Nitro star 21BB motor vastgelopen.

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Samz11, 7 sep 2013.

  1. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    startbaar in dit geval, maar niet rijdbaar hahaha!
     
  2. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    dus! motor bijna klaar met inlopen. motor heeft nu 4 tankjes extreem rijk gereden en ga nu langzaam naar een goede afstelling. nu heb ik een vraagje, ik heb oranje nitro. nu is het restant wat nog in m'n tankje zat roze geworden?! kan ik dat gewoon nog gebruiken?
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.942
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Meer dan je zo zou denken, Nitro is vanzichzelf een tamelijk dikke vloeistof, en ik heb wel eens zitten puzzelen, maar als ik bij gelijkblijvend olie aandeel overschakel van 0% naar 10%, kan ik het aantal klikjes wat de naald verzet moet worden niet alleen verklaren met het hogere volumetrische brandstofverbruik....
    Daar is ook de (veranderde) viscositeit van de brandstof een goed merkbare factor.

    Groet, Bert
     
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Ik heb genoeg brandstoffen in diverse verhoudingen gemengt en alle gingen door een trechter met een filter het blik in. Nitromethaan is net zo dun als Methanol. Het is echt de olie die de totale viscositeit van de brandstof bepaalt.

    Meer of minder Nitro bepaalt het ontstekingspunt en dat heeft ook invloed op de afstelling....
     
  5. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    jeetje wat nu weer.. main needle staat nu wel goed. dus, ik even lekker rondscheuren. op een gegeven moment hoor ik een soort gepiep alsof je een raceauto hoort driften hoewel ik op gras reed! en toen 5 seconden later ging m'n motor meer toeren maken zonder vooruit te komen!!! dus ik snel kijken. de motor liep gewoon als ik gas gaf maar de clutch bell draaide niet. de motor gaf z'n kracht dus niet meer over op de auto. Nu heb ik het idee dat de koppelingsschoenen zijn afgesleten. maar kan dat zo ineens in 10 seconden zo ver afschuren? morgen de clutch er maar eens af halen.

    Gr. Sam
     
  6. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Vliegwiel los gekomen, niet goed vast gedraaid?
     
  7. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    wowowowow denk dat ik het probleem gevonden heb. metaal versus kunststof.. het tandwiel die op de auto zit die dan tegen de clutch zit, is helemaal afgesleten?!! zal zo wel een foto maken. hoe kan dit gebeurd zijn! is nog nooit eerder voorgekomen. gelukkig heb ik nog een kunststof exemplaar en ook een metalen liggen. denk maar vervangen naar metaal toch?
     
    Laatst bewerkt: 25 sep 2013
  8. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    je ziet ook een hoger stukje op elk tandje. daar heeft de clutch het tandwiel niet geraakt. ik blijf het raar vinden. is nog nooit gebeurd!
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 25 sep 2013
  9. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Controleer of de motor wel goed vast zit.
     
  10. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    zit als een huis..
     
  11. nitrotrippertje

    nitrotrippertje

    Lid geworden:
    5 apr 2010
    Berichten:
    247
    Locatie:
    Amersfoort
    Gewoon weer een kunstof spurgear monteren en goed de speling afstellen.
    Wil je toch die metalen erop zetten moet je ook een nieuwe geharde clutchbell monteren.
     
  12. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    Nee ga denk ik sws niet de metalen er op zetten. Die is namelijk net een slagje kleiner. Maar, ik wel eerst de oorzaak vinden in plaats van een nieuwe er op zetten, en dan de nieuwe ook stuk rijden..
     
  13. Caretaker

    Caretaker

    Lid geworden:
    15 mei 2005
    Berichten:
    3.531
    Locatie:
    \m/ (-_-) \m/
    Goed je gearmesh afstellen. Niet te strak want dan smelt je straks je spur weg..

    Kijk ook even of je misschien een scheur hebt in je motorplaat. Voor de zekerheid.
    Daardoor blijft de motor niet goed in lijn staan met je spur.

    Het feit dat je die kleine randjes over hebt gehouden kan komen omdat de tanden van de clutchbell niet even breed zijn als de spurgear.
     
  14. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    Gearmesh? Is dat die schroef met veer die de spurgear op z'n plaats houd?
     
  15. nspierbundel

    nspierbundel

    Lid geworden:
    27 sep 2004
    Berichten:
    1.234
    Gearmesh is de afstand tussen je tandwiellen.
    Deze is niet goed geweest.
    De tandwielen moeten netjes worden uitgelijnd. Alles recht. De afstand moet een papiertje tussen kunnen.
    Dan moet de motor goed vast zitten.
    Slipperpad plaatsen op je nieuwe gear, gear op je auto afstellen en gaan.
    Dit is een standaard slijtage deel
     
  16. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    Hhm oke zal even kijken. Dus er moet een papiertje tussen kunnen.
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.942
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Yep.... voor de test een smal strookje papier (bijvoorbeeld krantenpapier, niet al te dik papier nemen) knippen, ongeveer even breed als je tanden. Dan de tandwielen doordraaien, en dat strookje papier er tussendoor draaien. Als de speling goed is, verfrommelen de tandwielen het stukje papier (vouwt er een mooi "trapje" van) maar voel je nét de weerstand van het vouwen. Als de tandwielen licht lopen zonder, maar zwaar lopen mét het strookje papier, dan staat de gearmesh te krap, als je niks merkt van het strookje papier en er word ook niet een mooi trappetje van gevouwen, dan staat de gearmesh te ruim.

    Kan een heel gepiel zijn om het goed te krijgen, maar het is best wel belangrijk (zoals je laatst gemerkt hebt :rolleyes: ).

    Als je eenmaal weet hoe het moet, heb je het papiertje ook niet meer nodig en kun je het ook op gevoel/zicht afstellen, maar dat moet je écht even leren, vandaar de "papiermethode"....

    Groet, Bert
     
  18. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    Zoo motortje staat weer op z'n plek na de metalen spur er op gezet te hebben. het is de metalen versie geworden omdat deze de goede maat is, en de andere kunststof te groot is. ook zo'n nieuw schuurpapiertje (hoe 't ook heet) erop gezet. metaal op metaal zal wel wat meer geluid creëren dan kunststof op metaal.

    Gr. Sam
     
  19. Caretaker

    Caretaker

    Lid geworden:
    15 mei 2005
    Berichten:
    3.531
    Locatie:
    \m/ (-_-) \m/
    Heb je ook een geharde clutchbell gemonteerd? Anders vreet je die op met je metalen spur.
     
  20. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    denk dat ie wel gehard is.. is van metaal.
     

Deel Deze Pagina