NK Waterraket schieten

Discussie in 'RaketModelbouw' gestart door Sanderl, 11 apr 2006.

  1. Sanderl

    Sanderl Guest

    Elk jaar weer lees ik uitgebreide verslagen over het NK Waterraket schieten, maar ik kan nooit vinden wanneer dit NK plaats gaat vinden. Het NK word elk jaar gehouden bij Space Expo, dat weet ik wel. Ik zou graag eens mee doen, maar wie weet wanneer het dit jaar is?

    Alvast bedankt! Sander
     
  2. QAFS

    QAFS Guest

    In augustus! Maar de verdere datum weet ik ook niet :( Ik wil ook mee doen, maar ik ben dan waarschijnlijk op vakantie :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:
     
  3. Sanderl

    Sanderl Guest

    Tja, ik weet ook dat het in augustus is, maar wanneer precies? geen idee.

    Verder weet ik wel dat ze erg nauwkeurig de hoogte meten, en dat bevalt mij wel, want ik wil wel eens weten hoe hoog mijn raket precies komt.

    Anders bel ik van de week gewoon ff naar space expo, daar weten ze het vast wel ;)
     
  4. BasK

    BasK

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    767
    Locatie:
    Lelystad
    Lijkt me goed als jij dat voor ons uitzoekt.
    Voor de contactgegevens klik >>Hier<<

    Vorig jaar wezen kijken, was wel leuk.
    Let wel goed op de zeer strenge regels waar je raket aan moet voldoen.

    Groet,
    Bas
     
  5. QAFS

    QAFS Guest

    Hier zijn de regels (lange tekst hoor!) Ze zijn wel van 2004



    Wedstrijdreglement
    Open Nederlandse Kampioenschap Waterraketten lanceren 2004


    Uitganspunt
    Op het open Nederlandse Kampioenschap waterraketten lanceren worden alleen waterraketten toegelaten die uitsluitend op spierkracht onder druk worden gebracht en minimaal bestaan uit één frisdrank PET-fles die functioneel moet worden gebruikt als drukvat.

    Het gebruik van pyrotechniek, chemische reacties, een compressor, perslucht, gasfles, hoogspannings- of netspanningsgenerator is absoluut verboden.

    Eisen Waterraket
    - De waterraket moet minimaal bestaan uit één PET-fles.
    - De raket mag aan de buitenzijde geen scherpe delen bevatten.
    - De overige te gebruiken materialen zijn vrij naar keuze.
    - Het bouwen en lanceren van een meertraps waterraket is toegestaan.
    - Het vullen van de waterraket met water valt onder de verantwoording van de deelnemer.

    Eisen voortstuwing
    - De raket moet als krachtbron “water” en druk gebruiken.
    - Toevoegingen aan het water is vrij mits deze geen gevaar opleveren voor mens en milieu.
    - Eventuele toevoegingen aan het water mogen geen druk verhogende werking hebben zodat de maximale einddruk van 8 bar zou kunnen worden overschreden.
    - De temperatuur van het water is vrij naar eigen keuze mits ook deze geen gevaar oplevert voor mens en dier.

    Eisen stuwdruk
    - De waterraket moet met spierkracht onder druk worden gebracht.
    - Het is toegestaan gebruik te maken van een eigen voorziening om de waterraket onder druk te brengen mits deze uitsluitend op spierkracht werkt, mechanisch functioneert én voorzien is van een goedgekeurde en ook werkende drukmeter tot minimaal 10 bar.
    - De druk in de waterraket mag ten hoogste 8 bar bedragen.
    - Bij overschrijding van de maximale druk of bij het onverhoopt niet lanceren van de raket bij 8 bar volgt diskwalificatie.
    - De maximale stuwdruk wordt gecontroleerd door gebruikmaking van de door Space Expo beschikbaar gestelde handpomp.
    - In het geval van gebruik van een eigen voorziening om de waterraket onder druk te brengen moet de jury de druk kunnen controleren door zelf een externe goedgekeurde manometer met 1/4" buitendraad op de gebouwde installatie te kunnen monteren. De bouwer moet hiervoor een aansluitende voorziening treffen.
    - Zonder een einddruk controle door de jury is de lancering ongeldig en volgt diskwalificatie.

