NK Seizoen 2012 (voortgang)

Discussie in 'Electro onroad' gestart door Rob Janssen, 9 jul 2012.

  1. Robert K

    Robert K

    Lid geworden:
    10 feb 2004
    Berichten:
    3.748
    Locatie:
    Zoetermeer
    Misschien snap ik het niet, maar ik heb maar weinig grote verschillen gezien in vermogen aan de top van het NK... ééns is het mij opgevallen, maar deze rijder heeft me ook gewoon uitgelegd wat het waarschijnlijk was... Valt het mij dan niet gewoon op, of wordt er een heel groot punt van iets gemaakt :roll:

    Groet Robert
     
  2. Ron1

    Ron1

    Lid geworden:
    27 jul 2009
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Best
    We hoeven ons niet bezig te gaan houden met wat er allemaal mogelijk is met een "blinky" regelaar vwb cheats. Als er tijdens een race excessen ontstaan in snelheid kan deze aan een controle onderworpen worden.
    Ik denk dat er middelen zijn om dit direkt na een race te controleren, als je weet dat er controle middelen aanwezig zijn, dan laat je het wel achterwege om te "cheaten".
    Opzet is in beginsel om zoveel mogelijk rijders bij elkaar te krijgen om te rijden en daar de regelementen op aan laten sluiten.

    Ron
     
  3. J.Eichhorn

    J.Eichhorn

    Lid geworden:
    25 feb 2009
    Berichten:
    184
    Ik heb op de mach getest met 2 cirtixen, een justock, en een hobbywing v3 in blinky mode.. snelste ronde was met een cirtix en de snelheden in de sectoren waren gewoon allemaal gelijk. Speedtrap eind rechte stuk gaf ook geen verschil aan en met het meerijden met andere rijders van vergelijkend niveau ook geen toonbaar verschil..

    Ik denk zelf dat er in de cirtix regelaars wel degelijk verschil zit, en zeker in de speed passion motoren en sensoren zit echt verschil.
    Simpel op te lossen door een motor te nemen die niet meer open kan maar das iets voor een organisatie om te beslissen.

    In de stock reden tijdens de afgelopen zac de snelste rijders 2-3 km op het rechte stuk langzamer volgens de data alleen waren ze absoluut de snelste op de baan.. Dus mischien is een hoop op te lossen door niet naar de spullen te wijzen maar naar het poppetje achter de knuppeltjes..
     
  4. Rob Janssen

    Rob Janssen

    Lid geworden:
    5 feb 2006
    Berichten:
    581
    Locatie:
    Apeldoorn
    Ik uuhw denk 't laatste idd ;) !
     
  5. Rob Janssen

    Rob Janssen

    Lid geworden:
    5 feb 2006
    Berichten:
    581
    Locatie:
    Apeldoorn
    Tijdens het NK was precies hetzelfde het geval. De uiteindelijke nummer 3 had de hoogste topsnelheid gemeten op de lus, terwijl nummer 1 en 2 boven hem eindigen met minder snelheid... Die 1 / 2 km/h verschil gaat dus echt niet de doorslaggevende factor zijn om te winnen idd...
     
  6. Rob Janssen

    Rob Janssen

    Lid geworden:
    5 feb 2006
    Berichten:
    581
    Locatie:
    Apeldoorn
    Volgens mijn enquête is trouwens maar 10% (4 van de 40 gevallen) echt niet te spreken over de regelaar en motor reglementen. De rest is juist positief !! Hoe kan dan toch deze hele discussie ontstaan ?????????????
     
  7. Electr0n

    Electr0n

    Lid geworden:
    14 jun 2011
    Berichten:
    335
    Locatie:
    Enschede
    Discussie ?
    Als je even zoekt op diverse site's is het geen discussie maar een constatering dat er zo nu en dan regelaars en motoren van SP duidelijk slechter presteren dan de Norm. ETS verslag Team Jaro Racing
    Neem hierbij mee dat het begin dit jaar bijna onmogelijk was een motor of regelaar te bemachtigen, zelfs SP Europe (Tonisport ) had geen motoren op voorraad. Uiteindelijk een motor en regelaar kunnen kopen en wat blijkt ! Ik ben de "gelukkige" :rolleyes: eigenaar van een regelaar zonder pit.

