NK

• Topicstarter Topicstarter John Schoen
  • Startdatum Startdatum
J

John Schoen

Guest
Was het nou zo saai dat niemand iets na te praten heeft of ligt iedereen nog in een biercoma? :)

Biercoma niet, maar het was wel laat voor ik eenmaal thuis was in het hoge noorden en de auto uitgeladen had en zo, en daarna begint meteen de tredmolen van het gewone leven weer te draaien. Op de een of andere manier ervaar ik zo'n weekend bijna als iets onwerkelijks, alsof het niet is gebeurd.

Maar ik heb het bijzonder naar mijn zin gehad, de omstandigheden waren goed, er was voldoende drama, maar ook voldoende om van te genieten. Mijn dank nogmaals aan iedereen die er aan heeft bijgedragen.

Ben je er nog als toeschouwer bij geweest, John? De uitslagen zullen nog wel volgen, maar hoogte- of dieptepunten waren een door Klaus Kosmalla bij MTR veroorzaakte linetangle waarbij Fred (volgens mij in zijn first ever MTR heat) het langst kon doorvliegen, maar uiteindelijk als een rollade omwikkeld met LB-draad ter aarde stortte, een geweldige MTR heat tussen vader (Robert-Jan) en zoon (Rik) van Poppelen en de beide duitse broertjes Kukelkorn, en de vluchten van Rob Metkemeijer met zijn nieuwe 13cc stuntmotor die heel veel indruk maakte.

Het was een top weekend.
Zo als gewoonlijk super weer.
het was vermoeiend maar dat geeft je wel energie.
Topper was de MTR wedstrijd.
We gingen voor een tijd en die hebben we 2x neergezet.
Ik zit hier dan nog steeds met een big smile.
Nu op naar een betere tijd.
Dat is de pest van racen je wilt er zo snel mogelijk mee klaar zijn.
Rik en ik hebben tezamen in 5 klassen gevlogen. Dit is wel aanpoten. Hierdoor heb ik helaas de vlucht van Rob gemist.

De race tak was erg goed vertegenwoordigd. Leuk om naar te kijken. Jammer van de crashes.

Groet Robert-Jan

Ben je er nog als toeschouwer bij geweest, John? De uitslagen zullen nog wel volgen, maar hoogte- of dieptepunten waren een door Klaus Kosmalla bij MTR veroorzaakte linetangle waarbij Fred (volgens mij in zijn first ever MTR heat) het langst kon doorvliegen, maar uiteindelijk als een rollade omwikkeld met LB-draad ter aarde stortte, een geweldige MTR heat tussen vader (Robert-Jan) en zoon (Rik) van Poppelen en de beide duitse broertjes Kukelkorn, en de vluchten van Rob Metkemeijer met zijn nieuwe 13cc stuntmotor die heel veel indruk maakte.
Nee, ik kon niet, vandaar dat ik nieuwsgierig ben hoe het geweest is. Volgend jaar zal ik er zeker bij zijn.

John,
in Almere heb ik gezien dat je goed met motoren om kunt gaan, in welke klasse(n) kunnen we op je gaan rekenen?

Voor mij was het NK ook bijzonder. Vooral om dat ik op zaterdag de eerste ronde Old Time Stunt voorbij moest laten gaan door zeer onwillig materiaal. Nog een tijdlang om een aantal onmogelijke dingen geroepen, zoals een boormachine, stuk blik, blikschaar, uitlaat enz.
Dan maar volledig wijden aan circle marsall-schap.

Maar zo kom je er niet mee weg. Zondagmorgen een aantal venturi's van Bram gekregen om uit te proberen. Eenmaal op het veld komt Henk aanzetten met een tas vol lekkers: Boormachine, reep blik, uitlaat, blikschaar, schroeven enz.
Aan het werk dus! Tussen het marshallen door.
Uiteindelijk proefdraaien:OK.
Proefvliegen tussen de beginners en gevorderden door:OK.
Toch wel handig als je de baas van de cirkel bent.
Nog een paar formulieren bij de jury in de mapjes gefrommeld en gaan!
Eerste vlucht nog even wennen met een een paar maal vergissen.
Tweede ronde PP gevraagd te coachen, wat een verdienstelijke score opleverde.
Bedankt voor jullie bijstand!

