NL-RES 2019

Discussie in 'F3-RES' gestart door TVR, 6 nov 2018.

  1. TVR

    TVR

    Lid geworden:
    27 jun 2011
    Berichten:
    77
    Na de laatste RES wedstrijd heeft Wout gevraagd met voorstellen te komen voor verbeteringen. Die kunnen dan op de vliegersvergadering in Januari besproken worden.
    Zelf heb ik 5 van de 6 wedstrijddagen meegevlogen en vind het vliegen binnen deze klasse leuk: eenvoudige modellen met bijzonder goede prestaties binnen een eenvoudig wedstrijdreglement.
    De organisatie, het materiaal en het verloop van de wedstrijden werden per wedstrijd steeds een beetje beter.

    Maar er zijn zeker verbeteringen voor de opzet en de uitvoering van de wedstrijden denkbaar en omdat ik voor een open discussie ben lijkt een draadje een goed middel om de ideeën te inventariseren.
    Ik denk dan aan:
    · Reglement: Duitse versie of NL reglement
    · Wedstrijdkalender: aantal geplande wedstrijden, wedstijddagen of weekendopties, aantal wedstrijden die meetellen voor het bepalen van het NK
    · Wedstrijddag: briefing, aantal te vliegen rondes - streefaantal, minimum aantal - schraprondes, prijsuitreiking
    · Wedstrijdleiding: roulerend per wedstrijd, roulerend per ronde, ad hoc
    · Inschrijfgelden en materialen, mogelijke installatie

    Kortom, hoe maken 2019 leuker, duidelijker en hoe krijgen we meer deelnemers voor deze klasse.
    Ton van Raamsdonk
     
  2. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    860
    Locatie:
    Emmen
    Hallo Ton, leuk en goed initiatief om die draadje te starten.

    Ik heb al vast één puntje. Hoe krijgen je Noord-Oost Nederland aanhaakt ?

    Ben benieuwd naar wensen en ideeën van anderen. Het is nog wat rustig in dit draadje.

    Gr. Peter
     
  3. TVR

    TVR

    Lid geworden:
    27 jun 2011
    Berichten:
    77
    Het is te rustig Peter, het moet nog op gang komen. Wedstrijdvlieglocaties is ook een belangrijk punt. Ondanks dat ze tegenwoordig dun gezaaid zijn is de verdeling over "het land" iets om rekening mee te houden.
    Door, bij voorkeur, in alle windstreken een locatie te vinden moet het mogelijk zijn om ook uit de regio's geïnteresseerden te mobiliseren. Best een klus. Het zou mooi zijn als een of twee mensen zich specifiek op de terreinen zouden richten.
     
  4. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    860
    Locatie:
    Emmen
    Ik denk dat eerst duidelijk moet worden wie interesse heeft in RES en waar deze personen zich bevinden. Wat ook belangrijk is om te weten hoeveel reisafstand voor hem/haar acceptabel is. Om te proberen wat discussie en meningen los te krijgen zal ik alvast een stelling er ingooien.

    stelling : is RES al klaar voor een landelijke competitie ? Of zou het beter zijn om voor de zomer op regionaalniveau meerdere NK selectiewedstrijden te organiseren die in de eigen omgeving/regio gevolgen kunnen worden. En om vervolgens na de zomer twee finale wedstrijden te vliegen voor het NK.
     
    jowa vindt dit leuk.
  5. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Ik vlieg nog geen RES, maar volg het wel.
    Kijk eens naar de opzet van het NK drone race dat is ook klein begonnen door het hele land en gaat nu richting regionale voorrondes.
    Arno B weet daar het nodige van.
    Organiseer de wedstrijden zoveel mogelijk bij een club of betrek clubs meer bij de wedstrijden.
    Zeker weten dat er daardoor meer nieuwe RES vliegers komen.
    Informeer regionale pers in de buurt van een wedstrijd. Onbekend maakt onbemind.
    Dat werkt echt. Vraag maar aan JVE.
     