    Eisen Lanceerinstallatie
    - De lanceerinstallatie moet door de deelnemer(s) zelf worden gebouwd.
    - De lanceerinstallatie dient stabiel te zijn.
    - De lanceerinstallatie moet gemonteerd zijn op een volledig vlakke ondergrond.
    - Deze vlakke ondergrond met de daarop bevestigde lanceerinstallatie en de waterraket moet dusdanig zijn gebouwd dat kantelen en transport over een kleine afstand geen probleem vormt.
    - De vlakke ondergrond mag max.1.50 meter x 1.50 meter. groot zijn.
    - De opstelling op het lanceerplatform moet dusdanig stevig zijn dat de waterraket loodrecht omhoog gelanceerd wordt.
    - De complete installatie moet op de grond staan.
    - De onderkant van de waterraket op de lanceerinstallatie mag niet hoger dan 1 meter boven de grond staan.
    - De top van de waterraket mag op de installatie geplaatst niet de hoogte van 1.80 meter overschrijden.
    - Het gebruik van een geleide installatie is toegestaan.
    - De waterraket moet op een hoogte van 1.50 meter vrij vliegend zijn.
    - De waterraket dient minimaal 2 meter hoogte te halen.
    -Bij het haperen van de installatie/waterraket moet de raket veilig door de deelnemer kunnen worden ontlucht.

    Assemblage en opstelling
    Space Expo richt een assemblageplaats in waar deelnemers voor lancering hun installatie in gereedheid kunnen brengen voor zover dat noodzakelijk/mogelijk is. Deelnemers worden kort voor de aan hun toegewezen lanceervenster gevraagd om de gehele opstelling op te pakken en neer te zetten op de lanceerplaats. In samenspraak met de jury verricht hier de deelnemer de ‘fijnafstemming’.

    Lancering
    - De lanceerinstallatie opbouwen, het lanceren en het daarna afbreken mag niet langer dan 10 minuten duren.
    - Buiten het toegewezen lanceervenster is het verboden wat dan ook te lanceren op straffe van diskwalificatie en/of verwijdering van het terrein.

    Voorzieningen
    - Van de deelnemer(s) wordt verwacht dat ze self-supporting zijn.
    - Space Expo stelt voor het onder druk brengen van uw waterraket een fietspomp ter beschikking voorzien van drukmeter en een standaard ventiel aansluiting. Aan de fietspomp zit een slang van ongeveer 4 meter lengte. In deze slang is een ontluchtingspunt aangebracht.
    - Space Expo stelt geen stopcontact, perslucht of andere hulpmiddellen ter beschikking. Wel ter beschikking gesteld worden: een fietspomp met slang, drukmeter en een standaard aansluitpunt, water en een aantal veiligheidsvoorzieningen.
    - Er wordt gelanceerd vanaf een grasveld.
    -Space Expo heeft hier een lanceerplaats ingericht waarop de deelnemer zijn/haar lanceerinstallatie plaatst.

    Veiligheid
    - Deelnemers dienen te allen tijde de veiligheid van zichzelf en derden zoveel mogelijk te waarborgen.
    - De lanceerplaats zelf wordt door Space Expo voorzien van een transparante scheidingswand waardoor het onder druk brengen met de pomp gescheiden wordt van de te lanceren waterraket.
    - In het midden van de scheidingswand is een verticale sleuf aangebracht van 10 cm breed. De hoogte van deze sleuf bedraagt 1.50 meter. Alle voor de lancering benodigde verbindingen tussen lanceerinstallatie en fietspomp moeten door deze sleuf tot stand worden gebracht.
    - Een deskundige jury keurt ALLE waterraketten en de lanceersystemen vóór toewijzing van een lanceervenster.
    - In verband met de veiligheid kan de wedstrijdjury besluiten om de lanceerplaats te draaien, te verplaatsen of onder een hoek te plaatsen waardoor loodrecht lanceren niet mogelijk zal zijn.
    - Er wordt gestreefd naar gelijkwaardige lanceermomenten voor alle deelnemers maar weerscondities zijn helaas niet altijd te voorzien.
     
  6. Sanderl

    Sanderl Guest

    Vooral deze regel lijkt mij moeilijk na te leven:

    - De waterraket dient minimaal 2 meter hoogte te halen.
     
  7. staffa

    staffa Guest

    ze doen wel moeilijk met al die regels :?

    stef
     
  8. Modelraketten.NL

    Modelraketten.NL

    Lid geworden:
    24 mei 2005
    Berichten:
    78
    Op zaterdag 13 mei kun je je waterraketten lanceren op de DRRA lanceerdag 'Fly tot the Sky' in Almere.
    Da's een stukkie eerder dan augustus en dan kun je alvast oefenen...
    Daarnaast worden daar ook vaste brandstof modelraketten gelanceerd.

    Jullie zijn welkom.
     
  9. BasK

    BasK

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    767
    Locatie:
    Lelystad
    Een DRRA lanceerdag is altijd supergezellig.
    En niet vergeten, er zijn ook heerlijke hotdogs en er is gekoeld drinken beschikbaar (of niet KJ?)

    Groet,
    Bas
     
  10. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.958
    Locatie:
    Rottevalle
    Op de site van Nakka. staan een aantal progjes om je water raket te berekenen.

