Nog ééén keertje dan.... Mischien wel de laatste charter ooit....

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door brutus, 6 apr 2017.

  1. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.553
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik ben nu eenmaal zo iemand die continue dingen met elkaar vergelijkt, rare opwellingen heeft, en dingen wil onderzoeken....

    De set-up is gelijk aan wat ik een in post #93 liet zien, ofwel vleugel afgesteund onder de tips, alleen dit keer heb ik twee vleugels getest, met allebei dezelfde belasting (2500 gram). Dit komt overeen met ruwweg 2G of een bocht met een hellingshoek van 60 graden... Niet een heel ongebruikelijke belasting in de lucht.

    Dit is "mijn" vleugel, in grondzaak een gemodificeerde ouderwetse Chartervleugel van het pre-ARF tijdperk.
    IMG_3145.JPG

    En dit is een Charter vleugel uit het ARF tijdperk, dus met de triplex ribben "omdat het toch niet uitmaakt" en een constructie die "lekker makkelijk bouwt":
    IMG_3144.JPG

    Het verschil mag duidelijk zijn...
     
    Laatst bewerkt: 25 apr 2017
  2. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    7.941
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Daarvoor stuur ik je even langs bij mijn collega Henk de Jong die een uitvoerig verslag maakte van de bouw van een van zijn modellen waar deze methode wordt toegepast.
    Het begint met de zijde op de open stukken, maar daar zit bij jou al plastic. Dan komt daar dus nog tissue overheen, en op het verdere balsa ook. Die laatste afwerking is voor jou mogelijk interessant.
     
  3. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.553
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Bij mij zit nog nergens plastic.... het is kaal hout (voor triplex, achter balsa).

    Als ik het goed begrijp, moet ik dus vochtig tissue zo glad mogelijk op de romp leggen, en dan terwijl het nog vochtig is, met spanlak (dun) insmeren, en dan na iedere 2e laag met korrel 400 watervast gladschuren?

    Klinkt niet heel ingewikkeld, ik vraag me alleen af, of 8 lagen spanlak plus papier écht lichter zijn dan 2 of 3 lagen poriënvuller....
    (niet dat ik het niet WIL geloven, maar het "klinkt zo zwaar"; 8 lagen....)
     
  4. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    7.941
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Kijk maar:

    Wit plastic.....;)
    Wel even het (goed geschuurde) hout met twee laagjes verdunde span (of gewone blanke, cellulose) lak eerst even waterdicht maken. Anders gaat alles krom.
    Na iedere twee lagen wel goed glad schuren! Het is op zijn minst steviger bij hetzelfde gewicht. je moet ook net niet door het papier schuren. Het wordt een superdun, stevig huidje, waar je lak meteen op pakt. Je kunt dan heel dun spuiten en het wordt toch mooi glad.
    De laatste filler is eigenlijk je transparante toplaag.
     
  5. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.553
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Snap je nog steeds niet.... de vleugel is de nieuwe, die is bespannen met solarfilm en daar hoeft verder niks aan te gebeuren.
    Die romp, dat is de "oude" romp, omdat daar de ontvanger en servo's nog in zitten....
    De huidige romp waar het om gaat ziet er nog steeds zo uit:
    IMG_3140.JPG

    De rest is me duidelijk... Ik ga kijken of ik papier en spanlak te pakken kan krijgen.... Zo niet, dan word het toch echt poriënvuller....
     
  6. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.420
    Locatie:
    Tiel
    Ik las dat je wilde spuiten met autolak.
    Heb ooit een kleine spitfire gemaakt met ook papier en spanlak.
    Daarna gespoten met motip lak en blanke lak maar dat is niet methanol bestendig.

    Wat uit de uitlaat komt gaat goed maar zo uit de jerrycan wat je knoeit bij tanken vreet de verf op.
    Na uitdampen herstelt het wel weer enigzin maar wordt er niet mooier op.

    Daarna nog over gespoten met simprop blanke lak. Die was wel volledig methanol bestendig.

    Betreft folie blijf ik bij oracover.
    Misschien dat solarfilm verbeterd is maar vroeger brandde je er zo doorheen met de bout en met moeilijke hoekjes scheurde het of gaf het te weinig mee.
    Oracover is dan meer foolproof.

    Heb hier ook hobbyking folie. Lijkt wat op solarfilm. Maar niet veel gebruikt om daar een goed oordeel over te geven.

    Papier is mooi als het een volledig beplankt onderdeel is.
    Opendelen zijn wel gevoelig voor schade en lastiger te repareren.



    --+ Fiveleafclover antenna service NL +--
     
    Laatst bewerkt: 23 apr 2017
  7. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.553
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D het moet benzinebestendig worden... niet Methanol...;)
    (vandaar dus de auto-lak...)
     
    Laatst bewerkt: 23 apr 2017
  8. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.420
    Locatie:
    Tiel
    Ga je zo'n gebouwde methanol draaien.

    Heb niet alles gelezen maar zag ergens 2 en 4 takt staan.
    Niet gezien waarop ze lopen. =)

    Goed. Autolak uit de spuitbus is sowieso niet super. Hopen dat het een tijdje mee gaat.


    --+ Fiveleafclover antenna service NL +--
     
  9. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.553
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik weet nog niet of het Motip word, of dat ik ergens een kleur laat mengen. Maar ik heb mijn grote BO105 7 jaar geleden met spuitbussenlak gedaan en die heeft heel wat benzinespetters over zich heen gehad... is nog "vlekkeloos".
    Als het goed is komt de lak echter nooit maar dan ook nooit met benzine in aanraking, hooguit met olie. Wat dat betreft is benzine écht heel anders als methanol....
     
