Nitro star 21BB motor vastgelopen.

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Samz11, 7 sep 2013.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.782
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Inderdaad, :D :D :D
     
  2. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
    Wel ja, er moet toch iets leuk zijn aan de hobby!
    Maar neem de tijd en blijf rustig. Dan komt het vast goed.
     
  3. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    wil nu ook wel eens het brandstoffilter schoonmaken. hoe kan ik dat het beste doen? gewoon met een sopje?
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.782
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hangt helemaal van het filter af, maar de meesten zijn niet schoon te maken, en de filters die dat wel zijn, maak ik altijd schoon door ze eerst tegen de flow richting in door te schieten met remmenreiniger, en daarna (ook in tegenrichting) nog effen door te blazen met perslucht.

    Groet, Bert
     
  5. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
    Remmen reiniger & brandstof is een heel slechte combinatie.... erg slecht! Ik blaas ze door met een beetje nitro brandstof en perslucht, nooit met remmen reiniger.
    Remmen reiniger zorgt dat de olie in de brandstof afbreekt en een restantje kan veel ellende veroorzaken...
     
  6. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    zojuist de batterij binnen gekregen. even snel getest of hij nu wel gloeid, en doet het een stuk beter. ligt nu aan de lader en vanmiddag maar weer eens proberen te starten! Nu helaas weer snel naar school (tussenuur ;))
     
  7. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
    Succes, jongen!
    Dit keer gaat het vast allemaal lukken en kan je lekker rijden!
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.782
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Remmenreiniger is een "halfgas": het verdampt zo snel en volledig (Duitsers noemen dat "rückstandslos") dat dit geen enkel probleem is: zelfs als je niet doorblaast met lucht lukt het je bijna niet om het filter weer te monteren vóórdat alle remmenreiniger verdampt is.

    Het ontvetten is juist een eigenschap die je graag wilt, omdat vettigheid helaas ook de neiging heeft vuil te binden. Daarnaast lost het een aantal vuiligheidjes op, die juist afkomstig zijn van de brandstof, en dus door spoelen met brandstof niet verwijderd worden.

    Ik gebruik deze methode nu dusdanig lang en probleemloos (en ik heb één uiterst kritisch draaiende motor qua smering) dat ik mijn hand in het vuur steek voor deze methode. Zolang je er maar lucht achteraan blaast, is remmenreiniger volkomen veilig.

    Je moet uiteraard die remmenreiniger NIET in je blokje blazen he? Daar kan het inderdaad redelijk vervelende effecten geven.

    Groet, Bert
     
  9. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    Jahoor! eindelijk hij loopt! maar er moest wel eerst het een en het ander aan gedaan worden.

    Ik startte hem. deed hij goed op 1 slagje armer dan de fabrieksafstelling. toen ik de voorgloeier eraf haalde sloeg hij af?!:confused: dus weer gestart, even met gloeier er in en toen nog een slagje armer gezet. hij klonk al iets beter en slog minder snel af maar toch niet goed(na een stootje gas sloeg hij af). toen nog een slagje armer gezet en nu bleef hij ook zonder gloeier moezaam draaien. toen nóg 1 slagje armer gezet en zo deed hij het mooi. op gas geven reageerde hij nu ook al beter (kleine stootjes). dus zo met uiteindelijk 4 (halve) slagjes armer een 3/4e gevulde tank stationair gelopen!:D ben er erg blij mee!
    hier een filmpje:

    en dit kwam er uit:
    [​IMG] ik weet dat er "troep" uit hoort te komen, maar waar bestaat deze "troep" eigenlijk uit?

    Gr. een hele blije Sam!!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.782
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Uit Methanol (vanwege het rijke mengsel verbrand niet alles), Salpeterzuur (ontstaat na verbranding van Nitromethaan), olie, en een héél klein beetje microscopisch metaalslijpsel van het inlopen van de motor.

    Gefeliciteerd dat hij weer loopt kerel!

    Groet, Bert
     
  11. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    jaa bedankt! morgen als ik niet te veel huiswerk meekrijg, ga ik het echte inrijden starten. ik ga dan 1 klein rondje rijden met deze afstelling en hem dan steeds rijker zetten tot dat rensnelheid de top is. dan zo 4 tankjes rijden, en dan per tankje terug tot hij netjes loopt. en dan natuurlijk low en high speed naalden afstellen.
     
  12. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
    Zie je wel dat je geduld beloond wordt!
     
  13. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    zekers, zekers
     
  14. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    Inrijden

    en jah nu staat ie hier, heb niks te doen.. tja kom laten we ook maar beginnen met inrijden dan ;) dus weer gestart, en gaan met die banaan. 1e rondje dus op de stationaire stand gereden, en hij maakte een wheelie! en ging snoeihard. veel meer pit dan die oude motor (denk al versleten dus miner kracht ofso). toen een beetje zitten prutsen met de hoofdsproeier. nu rijd hij op 2 slagen armer van de fabrieksafstelling.
    een filmpje:

    en oja heb nu dus 2 tankjes zo gereden. nog 2 te gaan dus!:rolleyes:

    Gr. Sam
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  15. nspierbundel

    nspierbundel

    Lid geworden:
    27 sep 2004
    Berichten:
    1.234
    2 slagen armer dan fabrieks?
    Zou met inrijden toch iets rijker gaan. minimaal fabrieks instellingen.

    Edit :
    Rookpluim ziet er netjes uit (mag iets meer, maar zeker niet minder)
     
  16. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    tja fabrieksafstelling is zó rijk dat de motor niet eens wil starten! dus eeeh.. ;)
     
  17. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    wel typisch trouwens,

    als ik de motor op fabrieksafstelling start, dan start ie moeizaam en als ik een heeel klein beetje gas geef, slaat ie af. staat ie dan simpelweg gewoon te rijk?
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.782
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dát, of je brandstof wijkt qua Nitropercentage ernstig af van wat ze op de fabriek gebruikt hebben om te testen....

    Als je namelijk 30% Nitro gebruikt, kun je véééél vetter gaan dan met 10%, ook al omdat Nitro de viscositeit verhoogt en dus de naalden sowieso verder open moeten.

    Eventueel gebruik je een totaal verkeerde plug, dat zou ook nog kunnen, maar lijkt me niet super waarschijnlijk.

    Groet, Bert
     
  19. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    het is 16% nitro. maar, als hij dus armer staat, doet hij 't wel beter dus het zal wel aan een te rijke fabrieksafstelling liggen. heb trouwens ook maar weer een litertje nitro erbij gekocht, m'n oude nitro is bijna op. en ik gebruik een M4 plug. (voor normaal weer)
     
  20. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Nitro doet amper iets aan de viscositeit. Het is de olie... Als de rijke fabrieksinstelling gebaseerd is op een 12 of 14% olie en je gooit er brandstof isn met maar 9 of 10% olie merk je duidelijk verschil.

    Ook zorgt de olie voor de snelheid van de verbranding en een minder goede olie aardig tegenwerken.

    En tja.. de fabrieksinstelling is ook gebaseerd op de type en lengte van de brandstofslang, het geleverde luchtfilter en in een grote mate de gebruikte uitlaat (is immers je brandstofpomp).

    Fabrieksinstellingen zijn nooit ideaal maar ze verzorgen een startbare situuatie.
     

Deel Deze Pagina