Nog een HK 250 GT bouwverslag

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door regardz, 16 jun 2013.

  1. regardz

    regardz

    Lid geworden:
    12 apr 2009
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Den Haag
    Na een paar jaar met RC auto (nitro, benzine en electro) heeft het heli "virus" ook mij geinfecteerd.

    Op basis van de thread van Chow en informatie via Helifreak en wat andere sites heb ik een shoppinglist gemaakt;

    HK 250GT helicopter kit
    Turnigy 2627 Brushless Outrunner 3800kv
    D-MG16 Metal Gear 2.9kg/.08sec/18.8g
    Hobbyking SS Series 25-30A ESC
    ZIPPY Compact 850mAh 3S 35C Lipo Pac - 3 stuks om wat langer te kunnen vliegen.
    HobbyKing 929MG Metal Gear Servo 2.2kg/ 12.5g/ 0.10sec - 3 stuks
    Turnigy Head Lock & Standard Gyro (Digital/Analog)
    Training Gear for 250 Class Helicopter
    Helicopter Pitch Guage (Small)
    Turnigy Ball Link Pliers for 250 Size Helicopter
    TURNIGY BESC Programming Card
    Pinion Gear 15T
    Spektrum DX6i Zender

    De meeste spullen gekocht bij Hobbyking. Behalve de pinion (RC addict) en
    de Zender (Westland modelbouw).

    De spullen zijn inmiddels binnen.
    Klik hier om de foto's te zien van de zending.

    In deze thread zal ik jullie op de hoogte houden van de bouw.

    Regardz
     
  2. regardz

    regardz

    Lid geworden:
    12 apr 2009
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Den Haag
    Heb vanmiddag nog even tijd gemaakt om een kort overzicht te maken van wat er
    nou daadwerkelijk in de HK250 GT doos zit......

    Zie hier voor de items.

    Regardz
     
  3. regardz

    regardz

    Lid geworden:
    12 apr 2009
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Den Haag
    Weinig tijd gehad tot nu toe na werk om aan de heli te werken....
    en vandaag was het erg warm om binnen te zitten...enfin

    Op advies van velen gestart met het chassis te inspecteren of "fouten"
    Gezien dat de gyro plate niet netjes aansloot met de zijplaat van het chassis.
    Het het eruit gehaald wat bijgevijld en terug geplaatst....zit beter...maar
    vindt toch dat het een beetje speling heeft.

    Daarna alle schroeven er uit gehaald en voorzien van locktite (van HK).

    Zie hier voor detail foto's en meer uitleg.

    Ga proberen van de week te werken aan de main shaft.
     
  4. regardz

    regardz

    Lid geworden:
    12 apr 2009
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Den Haag
    Vandaag de "main shaft" geinspecteerd.
    Alle schroeven verwijderd van locktite voorzien en weer opnieuw
    ingedraaid. Was wel een redelijke rot klus omdat het allemaal erg klein is.

    Uiteindelijk allemaal gelukt...

    Zie hier wat detail foto's.

    Volgende klus wordt de "fly bar" monteren.
     
  5. regardz

    regardz

    Lid geworden:
    12 apr 2009
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Den Haag
    Vandaag weer een klein beetje kunnen doen....blijft toch moeilijk
    door de weeks als je niet langer kunt doorwerken ivm met werk....

    In ieder geval de fly-bar op de main shaft kunnen monteren.

    Zie hier het resultaat.

    Hopelijk van het weekend meer tijd
     
  6. regardz

    regardz

    Lid geworden:
    12 apr 2009
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Den Haag
    Gisteren ben ik erg druk geweest om de servo's te monteren.
    De schroeven die bij de servos geleverd zijn, zijn veel te lang. Eveneens
    heb ik geen platic moeren gezien (zoals je dat in de video van nutcase of
    Bob van helifreak zag)

    Maar goed...niet gehinderd door enige kennis in de heli bouw heb ik toch
    de schroeven gebruikt. Het zag er niet uit en ik was dus ook niet tevreden.
    De schroeven steken een heel eind uit en zijn ook nog eens scherp.

    Ik dus verder kijken in het zakje met schroeven. Daarin zag ik een een 6-tal
    bouten en moeren
    van het caliber m2. In mijn reserve spullen van mijn RC
    auto's heb ik nog 3mm washers gevonden. Ik heb uiteindelijk deze spullen
    maar gebruikt om de servo's te montern. Dat zag er veel beter uit....behalve
    voor de washers....die waren te groot. Dus weer terug naar de pitbox van de
    RC auto's. Hier vond ik nog wat plastic washers.

    Een ander probleem waar ik tegen aanliep was dat de behuizing van de servo
    aan de bovenkant een soort van "uitsteeksel" had aan de bovenkant. De servo
    die dus van buiten gemonteerd moest worden paste niet mooi strak op het frame.
    Dus hup....er weer uit en vijlen. Nadat ik het overtollige had afgehaald paste
    het er mooi op.

