Nog een Compass Atom 7HV!

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door EricW, 1 sep 2011.

  1. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Hoi allemaal,

    Omdat ik wel weer aan iets anders toe was, en verliefd was geworden op deze mooie RC heli...
    Ben ik ook gegaan voor de Compass Atom 7HV.
    Kon niet langer wachten, Rogiër van Rigidheli had de vernieuwde V2 gelukkig op voorraad en ik ben hem gaan halen.
    Bedankt voor de Koffie en de gezelligheid Rogiër!
    (geen reclame dit!, even voor de azijn*** onder ons, gewoon een helifreak in hart en nieren, en dat is altijd gezellig vind ik)

    Over Compass....

    De heli zit keurig verpakt, mooie stevige doos, goede blisterverpakking waar alles voorgevormd inpast, Voor gemonteerd frame, gemonteerde kop en dus ook de canopy met extra schuim prima beschermt in zaten.
    En een handig bedachte manier om de staartbuis ook in de blister te klikken.
    Is goed over nagedacht.
    De onderdelen zitten per bouwfase verpakt in gesealde zakken.
    Kortom, Zag er perfect uit.

    Mijn Setup:
    - 7HV met de Compass bladen (testen wat ik ervan vind, misschien ook later de spinblades 690 nog eens proberen)
    - CjY Radix 105 tailblades
    - Scorpion 4035-560 HKIII, ga beginnen met de 13T pinion.
    - Hawk pro 120HV (robbe roxxy) regelaar.
    - 2S 2500Mah outrage lipo
    - MiniV blueline (5.2 pro volgende week)+ Governor dus met hyperion sensor (+stepdown)
    - Futaba BLS255HV op de swash
    - Futaba BLS256HV op de staart
    - Skookum powerbus met verbreekschakelaar (bedacht voor de SK720).
    - 2x 6S1 5000Mah zippy flightmax 40C

    Wat mij na het openen van de doos al gelijk opviel was de coderingen (stickers) op de zakjes en op alle onderdelen afzonderlijk.
    Gewicht van de zak, gewicht van het onderdeel, nummer, handgeschreven controle, etc.etc.
    Dat duid op een goed kwaliteits controle systeem (QC).
    Zie je niet vaak, was dus ook blij verrast dat nu wel eens te zien.

    [​IMG]

    Ben maar begonnen met.. :rtfm: de manual te lezen...
    Ziet er ook keurig en uitgebreid uit, en de geschreven tips die bij de bouwfases staan, raad ik iedereen aan aandachtig te lezen.
    Staat belangrijke informatie in over het het hoe en waarom.

    Ik post maar wat Foto's en zet daar mijn eigen bevindingen bij.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Het frame is al ver voor gemonteerd.
    Bouten die nog niet vast mogen zitten zitten los, wat vast kan zitten zit goed vast.
    Ik heb een aantal bouten gechecked op locktite, en dat was prima gedaan.
    Met wat ik nu weet, ben al bijna klaar met de opbouw van de heli, durf ik te zeggen dat dit frame serieus is gemonteerd, en demontage/montage misschien leuk is, maar niet echt nodig.
    Ik doe het namelijk niet beter.

    [​IMG]

    Ben begonnen met de Swash servo's in te bouwen.
    De bovenste plaat zit al vast.
    Wel een belangrijke stap in de bouw trouwens.
    Het is dus de bedoeling dat je de servo's losjes monteert, zonder rubbers en net niet vast.
    Wel locktite op ieder ontvet boutje.
    Vervolgens steek je de hoofdas door alle drie de hoofdas lagers.
    Je trekt de middenplaat omhoog, zodat je de servo's in de hoogte opsluit, en zet de boutjes voorzichtig aan.
    De hoofdas tijdens het aanzetten op en neer blijven bewegen en controleren of deze lekker soepel op en neer blijft schuiven.
    Gaat hij klemmen, dan trek je de boel scheef en gaan je lagers niet lang mee of je krijgt een probleem met je FBL unit tijdens het vliegen (trilling).
    Dus rondom alles aanzetten en zoeken naar de beste uitlijning.

