No step 3 is binnen

Hallo

Vandaag de no step 3 romp opgehaald
Dus lekker de hele winter hobbyen.

Ik wil eerst beginnen met het maken van een vloedkamer,ik heb al even zitten googlen maar over de step 3 is weinig te vinden.

Welke dikte keeperweefsel kan ik het beste voor de vloedkamer gebruiken?
Weet iemand een goede online shop voor dit materiaal?

Alle info is welkom

Mvg Ronnie
 
hoi ronnie,

polyester spul en andere chemicalien haal ik bij polyservice in wijk bij duurstede.

ze hebben ook een website. moet je maar ff googlen :)

Suc6
 
Toevallig al een motortje ervoor :-) ik heb er nog wel een leuke voor liggen nml een KB45XL8 met alu mantelkoeling en h&m klemkoppeling naar 4,7 flex welke het leuk doet op 6s lipo .

De No-Step3 is een flinke boot, goed tegen golven kan maar welke zeker een sterke motor nodig heeft en goede hardware.

Ik blijf t topic volgen ben wel fan van dit formaat boten , ik heb zelf de MHZ Tsunami zeker gelijk waardig aan de NS3 .


Hier een (her)bouw/renovatie van een soort gelijke boot http://electricpowerboats.actie-for...verslagen-f7/sloop-en-herbouw-tsunami-t37.htm .

Michiel.
 
Laatst bewerkt:
Om te "soppen" moet je epoxy-500 hebben.

Ik zou geen vierkante-meter nemen maar :

Glasweefselband 10cm
Biaxiaal-band 12,5cm

Voor 'n vloedkanaal lijkt mij 1 laag biaxiaal met aan iedere kant 1 laag glasweefsel-band wel voldoende.
2 x 260 en 1 x 445gr/m² = 965gr/m² + 2 lagen epoxy = geschat 1 tot 1,2 mm klaar materiaal.
Zet je er flink druk op dan zakt dat tot 0,7>0,8mm
 
Hallo Ronnie,

Hier een link naar hoe ik het vloedkanaal in mijn ARPRO heb gemaakt:
[84561] p1-arpro-700ep

De wanddikte van de epoxyplaat, waar ik de vloedkanaalwand uit knip, is maar 0,4mm, het laminaat moet goed uitgehard zijn, anders vervormt het nog teveel.
Het glasweefsel, dat er bij komt door het in de boot lamineren van de wand, brengt de totale dikte op 0,6 - 0,8 mm. Da's meer dan genoeg, het is een vloedkanaalwand, geen buitenzijde romp.

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Toevallig al een motortje ervoor :-) ik heb er nog wel een leuke voor liggen nml een KB45XL8 met alu mantelkoeling en h&m klemkoppeling naar 4,7 flex welke het leuk doet op 6s lipo .

De No-Step3 is een flinke boot, goed tegen golven kan maar welke zeker een sterke motor nodig heeft en goede hardware.

Ik blijf t topic volgen ben wel fan van dit formaat boten , ik heb zelf de MHZ Tsunami zeker gelijk waardig aan de NS3 .


Hier een (her)bouw/renovatie van een soort gelijke boot sloop en herbouw tsunami .

Michiel.

Hallo Michiel

Nee ik heb nog helemaal niks,ik ga me eerst bezig houden met het vloedkanaal.
Ik moet me ook nog gaan verdiepen in wat voor type hardware ik het beste kan nemen, ook daar zal ik op het forum nog veel vragen over gaan stellen.

Alvast bedankt

Groeten Ronnie
 
Hallo Ronnie,

Hier een link naar hoe ik het vloedkanaal in mijn ARPRO heb gemaakt:
[84561] p1-arpro-700ep

De wanddikte van de epoxyplaat, waar ik de vloedkanaalwand uit knip, is maar 0,4mm, het laminaat moet goed uitgehard zijn, anders vervormt het nog teveel.
Het glasweefsel, dat er bij komt door het in de boot lamineren van de wand, brengt de totale dikte op 0,6 - 0,8 mm. Da's meer dan genoeg, het is een vloedkanaalwand, geen buitenzijde romp.

Groeten, Jan.

Hallo Jan

Ja het topic van jou Arpro heb ik al een paar keer goed door gelezen
Ziet er goed uit
Kan ik dan het beste keeperweefsel gebruiken,dat lijkt volgens mij het meeste op de rest van de binnenkant.
En ze praten over gram maar hoe weet ik nou welke dikte 80gram heeft?
Ik heb ook gelezen dat je er een rokje aan laat zitten, dat begrijp ik niet helemaal, kun je mij daar iets meer over vertellen
Op de foto's van jou arpro zie ik op de vloedkamer wand zwarte strepen zitten,zijn dat resten van een viltstift ?

