NK lijnbesturing 2006

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door marco_leeflang, 14 aug 2006.

  1. marco_leeflang

    marco_leeflang

    Lid geworden:
    28 nov 2002
    Berichten:
    245
    Locatie:
    Vollenhove
    bestaat er voor het NK een programma overzicht wat/wanneer er op beide dagen wordt gevlogen?
     
  2. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Het zou mij verbazen, meestal gebeurt dat ad hoc. Ik geloof wel dat men het zich vorig jaar heeft voorgenomen beter te plannen vanwege de problemen die mensen hadden die in meerdere klassen vlogen.
     
  3. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    De Metkemeyers hebben een prima programma voor 16/17 September.

    Alleen een kwestie van vragen.
     
  4. Willi Schmitz

    Willi Schmitz PH-SAM

    Lid geworden:
    15 jan 2006
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Heinsberg-Karken
    Ik heb een vraag over MTR (verder op duits):

    Ist es in diesem Jahr so, das auf den NK in De Peel in Miniteamrace 7-Zoll-Propeller geflogen werden müssen? Gibt es keine Möglichkeit, wenn alle Anwesenden dafür sind, mit freigestellten Propellern zu fliegen?

    Groetjes
    Willi Schmitz
     
  5. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Ich denke nicht, Willi, der NK ist unser einzigen MTR Wettbewerb, und wir haben mit absicht auf unser Fliegersammlung in Januar vereinbart das wir dem 7-zoll propeller benutzen sollen um der Geschwindigkeit nicht zu hoch werden zu lassen, und om Anfänger die sich keinen TYR leisten können die Möglichkeit zu geven mit einen PAW oder Webra zu fliegen. Loet hat dan gesagt das mit einen 7-zoll propeller sein motor nicht viel mehr leistet als ein guter PAW. Dann ist es nicht möglich (finde ich) das an dem Wettbewerb wieder zu ändern.
     
  6. Willi Schmitz

    Willi Schmitz PH-SAM

    Lid geworden:
    15 jan 2006
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Heinsberg-Karken
    Hallo.

    Bedankt voor de antwoord!
    Es ist o.k., dann fliegen wir mit 7-Zoll-Propeller.
    Ihr könnt ruhig auch op Nederlands antworten, verstehen tue ich es, nur sprechen und schreiben ist schwierig!

    Groetjes
    Willi
     
  7. Loet Wakkerman

    Loet Wakkerman

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    3.034
    Locatie:
    Huissen
    Ik geloof niet dat ik gezegd heb dat de combinatie van een 7" prop op mijn motor niet veel beter zal zijn dan een PAW. Dit was Rob Metkemeijer. Mijn eigen ervaring is dat een 7" prop op mijn motor, de motor gemeten over 10 ronden ongeveer 1 sekonde langzamer maakt.

    Ik betreur de 7" regel omdat we hier gaan afwijken van wat andere in het buitenland doen.
    Een aantal duitsers heeft laatst onderzocht wat 14.5 meter lange lijnen doen en dit lijkt een betere oplossing om de snelheid te drukken.

    Dat het langzamer moet is duidelijk en dat er een beetje gejureerd moet worden is ook duidelijk. Er wordt gezwiept als een gek en dit komt ook de veiligheid niet ten goede.

    Maar ja, het is een klasse in ontwikkeling met beginners......
     
  8. Willi Schmitz

    Willi Schmitz PH-SAM

    Lid geworden:
    15 jan 2006
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Heinsberg-Karken
    Hallo!
    Ik denk ik schrijv in duits:

    Wir haben in Verviers vor 2 Wochen nochmal Leine von 14,50 m Länge und 0,3 mm Dicke probiert. Peter Gründel und Kati mit dem kleinen Nurflügel und TYR 2, Klaus Engfer und Eric mit einem Normalmodell und TYR 1. Es war nur wenig Wind und Temperaturen um 18 ° C.
    Für beide war die lange Leine kein Problem beim Starten und Landen, nur die Rundenzeiten gehen dramatisch nach oben! Klaus' Modell flog in der Halle in Karken unter 22 sec./ 10 Runden, in Verviers waren es weit über 24 sec./10 Runden! Ich denke dies ist ein guter Weg, um die Rundenzeiten länger zu machen.

    Groetjes
    Willi
     
  9. Loet Wakkerman

    Loet Wakkerman

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    3.034
    Locatie:
    Huissen
    Het effect van langere lijnen werkt in 2 richtingen. Langzamere rondetijden en natuurlijk ook minder ronden op een tankje. Degenen die nu 50+ ronden halen moeten terug naar 2 pitstops of een kleinere venturi plaasten waardoor je weer langzamer gaat enz....

    Ik vind langere lijnen een goede ontwikkeling, beter dan de grote prop.
     
  10. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    781
    Locatie:
    Castricum
  11. mitch-L

    mitch-L Guest

    Wordt je daar niet duizelig van?
    stel dat je 50+ rondjes hebt
    moet je 50+keer rondom je as draaien

    Hier draaien ze ook met een behoorlijke snelheid met elkaar,
    Hoe hard gaan ze eigenlijk?