Groet, Frits.

Als ik zelf ga vliegen zal het 1,5 cc combat en/of beginners speed zijn. Ik vind pitten erg leuk, dus als er iemand verlegen zit om een pitman wil ik daar ook graag mee helpen.

NK 2008 - Danke aus Duitsland

Hallo.

Ik schrijf op engels, omdat ook alle mensen et verstaan: (Is dit correct?)

The NK on De Peel airfield was a great occasion! As every year!!

The weather was nearly perfect, sometimes like 'stuntheaven' as Christoph Holtermann used to say. My children Aaron and Nora and me had great fun on both days. I think next year they will compete also in the beginner classes.
My own flying in OTS was not so nice, but for a modell that was just finished the day before, it was o.k. Next year I will do better - I promise.
In MTR I saw a great bunch of competitors! That is amazing. The 'prestatie' of the young Kuckelkorn brothers and of Rick and RJ van Poppelen was very good and I hope encouraging for other 'starters' in MTR. The races of Christoph and me were in our 'normal' range of 'vermogen'. It was a pity that we only could have 2 races. But because of lack of time it was o.k. at the end. At the MTR-final the rainclouds started to come nearer and nearer.

5 Teams in F2C on the NK was a new record for many many years I think. At least at De Peel I never saw so much Teamracers. The win of Bert and Rob Metkemeijer shows that experience and expertise will always help to finish a race in good manner. Congratulations!

At the end we had great luck with the weather and even the pricegiving was done in dry air! Rob and Henk did the 'prijsuitreiking' in their usual short and humorous manner. Everybody got his placing and his present(!). This is unique for a control line competition.

Our thanks to all the people who helped to run this NK 2008. And our special thanks to Carolien and Jeanni who did a great job in the 'keuken'. The coffee, 'erwtensoep' and the 'knackworst' were great! My children love you for this.

Vielen, vielen Dank für alles, es war wieder wunderbar! Wir kommen im nächsten Jahr gerne wieder.

Willi, Nora und Aaron Schmitz.

Hallo Willi, ik denk dat het volgend jaar jouw Nederlands goed genoeg is om je verslag in het Nederlands te doen!

De spreadsheet met uitslagen is nu te downloaden van de site van Claudia Kehnen: De Peel
Mooi resultaat van Rik in 1,5 combat. Robert-Jan, als je hem nu op F2D kamp stuurt naar Stas Chorny zitten we wat combat betreft voor de komende 40 jaar geramd. ;)
Wat is de oorzaak van het enorme verschil in tijden in mini teamrace? Drie teams onder de 5 minuten en dan de rest tussen 5:16 en en 6:40. Het verschil in snelheid kan haast niet zo groot zijn, gaat er iets mis bij de pitstops?

Hoi John

Wij hebben een tijd van 6,24 neergezet. De motor kan zeker sneller. en we hebben nog geen afslag. daarom moest ik 1 keer een halve cirkel rond sprinten. Als je niet te snel vliegt en redelijke pitstops maakt kom je op +- 5 minuten uit. dus 6:24 is dan nog niet zo'n gekke tijd. We gingen niet voor de snelste tijd maar om een tijd neer te zetten. We hebben expres met een te grote prop gevlogen. het was Rik zijn eerste keer. Maar we leggen de lat voor volgend jaar natuurlijk hoger. We verwachten natuurlijk wel dat jij er dan ook bent dan kan je met eigen ogen zien wat er fout gaat.

Groet Robert-Jan

Mini teamrace leek me ook een leuke klasse, alleen was ik wat geïntimideerd door het gepraat over TYRs, JAKs en carbon modellen. Nu heb ik weer een beetje het idee dat ik met een goed startende Goodyear PAW niet helemaal voor aap zou komen te staan, nog een projekt er bij dus.

Mini teamrace leek me ook een leuke klasse, alleen was ik wat geïntimideerd door het gepraat over TYRs, JAKs en carbon modellen. Nu heb ik weer een beetje het idee dat ik met een goed startende Goodyear PAW niet helemaal voor aap zou komen te staan, nog een projekt er bij dus.