    In de gebruiks aanwijzing las ik dat de bouten en moeren niet
    voor de servo zijn....dus hup alles er weer uit. In de middag naar de Hubo gespurt om m2 bouten en moeren te kopen....die hadden ze natuurlijk niet. Dus maar met mini houtschroeven en een paar plastic doppen voor tafelpoot naar huis gegaan.
    De plastic doppen ga ik gebruiken om de plastic "moeren" mee te maken.

    Al met al heel veel werk. Ik ben er uiteindelijk niet tevreden mee. Dus heb ik
    op ebay m2 moeren en bouten gekocht. Onder tussen ga ik gewoon door met de bouw van de heli....maar zodra de bouten binnen zijn ga ik die eerst weer
    monteren.

    Klik hier voor het volledig verslag met foto's
     
  7. regardz

    regardz

    Lid geworden:
    12 apr 2009
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Den Haag
    Als in de eerdere post gemeld was ik niet zo blij met het resultaat van de servo montage. Ook was de servo voor de elevator te groot. Het steekt zover uit dat de canopy niet op de daarvoor bestemde houder gemonteerd kan worden. Dus nieuwe servo's besteld en 2mm schroeven en moeren...hoop dat ze snel binnenkomen zodat ik verder kan met bouwen.

    Voor nu dan maar met het soldeer werk beginnen. De moter en de ESC hebben beiden connectoren nodig en de ESC heeft ook nog een male JST plug nodig. De reden hiervoor is dat de Lipos die ik gekocht heb reeds van een female JST connector zijn voorzien.

    Klik voor een gedetailleerd verslag met foto's

    Nu wachten op de nieuwe servo's, schroeven en moeren dan kan ik hopelijk snel afbouwen.
     
    Laatst bewerkt: 1 jul 2013
  8. Daviddutch

    Daviddutch

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    2.491
    servo aan de binnekant van frame monteren wil ook wel eens helpen;)
     
  9. regardz

    regardz

    Lid geworden:
    12 apr 2009
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Den Haag
    Zojuist heb ik de bouten en moeren ontvangen die ik vanuit de UK (eBay) had besteld :razz:

    Kan helaas niet aan de heli werken vandaag (werk :sad:)

    Hierbij een overzicht van wat ik allemaal heb ontvangen;
    M2 x 6mm. Deze zijn bedoeld nu om de servo's mee vast te zetten.
    Ze zijn ook niet te lange zodat ze niet te ver uitsteken aan de binnenkant.
    Dan nog reserve M2 x 8mm.
    Moeren M2 (vast te zetten met locktite)
    Natuurlijk ook M2 washers en als laatste om te testen M2 grootte nylon
    moeren.

    Ga proberen morgen aan de heli te werken.
    Als gebruikelijk; Klik hier voor de detail foto's
     
  10. Schiksie

    Schiksie

    Lid geworden:
    26 jul 2012
    Berichten:
    3.207
    Locatie:
    Elst( Gelderland)
    Ik was ook aan het kijken naar de foto's inderdaad...moet die servo niet aan de binnenkant, of past dat niet ?
     
  11. Daviddutch

    Daviddutch

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    2.491
    moet kunnen zo heb ik hem ook omdat hij eigenlijk te diep was voor de canopy bolts

    [​IMG]
     
  12. regardz

    regardz

    Lid geworden:
    12 apr 2009
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Den Haag
    Zoals ik eerder gemeld had was de servo die ik had gekocht voor de elevator te lang. Hierdoor kon de canopy niet goed op de canopy bolt gemonteerd worden. Ik zou inderdaad de servo aan de binnenkant monteren maar gezien het feit dat ik echt beginner ben en ik verwacht dat hier en daar nog wel een servo zal crashen is het makkelijker voor nu om het van buiten te monteren. Als het aan de binnenkant gemonteerd zou worden is het mooier maar ook veel werk om het te vervangen.....

    Trouwens de montage met die lelijke schroeven en eigen gemaakte plastic "moeren" was niet mooi....dus dat was ook een reden om de andere schroeven en servo te kopen.

    In ieder geval heb ik weer wat werk kunnen doen en ben begonnen met de tail rotor en boom. Het rotor mechanisme komt volledig gemonteerd en moet alleen nog aan de boom gemonteerd worden. Uiteraard moet je de belt ook door de boom heen halen. Na het uitpakken van de belt was ik even bang dat de belt niet mooi recht lag...maar achteraf geen probleem als je hem op spanning hebt gebracht.
    De rotor op de boom gemonteerd en met locktite vast gezet
    De belt om de belt pully krijgen was nog wel even een apart kunstje. De boom ging maar tot een bepaalde afstand in de main chasis (bepaald door de lengte van de inkeping). Hierdoor moest ik de belt met "kunst en vlieg werk" om de belt pully wringen. Uiteindelijk wel gelukt. Dan ook de vertical stabalizer op de boom gemonteerd....

