NK Seizoen 2012 (voortgang)

Discussie in 'Electro onroad' gestart door Rob Janssen, 9 jul 2012.

  1. Rob Janssen

    Rob Janssen

    Lid geworden:
    5 feb 2006
    Berichten:
    581
    Locatie:
    Apeldoorn

    Buiten het verschil in regelaars zit er idd ook verschil in de motoren. En om het nog leuker te maken... Ook kan de regelaar waarvan je denkt dat hij het beste is goed samengaan met je oude motor, maar in combinatie met een nieuwe motor bijvoorbeeld weer tegen vallen. Dat terwijl de nieuwe motor het op je oudere regelaar wel weer goed doet, en vice versa ;) !
     
  2. Tazman

    Tazman

    Lid geworden:
    22 mrt 2009
    Berichten:
    2.570
    Locatie:
    Lelystad
    Het zou verboden moeten worden;):cool::)

    mvg Roy

     
  3. Rob Janssen

    Rob Janssen

    Lid geworden:
    5 feb 2006
    Berichten:
    581
    Locatie:
    Apeldoorn

    Als dat kan zou 't mooi zijn ja (A) !
     
  4. Matthijs NED 469

    Matthijs NED 469

    Lid geworden:
    5 dec 2004
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    nederland
    mmm, op de mach zijn al wat testen geweest met verschillende regelaars en tussen de justock en de cirtix is hoegenaamd weinig verschil gebleken (door meerdere rijders getest, dus de jeugdige rijder van afgelopen zaterdag had vast ook wat andere variabelen lijkt me). Zelf met een hobbywing v3 in blinky werden dezelfde tijden gereden als met een cirtix. Tja, wat is wijsheid en hoe maak je dat iedereen het gevoel heeft qua materiaal gelijkwaardig te zijn ;-)
     
  5. Tazman

    Tazman

    Lid geworden:
    22 mrt 2009
    Berichten:
    2.570
    Locatie:
    Lelystad
    Slechte citrix en goede Justock misschien?

    mvg Roy
     
  6. Electr0n

    Electr0n

    Lid geworden:
    14 jun 2011
    Berichten:
    335
    Locatie:
    Enschede
    Een van de redenen waarom ik voorstander ben om het reglement op dit punt aan te passen.

    Zelf kwam ik hier op Heemstede achter omdat ik op het rechte eind +/- 20 tot 25 meter verloor met mijn Stock Regelaar en Motor.
    Omdat ik de wedstrijd ervoor problemen had met de sensor gingen we in eerste instantie er vanuit dat het aan de motor zou liggen.
    Door het plaatsen van een andere regelaar ( :Fade-color we laten even in het midden of dit een toegestane regelaar was, Auto is wel door de technische controle gekomen !) in de 2de finale kreeg ik alsnog de opmerking wat ik met de auto had gedaan omdat deze nu wel mee kon komen zo niet de snelste was op het rechte stuk in mijn finale.
    Heb de derde Finale niet gereden i.v.m. ......

    Heb nu twee Citrix regelaars en 2 motoren en inderdaad is mijn oude motor i.c.m. de nieuwe regelaar de beste en snelste combinatie.
    Vergelijkbaar met dezelfde motor i.c.m. mijn LRP SPX Zero.

    Alle andere combinatie's van Citrix Regelaar en Motor = verlies van 0.3 tot 0.5 seconden per ronde ! (Deventer)

    Ook ben ik sinds 3 weken in het bezit van een Just Stock regelaar en ook deze is vergelijkbaar met mijn "Nieuwe" Citrix (gekocht 1 week voor NK Deventer).
    "Oude" Citrix regelaar is van 2 weken voor het NK in Den Haag.

    Andre
     
  7. Athan

    Athan Guest

    Wees blij met jullie regelment van vaste motor en regelaar.
    Hier in belgië hebben ze vorig jaar ook overgestapt op blinky
    Ik heef eerlijk toe dat ik echt geen voorstander was van binky.
    Maar nu ben ik echter voorstander van en zou blij zijn als ze voor een vaste combo zouden kiezen of op zijn minst een vaste motor. (wat ik nie zie gebeuren)
    Het verschil tussen regelaar's is klein echter het verschil tussen motoren is groot.
    Niemand zal het toegeven maar vele hebben meerdere merken van motoren en rotors geprobeerd om toch de beste te vinden.
     
  8. Alex F.

    Alex F.

    Lid geworden:
    25 okt 2006
    Berichten:
    2.767
    Locatie:
    Den Haag
    Hebben ze in belgie niet 3 tc klassen?
    -Mod
    -17.5t open esc
    -10.5t blinky.

