Nog ééén keertje dan.... Mischien wel de laatste charter ooit....

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door brutus, 6 apr 2017.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ondertussen vandaag wel weer wat vorderingen gemaakt...

    IMG_3072.JPG

    Het stabilo is middels twee M3 Nylonbouten en inslagmoeren in de romp afneembaar, zowel als "anti-breuk" alsook voor het transport.
    Je kunt natuurlijk niet boutjes strak tegen het Balsa aan trekken, maar er komt nog een balsa vulstuk onder wat tevens het staartwiel gaat dragen. Dit vulstuk krijgt een paar kleine, strategisch geplaatste stukjes Triplex om de krachten van de boutjes te verdelen.
    EDIT: vanwege de lengte van de Nylon boutjes heb ik het staartwiel op een kleine Triplex drager moeten zetten die met de Nylon boutjes vastgezet wordt. Dit plankje moet nog wat kleiner qua omtrek, en dan is het de bedoeling dat de Balsa hak er overheen geplaatst word (nadat er een passend gat in gemaakt is uiteraard)
    IMG_3074.JPG

    EDIT II: En zo ziet dat er dan uiteindelijk uit...

    IMG_3075.JPG

    Verder is de linker vleugelhelft ongeveer "half af",
    IMG_3073.JPG

    maar het wachten is op de rechter vleugelhelft tot die even ver is, zodat ik met de verbindings methode aan de gang kan.
    Gezien het non-vliegweer komend weekend, denk ik morgen of overmorgen al wel zo ver te zijn.
     
    Laatst bewerkt: 16 apr 2017
  2. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.742
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ach so....:rolleyes:
    Hoewel niet helemaal vergelijkbaar, ik ben tijdens een van de eerste autoloze zondagen (wie kent ze nog?) met fietstassen vol zooi en een model (laagdekkertje 1m25, motor ST G21/35) onder de arm, op de fiets van Amsterdam Watergraafsmeer -toen een van de oostelijkste buitenwijken-, dwars door het centrum o_O, richting Hemweg naar het (wild)vliegterrein aan de Australiehavenweg gereden. En in de namiddag weer terug.
    En er was nog iemand, maar die speelde vals, die kwam uit Geuzenveld, nog geen kwartier op zijn brommer.:D
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee... niet echt vergelijkbaar... Daar in Indonesië is het verkeer zodanig chaotisch en druk dat je met een auto wellicht 10 km/u gemiddeld haalt, en met je brommertje mischien het dubbele.... Dan is het een hele toer om niet met je rugzakje, of de vleugels onder je arm, achter een medeweggebruiker te blijven haken....

    Die gasten kunnen dat, maar zo goed ben ik daar niet in, dus ik wilde gebruik maken van het feit dat je daar je brommertje "onbeperkt mag beladen", wat inhoud dat een koffer van 130 cm gerust overdwars achterop gebonden mag worden....
     
    Laatst bewerkt: 15 apr 2017
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tot mijn schaamte, ik had een klein bouwfoutje van de vorige eigenaar (niks heel schokkends, een verkeerd gelijmde driehoekslijst) verzuimd te corrigeren voordat ik de romp in elkaar lijmde. En nu ben ik helaas opgezadeld met een enigszins getordeerde romp-achterzijde.
    Niks wat het toestel aan de grond gaat houden, maar het kielvlak waarvan ik overtuigd was dat het verticaal stond, staat het dus niet... en ook de stabilo-bevestiging viel wat scheef uit....

    Tsja... en nu?

    Het Stabilo heb ik op de volgende manier vlak gemaakt:

    IMG_3076.JPG

    IMG_3077.JPG
    Door de hoogte zorgvuldig in te stellen blijft de instelhoek van het Stabilo OK, en de "vlakplaat" staat parallel aan de vloer.
    Het komt nu ook weer niet op de honderdste mm aan...