    Dat dit mij pas in Heemstede is opgevallen en niet eerder komt omdat ik eind vorig jaar pas weer ben begonnen en ik een week voor het NK in Den Haag overgestapt ben van Stick- naar Stuurwiel-zender. Je bent dan allang blij dat je lekker je rondjes kunt rijden :D

    Andre
     
  8. Matthijs NED 469

    Matthijs NED 469

    Lid geworden:
    5 dec 2004
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    nederland
    omdat lekker slap ouwehoeren over autootjes en electronica altijd en overal leuk is, zeker op een forum ;-) denk dat als je straks weer een stemming krijgt op een nomac vergadering oid de opzet zoals die nu is gewoon zo kan blijven. Op deze manier kom je zo dicht mogelijk bij het idee van een eenheidsklasse qua electronica. Verschillen heb je altijd en overal bij een serie motoren of regelaars. Wie zegt dat iemand zijn draden goed heeft gesoldeerd, eindpunten goed heeft ingesteld of de boel eens veel te heeft heeft laten worden? Bij 90% van de gebruikers gaat het over het algemeen vast wel goed, de andere 10% laat alleen duidelijk horen dat het niet zo goed ging of dat ze pech hadden met een regelaar / motor ;-)

    Dus lekker zo doorgaan en ik zie de klasse nog verder groeien!
     
  9. Joost K.

    Joost K. Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    4.919
    Locatie:
    Eindhoven
    En uiteindelijk is gewoon héél constant je rondes rijden het meest belangrijke. Dáár win je nog steeds het meeste mee maar de meeste rijders willen dat van zichzelf niet inzien en geven dan maar de spullen de schuld. Weg van de minste weerstand... :D
     
  10. drift-junkie

    drift-junkie

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    1.837
    4 van de 40 willen misschien een “open reglement” of zijn anderzijds tegenstander van het nu in werking zijnde systeem. De ander 36 mogen dan misschien wel voorstander zijn van het huidige systeem, dat wil nog niet meteen zeggen dat men tevreden is, over de verwachting dat alles “gelijkwaardig zou zijn”. Het is zomaar een gedachte van mij, jouw interpretatie zou natuurlijk ook goed kunnen, maar dat geeft de enquête niet per definitie aan….

    Voor de rijders die denken dat een “open systeem” een verbetering gaat geven op een “gecontroleerd systeem”, moeten toch nog maar eens hun gedachten hierover laten gaan, als men nu al de verschillen “oneerlijk vindt”, dan zullen ze zeker spijt krijgen van de verschillen die gaan ontstaan in een “open systeem”, want dan worden deze verschillen nog eens extra “uitvergroot”….
     
  11. ijdod

    ijdod

    Lid geworden:
    4 apr 2012
    Berichten:
    47
    Alle 'spec' types zullen variaties kennen, dat was vroeger niet anders met bv de hand-oud motoren op de NKs. De prijs is daar ook een factor in, bv handgewikkelde ankers zullen dichter bij elkaar zitten dan machinegewikkelde ankers.

    Zelfs als men toch vrijwel identieke motoren/ESCs zou weten te verkrijgen, dan zal je nog verschillen zien door andere accu's, laders, auto, enz; al dan niet (in de geest van) regelementair
     
  12. ErikJan

    ErikJan

    Lid geworden:
    3 feb 2005
    Berichten:
    390
    Locatie:
    Eindhoven
    Voor mij was het hele gezeur van de rijders over de vermeende ongelijkheid van de standaard klasse destijds een belangrijke reden om de NK's een paar jaar gedag te zeggen.
    Het is wel opmerkelijk dat de rijders zich blijven verschuilen achter de apparatuur, terwijl de vaardigheid van de rijders het belangrijkste blijkt in het zetten van snelle rondetijden. Meestal wint niet de snelste auto.

