Nog ééén keertje dan.... Mischien wel de laatste charter ooit....

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door brutus, 6 apr 2017.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.970
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik heb verdorie nauwelijks herinneringen van voor mijn 5e en jullie konden al vliegen?
    Nog afgezien van dat toen ik 5 was, RC modelvliegen in Friesland toch wel min of meer exotisch en zeldzaam was, wat ik er van begrepen heb. En zo bejaard ben ik nu ook weer niet.
    Beide Charters uit dit draadje hebben ook op Odoorn hun rondjes gedraaid....
     
  2. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    De oude club Charter... Als het goed is... leeft die zelfs nog... in handen van onze penningmeester... meen ik.

    _dsc5972.jpg


    Hier wat bevlogener in actie :D

    OLC-Oorkonde.jpg

    Je kon toen een certificaat ontvangen voor je eerste luchtdoop... ooit een keer in elkaar geflanst...
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 24 nov 2018
  3. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    15430868233617000440348543951358.jpg 15430868940025076732680280109711.jpg 15430869346417913151410065051543.jpg Hoi Bas. Dat zou hem heel goed kunnen zijn. Hij was wel wit wat ik me kon herinneren. Het is alleen 28 jaar geleden. Mijn Opa, Jan Odinot had hem vaak thuis staan, daarna werd hij in de container opgeslagen bij het veld


    Voor of na een crash was of werd me charter geel. Ten tijde van de foto's was hij nog zilver.
     
    Laatst bewerkt: 25 nov 2018
  4. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Mijn zoontje leert ook al vliegen, die is ook 4 jaar
     

    Bijgevoegde bestanden:

  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.970
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh... Zei ik net dat ik "toch nog niet zó bejaard was?" maar toen vloog ik al een jaar of 8, 9...
     
    Laatst bewerkt: 25 nov 2018
    MicropropSport en Cnn vinden dit leuk.
  6. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ja... dat zou best eens kunnen! Die Charter is toen voorzien van een nieuw jasje... en we kregen wat clubsponsering van een verzekeraar, vandaar betetterd. En een veilige V-stelling-vleugel.
    Moet nog in goede staat zijn. Een survivortje dus.
     
  7. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Dan bent u Rond de 65 vermoed ik?
     
  8. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Dat zou heel goed kunnen. Mooi toestel.
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.970
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou zeg... nu ben ik beledigd... :jan: :rofl::rofl::rofl:
    Nee hoor... rond mijn 15e begonnen (met succesvol vliegen bij een club, na drie jaar aanmodderen in mijn eentje wat alleen maar veel houtsplinters opleverde)

    Ben nu 51...:D
     
  10. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen

    Ahh hèhè. Dan bent u jonger begonnen met vliegen dan verwacht:). 51 is inderdaad nog jong:koud:. Het is wel een heel verschil met toen en nu qua leren vliegen. Mijn broertje heeft op de sim leren vliegen. Daarna mijn easystar een keer over gepakt en hij vloog. Heel frustrerend hoe snel hij het door had. Niks geen geklaai met brandstof en dagen aanmodderen. Tube CA mee en wat plakbank en je kan de hele dag zo een beetje crashen. Groot voordeel van epo tov balsa etc.
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.970
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ach.... voor vliegtuigen was dat geen optie in "die goeie ouwe tijd".... maar toen ik leerde helivliegen, met een plastic brandstofheli (Graupner Bell 47G) werd opeens Stabilit Express mijn grootste vriend en kon ik soms wel 3 keer crashen op één dag.... Had ik wel anderhalve minuut vliegtijd gescoord... WOW!:worship::yes::banana::beer:
     
