ik doe ongeveer 1.5 uur op een 1600mAh pakket, dat is echt niet een hele middag. En dan in 10 minuten vol laden? Arme cellen.....

En jij kan met je 1600mah accu ook 1.5uur rijden als rij accu? Nee! Daarvoor heb je dus zeker 10x die mah nodig.
Er bestaan tegenwoordig gewoon lipos als ontvanger accus. Dus die kan je harder laden. Kijk mijn voorbeeld maar.
En denk je dat een beginner een lipo lader gaat halen van 250 euro en dan nog een 1000w 24v voeding erbij knutselen uit server voedingen om die accus op 5c te kunnen laden?

Zoals ik 2 berichten geleden al zei, als je op elektro ergens ff snel snel wilt rijden, zorg dan voor een 300+ euro laad setup. Als een beginner zijnde, die hebben meestal maar beschikking over een 50w b6 lader. Dus voor 1/10 autos is dat ong 1u laden. Envoor 1/8 autos 2 uurtjes voordat je ergens 30-40 min kan rijden.

Met een nitro ben je incl het laden van je van ontvanger accu al terug van het rijden in die 2 uurtjes dat je aan het wachten bent.

Alles leuk en wel maar veel RTR apparatuur is ook niet geschikt voor een LiPo ontvangeraccu.

Klopt, uit veiligheid vervang ik hem ook. Risico neem ik niet.

checked by my phone

Alles leuk en wel maar veel RTR apparatuur is ook niet geschikt voor een LiPo ontvangeraccu.

Jeweet niet wat de ts koopt of gebruikt. Dus jij kan niet gaan zeggen of die wel geen lipo kan gebruiken. Maar hoe jij ook went ofkeert. Accus laden voor een elektro om 1.5 uur te kunnen laten rijden, duurt hoe dan ook langer dan een ontvanger accu laden voor een nitro om 1.5u telaten rijden.
Ik gebruik een hyperion 720i lader. Zelfs dan moet ik 1.5u accus laden voordat ik ga rijden.

Leer eens posts lezen, ik heb alleen jouw deel geqoute over een ontvangeraccu en dus daarop gereageerd dus heb het niet over een electro dat 1.5 uur rijdt.

Back