  6. TVR

    TVR

    Lid geworden:
    27 jun 2011
    Berichten:
    77
    Klaar voor de landelijke competitie? Ik denk van wel, we hadden dit jaar een landelijke competitie. De wedstrijden verliepen eerst wat minder vlot en de materialen waren nog niet op niveau, maar zoals gezegd,het ging steeds een beetje beter. In totaal waren er 22 deelnemers: 12 deelnemers hebben 3 of meer wedstrijden meegevlogen, 5 mensen vlogen 5 wedstrijden mee en 2 hardliners vlogen alle zes wedstrijden. De laatste wedstrijd waren er 4 nieuwe deelnemers en in totaal 17 man. Niet slecht toch, maar waarom hebben we eerder 6 mensen na één of twee wedstrijden niet meer gezien?
    Meer verspreid over het land organiseren is nodig en daarvoor clubs betrekken is een heel goed idee. Een wervend verhaal en een oproep in de volgende KNVvL Nieuwsbrief kan de interesse van clubs peilen. Om clubs werkelijk te interesseren moet wel duidelijkheid bestaan over punt 2 uit mijn eerste bericht: aantal te vliegen wedstrijden, wedstrijddag of gepland weekend.
    En over die punten zou ik ook graag wat meningen willen zien/horen.
     
    Laatst bewerkt: 11 nov 2018
  7. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.419
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Hoi Ton, goed om dit soort meningen te peilen. Ik heb iig heerlijk genoten van de wedstrijden. Het aantal deelnemers is ook gestaag gegroeid.

    Het reglement (NL) is prima, wel wil ik pleiten voor een korte uitleg in de briefing zodat iedereen weer scherp is op de regels. Startzone, Geen prik, geen afronding, 30sec overflight enz.

    Waar ik voor ben is een kalender in te dienen bij de KNVvL met voorgenomen wedstrijdplanning, zoals we hebben gezien was er veel overlap met F3K.
    Daar dan ook de planning (met elkaar) proberen rond te krijgen zodat we de maximale deelnemers kunnen verwachten.
    We zijn met RES nog meer afhankelijk van het weer dus flexibiliteit in de planning is aan te bevelen, dit is mij afgelopen jaar ook prima bevallen.

    De wedstrijden een beetje centraal op velden in NL plannen lijkt me een ideale opzet maar of we dat voor elkaar krijgen? Hier zullen we wel de minmale specs van de velden moeten meegeven.

    Reklame kan nooit geen kwaad, we hebben de laatste wedstrijd in Vught, nav een artikel in de lokale krant (wat het laatste moment is geplaatst), best wat bezoekers gehad. En wellicht daardoor ook weer een aantal nieuwe deelnemers ;-).

    Groet,
    Willem
     
    Lyckele en jowa vinden dit leuk.
  8. jowa

    jowa

    Lid geworden:
    22 apr 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    oost Gelderland
    Ik ben het helemaal eens met Willem. Ik vond het een hele leuke ervaring, en heb weer nieuwe mensen leren kennen die ook zelf allemaal enthousiast zijn. Zelf had ik, als nieuwkomer, meer behoefte aan duidelijkheid omtrent de regels. Hoewel ik zelf ook wel verantwoordelijk ben om het reglement te kennen. Duidelijkheid voor alles. Verder wil ik graag de mogelijkheid om met Carbon te blijven vliegen, dat scheelt weer een investering. Ik ken niet de gang van zaken rond de vliegersvergadering, dus daar kan ik niet over meepraten. Ik las wel op RCNetwork dat vlak over de grens in NRW ook een tekort is aan vliegwedstrijden/ locaties, en dat zij geadviseerd werden om dan maar in Holland te gaan vliegen. Voor wat het waard is.

