nog een draadje van een herintreder.

een paar jaar geleden ben ik gestopt met modelvliegen vanwege de ogen. Ik kan niet goed meer tegen fel licht en dat is dan vaak een probleem met modelvliegen. Nu8 enkele jaren verder merk ik dat ik steeds meer last krijg van stress. Een oude hobby heb ik opgepakt, het sportvissen en vliegvissen, maar dat helpt niet om de stress weg te krijgen. wel zorgt dit ervoor dat er wat innere rust komt. Het vechten met die grote sterke karpers doet veel, zeker aan de vaste stok en niet aan de werphengel. Ja, er zit een dikke elastiek in die de werking van die molen moet nabootsen. maar het is toch anders, je bent toch meer die vis in gevecht met je handen. De zwaarste die ik de afgelopen jaren op de kant heb kunnen krijgen op deze manier was ruim 10 kilo.
Maar helaas die stress en dat hele drukke blijft en gaat niet weg. Met het modelvliegen was dat sneller weg, dus we gaan het weer proberen. Maar dan weer anders dan in het verleden.

Echter zie ik nu dat ik ook met kleine modellen lekker dichtbij kan blijven en niet direct in open veld hoef te staan, maar ook vlak langs een bomen rij. Echter kan dit alleen met modellen lichter dan 250 gram. Daarmee kan ik dus overal in het veld vliegen zonder gedoe van brevet of rdw inschrijving. ik voel niet meer de behoefte aan een club. heb in het verleden ook veel zogenaamd "wild" gevlogen.

een klein 3d kistje heb ik al gekocht, en ik had nog een night vapor liggen. beiden zijn al vliegklaar. Maar die zijn met vaste zender, ik wil ook andere modellen gaan maken en vliegen en heb daar micro spullen voor nodig. Die spullen en ook modellen heb ik gevonden Dancing wings, zij hebben leuke kleine houten modellen in de sub 250 klasse. allemaal te vliegen met 1s aandrijving. Maar ook andere merken hebben leuk spul daarvoor. Straks meer.

Welkom in de club.
Ik hoop binnenkort mijn eerste vlucht te gaan doen.
We pakken het iets anders aan maar ik ben benieuwd hoe het ons gaat bevallen.
De reden om te gaan vliegen zijn identiteit.

klopt, Bert. maar voor mij een andere insteek, beetje afreageren om de stress weg te krijgen.

Omdat ik in de sub 250 gram klasse wil blijven wilde ik ook een zender met een speelgoed uiterlijk, vandaar mijn vraag naar een Multiplex smart sx of een zender van hobbyking die er ook zo uitziet. Maar in de tussen tijd heb ik bij Banggood een betere optie gevonden. Een volwaardig modelbouwzender met het uiterlijk van een game controller. deze in combinatie met een 8 kanaals ontvanger heb ik besteld en zal de komende weken hier op de mat vallen. deze combi kosten net geen 54 euro inclusief verzenden.

Nu eerst wachten tot alles er is en me verdiepen in dat s-bus systeem. en kijken wat ik daar nog meer voor nodig heb.

Ik hoop dat je de gewenste ontspanning kan vinden, en dat de ogen mee willen werken.

De afgelopen dagen is de nieuwe zender binnen gekomen. Precies wat ik verwacht had. een hoog speelgoed gehalte wat betreft het uiterlijk. Maar schijn bedriegt, de sticks voelen heel goed aan en ook de schakelaars die op de zender zitten. Ook de ontvanger ziet er goed uit. Ook de handleiding die erbij zit ziet er goed uit, alleen jammer dat hij alleen in het Engels en Chinees is. Maar na 18 jaar voor het Amerikaanse leger gewerkt te hebben is Engels geen probleem voor mij.
20250623_155116.jpg
20250623_155137.jpg
20250623_155145.jpg
20250623_155206.jpg

Mooi ding.
Hopelijk heb je er veel plezier van.
Ik ben zo blij weer begonnen te zijn.
Weer even lekker buiten.

Deze week nog druk met huiselijke zaken, maar de volgende week eens kijken of ik mijn Pampa jetje nog eens kan maken. Met dat kleine edf jetje hebben Niek en ikke veel plezier gehad op de Pampa jet meeting in het verre verleden. spanwijdte 50 cm en met een kleine 30 tot 50 mm edf. moet makkelijk met de huidige technieken onder die 250 gram kunnen blijven.

Radiolink is prima spul. Waarom het in Nederland niet populairder is snap ik niet zo goed. Ik ben heel blij met mijn T16D:

RadiolinkT16D.jpg

Snel terug on-topic. Wat leuk dat je weer gaat vliegen. Heel veel plezier met de sub250gram klasse. Ik wens je toe dat het je veel ontspanning gaat opleveren. Mijn all time relax/camping/kofferbak vlieger is de Tiny Trainer van Flitetest. Ook mooi onder de 250 gram.

onbekend maakt onbemind...
tegelijk, het is WEER een protocol, wil je wisselen moet je ook weer alles wisselen
en je weet pas na een jaar of wat of een relatief "nieuw" merk ook een blijver is..

Radiolink bestaat sinds 2003 en gebruikt het FHSS protocol (net als Futaba). Maar dat is een variant en ze zijn dus niet uitwisselbaar. Met mijn Radiomaster kon ik dat wel, maar dat zat een multiprotocol module in.

De interface van de zender is vooral heerlijk intuïtief. Ik had hiervoor een Radiomaster Boxer, maar dat vond ik wiskunde B en zonde van mijn hobbytijd. Maar dat is natuurlijk persoonlijk.

Laatst bewerkt:
Sorry Nico ik moet hier op terug komen. Ik dacht even niet goed na en heb mijn post aangepast.

Met mijn Radiomaster Boxer (multi protocol) kon ik ze door elkaar gebruiken. Het is weliswaar allemaal wel FHSS, maar dan een eigen variant. Dus ik denk niet dat een Radiolink FHSS ontvanger op een Futaba FHSS zender werkt.

Sorry Nico ik moet hier op terug komen. Ik dacht even niet goed na en heb mijn post aangepast.

Met mijn Radiomaster Boxer (multi protocol) kon ik ze door elkaar gebruiken. Het is weliswaar allemaal wel FHSS, maar dan een eigen variant. Dus ik denk niet dat een Radiolink FHSS ontvanger op een Futaba FHSS zender werkt.
Duidelijk, dank.

Dat ze beiden het FHSS protocol gebruiken wil nog niet zeggen dat de pakketjes informatie gelijk zijn. Je zender maakt gebruik van het FHSS protocol, de gebruikte data-informatie (de daadwerkelijke roersignalen) wordt niet begrepen want daarvoor heeft elk merk zijn eigen regels bepaald. Er zijn immers veel meer merken die gebruik maken van het FHSS protocol, te denken aan; Graupner, FRSKY, Radiomaster, HelloRadio, Jumper, Futaba (Niet FAST of Fastest) en ja zelfs Jeti maakt gebruik van FHSS, en ik denk dat er nog wel paar anderen zijn. FHSS is slechts een onderste laag waarin de data verstuurd wordt.

Back