NL-RES 2020

Discussie in 'F3-RES' gestart door TVR, 13 dec 2019.

  1. TVR

    TVR

    Lid geworden:
    27 jun 2011
    Berichten:
    76
    Vorig jaar rond deze tijd is er gevraagd om een voorvergadering voor de jaarlijkse Vliegersvergadering waar besluiten over reglementen, rolbezetting, financiën en de wedstrijdkalender genomen worden. Door de manier waarop de vliegersvergadering is georganiseerd, veel klassen gezamenlijk in één ruimte die volgtijdelijk hun vergadering houden, is er per klasse weinig beschikbare tijd en is vooroverleg eigenlijk noodzakelijk voor een goede besluitvorming. De voorvergadering is er niet geweest, wel heeft Wout een enquête voor de vliegersvergadering verstuurd die toen een bescheiden rol heeft gespeeld.

    Tijdens de pauze van de Res wedstrijd van 27 okt 2019 kondigde Wout onverwacht aan dat na afloop van die wedstrijd een voorbespreking gehouden zou worden. Doordat niet iedereen daarvoor kon blijven is spontaan een en ander besproken tijdens diezelfde pauze; er kwamen voorstellen en er is zelfs gestemd over onderwerpen.

    Afgelopen dinsdag heeft Willem, actief en betrokken als altijd, ons een mail gestuurd met de uitnodiging voor de vliegersvergadering en ter voorbereiding een vragenlijst, een opsomming van 6 voorstellen die deels voorkomen uit de bespreking van 27 oktober.
    Nu ik een en ander lees wreekt zich de slechte voorbereiding van die voorbespreking, er is daar onvoldoende afgewogen, en wat mijzelf betreft ook met onvoldoende voorkennis, over voorstellen gesproken en gestemd.
    Daarom ook dit jaar opnieuw een poging om hier in het forum een open discussie te starten over de punten uit de vragenlijst en zo bij te dragen aan onderbouwde en afgewogen voorstellen voor de vergadering en daarmee het RES seizoen 2020 nog leuker te maken.
     
    Laatst bewerkt: 15 dec 2019
  2. TVR

    TVR

    Lid geworden:
    27 jun 2011
    Berichten:
    76
    Vragenlijst F3RES vergadering van 25 januari 2020.

    Tijdens de wedstrijd NK F3RES van 27 okt 2019 hebben we gezamenlijk naar het wedstrijdseizoen van 2020 gekeken en voorstellen besproken.
    De besproken voorstellen en andere voorstellen worden nu voorgelegd aan de piloten van F3RES om er tijdens de vliegervergadering een definitieve klap op te geven.
    Piloten die niet aanwezig zijn op de vliegervergadering kunnen hun voorkeuren mailen naar info_add_F3RES.nl en deze worden meegenomen in de stemming tijdens de vergadering.

    1. Reglement voorstellen F3RES: er wordt voorgesteld om overstappen op het Duitse reglement.

    2. Voorstel voor investeringen: aanschaf van 3 nieuwe rubbers en lijnen, tevens een langere speakerkabel.

    3. Voorstel om een vaste vliegdag met een vaste reserve dag vast te stellen: zaterdag vast en de zondag als reservedag. In oktober van het jaar worden 2 of 3 inhaaldagen gepland.
    Hiermee vervalt de optie om op de website f3res.nl een voorkeur dag aan te vinken zoals besproken tijdens de NK F3RES wedstrijd van 27 oktober j.l..

    4. Voorstel om tijdens de briefing van de wedstrijddag een wedstrijdleider aan te wijzen en een jury in te stellen.

    5. Voorstel om meer “schrap dagen” in te voeren voor het bepalen van de uitslag voor het NK: bij 5 vliegdagen 1 schrap dag invoeren, bij 7 vliegdagen (of meer) 2 schrap dagen invoeren.

    6. Tijdens de jaarlijkse vergadering word de voorzitter door de vliegers gekozen.
    Hans Menting is (interim)voorzitter en aftredend voor 2020, hier ontstaat een vacature, kandidaten kunnen zich melden.
    Willem Verstalen is penningmeester en webbeheerder en is niet aftredend.
    Wout Heijne is materiaalbeheerder en is niet aftredend.
     
    Laatst bewerkt: 15 dec 2019
  3. TVR

    TVR

    Lid geworden:
    27 jun 2011
    Berichten:
    76
    1. Reglement voorstellen F3RES: er wordt voorgesteld om overstappen op het Duitse reglement.

