Nog ééén keertje dan.... Mischien wel de laatste charter ooit....

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door brutus, 6 apr 2017.

  1. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Dan heeft het toch al wat uitgehaald! :thumbsup:
     
  2. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.210
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    'Wij' doen dat altijd met een forse scheut ammonia in water... vervolgens leggen we dan een Gordiaanse knoop in het balsa... zo 'Erdogaans-meegaand' als het wordt... overnacht in gespannen toestand gefixeerd laten drogen, dan behoud het z'n stand. Geforceerd met föhn gek genoeg niet... (Cloud Dancer balsa-martelingen, bij het vervaardigen van een turttle-deck)

    1- Andere rappe methode, uitsnijden en op nieuw richten/verlijmen... en (5 tot 10 minuten)
    2- Staartboom in z'n geheel stomen boven waterkoker of de tuit van een fluitketel en torderen, desnoods staartsectie primen met ammonia... dan weer verder met stoom...

    4 mm uit het lood? Dan heb je nog wat te stellen :) Zal best vliegen... maar iedere keer dat je dan je toestel in je handen hebt... denk je weer... 4 mm uit het lood :confused:
     
    Laatst bewerkt: 17 apr 2017
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik heb gisteren met de föhn en wat water gespeeld, en hij staat vermoedelijk nog niet 100% recht, maar je moet heel goed kijken om het te zien...
    IK denk dat als ik nu nog verder ga, de kans groot is dat ik "doorschiet" en het ding naar de andere kant gaat leunen.

    Voor mij is het goed zo.

    Vandaag gaat de grote en meest kritische klus komen, waarmee het hele ding staat of valt:
    de vier gaten in de vleugelwortels, die alle vier onder de correcte hoek, exact parallel aan elkaar en op de exact gelijke afstand van elkaar moeten komen.

    Was van plan een tafel op het kruissupport van de draaibank te plaatsen, en een vlinderboor in de klauwplaat.
    Wat een beetje vervelend is, is dat ik een gat van 9 mm nodig heb, en vlinderboren meestal alleen maar in even maten te vinden zijn....

    Ben nu op weg naar de lokale DHZ-winkel om materiaal en een vlinderboor op te snorren....
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ondertussen de vleugelkoppeling aangebracht.... Niet geheel naar tevredenheid...
    Het uit de vrije hand parallel boren van diepe gaten blijkt vrij probleemloos mogelijk te zijn.... maar helaas (en hoe ik dat had, weet ik nu nog steeds niet) heb ik in de eerste vleugelhelft de hoek precies verkeerd om gedaan.
    Hierdoor had ik weinig keus dan met nagenoeg nul V-stelling genoegen te nemen.

    Werkwijze is als volgt geweest: Allereerst een malletje gemaakt van de wortelribbe, met daarin de twee gaten, zodat beide vleugels recht tegenover elkaar komen te zitten.

    Daarna met een "balkenboor"
    IMG_3092.JPG

    de gaten in de eerste vleugel geboord (dit ging dus fout qua hoek).
    IMG_3093.JPG
    De pennen staan prima parallel, maar inplaats van iets omhoog te wijzen, wijzen ze iets naar beneden.

    Daarna de gaten in de andere vleugel helaas dus ook iets naar beneden moeten boren.
    De balkenboor is 8 mm, en helaas moet het gat 9 mm zijn. Dit heb ik opgelost door een soort van freeskopje aan een stuk van de buis te slijpen. Het voordeel is dat je nu een strak passende carbon stift in het gat kan steken als geleider, zodat bij het uitruimen de gaten wel in lijn blijven.
    IMG_3096.JPG

    Daarna stukken aluminium buis opgeruwd aan de buitenkant, en een beetje dichtgestuikt aan een uiteinde.
    Deze stukken buis zijn onder toevoeging van Epoxy in de gaten gehamerd.
    IMG_3097.JPG
    IMG_3098.JPG

    Het inhameren kon nog wat verder, maar uiteraard moest het opgestuikte stukje buis wel nog even afgezaagd worden.
    Na het op lengte maken van de carbon stiften krijg je dit: IMG_3099.JPG
    En dat past dan weer strak in dit:
    IMG_3100.JPG
    Wat weer dit oplevert:
    IMG_3101.JPG

    Optisch is een rechte vleugel iets minder mooi, in de lucht ziet dat er vaak wat "hangend" uit... Maar allee, het is niet anders....
    Ik kan nu in elk geval de vleugel verder indekken, en de rolroeren gaan maken.

