Nitro vliegtuig met één uur vliegtijd

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door testuser0001, 4 apr 2019.

  1. testuser0001

    testuser0001

    Lid geworden:
    4 apr 2019
    Berichten:
    37
    Locatie:
    Groningen
    Beste mensen,

    Een Calmato Trainer vliegt eenvoudig en beheerst. Dat is best lang vol te houden. Mijn doel is om het toestel een vliegtijd van minimaal 60 minuten te geven. Ik verwacht dat daarvoor een liter brandstof nodig is met een .46 motor en een zeer beheerste vliegstijl. Een liter brandstof zou ongeveer 800 gram moeten wegen, misschien 900 gram met tank. Waarschijnlijk kan ik beter twee 500 ml tanks aan weerskanten van de kist monteren in verband met gewichtsdistributie.

    Op het forum ben ik dit nog niet tegen gekomen. Ik ben eigenlijk wel benieuwd of er mensen zijn die iets dergelijks geprobeert hebben.

    Groeten
     
    bobt vindt dit leuk.
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Met Nitro zal het best een klusje worden... Denk eens na over benzine.
    Mijn Charter met 5 cc viertakt op benzine vliegt zonder verdere aanpassingen al ruim een uur op 180 ml.... 65 minuten om precies te zijn. Heeft niet heel erg veel vermogen, maar ook weer absoluut niet superkritisch, kan gewoon van gras opstijgen.
    Heb ik niet eens speciaal op gemikt, die lange vliegtijd, gewoon een vliegtuig in elkaar geknutseld, en hij bleek tot mijn verrassing moeiteloos een uur boven te blijven. Maar na 3 kwartier begon het toch wel een opgave te worden want dan wordt het wat saai.

    Ik weet niet welke motor je exact op je Calmato hebt, maar als het een FX46 of FXi46 is, is die relatief heel erg eenvoudig om te bouwen naar benzine, en dan haal je (mits "zuinig vliegend") op de standaard tank al bijna 3 kwartier. Mijn Calmato laagdekker (OS FXi46 op benzine) haalt zelfs met sportief vliegen al goed een half uur op een volle tank (250 ml)
     
  3. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    "The First Aviators" hebben dit in 2016 ook gedaan. Wij hebben met twee verschillende modellen heel lange vluchten gemaakt. De eerste was met een fantasie model waar een 23cc Zenoa motor op staat de Simplon pas over gevlogen. Die vlucht heeft 105 minuten geduurd. De volgende dag hebben we met een 1/2 schaal Blériot die zelfde vlucht gemaakt. Dit model heeft een 180cc (weet het niet zeker meer) motor en het heeft de vlucht in 95 minuten gemaakt.
    Je kan het hele verhaal HIER lezen.
    In april 2018 hebben we met het zelfde fantasie model het kanaal van Calais naar Dover overgevlogen en ook weer terug. De vlucht van Calais naar Dover heeft bijna 115 minuten geduurd en de terugvlucht ongeveer 75 minuten. Het kan dus allemaal prima maar als je het alleen wilt doen zorg dan voor mogelijke overname door een andere vlieger. De kans dat je na verloop van tijd toch "problemen" gaat krijgen is behoorlijk groot. Denk aan bijvoorbeeld tranende ogen, een hoestbui, nodig naar de wc, jeuk op een vervelende plaats. Dat lijkt misschien een geintje maar geloof me dat is het echt niet. Iets dergelijks gaat je vrijwel zeker overkomen weet ik uit ervaring.
     
  5. testuser0001

    testuser0001

    Lid geworden:
    4 apr 2019
    Berichten:
    37
    Locatie:
    Groningen
    Allereerst mooi dat er zo op gereageerd wordt. Ergens had ik verwacht dat het ridicuul zou zijn.

    Ik heb een ASP S46A Two Stroke Glow Engine van Hobby King. Het is volgens mij een vrij vergelijkbare motor al zal de OS van een veel betere kwaliteit zijn.

    Dat klinkt goed en goedkoper in het gebruik. Kan hij dan op gewone (zelf gemengde) tweetakt mengsmering lopen? Ik ben even wezen zoeken. Je moet dan een ontstekingssysteem op de motor bouwen maar ik kom niet ecdht conversie kitjes tegen. Misschien kan je me even op weg helpen.