    Dan krijg je zoiets: (de lockring, nu bovenop, moet onder de plaat gezet worden, later meer daarover)
    [​IMG]

    De onderplaat en skids zijn eenvoudig en passen krap maar goed.
    De dopjes vastzetten met 5 min. epoxy, klemmen van zichzelf ook al enorm trouwens.
    De stelschroeven voor de skidpijpjes zitten diep in het kunststof verzonken, is verder niets nodig, die komen er nooit meer uit.

    [​IMG]

    Wel goed opletten dat er aan de voorzijde andere boutjes worden gebruikt dan aan de achterzijde.

    [​IMG]

    Daar zit dus het steunplaatje voor de canopy bevestiging, dus dat pakketje wordt wat dikker.

    Een leuk detail, wat ook weer aangeeft dat er goed is nagedacht tijdens het ontwerp, zogenaamde breaktabs waar de canopy steuntjes op gemonteerd zitten.
    Bij een crash begeven de carbon tabs het, maar niet je frame (en je mooie servo)...

    [​IMG]

    Vervolgens is de staart aan de beurt.
    Ook deze is op enkele bouten van de Tail-fin na voor gemonteerd.
    Ik heb hem wel even goed nagekeken uiteraard.

    Het schroefje wat door de ball link aan de pitcharm gaat was net iets te lang, deze krast misschien onder belasting in je staarthuis.
    Heb er even een vijltje langs gehaald om dat te verhelpen.
    De slider liep ietwat stroef, ge-olied en alle kunststof delen die op de asjes lopen even wat gespreid met een mesje en behoorlijk heen en weer gewiebeld en alles kwam langzaam losser.
    Stroef is vaak een teken van nieuw en goede passingen, maar je moet het wel soepel genoeg hebben voordat je de eerste keer omhoog gaat.
    anders wordt het lastig afstellen op de staart.
    Vergeet ook niet de aanbevolen 0,2 mm ruimte tussen de snaar en de dwangrol aan te brengen, en draai die bout van de dwangrol niet te vast.
    Anders trek je de platen onder spanning, met als gevolg dat je lagers gaan inslijten op de as.

    In het staarthuis zitten twee boutjes die je door de buis heen moet tappen, beetje apart, maar het werkt wel.
    Je pinned dan het staartstuk perfect, maar houd er wel rekening mee dat je de Compass logo's op de buis goed hebt zitten als je dat doet.
    Anders moet je meerdere gaten in je buis prikken ;)
    [​IMG]
    [​IMG]

    Ik kreeg mijn belt niet gelijk lang genoeg om hem om het tandwiel heen te krijgen.
    Bleek dat er in het kunststof staartblok (knap stuk werk trouwens) een super dun deel naadje aanwezig was waar de buis tegenaan bleef hangen.
    de bouten van het blok iets losser en even voorzichtig een schroevendraaier ertussen en de buis zonk er helemaal in.
    Ik heb trouwens eerst het rubbertje van de spanner los gegooid.
    Vervolgens de buis op spanning getrokken en de bouten aangezet.
    Daarna de spanner weer compleet gemaakt, de voorspanning bleek redelijk te kloppen met wat er aangegeven wordt in de manual.

    Het plaatsen van de hoofdas en tandwiel in deze Fase is makkelijk.
    Maar je moet wel even opletten dat je de messing vulring onder het tandwiel niet vergeet.
    Zorgt ervoor dat je riem niet tegen het hoofdtandwiel aanloopt.
    En belangrijker...
    het Lock ringetje met stelschroef (locktite!) moet onder de bovenste lagerplaat geplaatst worden.
    Dus niet erbovenop wat je bij veel andere heli's vaak ziet.
    scheelt je een keer as erin en eruit halen, ja ik deed het dus eerst een keer fout, het staat in de manual vermeld, maar goed.... ;)


    [​IMG]

    Verder wordt er ook een anti-static setje meegeleverd.

    [​IMG]

    Deze dient om je buis te aarden met het frame.
    Ik moet nog even kijken waar deze het lekkerst uitkomt, en plaats ik pas als ik de elektronica op zijn plaats heb zitten.
    Ik heb de continuïteit al gemeten van het staarthuis tot aan het staartblok, en deze houd op bij de kunststof blokken.
    Het kabeltje zit er dus niet voor niets bij.