    Goed voorstel vanwege de uniforme regels, aandachtpunten:

    - Voorronden en Fly-off voor ieder wedstrijd! (Artikel 1C)

    - Landingspunten worden altijd door een officiële waarnemer (Sportzeuge) opgemeten. (Artikel 1H)

    - Landingspunten worden gedetailleerder bepaald: per 20 centimeter binnen de eerste 2 meter (Artikel 8B)

    - Startlijnen/stieken trekkracht minimaal 2,75 kg en maximaal 4 kg bij een uitgerekt elastiek tot 45 meter. (Artikel 6C)

    - Onderlinge verschillen tussen de starlijnen 0,4 kg. (Artikel 6C)

    - geen parachutes maar linten (Fahnen) (Artikel 6B)
     
  4. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.416
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Ton, zou je het emailadres anders willen noteren in je stuk hierboven bijv info add F3Res punt NL
    Dit zorgt voor minder spam, thnx.
     
  5. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.416
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Ton, betrokken als altijd wil ik even aangeven dat bovenstaande niet klopt.

    We hebben de voorbespreking in de pauze gehouden en niet achteraf.
    Dit is gedaan omdat alle piloten zodoende erbij konden zijn en hun daar hun mening konden geven op deze eerste peiling. Dat is toen ook gebeurd.

    Groet,
    Willem
     
  6. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.416
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Heel goed punt. Ik neem aan dat we deze zullen doornemen.
    We hadden in eerste instantie alleen het landingspunten systeem wat we wilde overnemen. Maar altijd goed om naar de verschillen te kijken en deze mee te nemen.
     
    Laatst bewerkt: 14 dec 2019
  7. TVR

    TVR

    Lid geworden:
    27 jun 2011
    Berichten:
    76
    Precies, en zo staat het er ook.
     
  8. TVR

    TVR

    Lid geworden:
    27 jun 2011
    Berichten:
    76
    2. Voorstel voor investeringen: aanschaf van 3 nieuwe rubbers en lijnen, tevens een langere speakerkabel.

    Iedereen is voor goed wedstrijdmateriaal. Dit jaar misten we het display bij de installatie maar het is bij de laatste wedstrijd toegezegd voor volgend jaar. Als dat moeilijk blijft is mijn voorstel de techniek af te kijken bij F5J.
     
  9. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.416
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Het display is in de maak.
    We hopen er in seizoen 2020 mee te kunnen gaan starten .
     
  10. TVR

    TVR

    Lid geworden:
    27 jun 2011
    Berichten:
    76
    3. Voorstel om een vaste vliegdag met een vaste reserve dag vast te stellen: zaterdag vast en de zondag als reservedag. In oktober van het jaar worden 2 of 3 inhaaldagen gepland.
    Hiermee vervalt de optie om op de website (www.f3res.nl) een voorkeur dag aan te vinken zoals besproken tijdens de NK F3RES wedstrijd van 27 oktober j.l..


    Dit betekent 13 of 14 reserve/inhaaldagen. Vorig jaar zijn er drie wedstrijden afgelast vanwege weersomstandigheden; die slechte omstandigheden golden niet in alle gevallen voor de zaterdag én de zondag. Een wedstrijd is een week verschoven vanwege Holland Glide.
    Er zijn twee wedstrijden gevlogen op zaterdag en vier wedstrijden op zondag. Zaterdag is mogelijk niet de beste voorkeursdag. We willen uiteraard graag meer deelnemers en meer vliegers die meerdere wedstrijden komen vliegen.
    Het zou aardig zijn om te horen wat de voorkeuren van de deelnemers 2019 zijn, maar zeker interessant zou zijn om van alle in RES geïnteresseerden te horen wat er gedaan kan worden om hen over de drempel te laten stappen.
    De RES-maillijst is lang, het aantal meelezers op forum is groot, wat weerhoud hen?
     
  11. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.396
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Is er een drempel onder startende res vliegers?
     
    funpeter7823 vindt dit leuk.
  12. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    862
    Locatie:
    Emmen
    Zoek nog een bouwer voor een aantal Res kisten.
     
  13. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.396
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Heeft pa er de brui aangegeven?
     
  14. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.416
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Ik hoor dat er veel "local" wedstrijdjes gevlogen worden. Misschien vinden ze de stap naar NK te hoog (wat natuurlijk helemaal niet zo is).
    Maar ja, hoe leg je dat uit?

    Ik zeg: meemaken en erbij zijn ensfeer proeven.

    Uit de laatste clinic doet nu 1 deelnemer mee, ik zal ns vragen naar zijn bevindingen.
     
  15. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    862
    Locatie:
    Emmen
    Gelukkig niet
     
    Lyckele vindt dit leuk.
  16. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.396
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Ton, naar aanleiding van jou opsomming en vraag heb ik een poll aangemaakt, misschien dat dit meer duidelijkheid gaat geven.

    Gr Lyckele
     
  17. TVR

    TVR

    Lid geworden:
    27 jun 2011
    Berichten:
    76
    Bij onze club in Zevenaar wordt Res gevlogen en is de stap naar landelijk hoog. Maar de onduidelijkheid over waar gevlogen wordt en of het doorgaat zijn ook obstakels

    @vw4style Prima reactie, ik hoop op veel reacties die inzicht geven.
     