    Kijk, dat gaat er op lijken. Ik ben wel met je eens dat er een secondant bij moet zijn die het even kan over nemen.
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D :D :D Je zou de zoekfunctie natuurlijk even kunnen gebruiken, dan was je vast dit: https://www.modelbouwforum.nl/threads/test-methanolmotor-op-benzine.243104/page-4#post-3712101 tegengekomen... ;) Daar vind je, welliswaar verstopt tussen HEEL VEEL gebabbel en geleuter, zo'n beetje alles wat ik weet over het ombouwen van kleine motoren.
    Zou prima moeten willen.
    Yup... alles tussen de 1:10 en 1:20 is bruikbaar. Je kunt het olie-aandeel variëren om te kijken waarmee hij uiteindelijk het lekkerst loopt, maar eenmaal dat je een goeie mix te pakken hebt, beter uiteraard om op die verhouding te blijven.
    Je kunt kijken bij www.justengines.co.uk, of www.morrisminimotors.co.uk, of e-bay, aliexpress, etc etc.
    Zoeken naar "RcExl ignition", en dan op de bougiemaat 1/4"-32

    Ombouwen is niet heel erg moeilijk, in die zin van dat er geen heel erg byzondere vaardigheden voor nodig zijn. Maar het komt WEL heel erg op de details aan. Dus, tenzij je hééééél erg veel verstand van motoren hebt: lees aandachtig, ga NIET zelf dingen verzinnen of denken "het kan vast wel eenvoudiger" of "ik doe dat lekker eigenwijs anders", want hele kleine details kunnen het resultaat behoorlijk beïnvloeden.

    Vraag gerust, ik bijt niet :D Je woont in Groningen zie ik... Ik vlieg in Roden, kom gerust eens langs om de boel met eigen ogen te bekijken.

    Voor eventueel heel erg lange vluchten (zeg, méér dan twee uur) zullen er andere technische problemen opgelost moeten worden i.v.m. de ruimte in de neus, maar daar zijn echt oplossingen voor....
     
    Laatst bewerkt: 6 apr 2019
  7. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Nou, als je ons (TFA) een keer aan het werk hebt gezien, zul je begrijpen dat wij niet gek opkijken van een vraag als de jouwe....:D

    Wat ik wel wil opmerken is dat een Calmato een kist is die strak vliegt door z'n vleugelbelasting.
    Dat betekent ook dat je flink meer vermogen nodig hebt om uberhaupt in de lucht te blijven.
    Helemaal geweldig als je strak wilt leren vliegen, maar anders zou het nooit mijn eerste keuze zijn.

    Voor een duurvlucht moet je toch meer denken in de richting van een vrije vlucht model met verhoudingsgewijs lichte RC apparatuur.
    Rolroeren zijn dan volslagen overbodig, door de grotere V-stelling van de vleugel kun je volstaan met een (voldoende groot) richtingsroer.
    Je hoogteroer gebruik je hoogstens om te trimmen bij een verlopend zwaartepunt.
    Een (van RC voorzien en eventueel vergroot) VV model heeft door z'n lay out bovendien een veel grotere eigenstabiliteit dat iets als een Calmato en vliegt dus nog veel relaxter. En dat ga je nodig hebben, geloof me....
    Hier (en verder) onze avonturen met dat soort modellen: https://www.modelbouwforum.nl/threads/the-first-aviators.244629/page-16#post-3879404
    Het rood/gele model heeft een SuperTigre .61 gloeiplugmotor (methanol, olie en een beetje nitromethaan) en die heeft het afgelopen najaar prima gedaan op de "Heerde naar Hattem en terug" vlucht.

    Voor een nog beter advies zou het handig zijn, te weten in wat voor situatie je lekker lang wilt vliegen.
     
    Laatst bewerkt: 7 apr 2019
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tsja... het "waarom" is me ook een beetje een raadsel, want je vliegt niet voor je plezier een uur achter elkaar... Tenminste.. niet in je eentje.

    Maar die Calmato vliegt met een 250 ml tank (volgens mij is dat de standaard tank, en zo niet, dan past hij er gerust wel in) en een ASP 52 viertakt, omgebouwd naar benzine, al moeiteloos minimaal een uur. Moet je rustig aan doen om geen brandstof te verkwisten, maar dat vliegt gewoon goed en relaxed, niks moeilijks aan.

    Indien interesse: ik bouw zo'n motor in ongeveer 2 uur tops voor je om, kun je op wachten, je mag er bij zitten. Na ombouw mischien nog een uurtje op de "pijnbank" voor het finetunen, en dan zul je zelf het verdere inlopen voor je rekening moeten nemen.
    Pest is alleen dat ASP momenteel tijdelijk niet leverbaar is. Ik zit al vier maanden te wachten tot ze weer uitgeleverd gaan worden.
     