    PS: het totaalgewicht van de vleugel zoals hij nu is op de foto's is 305 gram, en het uiteindelijke "vliegklare gewicht" tekent zich nog steeds af tussen de 500 en 550 gram.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 17 apr 2017
    MicropropSport en Bruno van Hoek vinden dit leuk.
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Een vleugel is volledig ingedekt (OK... klein stukje nog niet maar dat heeft geen verdere invloed op de vorm of stijfheid).
    IMG_3103.JPG
    Is mooi recht en stevig geworden!

    De tweede ligt ingespannen op de bouwplaat te drogen.
    IMG_3104.JPG

    Als dit klaar is, zijn de rolroeren aan de beurt, daarna de vleugeltips, de servobevestiging, en dan kan er bespannen worden....
     
  6. frank3

    frank3

    Lid geworden:
    3 aug 2011
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Nieuwehorne
    Ik vind een rechte vleugel best mooi staan!
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het valt me niet echt tegen....

    IMG_3107.JPG

    IMG_3108.JPG

    Gewicht zoals hij hier staat (maar met roeren en vleugeltips) overigens ng steeds slechts1040 gram....
     
  8. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Zie ik daar een LiPo lader? Wil je me iets vertellen Bert? ;):p
     
  9. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Die lipo lader..... ik heb precies zo'n zelfde. En ik ben toch echt nitro verslaafd. :) Trouwens dat kastje op de achtergrond... dat heb ik ook precies hetzelfde kastje, daar achter die deurtjes bewaar ik mijn brandstof, mijn schuur is te vochtig.

    Vliegtuig wordt wel errug mooi!
     
    Laatst bewerkt: 19 apr 2017
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    [eigenwijs-mode] nee, dat is een universeel-lader, en mijn enige lader, daar laad ik ook mijn zender(s), ontvanger(s) en startkist mee... [/eigenwijs-mode]

    En ja, daar ligt een 3S 2600 mAh LiPootje aan, daar heb ik er vijf van liggen, en wel om deze reden:

     
    dries_neyrinck vindt dit leuk.
  11. Von W

    Von W

    Lid geworden:
    23 mei 2004
    Berichten:
    699
    Locatie:
    testelt
    Een rechte vleugel ( zonder v-stelling) en dat zonder ailerons neem ik aan, dat is niet meteen bevorderlijk voor de goede vliegeigenschappen. Het bochten zal een hele onderneming worden vrees ik. Voor de rest proper modelletje,

    Dirk
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Don't worry Dirk.... Daar gaan heus aillerons in komen....

    De reden voor deze "omweg" (eerst gewoon bouwen, daarna pas aillerons maken) is de in het begin van dit draadje besproken tipverdraaiing: Bij de "moderne" Charter heeft Robbe die tipverdraaiing weggelaten ten faveure van een eenvoudiger Ailleron constructie. Dat levert minder plezante vliegeigenschappen op, precies tijdens kritieke momenten zoals de landing.

    In het verleden heb ik meerdere Charter vleugels gebouwd, en destijds zaagde ik de ruimte voor de aillerons uit , en maakte nieuwe inpassingen, maar dan was het vervelende dat die tipverdraaiing niet mee over genomen werd in het roervlak. Dat vloog goed maar zag er niet mooi uit (de aillerons sloten OF niet mooi aan bij de tip, OF niet mooi bij de "binnenkant").
    Nu ben ik absoluut geen "mooie" bouwer, en de reden dat ik zo fanatiek ben op die tips, hun verdraaiing en goed aansluitende aillerons is dat deze kist op het equivalent van 1500 tot 2000 meter gaat vliegen, en ik dus best wel een beetje hulp kan gebruiken qua overtrekgedrag....

    Vandaar dat ik het nu als volgt ga doen: De vleugel is gebouwd, en ik "bouw" het ailleron terwijl het nog in de vleugel zit. Dat is een hoop gepriegel met per ailleron 8 pasgemaakte stukken Balsa die precies uitgelijnd moeten zitten, maar het voordeel is een groot lijmopptervlak en een licht, maar torsiestijf ailleron.

    Hier hoe ik het aangepakt heb:
    Eerst heb ik een "hulpstuk" gemaakt uit restant 12 mm hard balsa, om de 8 dwarsbalkjes in een rechte lijn en planparallel te plaatsen:
    IMG_3109.JPG

    Daarna de pas-stukjes gemaakt:
    IMG_3110.JPG
    (op deze foto kun je ook zien, dat de achterlijst bij de knik niet verlijmd is, als anticipatie op het nog te maken rolroer....)

