Nog een Albatros D.Va 3Dlabprint Esun PLA-LW

Omdat ik merk dat ik toch nog veel vragen heb m.b.t. het LW-PLA printen lijkt het mij handiger als ik even mijn eigen topic open.
Bij deze dus. Een Albatros D-VA van 3dlabprint.
DSC4028.jpg

27 jaar geleden (ik was toen 9) begonnen met vrije vlucht vliegen en 3 jaar later met RC vliegen. Gevlogen met Nicd cellen en speed 280/400 en Günther propje. Altijd houtbouw modellen gemaakt maar de laatste jaren toch wat schuimpjes er bij. Een jaar of 8 geleden begonnen met 3d printen met een Creality Cr10s. Ik werd er niet goed van. Er moest alijd wat getweaked worden voordat er iets fatsoenlijks uit kwam maar de mogelijkheden waren eindeloos. Ik heb hem een jaar of 4 gehad maar vanwege het gedoe en toch de tegenvallende kwaliteit (layer lines, en relatief fragiele prints) verkocht en niet meer naar om gekeken. Had ik iets nodig dan doe ik dat op een conventioneel draai en of freesbank. Resin printers waren in opkomst dus deze een aantal jaar geleden aangeschaft (een Elegoo Mars 3) en ineens had ik wél mooie prints.
Hier later een 8K printer met groter bed bij gekocht. Prachtig prints en geen layer lines meer alleen een relatief zwak materiaal en best veel gedoe met printen, wassen, curen, onderhoud etc.
Inmiddels weer een aantal jaar verder en ineens hoor ik mijn collega's praten over bambulab printers en over hoe fantastisch dat vandaag de dag is. Een dag later een P1S aangeschaft en -WAUW-. Sinds dag 1 staat hij aan.

Keurige kwaliteit, snel resultaat en geen stank of schoonmaak gedoe. Nog geen misprints, oneindig bed stellen of andere ellende gehad.
Inmiddels stond de wereld van fillamenten en 3d geprinte vliegtuigen ook niet stil en voila, we hebben een nieuwe hobby.. Ook ideaal met 2 jonge kinderen want het bouwen van een kist kost ineens een stuk minder tijd en toch heb je voldoening van een "zelf" gebouwde kist.

3dlabprint, planeprint, Eclipson en ga zo maar door. Ze blijven komen met fantastische ontwerpen maar het net staat ook vol met gratis ontwerpen. Ik ben de Shmiggen van Ptikyle (cartoon Viggen) aan het af maken, en laatst een pipertje geprint, die maiden ik zaterdag. Erg tevreden met de kwaliteit maar weet dat dit vast nog beter kan. Zodoende dit draadje.

Voor de absolute beginners:
De piper wordt m.b.v. Lw-PLA in een Vaas modus geprint. Dit filament schuimt op nadat het de extruder verlaat waardoor je met minder materiaal hoeft te printen= een lichtere kist. Het nadeel is wel dat het iets lastiger print, vooral omdat de extruder constant "lekt" . Je wilt dus dat de extruder het object niet verlaat, Om deze rede worden kisten nu in een vaas mode ontworpen. D.w.z. dat de extruder in een spiraal de romp print en daardoor dus niet een keer van het object afgehaald hoeft te worden.

De Shmiggen daarentegen is gewoon een hats bats boem ontwerp en dus moet je zorgen dat de extruder, als hij het object verlaat, lekt boven de plekken waar je het niet ziet. Dus in de delen zelf tussen de infill bijvoorbeeld.

Goed, lang verhaal kort; de volgende kist is de Albatros D.Va van 3dlabprint.

Spanwijdte 1064mm
Vliegklaar gewicht rond de 900gram. Prima voor een dubbeldekker et een redelijke koorde.

Op het forum loopt er al een draadje van Coen_L. Zeker het bekijken waard!
Ik heb de tekeningen aangekocht en de eerste prints zijn gemaakt. Ik print ze in Esun Lw-PLA (goedkoper dan Colorfabb) 0.25mm layer height, op 250graden met een 0.55 flow. De vleugel voelt sterk aan en keurig.

Eerste issue is wel dat er geen supports mogelijk zijn als je in vaasmode print en daardoor dus de scharnieren niet kan ondersteunen. (zie grijs gebied onder het scharnier). Het resultaat zie je hieronder. Nou is dat wel op te knappen maar liever heb ik dat niet.

Mijn eerste vraag dus; hoe pakken jullie dat aan?

Gr, Remy

Laatst bewerkt:
Gister weer wat vleugeldelen geprint. De bovenvleugel is af, ben nu bezig met de onderste. Het printen per deel kost ongeveer 2.5uur. De vleugel bestaat uit 6 delen. Ik sta nog steeds versteld van de kwaliteit. Soms zit er een "floating cantilever" in een door vaasmode gesliced model. Printen op een conventionele methode en dan wél met supports is dan de oplossing alleen zou dat niet moeten. Het model is ontworpen om geprint te worden in vaasmode. We komen er wel.

Inmiddels zijn we weer wat verder.
Bijna alle LW-pla delen zijn gesprint waarvan ik de meeste delen al in elkaar heb gelijmd.
Het printen op de P1S gaat perfect. Hier en daar wat settings tweaken zoals spelen met de temperatuur en de cooling, maar ook de snelheid. Op het moment print ik met het Esun LW-PLA op 250 graden en 40mm/sec. Dat gaat langzaam, maar zo heeft het materiaal rustig de tijd om op te schuimen en goed te hechten. De layer adhesion is daarmee omhoog gegaan, echter is het materiaal vrij kwetsbaar.
Ik print inmiddels met een combinatie van vaasmode en normal mode. In normal mode kun je entry points (dus de plek waar je nozzle begint met printen) aligned of aan de achterkant laten beginnen.Ik merk dat door te spelen met het e.a. je de travel lines zo kort en min mogelijk kan maken. Da's eigenlijk wel hét spelletje met lw-pla.

Minpunten zijn er ook. Zo heb ik last van wat verbrande druppels random in de prints. Het fillament zit met silicakorrels in de AMS en staat op <10% luchtvochtigheid. Waar zou dat hem in zitten? Per onderdeel vind ik soms 1 of 2 van die druppeltjes toe. Ze noemen ze ook wel blobs? Ik zou de temp eens met 5 graden kunnen verlagen..

Al de vleugel delen geprint en uitgelegd. De romp heb ik al iets verlijmd.

De kwaliteit is prima. Erg tevreden over hoe het er uit komt te zien. (om een of andere rede staat deze foto op zijn kop op het moment dan ik hier de link kopieer. Via de upload zelf staat hij wel recht? Hoe draai ik hem om?)

Ondanks de support die al ingetekend is heb ik toch een lelijke rand. Echter is dat met een schuurpapiertje prima op te knappen:

Zoals je ziet zijn zelfs de kleinse details netjes over genomen. Ik ben tevreden.

Laatst bewerkt:
Back