    Nu nog een manier vinden om het kielvlak rechtop te zetten, maar ik kan leven met een licht uit het lood staand kielvlak. Staat enigszins knullig, maar goed vliegen is belangrijker....
     
  5. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.833
    Locatie:
    Nootdorp
    Die moet gewoon recht staan Bert, als ie een beetje schuin staat zal het er niet minder om vliegen maar visueel is het not done.
    Het bouwen gaat je erg goed af, keep up the good work !
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Och, ik heb vroeger beter gebouwd, maar toen had ik een goede bouwtafel, en voldoende haakse blokken, klemmen, etc etc...
    Voor dat het een "huiskamer improvisatie" is, valt het mij ook niet tegen....

    Visueel is het inderdaad niet optimaal....
    IMG_3078.JPG
    Maar het valt niet al te erg op....

    Moet nog even verzinnen hoe ik dat op ga lossen....
     
  7. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Lichtjes natmaken, tegentrekken met elastiek tot het uitgedroogd is?
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Is inderdaad een methode, en het overwegen waard... Heb begrepen dat een beetje Ammonia door het water het buigen nog vergemakkelijkt.... Ik weet alleen niet of het de lijmverbinding (Bison VB 20 waterbestendig) aantast... Eerst een proefstukje doen....

    Verder:
    -Gezien ik afwijk van de constructie in dat ik de motor aan het motorschot hang in plaats van aan de door de ontwerper bedoelde geïntegreerde motordragers,
    -EN omdat waar de moderne Charter een "lock&tab" systeem gebruikt om de verlijming van dat motorschot te versterken maar de oude Charter gewoon een koude lijmverbinding heeft,
    -EN ik een fors zwaardere motor gebruik dan voorzien,
    heb ik toch maar het motorschot enigszins versterkt:

    Van binnenuit, twee smalle stroken die over de zijwanden uitwaaieren
    IMG_3080.JPG

    En aan de motorzijde een enkele volle laag, om het schot te "harden" en gelijk oliebestendig te maken. IMG_3081.JPG (uiteraard moet na droging de overstekende rand glad weggewerkt worden).
    Deze methode heb ik ook voor de HobbyKing Spacewalker gebruikt, waarvan het motorschot in oorspronkelijke vorm met grote zekerheid niet sterk genoeg is voor een stampende 15 cc viertakt. Nu wel dus....

    Dit moet in principe voor de eeuwigheid goed blijven, en het hout 100% olievrij.

    En in dezelfde moeite door, omdat mijn ervaring met Charters in het verleden opleverde dat de bodemplaat voor het landingsgestel met alleen witte houtlijm niet sterk genoeg is:
    IMG_3079.JPG

    Totaal gewicht van deze versterkingen is ongeveer 30 gram (hars plus glasmat) en dat vind ik het wel waard....

    Gevolgde methode is het hout insmeren met langzaam hardende dunne lamineer-Epoxy (van Duursma in Wolvega), en 15 minuten wachten, zodat de hars engiszins in het hout trekt. Daarna nog een keertje nastijken met wat hars om de ingetrokken hars wat aan te vullen.
    Daarna de mat er op, en lekker nat maken, maar niet zo nat dat het gaat druipen.

    Denk wel dat dit goed komt... :D

    Ondertussen het landingsgestel gesoldeerd (omwikkeld met dun kopergaren, verwarmd met de vlam en verzadigd met harskernsoldeer)
    IMG_3082.JPG

    Daarna twee listige uitsparingen in de rompbodem gemaakt, zodat het staaldraad strak opgesloten kan liggen.
    IMG_3083.JPG
     
  9. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Gaatjes in ribben en in shear-webbing voor ontluchting? Zeker in een warm/heet Indonesisch klimaat.
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Moet nog, maar dat komt vanzelf als ik de servokabels moet trekken....
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ondertussen begonnen aan de vleugelverbinders.
    De bedoeling is, twee dikwandige (12 mm) verkistingen te plaatsen en hier dwars doorheen een gat 9 mm te boren, en daarin een dunwandige Aluminium buis te verlijmen.
    De verkisting heeft door de materiaaldikte veel lijmoppervlak met de doosconstructie van de vleugelwortel.
    Het aluminium dient uitsluitend om te voorkomen dat het balsa na verloop van tijd uit gaat lubberen.
    De verkisting staat met de nerf verticaal, in die richting kan dergelijk dik Balsa behoorlijk veel kracht verwerken.