    Of heb ik het verkeerd?
     
  9. Athan

    Athan Guest

    inderdaad maar in de blinky 10.5 kan je bijna elke motor gebruiken dat je wilt en dit mag gerust een vaste motor worden van mijn.
    En de 17.5 is de beginnersklasse waar veel mensen zitten die er niet thuishoren dus mogen ze die ook gerust blinky maken, op die manier zouden deze mensen ook makkelijker bij de 10.5 komen rijden.
    En ben je er ook vanaf dat beginnende mensen constant moeten zitten klooien met boost turbo.... en zo hun motors verbranden.
     
  10. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Het probleem van blinky is dat je ook zonder een blinky setting prima de regelaar kan laten blinken. Toleranties in vast spul geloof ik wel in maar de eerlijkheid van blinky niet.
     
  11. Alex F.

    Alex F.

    Lid geworden:
    25 okt 2006
    Berichten:
    2.767
    Locatie:
    Den Haag
    zijn dan wel erg hoge tolleranties als ik het zo lees.

    Laat eens een regelaar blinken die buiten de vastgestelde vaste vertiming staat. Ik hoor er veel verhalen over maar zou het wel willen zien dan :D
     
  12. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    UF1 Houston Trial Race #2 - UF1 Houston

    Hier zijn ze aan het hacken:
    Hackaday Forums - View topic - USB Logger....

    En zo kan je nog wat projectjes vinden.....
     
  13. Rob Janssen

    Rob Janssen

    Lid geworden:
    5 feb 2006
    Berichten:
    581
    Locatie:
    Apeldoorn
  14. drift-junkie

    drift-junkie

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    1.837
    Mogelijke (legale) oorzaak van onderlinge verschillen bij bepaalde combinaties, of nieuwe verbeterde versies, wbt motoren of regelaars. In hoeverre daarin extremen kunnen ontstaan, hangt af van; of de ontwikkeling nog in de kinderschoenen staat, of bij een grote technische innovatie.

    0 graden timing is een standaard, dit is gewoonlijk door een software expert te controleren, ik ga ervan uit, dat fabriekanten dit ook eerlijk nastreven. Wat niet te controleren valt (en vrij is), is het gehele traject vanaf het moment dat de sensor plaatsbepaald, tot het moment dat de motor de stuurpuls ontvangt. Waarschijnlijk valt daar nog veel in te verbeteren, wbt de algehele kwaliteit, zoals; sensorgevoeligheid, het uitfilteren van mogelijke storing op de puls, snelheid waarmee het programma werkt, kwaliteit/kracht van de stuurpuls. Om maar even een voorbeeld te geven: sensor versus sensorless, feitelijk staat het verschil in "kwaliteit van de plaatsbepaling", en de distortion, centraal hier.


    @Electr0n

    Snap ik het goed???

    In het kort: Je heb problemen gehad met de sensor van je motor, daarom verander je van regelaar?? Je heb 2 Citrix regelaars, toch plaats je een Just Stock?? En daar heeft men bezwaar tegen gemaakt

    Alsof enkel rijders zich daaraan aan schuldig maken, toeleveranciers (sponsoren) hebben bepaald (historisch gezien) ook geen schone lei, wbt het manipuleren van een race-uitslag….
     
    Laatst bewerkt: 11 jul 2012
  15. Electr0n

    Electr0n

    Lid geworden:
    14 jun 2011
    Berichten:
    335
    Locatie:
    Enschede
    Nee Per, dat lees je niet goed !

    Tweede regelaar pas gekocht na NK Heemstede
    Just Stock pas aangeschaft na NK Deventer voor de Team Magic E4JS
    Niemand heeft bezwaar gemaakt, ik heb zelf besloten de 3de Finale in Heemstede niet te rijden.

    Omdat ik tijdens de DTC Feature Race in Gouda problemen had met een haperende motor,(Uiteindelijk veroorzaakt door de sensorkabel)
    had ik in eerste instantie het idee, dat het verschil in snelheid tijdens de 2de kwalificatie ( 1ste niet gereden i.v.m. regen ) misschien toch niet de kabel maar de sensor unit van de motor kon zijn.

    Alles nagekeken en getest maar alles bleek gewoon te werken
    Sensor unit, Kabel en aansturing/detectie vanuit de Regelaar.

    Alles na de 3de Kwali nog eens getest en daardoor bijna de 1ste Finale gemist maar door uitstel aangevraagd door een andere rijder toch nog aan de start verschenen.
    Weer geen power onderin en een gebrek aan topsnelheid ondanks alles nagekeken/schoongemaakt te hebben.