    Daarna deze passtukken verlijmd met hulp van de hulpkam:
    IMG_3111.JPG

    Bovenstaand is de "achterlijst" van de vleugel, hierna moet de "voorlijst" van het ailleron geplaatst worden, een klein stripje triplex voor de roerhoorn, en dan nog het ailleron indekken met 1 mm Balsa (zodat het roer niet gaat torderen van de bespanning), en dan kan het uitgezaagd worden.

    Al met al zitten hier per ailleron nog wel wat uurtjes werk in....
     
    Laatst bewerkt: 19 apr 2017
    mig 3 vindt dit leuk.
  13. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    hoe ga je de servo aansturing maken?
    met de servo er recht achter(2 in de vleugel), 1 centrale servo en sullivans?
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Er komen twee mini-servo's (2+ kilo trekkracht), eentje per rolroer. Zou voldoende moeten zijn, in het verleden stuurde één servo van 3 kilo trekkracht beide roeren aan via stangen en kniehevels....

    Ondertussen is dit het tussenresultaat:
    IMG_3112.JPG

    PS: ik schat het eindgewicht van het rolroer in op ongeveer 10 gram, ik denk niet dat vibraties echt veel problemen gaan geven voor de servo's...
     
  15. Von W

    Von W

    Lid geworden:
    23 mei 2004
    Berichten:
    699
    Locatie:
    testelt
    Oef, dan kan ik weer op beide oren slapen :). Toen ik de mooie vleugel zag zonder ailerons werd ik even ongerust, maar inderdaad daar had je het al over in het begin. Het probleem zat in m'n geheugen en niet bij jouw charter :oops:
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D da's toch fijn om te horen....

    Ondertussen gaan we onverdroten verder...

    Allereerst moet het probleem opgelost worden, dat in de vleugel enkelvoudige ribben zitten, maar het binnenste uiteinde van het ailleron ook een stukje ribbe nodig heeft.... Dus als afstandhouder een plaatje 1 mm Balsa, om te voorkomen dat dingen aan elkaar plakken die niet aan elkaar horen te zitten, een boterhamzakje, en kliederen maar met die lijm....
    IMG_3113.JPG

    Het resultaat is een fragiel vrijstaand stukje hout...
    IMG_3115.JPG

    Daarna op vergelijkbare wijze (met die 1 mm balsa afstandhouders, plaatsen we de stukken "voorlijst". het tegenoverliggende hout is reeds uitgelijnd met het dikke hulpstuk (zie vorige posts) dus gewoon 1 mm er tussen zou moeten opleveren dat dit ook goed gaat komen.
    IMG_3116.JPG

    Als dat klaar is, ziet het er zo uit:
    IMG_3117.JPG

    En na droging en de boel in profiel schuren:
    IMG_3118.JPG

    Blijft over de tip-klos te lijmen:
    IMG_3119.JPG

    Uiteraard moet er nu nog een tip in vorm geschuurd worden, het roer nog losgesneden, de voorlijst van het rolroer V-vorming gemaakt, etc etc etc....

    En dán moet dat allemaal herhaald worden voor de linkervleugel....
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    SB vleugel is klaar.... Best wel goed gelukt, al zeg ik het zelf.

    Het ailleron volgt mooi de tipverdraaiing: IMG_3120.JPG

    En ondanks het tamelijk dikke roervlak, voldoende uitslag naar beide kanten:

    IMG_3121.JPG
    IMG_3122.JPG
     
  18. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    In het kader van tipovertrek tegengaan, zou je ook nog kunnen overwegen om rolroerdifferentiëring toe te passen.
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Uiteraard.... en het zit er al bijna automatisch in (gezien de plaatsingsmogelijkheden voor de roerhoorns).
    Zo deden we het vroeger (pre-computerzender tijdperk) eigenlijk altijd....
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En we blijven doorgaan vandaag....

    Aangezien het veel te lastig is om roerhoorntjes te vinden met voldoende lange schroeven (en ik dan een constructie in het roer moet maken om dat op te vangen, heb ik plaatjes triplex in het roer gelijmd. Dat houd wel in dat het roerhoorntje geplaatst moet worden tijdens het foliën, en dus in dezelfde moeite door ook de scharnieren vast geplaatst en geborgd...

    IMG_3123.JPG

    En als het ailleron dan dichtgefolied is...
    IMG_3124.JPG
     

Deel Deze Pagina