    Vervolgens kan je de struts vast gaan zetten, waar je wel even moet opletten dat de afgeschuinde busjes aan het frame goed zitten, de afschuining aan de buitenzijde, en onder de juiste hoek (verdraaien), anders zet je de struts onder spanning erop.
    Als laatste neem je de stuurstang onder handen en het stukje krimpkous wat in de stang geleider moet lopen, moet namelijk wel op de juiste plek vast komen te zitten.
    Gaat het makkelijkst als je die aftekend met wit potlood, je het linkje even losmaakt, de stang naar achter haalt en dan de krimpkous verhitten terwijl je hem ronddraaid.

    Vervolgens de kop aangepakt.
    Deze moet je uit elkaar halen, zit ook een aparte A4 bij met waarschuwing.
    De feathering shaft boutjes zijn niet voorzien van locktite, en de druklagers of thrustbearings zijn niet gesmeerd.
    Ik heb ook de oriëntatie van de druklagers gecontroleerd, zaten goed, heb alleen wel de kogel cups omgedraaid.
    Zaten met de open kant naar buiten, dan slingert je vet er snel uit.
    Dus cups naar binnen gericht en vol gepropt met lithiumvet.

    De featheringshaft bouten heel goed vetvrij gemaakt, even de binnendraad spoelen van de shaft.
    Locktite erop en met twee imbussleutels goed aangedraaid.
    loopt prachtig en 0,0 speling.
    De pitchlinks, en het toch wel aparte aparte systeem om je binnenring mee te nemen d.m.v. starre A-armpjes en Delrin stangen is ENORM stijf en volledig spelingsvrij.
    Was aangenaam verrast hierdoor.
    Weer eens wat anders dan een normale swashdriver.

    [​IMG]

    Wat ik ook erg mooi vind aan deze Compass grips is het grote platte draagvlak voor je bladen.
    Normaal heb je stalen ringen nodig om je bladen heel te houden en goed te laten tracken.
    Hier heb ik er alle vertrouwen in dat dat mooi gaat werken met de bijgeleverde kunststof shims.

    [​IMG]

    Alvast wat proef passen en vooruitdenken voor de elektronica:

    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]

    De kop nogmaals maar dan van bovenaf gezien.
    De gaatjes lijken mij gebruikt te worden voor de opspanning in de freesmachine, een headbutton zit er niet bij deze kit.

    [​IMG]

    De staart volledig klaar met de Radix 105 bladen (vliegen perfect trouwens).

    [​IMG]

    Hier een plaatje van de dwangrol op de belt.
    Die ervoor moet zorgen dat de snaar nooit tegen de wand van het wieltje kan gaan klimmen.
    Let erop dat je hier zichtbare speling tussen hebt zitten.
    In de manual geven ze 0,2 mm op.
    Bij mij betekende speling, dat ik hem helemaal boven in de sleufgaten moest trekken tijdens het voorzichtig aanzetten.

    [​IMG]


    Verder met de elektronica installatie en afwerking....

    De tailboom heb ik hier geaard, tussen de twee staart klemplaten.
    Gaatje gemaakt en de bout erin met locktite, de continuïteit gemeten en deze was tot aan de motorplaat in orde :

    [​IMG]


    Ik was erg benieuwd naar de Governor functie van de Vbar.
    Dus moest er een Fase sensor opkomen om de toeren van de motor te kunnen meten.
    Ik heb gekozen voor de hyperion sensor:

    [​IMG]


    Deze sluit je bij de MiniVbar aan op de Rx A poort.
    De throttle komt dan op de RX B poort
    Let er wel op dat je GEEN spanning zet op de pinnen in poort A.
    Deze zijn alle drie bedoeld voor signalen, niet voor spanningen.
    ik heb op aanraden van Mr.Mel het bovenste pinnetje benut.
    De sensor moet uiteraard wel gevoed worden met spanning om te kunnen werken.
    8.2V is iets teveel, daar kan hij niet tegen.
    Dus kon ik kiezen tussen 3.3V van bijv de Poort voor de Bluetooth module of een van de poorten waar de spektrum satelieten in komen, of een stepdown.
    Ik wil de BT module gebruiken om hem in te stellen, en ik vlieg met Spektrum....
    Dus heb ik voor een zelfgemaakte stepdown gekozen die ik voor de powerbox heb gezet en het voltage naar 3.3V heb gebracht.
    alleen de sensordata gaat via 1 draad dus naar de Vbar.