Zo zie je maar, je kan nog zo veel carbon in je model stoppen, als hij niet start wordt het toch niets. Als je PAW start kun je goed meedoen.

Ik heb nooit problemen met het starten van PAWs gehad. Wat wél een probleem kan zijn is dat ik gewend ben dat het model rechtop in de grond moet staan voor een herstart. :D

Als je PAW start kun je goed meedoen.

Met de nadruk op ALS zeker, hè Loet!

Het eerste jaar van 1,5cc teamrace (de term MTR, mini teamrace, komt eigenlijk uit duitsland en de regels van het Duitse MTR zijn niet steeds gelijk aan ons 1,5 teamrace, dus eigenlijk is het niet helemaal juist die term te gebruiken, maar ik bezondig me er ook aan), gebruikten de meeste teams PAW 09's en Webra Records. Ik weet al niet meer of Loet's TYR toen al gelanceerd was of dat die pas in het tweede jaar kwam. Duitse deelnemers waren er toen ook nog niet, maar in het Duitse MTR werden toen al Fora 09's gebruikt. De eerste generatie daarvan (met voorinlaat toch?) waren nog redelijk goed, maar de toenmalige tweede generatie (met achterinlaat) waren van zeer wisselende kwaliteit.

Voor zover ik weet, maar Loet zal me anders geheid corrigeren, heeft Loet zijn TYR vooral ontwikkeld voor 1,5cc combat omdat er toen ook werd geprobeerd dat van de grond te krijgen. Loet gebruikte toen bij gebrek aan beter ook PAW, al drukte hij met een stikker op zijn model zijn onvrede uit over de kwaliteit van die motor. Dat was vóór het eerste jaar van 1,5cc teamrace. Ik meen dat de ergernis van Loet vooral door het slechte starten van de PAW werd veroorzaakt.

Nu moet ik zeggen, ik ben geen expert, maar ik krijg PAW's nu juist vaak wel vrij gemakkelijk aan de praat, maar dan heb ik er ook niet de ultieme afstelling in en ik denk dat daar de problemen ontstaan. Als je uit een TYR echter de ultieme prestaties probeert te krijgen gaat dat ook niet altijd goed bij warm starten. Op het NK heeft Owen de hele heat tevergeefs geprobeerd een motor te starten en volgens mij is dat Bert van der Meij ook al vaker overkomen.

Als ik de geruchten goed heb begrepen zijn op de eerste MTR/1,5cc teamrace modellen ook al prime-buisjes gesignaleerd die bij het vullen van de tank een beetje in de uitlaat spuiten, dat zal een stuk makkelijker starten, maar daardoor raakt MTR wéér wat verder verwijderd raken van het oorspronkelijke beginners/fun idee en meer richting een iets kleinere versie van F2C gaan. Ik zou het daarom op prijs stellen als er mensen mee blijven doen met modellen met een los stabilo (geen D-vleugeltje dus) en met PAW's, Webra's en dergelijk spul.

En waarom wij (John Steffers en ik) in onze enige vlucht waar we een tijd neerzetten maar een bescheiden resultaat bereikten was (althans, dat is waar John het aan wijt), dat hij een verkeerde component in de brandstof had gebruikt. Hij heeft lampolie gebruikt uit een fles waar niet op stond dat het parafine was, en mogelijk is het dus gewoon iets anders geweest. De motor liep er wel op, maar starte moeilijker, hij werd sneller heet en er moest steeds meer compressie bijgedraaid worden om een klein beetje fatsoenlijk te draaien.

Hij wilde de motor niet in de waagschaal stellen en dus had het ook geen zin het B-model te gaan gebruiken. Toen ik in de tweede vlucht nadat het John lang gekost had om de motor überhaupt aan de praat te krijgen na een halve ronde crashte (waarschijnlijk omdat ik te vroeg stopte met zwiepen en de motor nog niet voldoende vermogen had om het model naar buiten te houden, ondanks tiplood etc.) hield John het dan ook voor gezien.

De moraal voor mij is: weet welke petroleum u in uw brandstof gebruikt.

