NOG een Charter

Heej! Prachtig! :worship:
Ja, dat gras is wel heel erg lang! :eek:
Niet een paar schapen voor door de weeks? :D
Nou ja... en anders dan maar afwerpen. Heeft ook wel iets klassieks immers.
Groetjes Bas
 
Domme vraag mischien, maar op welk vliegklaar gewicht ben jij uiteindelijk uitgekomen?
 
Hmz niet meer gewogen! Das nog dommer
Zal m op de weegschasl zetten.

Ik ga er iig downtrust uithalen. Als ik het gas dicht trek wil ie omhoog.
Rn dr insteljook mag nog minder ik moet fors down trimmen
 
NIET gelijk aan die motordomp klooien!!!!

Doe eerst maar eens die instelhoek veranderen, dat verbetert al heel veel.... Ik heb mijn Charters in het verleden altijd met de originele motordomp gevlogen, maar met meestal aan iedere kant van de romp op het vleugelzadel een wig, die aan de achterkant 8~10 mm hoog was en naar voren toe uitliep op nul.

Gewoon met 5 mm beginnen, en iedere keer een beetje ophogen tot je geen trim meer hebt.

Dat omhoogpitchen word namelijk slechts voor een deel veroorzaakt door de motordomp: voor een groot deel word het veroorzaakt doordat je met down-trim vliegt, en als je het gas dicht doet de luchtstroom over het stabilo opeens een stuk minder wordt.

bijna 2500 gram... helemaal niet slecht voor een .25 motortje dan, he?
Maar dan heb je behoorlijk wat verf op het ding gesmeerd: de mijne weegt 2465 gram, en heeft ten opzichte van de jouwe ongeveer 300 a 350 gram overbodig materiaal (zware motor, ontsteking, balanslood)....

De jouwe is daarentegen wel tig keer mooier dan de mijne...
 
Laatst bewerkt:
Bij de generatiegenoot Westerly werd er ook een 5mm onder de achterkant van de vleugel gestoken. Vloog hij ook rustiger mee.
Maar teveel motordomp is ook niet lekker....
Natuurlijk, als hij zo kritisch opstijgt kan die paar mm instelhoekvermindering wel veroorzaken dat hij niet loskomt...

Ah, vroeger werd er enorm veel opgegooid. Nu wordt er zeer raar gekeken als een normale kist wordt gegooid. 2 jaar geleden werd er me gevraagd om een Calmato in te vliegen maar gewoon te weinig power om op te stijgen door het lange gras (herkenbaar? [emoji3]). Toen ik met een ervaren clublid besprak om de calmato door hem te laten gooien brak de paniek uit onder de schuimwafelgeneratie....

Ging prima, vlak en met vertrouwen laten gooien, klein beetje down steken indien nodig, snelheid maken en dan pas up.
 
Teveel domp, inderdaad niet fijn... het gekke is dat de standaard Charter véél teveel instelhoek heeft, maar eens dat gecorrigeerd, blijkt de domp zoals die in de tekening staat (en die je in elk geval bij een kit niet fout KUNT doen) tamelijk goed te kloppen...

Tenminste, dat is mijn ervaring, variërend van een Charter met een HB25, eentje met een Enya 29, eentje met een K&B 40 met pomp, en eentje met een .40 SF, allevier met dezelfde standaard motordomp en variërende wiggen onder de vleugel.
 
??? Begrijp niet zo goed de quote over de vleugeltips????

Het gaat om de vleugelzadels in de romp....
 
zo das ff geleden. Veel gebeurd, ook prive, maargoed tijd voor een update.

ROMP
Ergens op MBF gelezen dat je ipv de vleugel achter te verhogen ook het stabilo kon verhogen
Dat had ik dus zo gemaaktm stabilo mooi zuigend pas in de romp, maar na enig overleg hier en daar toch besloten voor de normale manier te gaan omdat anders de kist met zn neus naar beneden wil vliegen.
Dus; driehoekje uit de romp men er onder weer bijgelegd.
Stabilo ligt nu parallel met de neutrale lijn

View media item 228454
View media item 228455
Daarna vleugel dus opgehoogd achter.
Had ik dat van te voren geweten dan had ik de rompdelen anders gezaagd maar het is niet anders.
Achterkant maar even verwijderd en uitgevuld zodat de romp straks weer mooi aansluit op de achterlijst.
View media item 228459View media item 228457View media item 228458View media item 228461View media item 228462
 
Oh... OK, dat had ik gemist blijkbaar....

Als ik kijk naar hoeveel je er onder gelegd hebt, dat had ik er ook zo ongeveer onder in het verleden.

Vreemd dat je dan nog steeds zo veel down moet trimmen....

Met mijn huidige Charter heb ik overigens niks onder de vleugel, en de motor gewoon kops op het motorschot gemonteerd (dus niet met de domp van de tekening) en ik heb op het gas wat down meegemixt, zodat de kist in elk geval met constant gas, op de meeste gasstanden redelijk horizontaal blijft.

Er zit wel íéts wringing in als je het gas open of dicht zet, en hij klimt nog steeds bij volgas, en daalt bij gas los, maar het is heel "leefbaar". Voor jouw situatie gaat dat niet helpen, ben ik bang....
 
Gewicht is goed! Eerst wiggen onder de vleugel, dan domping iets bijstellen? Wat den heren reeds beschreven?
Nog effe goed afvangen bij de landing (Stressssssss expresssss)... Haha! Want zo gaat de soep en koffie over de kleren natuurlijk!

En wellicht de instelhoeken eens goed nameten met een Great Planes instelhoeken divice? Dan kan je de hoeken opnoteren en vergelijk maken, uiteindelijk de beste instelhoeken bepalen.
Bij ons op de club vliegt een geneutraliseerde op een 46 FXi... kan wel eens vragen wat de instelhoeken zijn? Is wel een snelle geworden... niet zo braaf meer natuurlijk.

Die lange baan... Meh... wellicht toch nog iets grotere diameter wielen? Anders Sky Lite wielen er onder? Want dan rol je wat beter over 'des hooghen graspollens der clubs'? :confused:

Nah! Femmo! Gefelicflapst! Prachtige maiden! Heel, heel mooi! :worship: + :thumbsup: + :yes:!
Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Landing voor touch and go was wel netjes Bas....☺ (3.50min)

Idd echte landing iets te vroeg afgevangen...daarna doorgezakt en gestuiterd...maar ach hij loopt nog
 
Meet je dan op het vlak onder de vleugel, of meet je op de koorde?
 
Back
Top