    Kijk hier voor de gedetailleerde foto's en de status van de heli per vandaag.
     
  13. regardz

    regardz

    Lid geworden:
    12 apr 2009
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Den Haag
    Wel netjes afgewerkt allemaal.
    Waarom heb jij je Gyro niet boven op de plaat gemonteerd?
     
  14. regardz

    regardz

    Lid geworden:
    12 apr 2009
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Den Haag
    Gisteren naar de winkel geweest om mijn shopping list bij te werken....:p

    Op advies van velen (hier op het forum) en mensen in mijn omgeving
    toch maar een SIM gekocht.

    Klik hier en ga helemaal naar het einde van de post om te zien welke ik heb gekocht.
     
  15. Daviddutch

    Daviddutch

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    2.491
    Is een speciaal geval;) dus zeker niet standaard is een FBL-unit en RX in 1, die voor een juiste werking alleen op die manier kan
     
  16. regardz

    regardz

    Lid geworden:
    12 apr 2009
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Den Haag
    Deze update heeft iets langer op zich laten wachten....was druk met het klaarmaken van een van mijn FG's voor de verkoop.

    Voor nu is de update dat ik alle lelijke schroeven er uit heb gehaald en vervangen voor normale 2mm bouten en moeren. Ook heb ik de elevator servo gewisseld voor een kleinere. Het is geen MG serov maar volgens de specificaties zou deze goed genoeg moeten zijn.

    Na montage kun je zien dat er nu genoeg ruimte blijft om de canopy op de canopy bolt te klikken.

    Klik hier voor het foto verslag.
     
  17. regardz

    regardz

    Lid geworden:
    12 apr 2009
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Den Haag
    Het monteren van de spur gear zou niet zo moelijk moeten zijn. Moet er alleen voor zorgen dat het niet te strak en of te los zit van de van tandwiel van de belt pully.

    In het zakje van de spur zitten 4 onderdelen. De spur, 2 shimmers en een boutje om de zaak mee vast te zetten. Voor het vast zetten van de spur moet natuurlijk de shaft in het chassis worden gezet. Deze keer ging de shaft soepel in twee kogellagers (waar het doorheen moet). De eerste keer ging niet omdat ik toen met die te lange schroeven had gewerkt.
    Die zorgden er toen voor dat de boel ging vast zitten.
    De twee shimmers zijn klein en ook nog eens verschillend. Je moet er voor zorgen dat je de juiste gebruikt voor op de bout. De andere moet aan de kant van de shaft komen.

    Na het vast zetten van de spur hoefde ik niets te doen voor een goede "gear mesh" (weet het nederlandse woord hier niet voor) met het tandwiel van de belt pully. Dit was direct netjes out of the box.

    Zie hier voor een foto verslag.
     
  18. Daviddutch

    Daviddutch

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    2.491
    :eek: Het is niet verstandig (lees doe dit niet) om verschillende Servos op de swash te gebruiken en zeker niet om analoge en digitale door elkaar te gebruiken.

    Uitleg waarom, verschillende snelheden/torque, elevator is sneller/zwakker als de aileron en pitch servo, dus als je vooruit/achteruit wilt gaat je elevator sneller naar onder/boven als dat je voorste servos dit doen echter deze trekken aan de elevator om dat deze meer torque hebben (ff afhankelijk of je de 6V of 5V variant heb 9-6 of 9-5, denk de 9-5)

    aileron/pitch servo analoog 0.12speed en 2.0kg torque
    elevator servo digitaal 0.09 speed en 1.4kg torque
     
    Laatst bewerkt: 11 jul 2013
  19. regardz

    regardz

    Lid geworden:
    12 apr 2009
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Den Haag
    Het gaat hier werkelijk om "honderdsten" van seconden. Gaat dit echt verschil uitmaken bij het vliegen :confused:
     
  20. Daviddutch

    Daviddutch

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    2.491
    laat ik het zo zeggen ga 10000 helis bekijken van modelvliegers en kijk hoeveel er verschillende servos op de swash gebruiken. ehhh ik denk dat je er 0 gaat vinden . Ga op het internet zoeken naar mensen die verschillende servos gebruiken op de swash/cyclic

    ga je serieus aan de hobby beginnen doe je het in 1 keer goed zoals het moet, als je het niet zo nauw neemt , spijt het me om te zeggen, maar dan zou ik gewoon stoppen met de hobby.

    gaat om honderdsten ja, en de electronica werkt met kleinere getallen. is niet het enige, servo uitslagen worden anders de 1 trekt meer als de ander, gear ratios zijn anders, etc dit kan gekke dingen doen met je swashplate en dus het vlieggedrag van de heli , vooral dus ook niet in de buurt van mensen gaan vliegen omdat het onvoorspelbaar wordt.
     

Deel Deze Pagina