    Uiteindelijk een andere regelaar geplaatst (Stock Regelaar) en daarmee gereden in de 2de Finale.
    En zoals reeds vermeld geen enkel probleem meer met topsnelheid of power onderin.

    Andre
     
  16. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Er zijn nogal wat klachten over de gelijkheid van de Citrix regelaars en verschillen tussen programmeerbare regelaars in blinky mode en de "niet programmeerbare" Citrix regelaar. Het feit dat er vanuit de fabrikanten al dergelijke cheat-firmwares bewust of onbewust in de omloop zijn gebracht zegt al genoeg en zoals dat forum aangeeft kan je ver komen als je eenmaal de gebruikte processor weet en er iemand is die die programmeertaal kent. En laat ik het maar niet hebben over wel programmeerbare Citrix regelaars.

    Maar ik vraag mij af als een sensorless modus misschien meer gelijkheid in de regelaars en motoren brengt. Trukendozen rondom sensoren kan je uitsluiten.
     
  17. Alex F.

    Alex F.

    Lid geworden:
    25 okt 2006
    Berichten:
    2.767
    Locatie:
    Den Haag
    Het eerste zijn oude koeie weer uit de sloot halen en de 2de laat zien dat het helemaal niet zo simpel is. Het enige wat ze nu hebben is wat info maar zonder sleutel hebben ze niks en kunnen ze niks veranderen...in ieder geval voor de novak en tekin.
     
  18. patrickjo

    patrickjo

    Lid geworden:
    1 jan 2006
    Berichten:
    400
    Locatie:
    Roosendaal
    Sja stock blinky, stock met Citrix pfffffffff ik denk dat er altijd wel overal een verschil in blijft zitten.

    Betrefd het blinky in Belgie: ik vindt dat daar ook geen gelijkenis in zit, waarom? ongezien wordt er toch gerotzooid sommige gaan op zaterdag totaal niet hard en op de zondag vliegen ze over de baan dus iets wordt er veranderd zodat ze ineens heel snel gaan.
    17,5 klasse daar rijden idd mensen in mee die er echt niet thuis horen.

    Stock klasse in Nederland leuk idee allemaal het zelfde type regelaar en motor maar jammer genoeg is er dus naar verluid toch verschil in.

    Misschien is het iets voor beide landen om een stock klasse te hebben die gelijk is aan beide landen?
    En dan bijvoorbeeld motor en regelaar hand out in een random vorm zodat je altijd wel met een combo rijdt maar niet iedere wedstrijd de zelfde.
    Begin van de dag krijg je hem uitgereikt en eind van de dag moet je het weer inleveren??

    Ik schep maar een idee hier......................
    En in zo een geval is het misschien ook handig dat beide landen rond de tafel gaan om eens met elkaar te praten wat is handig??
    Zodat je ook bij bijvoorbeeld 1 leveransier alles kunt aankopen voor beide landen??

    Ik denk even hard op hoor................

    En misschien kun je dan ook nog afspreken om samen als landen een race te rijden??

    Ik zie het zo RC racing is fun en moet ook altijd fun blijven zeker in stock klasses.

    En als we dit soort dingen tegen komen in beide landen waarom er dan niet beide over praten om zo iets eventueel te kunnen aanpakken zodat het weer meer rijders naar de banen brengt en meer mensen de fun er weer van in zien?

    Ik val niemand aan, ik dacht nu zo eens even hard op.

    Gr Patrick
     
  19. m@ntje

    m@ntje

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    80
    Patrickjo,

    Wat betreft die blinky mode in Belgie. Dat je de ene dag sneller gaat als de andere, kan verschillende redenen hebben zonder te rotzooien. De ene dag is de baan al wa sneller dan de andere dag. Ge traint met uw slechtste lipos, een andere verhouding, een andere instelling, gewoon maar om andere collegas op het verkeerde been te zetten. Als je weet hoe de auto (motor, esc) zich gedraagt en de dag erna rij je op de limieten van motor en esc, kan er toch verschil in snelheid zijn zonder te rotzooien. Wat niet wil zeggen dat het niet gebeurd.
    Er wordt wel over gepraat (geluld), maar denk niet dat er iemand de moed (en middelen) heeft om het een en ander te controleren wat betreft software in esc en motor.

    Groetjes.
     
  20. Alex F.

    Alex F.

    Lid geworden:
    25 okt 2006
    Berichten:
    2.767
    Locatie:
    Den Haag
    Kijk eens wie er in de Nederlandse TC stock klasse rijden. Sommige horen daar ook niet in thuis. :D
     

Deel Deze Pagina