    IMG_3085.JPG
     
    Laatst bewerkt: 15 apr 2017
  12. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Enkel ter informatie en ter kennisdeling, heb even mijn Westerly vleugel gewogen met rolroeren en twee standaard 42 gram servo's weegt hij (zonder vleugelbuis uiteraard) 518 gram.

    Koorde 230 mm, lengte 1500 mm
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Voor de bevestiging van het landingsgestel moest ik aan twee belangrijke eisen voldoen:
    -gemakkelijk demontabel zijn (het moet iedere vliegdag vastgezet en weer losgehaald worden)
    -ter plaatse met beperkte middelen repareerbaar.

    Volgens mij voldoet dit hier aan:

    IMG_3086.JPG
    Vier imbusboutjes M3, vastgedraaid in inslagmoeren (dus geen uitlubberende gaten en houtschroeven zoals op tekening), houten balkjes (dus geen plastic stripjes die verouderen, scheuren of kwijtraken).

    We zijn alweer een stapje verder....
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dan is 500 tot 550 gram een heel aardig streefgewicht....Als ik een beetje zorgvuldig ben, moet ik 550 gram incl verbinders kunnen halen. Materiaalweging duid op ongeveer 450 gram zonder verbinders (schat dat die ongeveer 70 gram gaan kosten), daar komt dan uiteraard de lijm nog bij maar word nog wat materiaal weggesneden/schuurd. Is wel met 15 grams mini servo's
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Bezig te proberen het kielvlak verticaal te zetten met water en een gewicht, ongeveer zoals ik denk dat Dries bedoelde:

    IMG_3087.JPG
    Eens kijken hoe dat uitpakt....

    Verder is de eerste vleugel zo ver dat ik niet verder kan tot de verbinders geplaatst zijn:

    IMG_3088.JPG
    Pas nadat de verbinders geplaatst zijn, kan ik de bovenbeplanking aanbrengen, waarna de vleugel in elk geval zijn volledige sterkte en torsiestijfheid heeft.

    Daarna moeten de rolroeren er in gemaakt worden, en kan de bespanning er op.
    Zoals hij er nu bij ligt, weegt dit 135 gram, en de beste schatting die ik kan maken van hoeveel er nog bij komt, is ongeveer 100 gram tot aan "vliegklaar".... Maar daar zal altijd wel nog een addertje ergens onder het gras zitten... :D
     
  16. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.833
    Locatie:
    Nootdorp
    Pas op dat je geen krom kielvlak krijgt ! Want dat ga je krijgen als ik naar de foto kijk.
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik hoop het niet.... Ik heb alleen de aanhechting nat gemaakt, en het gewicht zo dicht mogelijk bij de aanhechting gezet....
    IMG_3089.JPG
    Staat nu nog ongeveer 4 mm uit het lood Ik denk dat ik het hier verder bij laat....
     
  18. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.833
    Locatie:
    Nootdorp
    Met de fohn en wat water heb je hem zo recht hoor ! Balsa laat zich makkelijk vervormen.

    Nu nog folie, heb je daar ervaring mee ? lijkt mij best een lastig klusje
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Folie? Niet voor de romp, die komt gewoon in de auto-spuitlak (benzine bestendig).
    Ik heb dat vroeger wel gedaan, maar de routine is weg. De vorige Charter kon je foliën vóór kielvlak en stabilo er in zaten. Easy peasy, maar dat wil ik überhaupt niet, want die folie gaat toch iedere keer loslaten en slap staan....
     
  20. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.742
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    :thumbsup:
     

Deel Deze Pagina