    Hier een overzicht hoe hij loopt (aan de buitenzijde onder de servo's):

    [​IMG]

    De enkele rode draad moet je op 1 van de motordraden zetten om te kunnen meten,
    Vertinnen, tegen de kern tussen de veerplaatjes van de connector aan houden en even smelten.
    De rest afwerken met krimpkous.
    Als volgt:

    [​IMG]

    En hier in aangesloten toestand.
    Ik heb trouwens op alle kwetsbare plekken en doorvoeren gebruik gemaakt van dunne rubber U-profiel met wat CA, die ook wel gebruikt word om glasplaat of staalplaat randen af te werken.
    (gebruiken we op het werk)

    [​IMG]


    Wat ook zeer belangrijk is, is dat de sensor geaard wordt aan de regelaar en de aarde van de rest van je setup.
    Ik onderschatte het belang er een beetje van, en heb het zonder geprobeerd.
    Is geen aanrader!! tenzij je van uiterst spannende momenten houd :D
    De sensor meet dan af en toe wel of niet, maar meestal niet, en werkt dan gewoon niet goed.
    Je toeren gaan alle kanten op en de Vbar heeft het er ook moeilijk mee.
    Was een spannend avontuur zullen we maar zeggen.
    Uiteindelijk heb ik het als volgt opgelost:

    [​IMG]

    Ik heb een aarde draadje getrokken van de min van de lipo stekker naar de min van mijn ESC programmer aansluiting.
    Gezien dat ik deze alleen gebruik op de grond, en toch vrij hangt.

    Ik heb er gisteren al mee getest.
    En ik ben er heel erg tevreden over, vliegt super, zelfs met redelijk standaard elektro instellingen (max. 2300 toeren, Gain van 25).
    Je uiteindelijke toerental stel je gewoon af met je (vlakke) throttle curven.
    En je maakt dan gebruik van de resolutie die je instelt in de Vbar software (minimaal en maximaal toerental).
    Pas daarmee op, 1 punt op je throttlecurve doet dan meer omdat je werkt in dat regelgebied.
    De Governor van de Hawk is ook erg goed moet ik zeggen, maar de Vbar Governor geeft je wel veel meer instel mogelijkheden.
    En ik vond het behoorlijk merkbaar beter voor het vlieggedrag.
    En de softstart is i.c.m. de Hawk softstart echt super smooth.

    Hier een overzicht hoe het er op het moment uitziet bij de Vbar:

    [​IMG]

    Door het gebruik van de powerbox van Skookum heb ik dus een verbreek schakelaar, wat erg praktisch is omdat ik de heli nu eerst aan kan zetten met de canopy er al op.
    Verder lopen er maar drie signaal draden naar de VBar voor de swash.
    Slechts 1 voedings kabel met 8.2V die ik via een datapoort van de powerbox over de tail aansluiting laat lopen.
    Dus totaal geen grote stromen meer van de servo's die er doorheen gaan.
    En een minimaal aantal draden aan de MiniV.
    Mijn status rapport van de miniV in een behoorlijk heftige vlucht gaf alleen maar "Good health" en 1x een antenne switch (wat heel normaal is bij zoveel carbon)
    Zo mooi heb ik ze nog niet gezien.
    Combi van een erg goed lopende helikopter en weinig bungelende kabels :).

    De lipo's ben ik ook al mee aan het stoeien geweest.
    Ik heb gekozen voor EC5 stekkers en een Y-Kabel direct van de ESC.

    [​IMG]

    Hiermee heb ik zo min mogelijk stekker verbindingen en kan ik de voorste lipo aansluiten, kap plaatsen en de heli wegzetten.
    Dan de spanning op de ontvanger zetten en de Vbar laten initialiseren.
    Vervolgens de achterste lipo aansluiten om de ESC te armen.
    Ik kan hem ook lostrekken met de kap erop, en spanning van de servo's halen d.m.v. de verbreekschakelaar.
    Wel erg fijn als je een keer een "oepsje" hebt, en het werkt gewoon beter.

    [​IMG]

    Ik heb de lipo's nu met de kabels naar onderen hangen en voorzien van twee klittenband straps per lipo.
    Prima zou je denken...
    De tray en het locksysteem werken behoorlijk goed.
    Dat doet helemaal niets.
    Gisteren kwam ik er na mijn laatste vlucht echter achter dat er 1 lipo uit een strap was geworpen.
    Ik ga nu de foam lagen van de tray verwijderen, er 1 terug lijmen met goede dubbelzijdige tape en er klittenband onderzetten.
    Als je wat harder vliegt (agressief 3D), dan raad ik je aan dat ook te doen.
    De foam is te glad en veerkrachtig schijnbaar, voor mij tenminste wel is gebleken ;)

    Nog wat totaal plaatjes (sorry voor het slechte licht)

    [​IMG]
    [​IMG]

    Nog wat zaken die ik nu met het testen heb opgemerkt..
    De regelaar is erg goed, blijft koel max.45º, maar het is ook niet warm buiten, dus kan ik hem eigenlijk pas echt goed beoordelen als het een keer 35º is buiten.
    De lipo's doen het mooi, na 3 ladingen goed in balans en de power is erg goed te noemen.
    Wat ze op de langere termijn gaan doen meld ik wel in dit draadje mocht het nodig zijn.
    De Motor en pinion keuze, Scorpion HKIII 4035-560 met 13T...
    Is een redelijke "Power" setup, voor mij prima maar misschien niet voor iedereen.
    Ik moest gaan governoren op 60% om een toerental te halen van rond de 2000-2100 toeren.
    Voor 3D al een prima toerental met deze heli.
    Alles erboven maakt hem BALISTIC en resulteert in voor je lipo's veilige vliegtijden van Maximaal 4 Minuten tot 4:30.
    Met de VBar Governor en +- 2050-2100 toeren denk ik wel dik 5 minuten te kunnen halen.
    Je kan natuurlijk kiezen voor een 12T pinion (wat ik misschien ook nog wel doe).
    Alleen lees ik daar ook wel eens wat minder goede berichten over, de vertanding loopt niet altijd helemaal lekker schijnbaar en men is op zoek naar een goed lopende vertanding.
    Ben je een sportvlieger of wil je graag met lagere toerentallen gaan vliegen, dan lijkt het me echter beter om een motor te kiezen met een lager Kv.
    Bijv. een 520KV.
    Je houd dan wel een goed vertandings loopvlak en je hebt meer/ een efficiënter regelbereik voor je regelaar.

    De Limit naar links op de staart heb ik wat ruimer moeten zetten dan staat aangegeven in de manual.
    De staart hield niet in keiharde funnels met windkracht 5, en had ook moeite met piro's in stallturns.
    Na die uitslag verhoging deed hij het prima trouwens.
    Deze staart is enorm snel te maken, direct, en soepel.
    De slider is nog altijd een beetje "sticky", maar heb er geen last van gehad in de lucht.
    Ik heb trouwens ook geen nadelige gevolgen ondervonden van de stuurstang.
    Sommige vinden hem teveel flexen en zetten er een tweede geleider bij.
    Ik vind dat niet nodig.

    De futaba servo's zijn ronduit perfect te noemen trouwens.
    Zou niet weten hoe dat beter moet.

    Ben tot nu toe ook erg tevreden over de Compass 700 bladen.
    Ze zijn niet echt keihard, maar sturen erg precies en snel, en knetteren als een dolle (vind ik wel wat hebben :D)

    Eindconclusie:
    Overal is over nagedacht, slimme engineering, kwaliteit en mooie vormgeving.
    Geen upgrades nodig, geen overbodige zaken.
    Mijn allesomvattende mening, inclusief het vlieggedrag tot nu toe over deze Compass Atom 7HV is....
    WAUW!! :D

    Groetjes,
    Eric
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. robdoeti

    robdoeti

    Lid geworden:
    24 mei 2009
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Doetinchem
    Mooi verslag Eric. Daar kan ik zeker veel van opsteken. Staart is bij mij ook aan de stroeve kant en ga hem daar nog wat losser maken zodat ie wat soepeler gaat lopen. :D
     