    verfbrander vindt dit leuk.
  12. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.356
    Locatie:
    Gouda
    Hee..jij ook al geleerd met de 47g van Graupner.
    Stabilit...had ik aandelen in.
    Werd er wel zwaarder van..maar een .40 Graupner motortje erin gesleuteld met wat extra aluminium tegen de kop geklemd om de koeling iets aanwezig te laten zijn...kon je op een gegeven moment toch wat rondjes achter elkaar vliegen...
    Liefst met een behoorlijk windje...kon je hooverend de staart wat makkelijker in de richting houden.
    En dat was nog met een Microprop eigen bouw zendertje evenals zelfbouw ontvangerje en servoos.
    Dat alles ergens in 1974...
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.970
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Voor mij was dat ongeveer in 1982 dat ik daar mee begon. Altijd gevlogen met de originele motor, en wat aanpassingen in de koeling (betere luchtgeleiding zodat de lucht die de "fan" verplaatste ook daadwerkelijk over de motor stroomde... Dat en 20% Nitro, hielden de motor "meestal" qua temperatuur wel ongeveer onder controle, maar maar ternauwernood.
    En inderdaad, na ongeveer 3 jaar heel hard ploeteren, kon ik met heel veel moeite een paar rondjes vliegen en de boel half en half zonder schade weer aan de grond krijgen, ALS er wat wind stond... Zonder die wind, hield ik de staart domweg niet onder controle. Ondanks de toen nog behoorlijk ongebruikelijke gyro (de mijne was eentje van Kavan, waarbij je een gat in de hekrotor servo moest boren, en drie draadjes op de servo-potmeter moest solderen, die dan aangesloten moesten worden op een potmeter die mechanisch bewogen werd door de kantelende tol....

    Eind 1985 een Graupner Bell Trainer gekocht.... 10 cc, collective pitch... WOW, wat een machine! De hele club was bang voor mij...:D
    En terecht, want die heli is aan zijn einde gekomen (na anderhalf jaar) door vanwege een lege ontvangeraccu tegen de clubkeet aan te klappen.... Tsja... toen vloog iedereen nog met 500 mAh NiCd pakketjes als ontvangeraccu….

    Daarna een MFA Sport 500Collective, een jaar of twee later een Hirobo Shuttle, een Vario Star Ranger, en vanaf daar ben ik redelijk de tel kwijtgeraakt....
     
  14. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.356
    Locatie:
    Gouda
    Aah.. .leuk Brutus... ongeveer dezelfde modellen/merken doorlopen...opeens zoveel herinneringen ...heerlijke tijd.
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.970
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja... toen was "leren helivliegen" nog een avontuur wat behoorlijk wat doorzettingsvermogen (zeg maar gerust: "misplaatst fanatisme") vergde, als je geen dikke beurs had...

    Geweldige tijd!
     
    verfbrander vindt dit leuk.
  16. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Vooruit dan maar. De oude Charter van m'n vader. Begin jaren '70 gebouwd...
    Zeer zware museumtoestand. Te ver opgevreten van de olie om nog waardig te restaureren.
    Familiaal erfgoed :)

    [​IMG]
     
    Denis Didier en MicropropSport vinden dit leuk.
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.970
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Vind hem er nog behoorlijk strak uitzien voor "te ver opgevreten voor restauratie".... Die vliegt vast nog prima!
     
  18. Gerard VLC

    Gerard VLC

    Lid geworden:
    8 mrt 2009
    Berichten:
    637
    Locatie:
    Veendam
    die is wel een restauratie waard, huppekee aan de slag!

    Zo heb ik nog een Svenson Westerly staan, kortgeleden gekregen van een ouwe vliegmaat van me. die moet volgend voorjaar weer vliegen.
     
    Laatst bewerkt: 26 nov 2018
    MicropropSport vindt dit leuk.
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.970
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hoppakee… een Benelux-wijde Charter revival!

    De beste trainer van de jaren 70 en lang daarna!
     
    femmo vindt dit leuk.
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.970
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou... morgen in het vliegtuig... gaan we na het weekend eens kijken hoe de Campingcharter een jaartje stilstand en opslag overleefd heeft....

    Ben benieuwd!
     
    MicropropSport vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina