nitromotor met 2 extra nippels

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door ShadesInBlack, 31 aug 2019.

  1. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    [​IMG]
    Wie kan me vertellen waarvoor deze 2 extra nippels dienen, om een brandstofslang op aan te sluiten.
    Ik kreeg deze motor met melding dat het een "turbo" is. Ik vermoed een extra druk die van het carter naar onder de carb gaat? In dat geval zouden ze gewoon verbonden moeten worden. Maar ik had het nog nooit gezien, geen ervaring mee.
    Ik heb het ook nog niet gedemonteerd om te kijken hoe het er vanbinnen uit ziet.
    De motor heeft nog compressie, wil hem dus wel eens proberen nog.
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zonder te weten wat daar precies IN dat ding in de backplate zit, kan denk ik niemand daar wat zinnigs over zeggen, maar ik zie geen enkel nut in een verbinding tussen carter en onderzijde carb.

    Ik heb wel nippels op de backplate gezien met een terugslagklepje, die de brandstoftank op druk brachten, maar nog nooit in combinatie met die nippel onder de carb, en nog nooit in automotoren.

    Kortom: ik weet het niet, maar ik betwijfel ten zeerste of dit een nuttige toevoeging is.
     
  3. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Ja, dat is een bekend iets! Ze noemen het een "boost bottle" (is veel over te lezen)

    De holle ruimte in de achterdeksel krijgt een opzetstuk met een nippel om als "bottle" te dienen, je moet dan ook de 2 nippels met een slangetje aan elkaar verbinden.

    Wile je het niet gebruiken zal je een kort schroefje in de zijkant van de motor moeten schroeven ipv de nippel.
    169476d1158852474-boost-bottles-hyper21boost[1].jpg
     
  4. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Aha! Maar wat doet het echt? Ervaringen mee? Nadelen?
     
  5. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    http://wikiscootia.wikidot.com/boost-bottle

    Als het echt goed werkte hadden we het wel veel meer gezien, het zou meer bottom power geven en de motor zuiniger maken maar in de praktijk zijn de verschillen zo klein dat het niet de moeite is.
     
  6. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Als ik het google, krijg ik enkel motortjes te zien met een echt flesje aan de nippel onder de carb. Ik zie nergens de uitvoering zoals ik heb. Als ik heg goed begrijp is het een extra kaler die brandstof bevat?
    Dan is die van mij gewoon met een kamer in de vorm van ee afdekplaat waar de trekstarter zou zitten? Ik dacht dat de binnenkant gewoon open was. En dus een verbinding met de krukasruimte met de ruimte net onder de carb. Dus het geval niet? Ik heb het nog niet open geschroefd.
    Dus nooit echt gebruikt in wedstrijdmotortjes of zo vanwefe vermeend voordeel in optrekken en brandstofverbruik?
     
  7. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Zoals ik al zei:

    Er is geen enkele verbinding met het ondercarter, de holle ruimte aan de buitenkant van de achterdeksel wordt als bottle gebruikt.

    Als ik het goed hebt werkt het als resevior om overtollig mengsel en terugslaande mengsel op te vangen om vervolgens bij te staan op het moment dat er meer gevraagd wordt dan de carburateur kan geven. Voor veel motoren is het niet nodig gezien de carburateurs veel beter zijn geworden maar vroeger zag je dit meer.
    Vandaag de dag is dit meer een show off dan functionaliteit maar opvallend dat mijn huidige Novarossi nog wel een plekje heeft waar het gat voor de nippel geboord kan worden.

    Een maat van mij heeft hiermee geëxperimenteerd op zijn bigscale. Hier hebben getunde motoren soms moeite om de 30 minuten finale op 1 tank te halen (tanken niet toegestaan) en hij had veel minder moeite om de 30 minuten te halen met een boost bottle dus leek het op dat gebied iets te helpen.
     
  8. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Duidelijk. Dank!
    Ik probeer het dus wel eens. Al kan ik niet vergelijken.
     

Deel Deze Pagina