  3. chrisdv

    chrisdv

    Lid geworden:
    15 jan 2010
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    zuidwest friesland
    Ik ben benieuwd :) Zoals dat punt met de breaktabs vond ik wel opvallend, een heli is natuurlijk gemaakt om te vliegen maar dat ze er in het ontwerp rekening mee houden hoe je de schade kan beperken als het eens mis gaat :thumbsup:
     
  4. rcskillz

    rcskillz

    Lid geworden:
    30 dec 2008
    Berichten:
    98
    Locatie:
    Veghel
    Mooi verslag Eric en was erg gezellig,het was dat we nog verplichtingen hadden anders dan was het nog wel later geworden :)
    Helaas mailde Bert dat de magneten van mijn nieuwe scorpion motor niet goed zijn dus kan de 7hv zondag niet vliegen voor mij.
    Sebastian belde gisteren om te zeggen dat hij zeker komt zondag dus twee technische breinen bij elkaar...steek ik weer een hele hoop van op!

    Groet Rogiër
     
    Laatst bewerkt: 2 sep 2011
  5. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Ik ga proberen de rest van het verslag zoveel mogelijk info bij alle stappen te blijven geven.
    Deze heli is behoorlijk simpel gehouden, weinig onderdelen, robuust.
    Ik vind hem geweldig in ieder geval.
    Als hij net zo goed vliegt als dat hij er uit ziet dan beloofd het wat :D

    Leuk Rogiër!
    Zal genoeg gesprekstof hebben a.s. Zondag denk ik, hopen dat het weer een beetje mee gaat zitten.

    Grt,
    Eric
     
  6. Bullet3030

    Bullet3030

    Lid geworden:
    7 jun 2010
    Berichten:
    1.038
    Locatie:
    Heemskerk
    Mooi bouwverslag Eric!

    Komt er ook een movie van je maiden straks?

    Groeten

    Peter
     
  7. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Dank je :),
    Uiteraard ga ik het proberen te regelen dat iemand op de club het filmt.
    Van maiden tot 3D testvlucht.

    Grt,
    Eric
     
  8. gevaho

    gevaho

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    1.546
    Locatie:
    Den Bosch
    Super heli Eric dito verslag, ziet er erg goed uit !!!!

    Welcome to the Compass Maniacs :D
     
  9. rcskillz

    rcskillz

    Lid geworden:
    30 dec 2008
    Berichten:
    98
    Locatie:
    Veghel
    Ik neem mijn cam mee Eric,hoop alleen dat ik genoeg sd cards heb om alles op te zetten maar er word gefilmd.
     
  10. Dflyer

    Dflyer

    Lid geworden:
    6 dec 2004
    Berichten:
    1.050
    Locatie:
    Loppem (BE)
    Hoi Eric,

    congrats met de aanschaf van je 7HV en je super bouwverslag ! Hopelijk kunnen we aanstaande zondag een babbeltje maken :)

    Wel een opmerking ivm het onderdstaande.

    Het is uiteindelijk niet de bedoeling om die 2 boutjes door de buis heen te tappen. Doordat de het staarthuis op de staartbuis gehouden wordt door de snaar kan je staarthuis er sowieso niet afvliegen wat wel het geval is bij een staarthuis met een torque tube.

    Het is dus gewoon de bedoeling dat die 2 boutjes goed vastgedraaid worden en dat ze buis "pinnen", die boutjes dienen dus gewoon om het staarthuis op zijn plaats te houden.

    LET WEL : het is niet verkeerd om de boutjes door de buis heen te draaien maar dat is eigenlijk de initiniële bedoeling niet.


    Grtz,
    Dirk
     
  11. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Dank je Dirk.
    Hehehe, ik vond het al een vreemde methode, en kon het niet echt duidelijk uit de manual opmaken.
    Maar je zit er wel zo doorheen, kost ook geen grote inspanning.
    Ik heb de binnenzijde van de buis even bekeken en ze zitten er echt keurig doorheen getapt met meer dan voldoende ruimte.
    Dus misschien inderdaad zo gek nog niet :D.
    Spreek je vast Zondag.
     