Groeten Ronnie
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Ronnie,

Die zwarte strepen zijn inderdaad resten van viltstift, die vloeien uit in de epoxy..., mij stoort het niet, maar als je kickt op een strak aanzien, maak je malletjes waar je omheen snijdt, dan heb je geen strepen.

Een vloedkanaalwand inlamineren is een pokkewerkje, als je met losse stroken weefsel werkt, je drukt de boel gemakkelijk uit z'n fatsoen en het eindresultaat ziet er niet uit.

Daarom maak ik gebruik van een 'rokje', dit is een laagje glasweefsel, dat alleen in het midden van de passend gemaakte vloedkanaalwand met heel weinig(!) hars wordt vastgeplakt.
Heel weinig, omdat lamineerhars erg vloeibaar is en als je teveel gebruikt, trekt het door de capilaire werking naar de randen van de wand (en er overheen!) en heb je dus geen flexibele rand meer, die je kunt lamineren. (Dit overkwam mij bij de ARPRO; gelukkig was ik er tijdig bij en kon het glasweefsel lostrekken uit de nog natte epoxy. Schoongemaakt en de volgende dag met nog minder hars en een nieuwe strook glasweefsel opnieuw gedaan)

Als de hars is uitgehard, heb je dus een flexibele rand van een centimeter breed, die over steekt.

Ik zet de vloedkanaalwand in de boot vast met een paar druppen secondenlijm (rok optillen) en als dat gedroogd is, maak ik de epoxy aan en lamineer het rokje vast aan de boot, waarbij ik ook het deel, dat 'droog' gebleven was op de wand, gelijk mee verzadig.

Laten uitharden en dan het gat in de spiegel maken.
Een beetje epoxy aanmaken en in het vloedkanaal gieten, zó, dat het in alle naden vloeit, de romp blijven draaien tot de hars begint te geleren.

De volgende dag de romp op de neus zetten en het vloedkanaal vol water gieten, als er nog iets lekt, zie je dat direct in de romp en kun je aftekenen waar er nog een laagje glasweefsel met epoxy op moet.

Groeten, Jan.
 
Hallo Ronnie,

Die zwarte strepen zijn inderdaad resten van viltstift, die vloeien uit in de epoxy..., mij stoort het niet, maar als je kickt op een strak aanzien, maak je malletjes waar je omheen snijdt, dan heb je geen strepen.

Een vloedkanaalwand inlamineren is een pokkewerkje, als je met losse stroken weefsel werkt, je drukt de boel gemakkelijk uit z'n fatsoen en het eindresultaat ziet er niet uit.

Daarom maak ik gebruik van een 'rokje', dit is een laagje glasweefsel, dat alleen in het midden van de passend gemaakte vloedkanaalwand met heel weinig(!) hars wordt vastgeplakt.
Heel weinig, omdat lamineerhars erg vloeibaar is en als je teveel gebruikt, trekt het door de capilaire werking naar de randen van de wand (en er overheen!) en heb je dus geen flexibele rand meer, die je kunt lamineren. (Dit overkwam mij bij de ARPRO; gelukkig was ik er tijdig bij en kon het glasweefsel lostrekken uit de nog natte epoxy. Schoongemaakt en de volgende dag met nog minder hars en een nieuwe strook glasweefsel opnieuw gedaan)

Als de hars is uitgehard, heb je dus een flexibele rand van een centimeter breed, die over steekt.

Ik zet de vloedkanaalwand in de boot vast met een paar druppen secondenlijm (rok optillen) en als dat gedroogd is, maak ik de epoxy aan en lamineer het rokje vast aan de boot, waarbij ik ook het deel, dat 'droog' gebleven was op de wand, gelijk mee verzadig.

Laten uitharden en dan het gat in de spiegel maken.
Een beetje epoxy aanmaken en in het vloedkanaal gieten, zó, dat het in alle naden vloeit, de romp blijven draaien tot de hars begint te geleren.

De volgende dag de romp op de neus zetten en het vloedkanaal vol water gieten, als er nog iets lekt, zie je dat direct in de romp en kun je aftekenen waar er nog een laagje glasweefsel met epoxy op moet.

Groeten, Jan.

Hallo Jan

het schotje maak je ook van kleeperweefsel tussen 2 glasplaten of neem je kantenklare plexiglas en daar over heen het rokje

Welke dikte keeperweefsel kan ik het beste nemen,

Gr Ronnie
 
Ronnie ,

Hoe is je Duits ? Ik heb nml een interessante manier gevonden van een kantelkamer maken door gelatine in de kamer te gieten deze hard te laten worden en daarop een versterkte 24hrs epoxy erop te gieten welke je daarna weer kan af lamineren , dit scheelt je nml gepruts met patronen/mallen/pastukken etc.. Nadat de wand klaar is maak je het gat in de spiegel en spoel je de gelatine weg en heb je een strakke wand.