  9. testuser0001

    testuser0001

    Lid geworden:
    4 apr 2019
    Berichten:
    37
    Locatie:
    Groningen
    Ik zocht op Google naar "RC Glow engine gas conversion" en aanverwante zoekopdrachten. Dat leverde niet veel op. Bedankt voor de tip.

    Doe ik meteen. Op "RcExl ignition" was ik zelf niet gekomen.

    Ik ga er van uit dat het één en ander nauwkeurig moet worden ingebouwd en dat de timing van de ontsteking goed afgesteld moet worden. Anders gaat de motor waarschijnlijk kloppen of back-fires.

    Ja, leuk.

    Inderdaad :)

    Eigenlijk zou een VV dus beter zijn, of een andere soort glider of misschien een delta wing.

    Twee redenen. Ten eerste vind ik de gemiddelde vliegtijd te kort. Als je een beetje touch and go's oefent of low approaches ben je zo door de tijd heen. Daarnaast vind ik het ook mooi om er een autopilot zoals Arduplane op te zetten die dan autonoom circuits vliegt (binnen het gezichtsveld) en dan de maximale effecientie op te zoeken.

    Dat is een goed plan. Ik zie jouw model dan eens en kan je de motor ombouwen zodat ik weet dat het goed gebeurt. Inderdaad zijn die ASP's niet meer leverbaar maar mijn .46 heb ik al een tijdje liggen. Moet hij vliegend worden afgesteld of kan dat op een blok?
     
  10. testuser0001

    testuser0001

    Lid geworden:
    4 apr 2019
    Berichten:
    37
    Locatie:
    Groningen
    PS. Zo'n viertakt zou ik dan weer liever op LPG laten lopen, net als mijn agregaat met aangepaste carb :). Maar goed, ik heb geen viertakt RC motor.
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als het goed is, is dat maar tijdelijk. HobbyKing doet niks meer met motoren, maar er zijn meer webshops dan alleen HobbyKing.
    Probleem is alleen (als ik JustEngines mag geloven) dat ASP bezig is hun fabriek te verhuizen, en dat er dus een tijdelijke productiestop is.
    Maar later in het voorjaar worden ze weer verwacht... https://www.justengines.co.uk/acatalog/ASP.html
    Als het je puur daar om gaat, hoef je niet meer te doen dan een kwart liter tankje in je Calmato te frotten en een benzine-ombouw te doen. Heb je ongeveer 3 kwartier vliegtijd, en dan ben je het allang beu. Ik heb weliswaar in al mijn kisten minimaal 30 minuten vliegtijd zitten, maar dat gebruik ik alleen om niet iedere keer te hoeven tanken, want ik vlieg meestal maar plm 10 minuten.

    Autonoom vliegen is bij mijn weten in NL niet toegestaan zonder de benodigde vergunningen, zelfs niet als je in de buurt van je vliegveldje blijft. Wat je daarmee doet moet je zelf weten (ik oordeel niet), maar gewoon ter informatie.
    Hangt er van af... is hij al ingelopen?
     
  12. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Zoals brutus al heeft geschreven is dit in voor zo ver ik weet in heel Europa maar zeker in Nederland niet toegestaan. Alsjeblieft doe het ook niet want je kan het modelvliegen in z'n geheel heel erg mee benadelen. De laatste tijd zijn de regels al flink aangescherpt en het heeft niet veel gescheeld en het was zo goed als geheel verboden geweest. Er zijn nog steeds mensen die vinden dat het heel sterk aan banden gelegd moet worden maat het liefst zelf geheel verboden moet worden. Geef die figuren geen (extra) munitie door dit soort illegale zaken te gaan doen.

    Op de bok afstellen is het makkelijkste en werkt prima.
    In het "verleden" zijn er gloei plug motoren gewest waarvan je de sproeier met een servo in de lucht kan verstellen. Op de grond stel je die zo goed mogelijk in en eenmaal in de lucht kan je die fijn afstellen. Het werkt wel maar de voordelen bleken zo gering dat de paar merken die zo iets hadden er al vrij snel weer mee gestopt zijn. Voor zo ver ik weet is er nu geen motor meer te koop waar die mogelijkheid op zit.
    Natuurlijk zullen er handige knutselaars zijn die zo iets zelf maken en er zullen vrijwel zeker ook nu nog mensen zijn die zo iets gebruiken. Zoals ik al schreef de voordelen zijn gering en de nadelen hoogstwaarschijnlijk duidelijk groter.
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik denk eerlijk gezegd, Ernst, dat hij doelt op het "afstelwerk" om die carb geschikt voor benzine te maken, en om de ontsteking op tijd te krijgen....
     
  14. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Die timing is het probleem niet.
    het moet wel ff goed worden gedaan natuurlijk, maar dat is gewoon te doen.

    het meest lastig is nog om de standaard carb om te bouwen.
    niet omdat het perse moet, alleen als je het niet doet, loopt de motor halfgas veel te rijk, waardoor hij in de lucht dus ook vlot de neiging krijgt om af te slaan.
    je zal dus ook zien in het draadje van Brutus hoe hij het doet, en vooral waar je dingen aan moet passen.

    bij mini morris (engeland) kun je een ontsteking halen.
    let op dat er een bougiekap op zit voor plugmaat bougies.
    je hebt ook ontstekingen voor "normale" bougies (zoals in een kettingzaag of scooter etc), maar die kap past niet.
    dus, kapmaat 1/4 32.

    je hebt de bougie nodig, ook 1/4 32 schroefdraad.
    geen cm6, dat is dus die bougie voor kettingzagen etc.

    bij de ontsteking zit al een sensor en magneet die je op je motor kan bouwen/plakken.
    ook daarvoor heeft brutus aardig wat geschreven in zijn draadje.

    de volgende is een mening, moet je zelf ff kijken wat je er mee doet.
    die ontsteking heeft een wat bijzonder patroon in de voeding. hij pakt ff veel, ff niks, vonk, en opeens weer veel.
    niet perse veel ampere of zo. maar vroegah in de oudere typen ontvangers kon het wel eens problemen geven.
    het kan aan te raden zijn om de ontsteking op een losse accu, of via een bec te voeden.

    het kan ook handig zijn om de ontsteking uit te kunnen zetten. dit kan makkelijk zijn als je moet primen of zoiets.
    bij benzine is iedere tik op de prop mogelijkerwijs meteen een start.
    ook om de motor uit te zetten op afstand kan het handig zijn. carb dicht kan natuurlijk, maar vonk uit is altijd doelgerichter.


    in principe zou je er vlot mee uit de voeten moeten kunnen.
    als je jezelf maar ff inleest.

    o ja, let ff op dat je een andere stopper voor de tank (de zwarte normale wordt opgevreten door benzine) nodig hebt, en andere leidingen, tygon.
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat is naar mijn beste weten inaccurate informatie. Die ontstekingen hebben een min of meer constante stroomopname, de resulterende rimpelspanning schijnt maar een paar millivolt te zijn.
     
  16. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    dat was in ieder geval de uitleg van velen op internet waarom je een ontsteking niet rechtstreeks op je ontvanger moet zetten :D
    toegegeven, veel van die informatie komt uit het mhz tijdperk...

    hedendaagse ontvangers zijn technisch stevig anders, en de hedendaagse voeding van de ontvanger is ook stevig anders (lees: robuuster) meestal.
     
  17. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Inductie spanning door afwisselend wel niet stroom kan zelfs een hedendaagse ontvanger van de leg helpen, vooral als de bougie dop los zit . En die 2 cellen lipo 1000mah is maar 60 gram . Echt je kunt beter voorkomen dan genezen.
     
  18. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Vonken veroorzaken een enorm breed spectrum aan "radio signalen". Die signalen kunnen in vrijwel elke ontvanger problemen veroorzaken. Er bestaan niet één ontvanger die daar 100% ongevoelig voor is.
    De 2,4GHz lijken daar wel ongevoelig voor te zijn maar zijn dat toch niet. Het ontvangen signaal wordt door een computer verwerkt die niet gewenste signalen negeert en alleen met de juiste signalen verder gaat. Wanneer er dan af en toe een storing optreedt merk je daar niets van. Het wordt anders als er zo veel storingen binnen komen dat er nauwelijks nog juiste signalen binnen komen. De besturing wordt dan traag tot heel traag. Voor een langzame boot of autootje is daar misschien nog wel meer te sturen maar voor een speedboot of een snelle auto is dat wel even anders om van vliegende modellen maar te zwijgen.
    Daarom is het altijd een goed idee om storingen zo veel mogelijk te beperken. Dat doe je het beste bij de bron, als je maatregelen kunt treffen die stoorsignalen voorkomen is dat het beste wat je doen kunt.
    De ontsteking zelf zit vrijwel altijd in een metalen doosje en dat is niet voor niets. Dat metaal houdt zo goed als alle stoorsignalen tegen, die komen niet meer uit dat doosje.
    Het volgende is om die signalen die nog wel naar buiten komen zo veel mogelijk tegen te houden door afscherming. Bijvoorbeeld de bougie kabel afschermen.
    Eventueel kan je ook nog filters in de voedingsdraden opnemen maar meestal zitten die in dat doosje al ingebouwd. Toch blijft het een goed idee om de ontsteking niet te voeden uit de zelfde accu als de ontvanger. Nu zullen er vrijwel zeker mensen zijn die je gaan vertellen dat ze dit al jaaaaren doen zonder problemen dus jij kan dat ook makkelijk doen. Prima, dat moeten ze dan vooral blijven doen maar ze moeten niet komen zeuren als het dan toch een keer fout gaat. Daarom raadt ik het iedereen af maar je moet zelf weten wat je met dat advies doet.
    Succes.
     