  12. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.871
    Locatie:
    Nijmegen
    He Eric,
    mooi dat je de 7hv aan het bouwen bent !

    Ben heel benieuwd hoe je hem vind vliegen met jouw harde 3D stijl.

    Wat betreft de opmerking van Dirk, let erop dat het staarthuis na verloop van tijd geen speling vertoond, er is iemand op het duitse forum die dat namelijk heeft ondervonden. De gaten in de staartbuis gingen toch 'uitlubberen' waardoor het staarthuis kon draaien. Het is dus bedoelt als klemverbinding.

    Veel plezier met het bouwen !

    Bas
     
  13. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Hey bas :)
    Dank voor de tip.
    Ik ga er op letten.
    Maar dan adviseer ik compass wel om er iets kortere boutjes bij te gaan leveren.
    Want ze steken er anders te ver uit voor het mooie, en voor de functie ervan.
    Zie je morgen :) ?

    Send from my frying shizzle
     
  14. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.871
    Locatie:
    Nijmegen
    ja ze zijn inderdaad aan de lange kant, ik had zowieso liever een klemmend staarthuis gezien, zoals wel vaker te zien is, maar da's een ander verhaal, zo is het bij elke heli wel wat en we moeten natuurlijk iets te zeuren hebben ;-)

    ja tot morgen !
    Bas
     
  15. wrobijns

    wrobijns

    Lid geworden:
    13 apr 2004
    Berichten:
    3.687
    Locatie:
    Swalmen
    De mijne is ook onderweg !!!
    :banana::banana::banana::banana::banana::banana:

    Jullie tips zal ik tijdens de bouw zeker ter harte nemen.
     
  16. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.871
    Locatie:
    Nijmegen
    He Walter, mooi man !
     
  17. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Super Walter!
    Denk dat je hem heel gaaf vind :)
    Vandaag een hele leuke meeting gehad in Nistelrode en daar wat gesprekken gehad met Sebastian (ontwerper van de 7HV).
    En nog met Bas erover gehad...het is dus wel de bedoeling om de boutjes door de staartbuis te draaien :D.
    Ze gaan het misschien (en nog wat andere puntjes) iets duidelijker in de manual vermelden.
    Heb vandaag ook de prestatie van de heli gezien bij lage toerentallen,
    staan te genieten naast Bas tijdens een van zijn vluchten.
    Hij is echt supersmooth.
    Nu even luieren op de bank, Morgen ga ik weer lekker verder met bouwen.

    Groetjes,
    Eric
     
  18. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Ohohoh wat een machine, Powerrrrrr
    Vandaag de maiden gehad, eerste hopjes en lipo's losvliegen.
    Alles goed ge-checked en gemeten, geen grote problemen gehad eigenlijk.
    Was gezellig ook, Rogier en Niels hebben me goed geholpen als de extra ogen die je gewoon nodig hebt bij zoiets (zenuwen kunnen soms raar werken)
    Ben super tevreden, GAAF! :banana::banana:

    Van de week ga ik alles nog eens doorlopen en echt netjes afwerken, ik weet nu dat het perfect werkt allemaal.
    Aansluitend ga ik de Vstabi Governor proberen, nu nog op de governor van de hawk gevlogen (prima trouwens)
    Ik zal dan ook wat foto's posten van de afwerking en plaatsing.
     
  19. Chopstick

    Chopstick

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.099
    Locatie:
    Heesch
    Gefeliciteert met je goede maiden.
    En wat een service van Rogiër. Straks vliegt hij hem ook nog voor je. Kun je lekker in je luie stoel langs het veld gaan zitten.
     
  20. Dflyer

    Dflyer

    Lid geworden:
    6 dec 2004
    Berichten:
    1.050
    Locatie:
    Loppem (BE)
    Proficiat met je maiden Eric, nu nog wat pics ;)

    Mijn Hobbywing 120a HV is dit weekend zomaar doorgebrand en dit bij spool-up. Nu had ik net de Scorpion 4035/560 er opgezet. Ik wou het verschil van power met de stock motor wel eens zien, jammer ... Dus mijn 7HV is "grounded" voor onbepaalde tijd.

    Grtz
    Dirk
     

Deel Deze Pagina