    Precies wat ik bedoel.
    Ga ook eens over een week in Heemstede kijken. Daar wordt in de allersnelste klasse met verschillende apparatuur en chassis gereden, en de marges zullen straks secondewerk zijn (1% tussen A en B finale)

    Dat blijft toch echt een Pro10 :)
     
  13. ijdod

    ijdod

    Lid geworden:
    4 apr 2012
    Berichten:
    47
    Ik ben het in basis niet met je oneens. Echter, dat het argument misbruikt wordt om het eigen gebrek aan prestaties te verklaren, maakt het argument an sich nog niet invalide.

    Als je een gestandaardiseerde klasse hebt, is het een beetje jammer als (nadrukkelijk *als*; ik rijd deze klasse niet, dus geen persoonlijke ervaring) er aanzienlijke verschillen in de gestandaardiseerde componenten zitten. Gelijk ga je het nooit krijgen uiteraard. Wellicht is het in dat kader interessant om eens na te denken wat je zou kunnen doen om de discussie op feiten plat te slaan, in plaats van te blijven steken in het over en weer beschuldigen ("motor loopt harder" vs "je kan niet rijden").

    Dat de high-end producten van diverse fabrikanten aan elkaar gewaagd zijn geloof ik direct, maar dat zegt op zich niets over de onderlinge verschillen tussen spec motoren en regelaars van een gegeven merk/type. Ik vermoed dat als een Groskamp, Fischer of Hara het vermoeden hebben dat hun regelaar niet de punch geeft die deze zou moeten geven, dat er meteen een andere regelaar ingeschroefd wordt.
     
  14. drift-junkie

    drift-junkie

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    1.837
    Hoe staat het met de “voortgang” van de: voortgang NK Seizoen 2012…???

    Geeft de enquête een juiste interpretatie van de werkelijkheid weer???
    Is het nuttig geweest???
    Wat hebben we geleerd???
    Krijgen we een resumé???
     
  15. Rob Janssen

    Rob Janssen

    Lid geworden:
    5 feb 2006
    Berichten:
    581
    Locatie:
    Apeldoorn
    Ik heb in ieder geval even een goede indruk over wat iedereen van bepaalde zaken vind. Vooral naar de belangrijkste dingen heb ik gevraagd, banden, motoren, regelaars, etc.

    Uiteindelijk zal op de vergadering eind van het jaar iedereen z'n voorstellen kunnen indienen voor 2013. Maar na aanleiding van de enquêtes heb ik voor mezelf in ieder geval alvast wat voorstellen klaarliggen om het voor iedereen nog beter/leuker te maken !
     
  16. vasco

    vasco

    Lid geworden:
    21 feb 2004
    Berichten:
    491
    Locatie:
    woerden
    Juist doordat de snelheden laag liggen is de klasse redelijk gemakkelijk te rijden en komt het neer op de kleine verschillen in het gebruikte materiaal. Met deze snelheden wordt het erg moeilijk om als rijder het verschil te maken gezien een hoop deelnemers constant hun rondjes kunnen rijden.

    Dit jaar is er tussen verschillende deelnemers een duidelijk snelheidsverschil merkbaar, te wijten aan verschillende factoren. Het uitgangspunt van een spec klasse (zelfde vermogen voor iedereen) kan tot een redelijk niveau nagestreefd worden, maar nooit bereikt. De NOMAC doet er dit seizoen goed aan om het ETS reglement te handhaven wat min of meer een 'gelijke' strijd oplevert. Het enige punt wat in mijn ogen aangepakt moet worden zijn de motoren, deze hoeven niet ingeleverd te worden en dit bied de mogelijkheid om belangrijke onderdelen (sensor, rotor etc.) uit te wisselen. Wanneer de motoren verzegeld worden aan het begin van het seizoen en na afloop van de wedstrijd retour gaan naar de organisatie wordt dit probleem verholpen. Ook dan zal er verschil in motoren zitten, maar dan is het een kwestie van geluk of pech hebben ipv. het nodige testwerk.