    Een van de dingen die je kunt doen om je raket hoger te krijgen is de nozzle opening kleiner maken. Hier door neemt het rendement van de aandrijving toe. Met als je gevolg dat je met gelijk blijven de druk een stuk hoger komt.(ik geef nu wel gelijk het grote geheim prijs) maar ik vertel niet hoe je het moet doen. Ook het toevoegen van een beetje Dreft aan je water maakt uit voor de te behalen hoogte.dit heeft het zelfde effect als een kleinere nozzle maar met minder effect.

    Overigens heb ik nog steeds een etentje in de aanbieding voor de gene die over de 1000 meter komt met een water raket.

    Duitse collega's van me zitten er nu net onder met een koolstof raket en wat pyrotechniek om de boel onderdruk te krijgen.
     
  11. QAFS

    QAFS Guest

    Wil je pleaaaase een tutorial voor ons maken :D :D Ik weet hoe je een kleine nozzle moet maken, maar het lanceerplatform daarvoor is moeilijker om te maken.

    Waarom heeft dreft zin? Ik vind het wel logisch. Ik zag trouwens wel dat antigravityresearch dit ook deed, en zij zeiden ook dat hierdoor het water en de lucht goed mixt :D . Ik heb ook een paar keer met water en zeep geschoten. Het wordt er lekker schoon van! :D
     
  12. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.958
    Locatie:
    Rottevalle
    Dreft of een ander wasmiddel/zeep zorgt er voor dat de lucht net effe langer in je fles blijft zitten. normaal blaas je een deel van je lucht met het water mee naar buiten. door zeep door je water te mengen krijg je een schuim laag op je water en die werkt als een soort stop. nu pers je dus met volle druk het water naar buiten.


    als je een rubber stop neemt waar je een gat in boord met daar in een buisje. (stukje messing uit de vlieger winkel ) en die stop in je flessen hals perst met de doorgeboorde dop als tegen houder.

    is het nog te volgen ?

    Dan heb je een super nozzle aan je fles zitten.
     
  13. BasK

    BasK

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    767
    Locatie:
    Lelystad
    Dreft en Water mag je alleen niet gebruiken als je mee wilt doen aan het NK waterraketten (waar dit topic over gaat).
    Daar mag je alleen water gebruiken.

    Groet,
    Bas
     
  14. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.958
    Locatie:
    Rottevalle
    Eisen voortstuwing
    - De raket moet als krachtbron “water” en druk gebruiken.
    - Toevoegingen aan het water is vrij mits deze geen gevaar opleveren voor mens en milieu.
    - Eventuele toevoegingen aan het water mogen geen druk verhogende werking hebben zodat de maximale einddruk van 8 bar zou kunnen worden overschreden.
    - De temperatuur van het water is vrij naar eigen keuze mits ook deze geen gevaar oplevert voor mens en dier.


    Dreft mag je dus gewoon gebruiken.
     
  15. Sanderl

    Sanderl Guest

    Als ik het goed lees, mag je inderdaad gewoon dreft gebruiken. Op school heb ik voor mijn profielwerkstuk een computermodel gebruikt voor het programma "coach" voor de waterraket. Je kon werkelijk alles invoeren.

    Na een aantal schoten (met filmpjes, coach werkt met videofilmpjes uitmeten) hebben we het model zodanig aangepast dat het aan onze raket voldeed, en zelfs een tollende raket kan je er mee analyseren!

    Ik maak binnenkort wel wat screenshots!
     
  16. staffa

    staffa Guest

    - Toevoegingen aan het water is vrij mits deze geen gevaar opleveren voor mens en milieu.


    mij is ooit verteld dat zeep niet goed is voor planten

    stef
     
  17. BasK

    BasK

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    767
    Locatie:
    Lelystad
    OK, dat lijkt dan nieuw.
    Vorig jaar is iemand gediskwalificeerd omdat hij geen water gebruikt had.

    Wie komt zijn raket over 4 weken uittesten op de DRRA dag?
    Daar is alles vrij, ook de druk!!
    Mits het geen gevaar op levert voor de mens
     
  18. QAFS

    QAFS Guest

    Ik wil wel, maar of mn vader kan weet ik niet! Mijn vader is wel zo dat hij leuke dingen met mij doet, dus ik denk dat hij best wel wil :)

    Maar het is in almere en dan is ong. 2 uur rijden. En je moet toch lid van DRRA zijn?
     
  19. Sanderl

    Sanderl Guest

    Ik zal even overleggen met een paar vrienden, als die ook zin hebben, kom ik wel :)
     
  20. BasK

    BasK

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    767
    Locatie:
    Lelystad
    Je hoeft geen lid te zijn van de DRRA, je moet echter wel de veiligheidsregels van de DRRA volgen, deze kun je op de site vinden.

    Groet,
    Bas
     

Deel Deze Pagina