Flutkanalbau - RC-Raceboats Forum


Michiel.
 
het schotje maak je ook van kleeperweefsel tussen 2 glasplaten of neem je kantenklare plexiglas en daar over heen het rokje?
Gr Ronnie

Hallo Ronnie,

Je kunt twee glasplaten nemen (wel in de was zetten!), of twee platen hout met vershoudfolie eromheen.
Bij hout durf ik er meer druk op te zetten, bij glas ben ik altijd bang de boel stuk te persen.

Plexiglas is naar mijn mening niet geschikt als vloedkanaalwand, het voegt onnodig gewicht toe omdat je het helemaal moet overlamineren vanwege het gevaar van lekkage door scheuren in het plexiglas na een heftige flip.

Het 'geleiverhaal' op het Duitse forum is een leuk idee; ik vind het echter te zwaar worden (maar ik vaar wedstrijden).

Als je in plaats van gelei, stearine neemt, dan heb je na het opstijven een veel harder oppervlak, waar je rechtstreeks op kunt lamineren, zonder de dikke gietlaag van de geleimethode.

Het probleem bij stearine (kaarsvet) is de relatief hoge temperatuur waarbij het in de romp gegoten moet worden.
Om die warmte af te voeren zou je de romp op z'n kant in een bloembak o.i.d. in het gips moeten zetten, anders vrees ik voor het vervormen van de romp bij ruim een liter hete stearine.
Je zou het in delen kunnen gieten, alleen de laatste laag moet glad zijn, de rest zal je worst wezen...

Als ik het teruglees, is het wel veel werk; voor de NS3 maak je in een kwartier een passend sjabloon van karton.
Het in de boot plakken van de epoxyplaat met een rokje is in tien-twintig minuten gebeurd.

Groeten, Jan.
 
Hallo Ronnie,

Je kunt twee glasplaten nemen (wel in de was zetten!), of twee platen hout met vershoudfolie eromheen.
Bij hout durf ik er meer druk op te zetten, bij glas ben ik altijd bang de boel stuk te persen.

Plexiglas is naar mijn mening niet geschikt als vloedkanaalwand, het voegt onnodig gewicht toe omdat je het helemaal moet overlamineren vanwege het gevaar van lekkage door scheuren in het plexiglas na een heftige flip.

Het 'geleiverhaal' op het Duitse forum is een leuk idee; ik vind het echter te zwaar worden (maar ik vaar wedstrijden).

Als je in plaats van gelei, stearine neemt, dan heb je na het opstijven een veel harder oppervlak, waar je rechtstreeks op kunt lamineren, zonder de dikke gietlaag van de geleimethode.

Het probleem bij stearine (kaarsvet) is de relatief hoge temperatuur waarbij het in de romp gegoten moet worden.
Om die warmte af te voeren zou je de romp op z'n kant in een bloembak o.i.d. in het gips moeten zetten, anders vrees ik voor het vervormen van de romp bij ruim een liter hete stearine.
Je zou het in delen kunnen gieten, alleen de laatste laag moet glad zijn, de rest zal je worst wezen...

Als ik het teruglees, is het wel veel werk; voor de NS3 maak je in een kwartier een passend sjabloon van karton.
Het in de boot plakken van de epoxyplaat met een rokje is in tien-twintig minuten gebeurd.

Groeten, Jan.

Hallo Jan

Ik ga het op jou manier doen,want dat met die warmte inbreng ben ik ook niet zo kapot van

Ik ga eerst spullen bestellen die ik nodig heb,zoals Epoxy en glasweefselband 10cm
Moet ik 24 uurs epoxy nemen en waar kan ik dat bestellen (online)

Moet de kamer helemaal doorlopen tot in punt van de neus of kan ik hem voor de neus laten stoppen,dan zou hij 50 cm lang worden?

Groeten Ronnie
 
Dus nu de grote vraag , ga je wedstrijd varen of is het gewoon voor de fun waarbij een hoge topsnelheid van belang is of endurance ?
 
Ok , dan gewoon verder alle adviezen van Jan opvolgen ik heb geen verstand van wedstrijd boten ik ben meer van scale opbouwen en het maximale uit een boot halen ten koste van de vaartijd, ik kan je dus niet verder helpen.
 
Moet de kamer helemaal doorlopen tot in punt van de neus of kan ik hem voor de neus laten stoppen,dan zou hij 50 cm lang worden?
Groeten Ronnie

Hoe groot een vloedkanaal moet worden is een kwestie van uitproberen;

- Plak alle 'goodies' met tape ruwweg op z'n plaats in de boot (motor, accu, regelaar, servo), eventeel kun je het roer er al aanschroeven.
- Leg de boot, afgeplakt en wel, op de kop in het water en tape gewicht op de bodem, aan de zijde waar het vloedkanaal komt.
- Het gewicht dat nodig is om de boot te laten draaien verhoog ik met 10% (om zeker te zijn), dat is het volume van je vloedkanaal.