    De bovenstaande methode wordt tijdens de ETS wedstrijden gehanteerd wat resulteert in een eerlijke strijd waarbij de snelheidsverschillen kleiner zijn (met beduidend meer deelnemers) dan in het huidige NOMAC veld.
     
  17. Rob Janssen

    Rob Janssen

    Lid geworden:
    5 feb 2006
    Berichten:
    581
    Locatie:
    Apeldoorn
    Als sectiebestuur zou ik die taak best op me willen nemen volgend jaar.
    Wat vinden de andere rijders van dit idee ??

    Snelheidsverschil zul je idd. alsnog houden, maar je zult minder scheve gezichten krijgen en het zal (nog) "eerlijker" aanvoelen...
     
  18. Tazman

    Tazman

    Lid geworden:
    22 mrt 2009
    Berichten:
    2.567
    Locatie:
    Lelystad
    Misschien nog een optie is gewoon om de motoren A: in te nemen en B: om niemand de zelfde motor terug te geven.
    Dit zal ook resulteren in een nog eerlijker verloop.
    Zo zal als deelnemer A de eerste wedstrijd een perfect combinatie heeft(een net iets snellere motor) deze de volgende keer niet hebben, maar zal deze bij 1 van zijn medestrijders zijn.
    Met die optie is de opmerking, "maar hij heeft een snellere motor" helmaal uitgesloten daar deze "snellere" motor nu bij een andere deelnemer terecht is gekomen.
    Ondanks dat iedereen met een zelfde regelaar en motor rijd, zijn er door tolleranties toch duidelijk verschillen te merken.
    Heb dit zelf reeds gezien en uitgeprobeerd.


    mvg Roy
     
  19. goukcher

    goukcher

    Lid geworden:
    30 sep 2005
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Nieuw Buinen
    Ik vind wel dat we dan (bij inname van motoren) moeten nastreven om alle motoren zo gelijkwaardig mogelijk te maken, dit kan volgens mij redelijk eenvoudig d.m.v. de motortesters die er te krijgen zijn.

    Ik vind het niet "eerlijker" als je resultaat van een raceweekend af gaat hangen van "geluk" of je een goede motor krijgt.

    MvGr,

    Teun
     
  20. Robert K

    Robert K

    Lid geworden:
    10 feb 2004
    Berichten:
    3.748
    Locatie:
    Zoetermeer
    Het verschil in motoren, zoals Vasco ook al aangeeft, zal veel minder groot zijn wanneer mensen niets kunnen selecteren. Kortom als jij 10 motoren nieuw uit doos pakt zullen ze allemaal nagenoeg gelijk zijn. Grote verschillen, zoals ook bij de ETS, zul je hoogstwaarschijnlijk niet zien.

    Het probleem, of het beklaag, wat je gaat krijgen als je motoren gaat laten rouleren, is dat de voorganger hem "verpest" kan hebben. Of wel door hitte, zand, water, gras enz. De ene rijder is waarschijnlijk wat zuiniger dan de andere rijder.

    Persoonlijk heb ik geen problemen met hoe het nu loopt, maar dat is vooral om dat het innemen van motoren een behoorlijke klus is, en je maar iemand zo gek moet vinden om ook dit maar weer te doen. Wanneer die gevonden wordt (in bijv. Rob) zou het wel een goede optie zijn om te verkiezen.

    Wat ik me alleen afvraag, gaan we dan weer net zoals met de Team Orion Element, de motoren afnemen bij de Nomac? En gooit dit dus de kosten van een NK omhoog? Of mogen we zelf een motor aanleveren, maar kan daar dus ook allerlei geselecteerd spul in zitten? Wat men nog wel eens in de 1:1 racerij doet/deed is dat de motoren van de top 3 overgekocht mogen worden (en hier geen protest op gemaakt mag worden door de rijders) voor de winkel prijs. Misschien ook een idee om te overwegen dan wel te bediscussieren?

    Groet Robert
     

Deel Deze Pagina