Nitro/Petrol RC auto, Bouwpakket

• Topicstarter Topicstarter Meerkoetje
  • Startdatum Startdatum
M

Meerkoetje

Guest
Hallo Forumleden,

Ik heb een vraag met betrekking tot het RC rijden van brandstof auto's.
Zelf wil ik beginnen met het bouwen van een RC brandstof auto, maar wel in de vorm van een kit.
Het meest aantrekkelijk is bijvoorbeeld de HPI Baja 5SC SS, dit is een complete kit, en zover ik weet alleen nog een radio grafische besturing nodig.
Alleen de prijs is voor mij wat aan de hoge kant. Ik zoek eigenlijk iets wat iets betaalbaarder is, maar wel een bouwpakket.

Ik zie wel goedkopere bouwpakketten her en der, alleen die vereisen allemaal nog een servo motor, een benzine motor en noem maar op. Is zoiets lastig samen te stellen ? En hoe weet ik welke onderdelen passen en welke niet ? Heeft iemand een tip voor mij qua starters pack ?
Technische kennis is geen probleem, althans, ik heb zeker geen 2 linker handen :P.

Ik zou heel graag een klein beetje hulp hebben :)
Bedankt alvast !

Je moet eerst maar eens kijken wat je echt wilt.
Een brandstof auto of een nitro auto.. Ik neem aan dat je een offroad wilt??

Een nitro is compleet wel te vinden voor net onder de 1000euro als je echt een goed model wilt. Dan ben je ook klaar met goede servo's, goede zenderset, motor met uitlaat en een goede startbox met accu.

Bespaar niet op electronica...

De meeste auto's worden tegenwoordig RTR geleverd.
je zult moeten kijken naar bijvoorbeeld X-Ray, JQ The Car en dat soort modellen

Alles heeft met persoonlijke voorkeur te maken.

Maar als je bigscale wil gaan rijden kun je ook kijken naar de Baja 5b ss.
De 5SC is naar mijn mening wel belachelijk duur.
En is in hoofdlijnen gelijk aan de 5bSS.

Voordeel van bigscale is dat de motor veel minder gevoelig is voor temperatuurswisseling (dus minder afstellen)
en de brandstof is in verhouding met nitro een stuk goedkoper.

Als je een 1:8 nitro buggy/truggy zit je inderdaad goed met een Xray, Mugen, JQ, durango set.
Je moet dan nog wel zelf een motor, servo's, zender/ontvanger en startbox kopen.
Xray en Mugen zijn als eerste auto denk ik het makkelijkst. Omdat veel mensen met deze merken rijden zul je makkelijk antwoord kunnen krijgen op je vragen en beschikbaarheid van onderdelen is gewoon goed.
Wil je iets aparts dan kun je voor JQ of durango gaan.

Bij alle bovenstaande merken zijn alle onderdeelnummers trouwens bijgevoegd in de gebruiksaanwijzing.
Dus je weet altijd welke onderdelen passen.

Ik zou zelf uit de buurt blijven van opvallend goedkope sets, dit kan een hoop frustraties en geld gaan kosten.
Wil je een kwalitatief goede set dan ben je voor zowel nitro als bigscale rond de 1000 euro kwijt.

Succes met kiezen

Laatst bewerkt:
Bigscale is zoiezo prijzig. Hoe kleiner hoe goedkoper (meestal!). Ik heb nu een 1/10 kit (elektro) gekocht voor op mvb, en ben totaal zo'n 300 kwijt. Terwijl mijn 1/8 rtr truggy al 400 euro was.

Ligt er dus vooral aan welke schaal je wilt rijden.

Back