    @funpeter7823, ik denk dat de opzet zoals dit jaar gegaan is prima is voor een landelijke competitie. Samen de schouders eronder, dan slaagt ook seizoen 2019.

    gr.
    Johan
     
    jve vindt dit leuk.
  9. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Hoewel ik (nog) geen RES vlieg wil ik gaarne een aanbeveling doen ivm carbon gebruik is de zwevers.

    De doelstelling om grotendeels houtbouw toe te passen om een redelijk eenvoudig te bouwen toestel te houden is volgens mij heel verstandig.

    Het mogen toepassen van een carbon staartboom is in mijn optiek wél een heel goede zaak.

    Een houten staartboom is natuurlijk ook goed te bouwen, maar ik denk dat er dan voor de topmodellen weer gegrepen gaat worden naar staartbomen die uit balsa gerold worden om tapse mallen. De constructies die je in de 60ér jaren zag bij vrije vlucht zijn toch voor een simpele bouw een probleem.

    Een carbon staartboom is voor iedereen gemakkelijk te verwerken, doelmatig en mooi.
     
    TVR, jowa en jve vinden dit leuk.
  10. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    860
    Locatie:
    Emmen
    Ik schat in dat RES de potentie heeft om jaarlijks 30 tot 50 deelnemers te trekken. Om deze aantallen te halen zul wel naar de regio moeten voor een voorselectie voor het NK.

    Ik heb er geen moeite mee de omgekeerde weg te bewandelen. Deze duurt alleen wat langer en je mist de deelnemers voorwie een landelijke competitie nu nog een stap te ver is. Ik denk dat regionale voorwedstrijden er ook voor zorgen dat er meer ervaring komt in het organiseren. Een wedstrijd organiseren vraagt ook durf, ervaring en inspanning. RES kan worden wat RB Zweef 20 tot 25 jaar geleden was. Een vertrekpunt voor vele enthousiaste wedstrijdvliegers die je nog steeds in allerlei Zweefklassen tegen komt, maar ook de drijvende krachten zijn achter het organiseren van nationale en internationale wedstrijden.

    ik denk dat Willen @jve het super gedaan heeft kwa PR. RES was niet missen op het MBF en op Facebook. Mijn complimenten.

    Ik snap alleen niet goed waarom RES naar F3K kijkt, er is meer overlap met F5J als het gaat om deelnemers die in beide klassen meedoen.
     
    jve vindt dit leuk.
  11. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.419
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    F3K agenda is n voorbeeld Peter, ook omdat Vincent en Arjen het hierover in een RES draad hier eerder over gehad hebben.

    De planning van wedstrijden en met name de afstemming zou eigenlijk voor alle zweefwedstrijden moeten gelden maar volgens mij is dat bijna niet te doen, dus ja, een lastige.

    En dank voor het compliment Peter, ik doe het graag omdat het leuk is ;-).
     
    Lyckele vindt dit leuk.
  12. soarer

    soarer

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    334
    Locatie:
    Groningen
    Met een geamuseerde blik de foto's van de bijeenkomsten / wedstrijden bekeken. Gezocht naar de foto's van het op het veld gelegde inschrijfgeld.
    Het draadje op rc-network volg ik ook. Prachtige discussies, terug naar de basis (links of rechtsom schuren & zo). Ja graag, eigen wedstrijdmateriaal maken ipv 6 servo's schroeven in een mallenkist.
    Daar ben ik gevoelig voor en heb dus al 1,5 jaar een picares-evo op het bespannen na af. Waarom dan toch niet doorgezet. Voornaamste reden ik kan niet folieen :mad: maar ook, ik kan er op de clubvelden waar ik electrozweef (1e passie) niet mee uit de voeten. RES is gevoeliger voor de weersomstandigheden, ik kan mijn vrije dagen niet onbeperkt plannen dus voor mij een klasse om er "bij te doen".