  18. TVR

    TVR

    Lid geworden:
    27 jun 2011
    Berichten:
    76
    Omdat er gereageerd wordt mijn reactie op punt 4
    4. Voorstel om tijdens de briefing van de wedstrijddag een wedstrijdleider aan te wijzen en een jury in te stellen.

    Wedstrijdleiders aanwijzen? De reglementen blijken niet bij iedereen bekend en waren afgelopen jaar ook niet op de wedstrijddag voorhanden. De installatie heeft wat eigenzinnigheden en de interface is niet bij (alle) vliegers bekend. Willen heeft een uitleg gepubliceerd op het Forum maar wie heeft dat helemaal gevolgd en het zich eigen gemaakt? Behalve Willem en Wout heeft niemand heeft ervaring. Zolang de installatie goed loopt en er niet ingegrepen hoeft te worden omdat er op het veld iets gebeurd of vanwege oponthoud is het "leiden" niet zo moeilijk. Maar mijn debuut afgelopen seizoen was een ramp.
     
  19. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.396
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Kun je ook aangeven waarom de stap te hoog is voor jou clubgenoten? Los van de locatie en wel of niet door gaan van de wedstrijd.
     
  20. TVR

    TVR

    Lid geworden:
    27 jun 2011
    Berichten:
    76
    @vw4style De leden van onze kleine club zijn gemiddeld "wat ouder", clubwedstrijdjes vliegen is een vast onderdeel maar niet (meer) voor iedereen. RES is een nieuwe klasse binnen de club sinds elektrovliegen eigenlijk de hoofdmoot van de activiteit is.
    Meedoen is belangrijker dan... het gaat om de lol, maar achteraan hobbelen. We hebben voor het komend seizoen in overleg twee Clinics in onze clubvliegkalender opgenomen onder het motto meedoen is jezelf verbeteren. Voor landelijke wedstrijden worden eigen capaciteiten (nog) niet hoog genoeg ingeschat.

    In de KNVvL nieuwsbrief van vandaag uitnodiging voor de vliegersvergadering met daarin een belangrijke wijziging t.o.v. voorgaande jaren: eigen vergaderruimten voor de alle secties en een geplande tijd van 1 uur en een kwartier.
    Heel goed! Ruimte voor overleg en minder tijdsdruk doordat de andere F-klassen nu niet meer bij elkaar in één ruimte vergaderen. Dat maakt deelnemen een stuk aantrekkelijker.

    Punt 5 van de vragenlijst
    5. Voorstel om meer “schrap dagen” in te voeren voor het bepalen van de uitslag voor het NK: bij 5 vliegdagen 1 schrap dag invoeren, bij 7 vliegdagen (of meer) 2 schrap dagen invoeren.

    Bij een totaal van 7 gevlogen wedstrijden tellen 5 wedstrijdresultaten. Dat lijkt echt voldoende om een eerlijke competitie voor het NK te hebben en de kampioen te bepalen zonder dat bijzondere omstandigheden of toeval een rol gaan spelen.
    Bij 8 wedstrijden moeten er 6 gevlogen worden en bij 9 wedstrijden moet je minimaal 7 keer deelnemen om je te kunnen kwalificeren voor de titel.
    Met de voorgestelde 13 reservedagen is alles er op gericht om inderdaad die 9, of in ieder geval zoveel mogelijk wedstrijden te gaan vliegen.
    Als serieuze deelnemer moet je rekening houden met het maximale aantal wedstrijden!
    Zoveel wedstrijddagen/weekenden kan niet iedere deelnemer beschikbaar maken en dat is dan ook te veel gevraagd. Oneigenlijke factoren zoals veel beschikbare tijd gaan dan deel uitmaken van de competitie.
    Dat kan ook anders.
    ‘Hieronder volgt volledigheidshalve regel 10) uit het F3K reglement 2019:

    10) Ter bepaling van de NK en de ploeg EK/WK telt de som van de (beste) wedstrijden en wel als volgt: onderstaand overzicht laat zien hoeveel wedstrijden er meetellen voor de Nederlandse competitie:
    Bij 3 wedstrijden tellen alle 3 de wedstrijden
    Bij 4 tellen er 3
    Bij 5 tellen er 3
    Bij 6 tellen er 4
    Bij 7 tellen er 5
    Bij 8 tellen er 5
    Bij 9 tellen er 5

    NB: Afgelaste wedstrijden tellen niet mee voor de competitie.

    b. Ingeval van gelijke stand tussen één of meer deelnemers wordt het hoogste schrapresultaat van betrokkenen in aanmerking genomen. Is er dan nog een gelijke stand dan wordt het daarna hoogste schrapresultaat in aanmerking genomen, enzovoorts.‘
    (bron: http://www.f3k.nl/index.php?id=2)

    Mij lijkt dit wel wat.
     

Deel Deze Pagina