Je kunt dit volume in water in de (leeggehaalde) romp gieten en aftekenen tot hoever het water komt; daar komt dan je vloedkanaal wand.
Het vloedkanaal loopt nu een eind door naar voren.

Wil je dat niet, neem dan een klont boetseerklei, ontvet de romp ter hoogte van het eind van de kap en blokkeer daarmee toegang tot de punt.
Als je nu het benodigde volume water erin giet, weet je de rand van het vloedkanaal dat alleen de lengte van de kap beslaat.

Het is mogelijk, dat je niet alle water kwijt kunt, in dat geval moet je het dek doortrekken in de romp, zoals ik bij mijn ARPRO heb gedaan.

Houdt er rekening mee, dat je Lipo nog tussen de vloedkanaalwand en de as moet passen.

Met betrekking tot de vraag van Michiel; met z'n 75 cm lengte kun je prima meevaren in de Mono II klasse, kijk even op de ESH site voor de regels waar de boot dan aan moet voldoen. Klassen

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt:
Hoe groot een vloedkanaal moet worden is een kwestie van uitproberen;

- Plak alle 'goodies' met tape ruwweg op z'n plaats in de boot (motor, accu, regelaar, servo), eventeel kun je het roer er al aanschroeven.
- Leg de boot, afgeplakt en wel, op de kop in het water en tape gewicht op de bodem, aan de zijde waar het vloedkanaal komt.
- Het gewicht dat nodig is om de boot te laten draaien verhoog ik met 10% (om zeker te zijn), dat is het volume van je vloedkanaal.

Je kunt dit volume in water in de (leeggehaalde) romp gieten en aftekenen tot hoever het water komt; daar komt dan je vloedkanaal wand.
Het vloedkanaal loopt nu een eind door naar voren.

Wil je dat niet, neem dan een klont boetseerklei, ontvet de romp ter hoogte van het eind van de kap en blokkeert daarmee toegang tot de punt.
Als je nu het benodigde volume water erin giet, weet je de rand van het vloedkanaal dat alleen de lengte van de kap beslaat.

Het is mogelijk, dat je niet alle water kwijt kunt, in dat geval moet je het dek doortrekken in de romp, zoals ik bij mijn ARPRO heb gedaan.

Houdt er rekening mee, dat je Lipo nog tussen de vloedkanaalwand en de as moet passen.

Met betrekking tot de vraag van Michiel; met z'n 75 cm lengte kun je prima meevaren in de Mono II klasse, kijk even op de ESH site voor de regels waar de boot dan aan moet voldoen. Klassen

Groeten, Jan.


Ik heb ook Weer wat geleerd!!

gr. Arnold
 
Hoe groot een vloedkanaal moet worden is een kwestie van uitproberen;

- Plak alle 'goodies' met tape ruwweg op z'n plaats in de boot (motor, accu, regelaar, servo), eventeel kun je het roer er al aanschroeven.
- Leg de boot, afgeplakt en wel, op de kop in het water en tape gewicht op de bodem, aan de zijde waar het vloedkanaal komt.
- Het gewicht dat nodig is om de boot te laten draaien verhoog ik met 10% (om zeker te zijn), dat is het volume van je vloedkanaal.

Je kunt dit volume in water in de (leeggehaalde) romp gieten en aftekenen tot hoever het water komt; daar komt dan je vloedkanaal wand.
Het vloedkanaal loopt nu een eind door naar voren.

Wil je dat niet, neem dan een klont boetseerklei, ontvet de romp ter hoogte van het eind van de kap en blokkeer daarmee toegang tot de punt.
Als je nu het benodigde volume water erin giet, weet je de rand van het vloedkanaal dat alleen de lengte van de kap beslaat.

Het is mogelijk, dat je niet alle water kwijt kunt, in dat geval moet je het dek doortrekken in de romp, zoals ik bij mijn ARPRO heb gedaan.

Houdt er rekening mee, dat je Lipo nog tussen de vloedkanaalwand en de as moet passen.

Met betrekking tot de vraag van Michiel; met z'n 75 cm lengte kun je prima meevaren in de Mono II klasse, kijk even op de ESH site voor de regels waar de boot dan aan moet voldoen. Klassen

Groeten, Jan.

Hallo Jan
Bedankt voor de info
Ik heb de materialen besteld en die zal ik van de week wel binnen krijgen.

Als ik wat verder ben zal ik eens wat fototjes er op zetten

Groeten Ronnie
 
Back
Top