    Maar de 2 clubs waar ik lid van ben /was hebben een te klein veld voor het volledig uitleggen van de 100% lijn in alle windrichtingen.
    Als ik het Duitse reglement lees alleen 50% indien de omstandigheden dit noodzaken.
    M.a.w. ik vermoed dat maar bij een beperkt aantal clubs het veld groot genoeg om een volledige lijn uit te leggen. Op de foto's van de wedstrijden zag ik dan ook voornamelijk Brabantse boerenakkers maar geen clubs.

    Zou het standaard verkorten van de lijn clubs over de streep kunnen trekken, of gaat dit te veel ten koste van het spelletje / toegankelijkheid?

    Johnny
     
    Laatst bewerkt: 12 nov 2018
    jve vindt dit leuk.
  13. TVR

    TVR

    Lid geworden:
    27 jun 2011
    Berichten:
    77
    @Rick NL Gewikkelde staartboom, bijna vergeten, maar mijn handen jeuken!
    Natuurlijk is het voor de toegankelijkheid van de klasse de slechtste optie.

    @jve Ik denk dat er ook veel te zeggen is voor het volledig adopteren van de Duitse regels voor het NK. Zijn er specifieke NL omstandigheden die eigen regels noodzakelijk maken?

    Kalender: hen, dan valt er ook nog wat te schrappen. Het is handig om de voorlopige wedstrijdkalender voor de vliegersvergadering beschikbaar te hebben.
    Vorig jaar zaten alle zweefklassen in één ruimte, overleg en afstemming zou mogelijk moeten zijn als we elkaar wat gunnen.
    Of moet dat een afzonderlijk (voor)overleg worden? We zullen Jorn Berendonk maar eens polsen of die mogelijkheden voor afstemming ziet.

    @funpeter7823 Voor 2019 hoeft de doelstelling nog niet te zijn om 30 tot 50 deelnemers te trekken, groei lijkt me voor nu een goed streven.
    Bij meer deelnemers moet ook de organisatie van de wedstrijd meteen een stuk strakker. Het reglement zegt minimaal 4 vluchten, maar dat is te weinig voor de meeste vliegers, zeker als de gereden afstand groter is wil je "waar voor je geld"', zeker zes vluchten.
    Is een installatie dan een hulpmiddel of een voorwaarde? De installatie van F5J die ik in Toldijk zag maakt hebberig....

    @soarer Het streven moet zijn om met de volle lijnlengte te vliegen, dwarswind is lastig maar niet onvliegbaar. Het maakt wel dat er heel duidelijke afspraken gemaakt moeten worden over het terughalen van de lijnen. Dat veroorzaakt bijna zeker ook het vliegen in teams van drie man.
     
    Laatst bewerkt: 14 nov 2018
    jve vindt dit leuk.
  14. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    860
    Locatie:
    Emmen
    Ton,

    Ik denk dat je een NK alleen strak kunt organiseren. Er is geen ruimte voor onduidelijk. Ik snap dat dit tenkoste gaat van de romantiek.

    Wil je dat niet dan is dat natuurlijk prima. Noem het dan een RES meeting, maar geen NK. Een NK geeft verwachtingen en verplichtingen.

    Als de RES groep voor een langzame groei kiest dan kan dat, maar de potentie is duidelijk.

    Er zijn verschillende installaties in omloop. F3J, Holland Glide en F5J zijn goed voorzien. Misschien kun je de installatie met F3J delen of samen met F3J optrekken. Beide klassen hebben een ruim veld nodig. Het lijkt erop dat F3J de kritische ondergrens binnen enkele seizoenen kan gaan bereiken. Daarnaast is de kas van de subcommissie RB zweef goed gevuld. Je kunt ook voor een eigen systeem gaan.

    De F5J organisatie heeft dit jaar succesvol de scoreverwerking in de cloud geïntroduceerd. Eigenlijk een must om ook te gaan gebruiken.