    Zo te zien flink hard...

    Grtz mitch
     
  12. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    @ Mitch-L, bij lijnbesturing, in ieder geval in de race-klassen, is snelheid een relatief begrip, alleen bij de klasse speed wordt luchtsnelheid (absolute snelheid) gemeten. Ik heb het niet precies in mijn hoofd, maar ik geloof dat bij Speed snelheden van rond de 300 km worden gehaald. De snelheid van een miniteamracer had ik kunnen berekenen als ik nog iets onthouden had van mijn middelbare school. De lijnlengte is ongeveer 13 meter en hij doet ongeveer 2,2 seconden per rondje. Leg het maar eens voor aan je wiskundeleraar. De eerste paar vluchten wordt je wel duizelig, maar als je regelmatig vliegt gebeurt dat bij deze snelheden daarna niet meer.
    @ Loet: Sorry dat ik het verkeerd in mijn geheugen had zitten. Ik meende echt dat jij die dingen zelf gezegd had, zo zie je maar weer. Ik meende ook dat jij een voorstander was van de 7 inch prop. John Steffers ziet die regel graag weer afgeschaft, want dan kan hij achter monoblad props aan. Ik denk ook dat langere lijnen de eenvoudigste oplossing is, alleen wordt het dan weer moeilijk om te testen en te trainen, het betonplaatje dat wij vorig jaar hebben gevonden is niet geschikt voor 13 m lijnen, 14,5 zal niet gaan daar. Misschien is het dan toch te overwegen wat de Engelsen doen: vliegen zonder onderstel, dan kun je op (kortgemaaid) gras vliegen. Op de Peel wordt dat dan weer moeilijk.
     
  13. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    Zo zie je maar :
    Dan weer geen pek, dan weer geen veren!
     
  14. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Trouwens Loet, net vergeten, Willi had het over TYR 1 en TYR 2, zijn er twee verschillende series? Wat zijn de verschillen en hoe kan ik nagaan uit welke serie mijn twee Tyr-en komen?
    Ik moet voor het NK ook nog nieuwe lijken voor 1,5cc teamrace en combat maken en ik weet weer niet hoe lang dat moet, maar daar maak ik een apart topic van. Ik heb nu weer twee 1,5cc combatjes (één met TYR, één met PAW), maar ik weet niet of ik mee ga doen (nog niet daarvoor ingeschreven). Ik moet eerst maar eens wat leren over combat vliegen (met name: hoe vlieg je zo dat je line-tangles voorkomt), anders ga ik weer met stukken naar huis en kan ik niet oefenen.
     
  15. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    zonder oefenen geen nieuwe lijken!
     
  16. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Ga jij je specialiseren in dit soort one-liners, Gerben? Ik ben het helemaal met je eens. Ik heb vorig jaar ook zonder enige oefening meegedaan met 1,5cc combat op het NK, maar van 2 van de vluchtjes (toen was ik al uitgeschakeld) tegen de beste combatvliegers van Nederland (Loet en Monique) terwijl het door de TYR bloedsnel gaat (nou ja, voor mijn op Stunt gebaseerde perceptie dan), daar leer je niet zo heel veel van, en dan is het voor de opponent ook niet echt leuk. Als het net zo gaat als vorig jaar heb ik het komend jaar waarschijnlijk ook pas weer enkele dagen voor het NK weer wat te vliegen en valt er niets te oefenen.
    Trouwens, wie de schoen past trekke hem aan: Ga jij nu eindelijk eens een keer meedoen met stunt?
     
  17. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    Ik wil wel, maar ik heb alleen suppies om mee te vliegen. En daar mag ik niet mee wedstrijdvliegen, heb ik onlangs geleerd.
    De waarheid is , dat ik wel vorderingen maak met mijn suppie. Ik zit niet stil. Deze zomer heb ik iedere week gevlogen! Wees niet ongerust! Ik kom er aan!
     
  18. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Gewoon met een Suppie meedoen aan gevorderden stunt! Schiet me trouwens iets leuks te binnen, een in Oranje, rood, wit en blauw afgewerkte Suppie zou je ter nagedachtenis aan het WK "Wuppie" kunnen dopen!
     
  19. marco_leeflang

    marco_leeflang

    Lid geworden:
    28 nov 2002
    Berichten:
    245
    Locatie:
    Vollenhove
    wordt er op het NK ook 'lijnbesturing handel' gedreven m.b.t. lastig verkrijgbare onderdelen, motors, tekeningen etc?
     
  20. woldlake

    woldlake

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    320
    Locatie:
    B 52° 24' L 5° 53'
    Na mij weten weinig tot niets
    er word wel veel gepraat over van alles en nogwat en ideeen uitgewisselden zo
    dus eigelijk een heel gezellig weekend met sportvrienden onder elkaar
    8)
     

Deel Deze Pagina