Het eerste jaar van 1,5cc teamrace (de term MTR, mini teamrace, komt eigenlijk uit duitsland en de regels van het Duitse MTR zijn niet steeds gelijk aan ons 1,5 teamrace, dus eigenlijk is het niet helemaal juist die term te gebruiken, maar ik bezondig me er ook aan), gebruikten de meeste teams PAW 09's en Webra Records. Ik weet al niet meer of Loet's TYR toen al gelanceerd was of dat die pas in het tweede jaar kwam. Duitse deelnemers waren er toen ook nog niet, maar in het Duitse MTR werden toen al Fora 09's gebruikt.
Hier moet ik je toch tegenspreken. Op deze foto uit 2004 vlogen wij tegen Christoph Holtermann en Willi Schmitz. We hebben op die NK de grootste lol gehad met het aan de gang krijgen van deze VT Airracer.
img%5D
3048f62bde8035e.jpg

Ik had na 4 trainingsvluchten een akelig grote hoeveelheid ronden bij een al even onvoorstelbare snelheid uit de PAW weten te krijgen, maar zoals bekend wil dat in de wedstrijd dan niet meer. We kregen de motor niet meer op de benodigde bedrijfstemperatuur. Bovendien desintegreerde het model steeds verder zodat we bij de tweede pitstop van verder vliegen moesten afzien. Maar het was geweldig leuk. Net zo leuk als de poging tot 1/2A teamrace (notabene op een uursrace) die ik begin jaren '70 al eens deed.
Hoe anders zou het worden.....
Het 1/2A TR in Nederland heeft na 2004 een technische sprong gemaakt die het als instapklasse effectief de nek heeft omgedraaid. Zal het vliegen misschien nog wel gaan, het pitten is echt geen beginnerswerk....
Als we weer alleen met Webra's of PAW's gaan vliegen zou ik misschien meedoen. Hoewel, ik weet niet of Henk's blessure TR vliegen nog toelaat....

Laatst bewerkt door een moderator:
Het 1/2A TR in Nederland heeft na 2004 een technische sprong gemaakt die het als instapklasse effectief de nek heeft omgedraaid.

Hier ben ik het niet mee eens. Rik en ik hebben voor het eerst als team meegedaan. Er werd keurig geregeld dat Rik tegen een leeftijdgenood vloog. En niet met 2 lange super racers. En als ik snel keek waren we van de 14 team's 10e dus lang niet zo gek. Het is een instap klasse de gebruikte modellen kosten maar een fractie van wat het F2C materiaal kost. En als je wilt racen dan wil je gewoon een snelle motor. En wees eerlijk wie is er nu een beginner. We kunnen allemaal een diesel starten. Natuurlijk heb je op een wedstrijd problemen. Dat is altijd tijdens een wedstrijd. Wij hadden ook problemen met de brandstof. Ik heb hiervan geleerd. bewaar een beetje van je oude mengsel en mik het niet bij elkaar. Zo kan je teruggrijpen op je vorige mix om te kijken of je iets fout gedaan hebt.

Groet Robert-Jan

Het 1/2A TR in Nederland heeft na 2004 een technische sprong gemaakt die het als instapklasse effectief de nek heeft omgedraaid.
Het is allemaal begonnen toen Rob Metkemeijer het idee kreeg om een kleinere zuiger in een FMV te stoppen. ;) Racers blijven altijd iets vinden om sneller te gaan dan de rest.

Ik geloof helemaal niet dat MiniTR de nek is omgedraaid door motortjes die een beetje sneller zijn. Feit is wel dat we nu met 15 teams op de NK stonden. Waren we door gegaan met PAW en Webra's dan had de klasse misschien niet eens bestaan.

Als het zo leuk is om met PAW en Webra te vliegen ben ik verbaasd dat het met die klasse nooit wat geworden is in Nederland. Vroeger wemelde het van die motoren maar er gebeurde niets. Hoe kan dat?? Misschien niet genoeg beginners???

Zoals Bruno zegt:
Zal het vliegen misschien nog wel gaan, het pitten is echt geen beginnerswerk....
Dus aan het vliegen kan het niet liggen, het pitten is net als vroeger niet moeilijker en niet makkelijker, misschien anders.