    Maar goed, dit alles vraagt allemaal veel kennis, werk, investeringen en organisatie. De vraag is of hiervoor voldoende draagkracht is.

    Als er van alles speelt zou ik altijd voor een voorvergadering gaan ergens half december, dan kom je goed voorbereid naar de vliegersvergadering in januari .
     
  15. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    Zou graag meedoen, vanuit Belgie. Vaste dagen is een voorwaarde denk ik, en beter een wedstrijddag teveel gepland, dan gokken op 1 uit 2 in één weekend.

    Afstand is dan geen probleem.

    Inderdaad, f3k kalender erlangs, nog een reden voor een vaste dag. Twee wedstrijden in een weekend uit een verschillende klasse kan prima,mits een op zaterdag en de andere op zondag.

    Argumenten voor Carbon zijn er niet. Winst in gewicht en stijfheid zullen er zijn met complexe bouwwijze in enkel hout, maar volgens mij nooit doorslaggevend.
    Starthoogte is in principe gelijk, ongeacht het gewichtsverschil bouwwijzen. Vliegen doet de piloot.

    Mijn mening. Schiet erop.
     
  16. TVR

    TVR

    Lid geworden:
    27 jun 2011
    Berichten:
    77
    in post 14 is er een stukje weggevallen in mijn antwoord aan Willem (JVE) bij "Kalender:".
    Flexibiliteit in de kalender zou ook een reden voor minder deelname kunnen zijn; voor de wedstrijden van dit jaar moest je een weekend reserveren en dat ook de vlieglocatie in de meeste gevallen niet vooraf bekend was heeft, denk ik, ook niet geholpen. Dat geeft te weinig houvast, niemand is gebaat bij onzekerheid. Vooraf vastleggen van het aantal wedstrijddagen lijkt me geen verkeerde optie, daarvoor moeten dan ook de velden/clubs gevonden worden. Ideaal zou zijn: zes of zeven toezeggingen van hen, dan valt er ook nog wat te schrappen.


    @funpeter7823
    Goede suggesties voor mogelijk gebruik van- of verkrijgen van een installatie. Bij mijn weten is de F3B installatie ook nog ergens beschikbaar en mogelijk te updaten. De scoreverwerking van F5J moet zeker ook bekeken worden.

    Je wekt de indruk dat je me persoonlijk aanspreekt, maar mijn bedoeling is om meningen en verwachtingen op tafel te krijgen, bij voorkeur ook van de deelnemers van dit jaar. Ik ben niet uit op een rol en wil me zeker niet opwerpen als de voortrekker van "het nieuwe NL-RES"
     
    funpeter7823 en jve vinden dit leuk.
  17. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    860
    Locatie:
    Emmen
    Bedankt voor de verduidelijking Ton.
     
  18. gait

    gait PH-SAM

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    447
    Locatie:
    't harde
    Mvjv te Doornspijk, NO Veluwe, heeft ervaring met het organiseren van wedstrijden in de f3k klasse. Welke eisen stellen jullie aan het veld kwa grootte?

    Mogelijk kunnen wij onderdak bieden voor een wedstrijd?

    Gr

    Gerhard
     
  19. TVR

    TVR

    Lid geworden:
    27 jun 2011
    Berichten:
    77
    Kijk, daar worden we blij van Gerhard!
    Ideaal is een veld van 200 bij 200 meter, dan kun je alle windrichtingen aan. De uitgetrokken startlijn is ongeveer 150 meter. Daarachter liggen de landingsstippen op een afstand van plus/min 10 meter. Liever niet te veel bomen rondom om "hellingvliegen" te voorkomen.
     
  20. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    860
    Locatie:
    Emmen
    Is er al eens overwogen om teams samen te stellen en dat deze teams ook NK kunnen worden ?

    En NK met ook een team waardering zorgt er voor dat er gemiddeld meer deelnemers zijn per wedstrijd.
     

Deel Deze Pagina