Nitro star 21BB motor vastgelopen.

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Samz11, 7 sep 2013.

  1. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    hallo,

    Ik heb al een tijdje een hpi savage 3.5 met een nitro star 21BB motor er in. nu is hij vastgelopen (waarschijnlijk oververhit geweest door een te warme gloeipug bij te warm weer. De zuiger en cilinder kunnen niet meer soepel bewegen zoals eerst (motor helemaal uit elkaar gehaald maar de zuiger is los!). nu gaat er een nieuwe zuiger/cilinderset in komen. die moet je natuurlijk inrijden, maar m'n motor staat al helemaal goed afgesteld. moet ik de motor dan gewoon eerst 1 tankje stationair laten lopen, en bij een volgend tankje rustigjes aan rondjes rijden?
    dan nog een vraag, hoe kan ik de "piston pin retainer set" (artkl. nr 1413) uit de oude zuiger halen om in de nieuwe zuiger te hergebruiken?

    Gr. Sam:)
     
  2. Caretaker

    Caretaker

    Lid geworden:
    15 mei 2005
    Berichten:
    3.531
    Locatie:
    \m/ (-_-) \m/
    Persoonlijk zou ik op dat soort kleine dingen niet bezuinigen.
    waarom wil je die hergebruiken? Was hij niet meer leverbaar?

    Verder dien je je motor helemaal opnieuw in te rijden. Al stond hij voor deze zuigerset helemaal goed afgesteld, de zuiger en cilinder moeten wel weer op een goede manier op elkaar inslijten.
     
  3. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    dus, alle stelschroefjes (3) terug naar fabrieksafstelling, en dan de WOT manier gebruiken.
    ik wil ze hergebruiken omdat ik deze auto gewoon voor dr bij heb. ben meer van de boten dus wil er niet veel aan uitgeven. die 2 metalen "ringetjes" die pin op z'n plek houden ga ik wel opnieuw kopen. nu heb ik even zitten prutsen aan de oude zuiger om dat stangetje er uit te halen, maar ik krijg die "ringetjes" er niet uit?! misschien even verwarmen met een föhn o.i.d.?

    dit bedoel ik met "ringetjes"
    http://www.advantagehobby.com/98374/HPI1414/?quantity=1
     
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Die ringetjes noemen ze clips en kan je met een mespuntje of een klein horloge schroevendraaier eruit wippen. Als de pen strak zit tik ik hem er meestal uit.
     
  5. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    Bedankt! ik ga het proberen.
     
  6. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    jahoor het is gelukt! de pen kon er makkelijk met een klein naaldje uit geduwd worden. nu dus een nieuwe set zuiger en cilinder, clips en ook maar gelijk een m5 bougie voor warm weer kopen. iemand een goed adresje? heb het wel hier gevonden: Advantage Hobby has RC Airplanes, Helicopters, Cars/Trucks/Boats, Radios, and R/C
    maarja 15 euro verzendkosten en de extra kosten v.d. douane maakt het wel een dure grap (totaal rond de 80 euries..)
     
  7. Caretaker

    Caretaker

    Lid geworden:
    15 mei 2005
    Berichten:
    3.531
    Locatie:
    \m/ (-_-) \m/
    Voor die 80 euro kun je een nitro bull aanschaffen. Dan heb je een nieuwe motor .

    Mooi dat het gelukt is..
     
  8. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    ja had ook al gekeken., maar wil het toch bij deze motor houden want hij past goed en deed het altijd erg leuk in deze auto, bij een nieuwe motor moet ook weer een andere uitlaat (nog meer geld) enz. en ik vind het ook weer mooi om hem origineel te houden. als de onderdelen binnen zijn, horen jullie wel hoe het me allemaal af gaat.
     
  9. Caretaker

    Caretaker

    Lid geworden:
    15 mei 2005
    Berichten:
    3.531
    Locatie:
    \m/ (-_-) \m/
    Een andere uitlaat is onzin. Die past er zo weer op.. Net als dat de motor zonder aanpassingen er weer op kan. Maar het is jouw auto dus je moet het zelf bepalen natuurlijk.. :)
     
  10. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    hoe dan ook idd ik ga nieuwe onderdelen bestellen (hopen op wat sponsering van pa en ma :))
     
  11. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Euh.. . Die veertjes hergebruiken is niet t beste idee. Als je ze eruit wipt vervormen ze vaak en dan zitten ze niet meer strak genoeg. Nieuwe kosten misschien 5euro...

    Ik zou overigens ook gewoon een nieuwe nitrobull kopen... Prima motor...
     
  12. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    nee die veertjes ga ik niet hergebruiken, maar hetgeen wat de veertjes op z'n plaats moet houden ;) ik ga nog even overleggen met pa over een nieuwe motor of de originele motor repareren.
     
  13. Caretaker

    Caretaker

    Lid geworden:
    15 mei 2005
    Berichten:
    3.531
    Locatie:
    \m/ (-_-) \m/
    Mocht je voor een Nitro Bull gaan zou ik zeggen neem gewoon de .21 zoals je al op je Savage hebt zitten.

    Met de .28 zou je weer problemen kunnen krijgen met je diffs en aandrijfassen.
    De Savage 21 heeft nog geen upgraded diffs. (tenzij je dit zelf hebt gedaan natuurlijk)
     
  14. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    als ik de Nitro bull 21 zou nemen, kan ik daar dan dus de zelfde uitlaat en luchtfilter (K&N dus wil ik wel hergebruiken ;)) op zetten als ik op de motor die ik nu heb had zitten?
     
  15. Caretaker

    Caretaker

    Lid geworden:
    15 mei 2005
    Berichten:
    3.531
    Locatie:
    \m/ (-_-) \m/
    Motor is precies hetzelfde.
    Vliegwiel,uitlaat, koppeling en luchtfilter kunnen zo over gezet worden..

    Enne, betreffende de K&N... Gooi die weg als je je motor lang wilt heelhouden... Koop een goede 2 delig schuimfilter..
     
  16. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    hhhooookeee..... wat hoor ik nu weer?! ik lees altijd overal dat k&N juist het beste is wat je kan hebben?!

    en vliegwiel en koppeling wat bedoel je daar mee? is het vliegwiel dat zilvere ding met ribbeltjes die je aan de buitenkant kan zien?:n00b:
     
  17. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Nee, een K&N is een ramp voor een nitro motor, geloof niet altijd de commerciële praat, in de RC wereld wordt veel onzin verkocht.
     
  18. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    hhm okee.. hoe dan ook, die nitro bull ziet er eg interessant uit! alleen kunnen er ook de zelfde gloeipluggen in? sommige nitro motoren hebben van die "turbo" gloeipluggen.
     
  19. Caretaker

    Caretaker

    Lid geworden:
    15 mei 2005
    Berichten:
    3.531
    Locatie:
    \m/ (-_-) \m/
    Nitro bull kan gewoon met normale pluggen die je al gebruikte.


    Vliegwiel is idd het grote zilveren wiel met de ribbels aan de buitenkant.
    Hierop zitten je koppelingschoenen en daar overheen je clutchbell.
     
  20. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    jep dan gaat het helemaal goed komen! ik denk dat ik dan maar toch voor de nitro bull ga! het is dus eigenlijk de nitro star 21bb maar dan goedkoper? ik zie nu alleen wel dat het gas hendeltje zegmaar, aan de verkeerde kant zit. is dat gewoon een kwestie van carbarateur 180 graden draaien?
     

Deel Deze Pagina