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    13.785
    Locatie:
    Rotterdam
    Bruno bedoeld je solarfilm bert :D
    wit plastic..

    in het kader: koffervriendelijk..
    maak je de staart ook afneembaar?
    of iig deels..
    Scheelt een hoop breedte voor de romp, en het scheelt breekvlakken als alles een beetje klem komt te zitten op hobbelwegen etc..
     
  11. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.553
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zie de foto in post #105.... Het stabilo is demontabel middels twee M3 nylon boutjes....
     
  12. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.553
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat het steviger is bij hetzelfde gewicht, geloof ik absoluut. Dat het lichter is, mogelijk, maar volledig irrelevant, gezien het geringe gewicht van één laag porieënvuller (waarvan ik er hooguit vier nodig heb i.p.v. 8).
    Volgens mijn weegschaal weegt de eerste (zwaarste) laag namelijk maar 8 gram na drogen en schuren....
     
    Laatst bewerkt: 25 apr 2017
  13. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.553
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Gewoon, omdat er vaak met termen als "lichter" of "zwaarder" gesmeten word, maar niemand nu eigenlijk precies weet hoe zwaar zoiets is (ik ook niet) hou ik nu even bij hoeveel gram aan porieënvuller er nu eigenlijk op gaat.

    De eerste laag was, terwijl hij nog nat was, 13 gram, maar na droging nog slechts 8 gram, en schuren gaf geen meetbaar verschil.
    De tweede laag was na droging, maar vóór schuren, slechts 7 gram (totale gewichtstoename na 2 lagen poriënvuller dus 15 gram).
    Ik denk nog 2 lagen nodig te hebben, maar ik verwacht dat van die lagen het overgrote deel weer afgeschuurd gaat worden.

    Ik hou jullie op de hoogte....

    EDIT: ik had verwacht gewichtsverschil te zien na het schuren van de tweede laag, maar dat had ik dan verkeerd gedacht... De romp begint al wel lekker glad te worden, en ik ga wellicht al na de derde laag poriënvuller al met de lak tekeer...
     
    Laatst bewerkt: 25 apr 2017
  14. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.553
    Locatie:
    Oldeberkoop
    De derde laag poriënvuller zit er op, en weegt slechts 5 gram na drogen (moet opgemerkt, dat ik tussen de 2e en de 3e laag ook nog een paar kleine putjes die ik over het hoofd gezien had, weggeplamuurd heb).
    Dat brengt het totaal op 20 gram gewichtstoename voor de poriënvuller:
    1e laag 8 gram
    2e laag 7 gram
    3e laag 5 gram (incl plamuur...)

    Ik ga zometeen even naar de automaterialenzaak, kijken of ik een beetje een bij de foliekleuren passende lak kan vinden....
    Dan vanmiddag lekker een uurtje poetsen met de 400 watervast, en dan in de kleur.

    EDIT: na schuren en grondig schoonmaken kwam ik uit op 18 gram voor 3 lagen poriënvuller.
    Er gaan nog minstens één, mogelijk twee schuursessies volgen....
    EDIT II: tweede schuursessie haalde er nog één gram af....
     
    Laatst bewerkt: 26 apr 2017
  15. jef

    jef The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.484
    Locatie:
    Hulshout België
  16. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.553
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat spul ook wel eens gebruikt.... Tot redelijk recent zat er een zaak hier in de buurt waar ik 2K in spuitbussen ter plekke kon laten mengen op RAL nummer, en als dat niet bekend was, een voorbeeld kon laten scannen(moest ik wel een dag op wachten).

    Hoe een en ander in zijn werk gaat chemisch gezien, weet ik niet, maar de tegenwoordige autolakken zijn altijd 2K, ook de luchtdrogende... Tenminste, bij bovengenoemde zaak werd me verteld (en ik stond er bij dat het er in gemengd werd) twee verschillende harders, waarbij de harder bepaalde of een verf "luchtdrogend" was of niet (een van beide harders werd actief aan lucht-zuurstof, de andere was nonaerobisch).

    Hoe het zij, de Motip lak die ik gekocht heb, is me verkocht als gewone toplaag en olie-en-benzinebestendig.

    We gaan het zien.... :D

    (als het fout gaat heb ik wel een giga probleem natuurlijk...)
     
  17. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.553
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Intussen zit de verf er op, drie lagen, met op het motorschot éérst een laag "plastic primer" omdat het motorschot in de Epoxy staat.

    Ik ben niet tot het uiterste gegaan qua schuren/aanstrijken/schuren/etc.etc.etc, de houtnerf is nog wel enigszins zichtbaar, maar het belangrijkste was dat het licht zou zijn.
    24 gram gewichtstoename, inclusief porienvuller. Niet slecht....

    IMG_3159.JPG

    Verder met het bespannen van stabilo, hoogteroer en richtingsroer. Daarna is hij klaar voor de RC inbouw....
     
    Laatst bewerkt: 26 apr 2017
    jef vindt dit leuk.
  18. Niek

    Niek Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.771
    Locatie:
    Almere
    Die koffer krijg je niet zonder vervelende vragen door de douane heen.. :cool:
     
  19. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.553
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Mischien, mischien niet.... Daar moet ik nog eens even over nadenken....

    Wellicht een uitnodigingsbrief, of een aanbeveling van de Club uit Bandung....
     
  20. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Kijk, dit vind ik nuttige info! Wil al langer eens een volgend balsarompje schilderen ipv coveren, ter lering en vermaak.
    24 gram is helemaal niet slecht!
     

Deel Deze Pagina