Nitro Serpent valt stil bij verwijderen gloeibatterij

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Gilles Dubois, 28 mrt 2020.

  1. Gilles Dubois

    Gilles Dubois

    Lid geworden:
    28 mrt 2020
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Gent
    Hallo iedereen,

    eerst en vooral mezelf voorstellen: Ik ben Gilles, 22 jaar, en heb onlangs de nitro RC voertuigen van een familielid overgenomen. Het gaat om 2 serpenten. Een 710 en een model dat ongeveer 20 jaar is. Beiden reden tot 5 jaar geleden perfect.

    Nu heb ik een probleem: bij het starten blijft de wagen mooi starten, van zodra ik de gloeibatterij van het blok haal, valt hij stil. Zelf als ik hem hoog door te toeren laat lopen, doet hij alles, maar ook als ik dan de batterij van de bougie haal, valt ie stil.

    kan iemand een oorzaak hiervoor geven? Naar mijn mening is de afstelling van de motor Oke, waar ligt het probleem dan? Ik las over een niet volledig opgeladen batterij, maar het lijkt mij raar dat ie dan wel start?
    Ik kijk uit naar jullie meningen en tips!
     
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Een vers gloeiplugje zal wonderen doen.

    De 710 is ook al een oud model, als je ook de brandstof gebruikt wat je erbij hebt gekregen moet je in ieder geval het blik of can goed schudden voordat je er brandstof uit haalt en als het ook al een paar jaar out is kan je beter misschien iets vers aanschaffen.
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.938
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Laat me raden: de brandstof is van het merk ModelTechnics? Bijj dat merk komt dat een enkele keer voor ondanks dat de brandstof kakelvers is. Meerdere keren meegemaakt, precies hetzelfde verhaal: met de gloeistroom er op lopen als een dolle, alle toerentallen, en met de gloeistroom er af, ongeacht of je gas geeft of niet, plof, motor uit.

    Het kan heel eventueel ook nog de plug zijn, maar dat is zeldzaam.
     
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Nee, totaal niet zeldzaam, komt vaker voor dan je denkt. En het prbleem van Modeltechnics is niet de brandstof zelf, als je de juiste hebt (car fuel) lopen de motoren prima. Probleem van Modeltechnics ligt meer bij de winkels, vooral winkels die liever vliegtuigen verkopen en daar alleen de brandstoffen voor op voorraad hebt. Dan krijg je een brandstof mee dat door de verkoper als "goed" wordt aanbevolen maar door de vele olie en/of lage nitrogehalte eigenlijk niet.
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.938
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Voor mij is het zeldzaam: ik zal dat mischien een keer of drie meegemaakt hebben in nu ongeveer 40 jaar.
    Nee hoor, gewoon de juiste brandstof voor de juiste motor, in dit geval heli mix, maar ik heb het veel vaker, en met meerdere brandstofsoorten meegemaakt.Nieuwe pluggen, andere pluggen (warmer of kouder), armer, rijker, maakte geen flikker verschil, maar zodra ik het dan 50/50 met onze eigen helischool brandstof mixte, bleven de motoren er opeens WEL op lopen, zelfs met de plug die om te beginnen in het motortje zat.
    ModelTechnics is goeie brandstof ALS het loopt, maar dat doet het niet altijd.
     
  6. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    De racemotoren hebben een hogere compresie en gebruiken dan ook veel koudere pluggen. Deze combinatie en dan op het randje of soms net voorbij de grens van de scherpste afstelling doet de plug snel verouderen. Vergeet niet dat hiet hier om een 710 gaat, een op zeker 15 jaar oud model. Als de motor een lange tijd heeft stilgestaan zal de plug zeker aangetast zijn.

    Andere oorzaken is roest in de motor aangeslagen op de plug, kan je zien als je de plug eruit schroeft en de gloeidraad bekijkt, dan is die bruin aangeslagen. Verstandig is dan om de motor verder open te maken en met name de krukas en lagers te inspecteren op roest of oude olie aanslag.

    Als de auto een mega motor bevat (niet novamega) of een Picco moet je ook een Picco plug gebruiken, er zijn verhalen dat de wamtegraad van de Picco plug afwijkt waardoor een motor slecht doet lopen.

    En wat Modeltechnics betreft. Wat ik aan ervaringen weet ging het allemaal om een brandstof met (te) veel olie en niet de gewone car brandstof dat 10% olie bevat.
     
  7. Gilles Dubois

    Gilles Dubois

    Lid geworden:
    28 mrt 2020
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Gent
    Een kleine update:
    De 710 blijft met hetzelfde probleem kampen: met gloeibatterij alles oké, eraf en hij valt stil.
    Volgende dingen zijn gedaan:
    Nieuwe Brandstof, nieuwe gloeibougie, afstelling zoals handleiding voorschrijft. Ik krijg het maar niet opgelost ...
     
  8. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Flink geïnvesteerd, welke gloeiplug heb je nu?
    Om wat voor een motor gaat het eigenlijk en was er een (fabrieks)instelling vermeld?

    En als je hem start, heef je dan wel een paar gaspulsjes om de motor iets op te warmen voordat je de gloeier eraf haalt?

    Dat eerst even proberen, verder misschien de stationair iets opdraaien, geef hem gewoon een kwart tot een halve slag.
     
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    kun je een filmpje plaatsen van het gedrag?
    - een keer starten, laat eens zien/horen hoe hij uitvalt zonder dat je iets doet
    - nog eens starten, laat eens horen wat er gebeurt als je langzaam gas geeft

    Als de motor uitgevallen is, en je haalt de plug eruit, is deze dan droog of kletsnat?
    Draai de motor eens een paar slagen, zoals je hem zou starten, zonder plug (geen idee of je een handstarter of een startkist gebruikt)
    zie je dan meteen een soort mistwolk boven het pluggat, of zie je pas wat nattigheid als je je vinger vlak boven het gat houdt?
     

Deel Deze Pagina