Verder las ik ergens dat sommige teams al met primes zouden werken. Volgens mij mag het niet eens volgens het reglement (in ieder geval niet het duitse reglement dat wij in eerste instantie volgden). Mocht het in Nederland toegestaan zijn dan zouden we het moeten veranderen en weer verbieden.
En verder is het in mijn ogen nog steeds een echte beginnersklasse waar veel mensen plezier aan beleven. Er wordt veel rekening gehouden met nieuwelingen, de echte cracks vallen regelmatig door de mand en de tijden die je ziet op de uitslagenlijst van de afgelopen NK zijn over het algemeen echte beginnerstijden.

Maar, en daar moet je voor waken, dat oudere mensen moeite hebben met veranderingen en ophouden of dreigen met ophouden.
Zoals Doc Jackson (voorzitter subcommissie Control Line) eens zei: Ik maak me geen zorgen over oude mensen die stoppen of dreigen met stoppen. Ik maak me zorgen over dat we geen nieuwe aanwas krijgen.

En wat zien we in Nederland: Een aantal relatief nieuwe teams (als we de afgelopen 3 jaar bekijken) die ook nog eens op beginnersniveau bezig zijn (incluis mijzelf). Soms gaat het goed en vaak gaat het mis.

En van die mensen die ophouden omdat het pitwerk geen beginnerswerk meer zou zijn moeten we misschien zeggen: jammer maar helaas.
Ik zie ook niet waar de technische sprong zou zitten die Bruno aanduidt. We vullen met een flesje. we krijgen ook die technisch goed ontwikkelde motoren niet altijd aan (en dat zou dan leuk moeten zijn). Beginner of niet, we willen wel een beetje racen. En gaat het te hard dan worden de regels succesvol aangepast, werkt al een paar jaar naar volle tevredenheid.

Ik weet nog wel een leuke beginners stuntklasse, alleen recht uit vliegen, niet te moeilijk maar een lol dat we hebben en als de motor ook nog eens niet start: nou dan is het helemaal lachen voor iedereen en het meest voor de piloot.

Loet

Echt belachelijk.... Zou bijna denken dat je ergens iets dwars zit??
1/2A is nog nooit zo populair geweest als sinds 2004.
In al die tijd dat er met PAW geraced werd zag je niet meer dan 3 a 4 teams op een 1/2A wedstrijd.
Tegenwoordig is het de grootste klasse op bijna alle wedstrijden in NL en Duitsland.

Geloof ook dat jullie de enige zijn die niet mee doen.
Waar komt toch die ontzettende overtuiging van ouwe meuk (Webra's en PAW's) vandaan?

Trouwens een prime systeem wat op/in de uitlaat spuit tijdens het tanken is absoluut niet toegestaan.... Veel te technisch...
(Ben wel benieuwd wie dit dan zou hebben, dan kunnen we hem even op de regelementen wijzen)

Wat ik met eigen ogen constateer is dat de klasse geen beginners aantrekt.
De allerjongsten worden begeleid door hun ervaren familieleden en mag je dus niet als beginners kwalificeren. Op zich prima, maar wat ik mis zijn teams van volslagen beginners die er op eigen houtje mee willen beginnen.
Kan ik me dus goed voorstellen, want met de huidige stand van zaken is het helemaal niks voor ze....
Het huidige MTR is iets voor gevorderden. Het is de wederopstanding van de 1 1/2 cc teamraceklasse van weleer. Leuk voor beginners... om naar te kijken.
Als voorbeeld wat wel geschikt is voor beginners: neem het vliegen met meerdere trainers in een cirkel wat vaak op de LB dagen gebeurt. Stroomlijn dat met een paar regels en je hebt je instapklasse.
O wacht, dat hadden we al eens: 1/2 a teamrace zoals het in 2003/2004 werd gevlogen. Maar zoals gezegd heeft zich dat ontwikkeld tot een intermediate gebeuren, zo tussen een instapklasse en F2C in....
Op zich ben ik niet tegen het MTR, dat is het punt niet. Wel dat het als instapklasse is 'weggeevolueerd'. En ik kan me ook voorstellen dat degenen die nu MTR vliegen dat niet als zodanig ervaren, ze zijn immers 'meegegroeid'.

Back