    Cnn, onno10, Jonkje en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  19. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Exact ernst , zo is het
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou, dan hier toch even een gefundeerd tegengeluid:

    Geloof me vrij als ik zeg, dat als de bougiedop los zit, er NIETS meer helpt. Dan druk je zelfs een 2,4 gieg ontvanger dicht, of je nu onafhankelijke voeding hebt of niet.

    En hier is waarom ik tegenwoordig gewoon een gezamenlijke voeding gebruik: de helft van de beweringen over ontsteking zijn gewoon simpelweg niet waar:
    Dit is, sorry dat ik het zeg, gewoon niet waar. Zowel RcExl, als de wereldberoemde CH Ignitions zitten gewoon in een plastic doosje. Ik weet dat, niet alleen omdat je dat bij CH zelfs gewoon kunt zien, maar ik heb dat doosje destijds zelfs opengebroken omdat het ding onder water was geweest. Zit helemaal niks in qua veld-afscherming.
    Het is voor ongeveer de helft volgescheten met een soort van siliconenkit, meer niet.
    RcExl heeft gewoon een nep-chroomlaagje. Verder is het een plastic doosje wat ook gewoon volgedouwd is met een kit.

    De bougiekabel is gemanteld, met de stroomretour door de mantel, daar komt zelfs niet voldoende doorheen om een stroboscoop mee te triggeren, maar op het oppervlak van beide doosjes pik je heel makkelijk een trigger op voor de strobo...

    Een van de dingen die steeds meer "vergeten" worden, is het contactveertje in de bougiedop. Dat veertje is mega-belangrijk: het waarborgt een goed massacontact van de bougiedop. Vuil kan het contact van de dop verslechteren, waardoor de vonk naar buiten kan kruipen naarmate het contact slechter wordt. De veer voorkomt dat.
    Van ALLES wat je ook doet, vergeet dat veertje niet, want DAT is wachten op ellende. En dan helpt niks. Geen ontstoring, geen afscherming, geen onafhankelijke voeding. Zo simpel is dat....

    Ben 6 jaar met die ontstekingen bezig geweest, en heb ik de eerste 2 jaar redelijk veel malheur gehad, en uitgevogeld wat nu wel, en wat nu niet werkt.
    Ik vlieg nu reeds ongeveer 4 jaar met nu 6 ontstekingen die allemaal vanaf de ontvangeraccu gevoed worden, 5 van de zes zelfs rechtsstreeks vanaf de ontvanger.
    Aantal storingen in : precies nul...

    In die laatste vier jaar, heb ik WEL een aantal keer gehad, dat een SERVO problemen gaf... en dat bleek dan aan de servo zelf te liggen: zo'n servo ging nog beven als je hem alleen aan een losse ontvangeraccu aansloot (dus geeneens een ontvanger) en in de buurt van de bougiekabel hield.

    Dus als je denkt storing te hebben met een 2,4 gieg ontvanger omdat er een of twee servo's beven, check dan eerst of de storing "in het kanaal zit" of "in de servo" (twee stekkers op de ontvanger omwisselen, en kijken of hetzelfde kanaal beeft of dezelfde servo).
    Tien tegen een, dat het de servo is, en een nieuwe servo verhelpt het probleem dan. Heb ik drie keer gehad in de afgelopen paar jaar, meestal met Turnigy, Carson, HK of dergelijke goeiekope baggerservo's.
     

Deel Deze Pagina