Nog een HPI Nitro RS4 erbij

Tja, mijn vriendin wilde ook graag rijden, dus we hebben er een auto bij genomen. Ik had niet de centjes er voor om meteen een nieuwe uit doos te kopen, dus maar even op Marktplaats rond gekeken.

Uiteindelijk een leuke ruil kunnen doen, waarvan de producten ongeveer een gelijke waarde hadden, dus dat is leuk!

Het betreft een HPI Nitro RS4 van het type van voor mijn auto (Dus niet de Evo en niet de Evo+). Ziet er verder netjes en schoon uit.

De meneer in kwestie heeft hem gestart, even een rondje laten rijden, allemaal prima.

Eenmaal thuis gekomen nog even proberen te rijden, maar na even warm gereden te hebben en daarna gas te hebben gegeven, smoort de auto bij vol gas geven (ook in rijdende toestand).

Dus maar aan de slag gegaan met de afstelling.

Nu heb ik alleen de volgende problemen,

- Er lijkt best wat brandstof te lekken uit de tank;
- Er zit een Tamiya zender en ontvanger bij, alleen als ik de auto stil zet op de grond, dan hoor en zie ik dat de stuur servo soms uit het niets beweegt. Dit doet die ook als ik mijn schroevendraaier op de grote naald zet van de carburateur;
- De auto buigt af naar links of rechts, nog niet goed kunnen testen maar als ik rechtuit naar mezelf rijd dan gaat die gewoon rechts af... maar dit heb ik nog niet goed kunnen testen.
Op het oog lijken de wielen recht.......

Heeft iemand enig idee van bovenstaande punten? Inmiddels heb ik de tank en alles er al af en ben ik alles aan het schoonmaken en nalopen... wellicht moet ik maar een nieuwe tank bestellen ofzo...

Tank eraf halen en controleren op scheuren, je zou hem evt dicht kunnen solderen zegmaar het is te proberen,

Betreft het een 27 MHz zender?? Dan is het toch raadzaam om er 2.4 GHz op te zetten

Sturen naar r of l zal iets met de servo/stuurinrichting te maken hebben..

Dat smoren bij hoge toeren kan te maken hebben met de lekke tank of met lekke slangen tussen de tank en uitlaat of tussen de tank en motor. De motor krijgt niet voldoende brandstof als er geen (of onvoldoende) druk op de tank komt. De druk is nodig om voldoende brandstof naar de motor te pompen.
Storing kan idd voorkomen bij een 27mHz zender. Vaak als de zender en ontvanger dicht bij elkaar zitten kan er storing ontstaan. Even goed de antenne draad controleren op breuken.
Naar links/rechts trekken kan met de afstelling van/speling in de wielophanging te maken. Kwestie van alles even na lopen en vast zetten.

Tank is er inmiddels af, maar lijkt scheurvrij te zijn. Het lijkt een beetje bij de onderkant te zitten waar het slangetje op de tank zit. En het lijkt bij het pompje vandaan te komen waarmee je brandstof door het slangetje duwt. (hier zal vast een mooie dure naam voor zijn, die ik niet weet...)

Het is inderdaad een 27 mhz zender. Het vreemde vind ik alleen wanneer ik de zender los op de grond zet, en ik zet de auto op de grond, of deze houd ik in de hand.. dat ik alsnog de servo's hoor bewegen dat er toch iets gebeurd. En ik hoor de servo's ook bewegen op het moment dat ik mijn schroevendraaier op de naald van de carburateur zet. Toch vreemd.

En qua afstelling of speling, dat zie ik denk ik niet met het blote oog, maar dat komt denk ik ook omdat ik een beginner ben en niet direct weet waar ik moet kijken. Ik denk dat ik vanmiddag even langs de modelbouwwinkel bij ons in het dorp ga (Lelystad) en even vraag of hij even met mij mee wil kijken wat er niet goed gaat...

Dat smoren bij hoge toeren kan te maken hebben met de lekke tank of met lekke slangen tussen de tank en uitlaat of tussen de tank en motor. De motor krijgt niet voldoende brandstof als er geen (of onvoldoende) druk op de tank komt. De druk is nodig om voldoende brandstof naar de motor te pompen.

Hier ga ik even naar kijken. Ik ga vanmiddag even nieuwe brandstof slangen halen om dit uit te sluiten, en anders bestel ik een nieuwe tank. Al is het een tweede auto, het moet wel gewoon goed zijn :-)

Het is makkelijk te testen of je een lek heb in het brandstof systeem:
- Haal de slangen los op de uitlaat en op de carburateur.
- Hou de slang aan de carb zijde dicht
- Blaas hard op de slang welke normaal op de uitlaat zit.
- Check of er geen druk verlies is
- Bij druk verlies: óf slangen vervangen, óf tank vervangen, óf de afdichtring in het deksel is stuk.

Mocht er geen lek zitten in het systeem, dan moet je de motor wat rijker instellen op de hoofdsproeier, totdat hij goed loopt in de hogere toeren zonder te smoren.

Het is inderdaad een 27 mhz zender. Het vreemde vind ik alleen wanneer ik de zender los op de grond zet, en ik zet de auto op de grond, of deze houd ik in de hand.. dat ik alsnog de servo's hoor bewegen dat er toch iets gebeurd. En ik hoor de servo's ook bewegen op het moment dat ik mijn schroevendraaier op de naald van de carburateur zet. Toch vreemd.

dit is kristalzender eigen. heb zelf met 40mhz gereden en deze had het zelfde (probleem)
overstappen op 2.4ghz en dit is over. ook geen last meer van storingen tijdens het rijden.

groet efrem.

Mag ik toch even zeggen dat ik het heel erg tof vind dat iedereen hier zo behulpzaam is! Ik ga bovenstaande stappen even controleren vanavond en zal daar ook terug koppeling over geven!

Ik ben veel van plan met de autotjes, maar natuurlijk moet ik alles ook leren, en zo gaat dat erg hard! Heel erg bedankt!

Daarvoor is het forum toch;)

Ik zou als ik jou was ook voor de zekerheid dat pompje afsluiten die op de tank zit, die dingen gaan op den duur toch lopen kloten...

Ik heb toch het lek gevonden trouwens.

Het rubber van de gasnaald was gewoon weg... dus, nieuw rubber van iemand op de baan gekregen en hij doet het weer..

nu nog afstellen en ervoor zorgen dat het autootje een klein beetje vooruit komt...

Back