Nog een lader advies gezocht :)

• Topicstarter Topicstarter Stefan666
  • Startdatum Startdatum
S

Stefan666

Guest
Om het voorgaande topic niet te vervuilen en verwarring te voorkomen,
maar een nieuwe aangemaakt.

Heb ook wat andere wensen :)

Eisen voor de nieuwe lader =>
220V
Laden / Ontladen programma voor gewone accu's
Laden / Ontladen (onderhoud programma) voor zender accu's

Gebruik veel 6 cel accu's, maar moet ook 7 en 8 cellen aankunnen.
(NiMH's)

6 cel 3000 - 4000 mAh Ni-MH's op de sokken aankunnen, niet zoals m'n digipeak errrrug warm worden & vreemde luchtjes produceren.

Bij voorkeur in een normaal kastje zitten (stapelbaar) , niet zo'n onhandig model als die digipeak.

Gebruik overgens nooit lipo's, dus die optie is ook niet nodig
USB verbinding met de computer is leuk,maar geen -moet-

Prijs, 100-150 euro, iets in die richting. (maar 300 is me toch echt te gortig voor een lader)

dat was het eigelijk :)
Mvg, Stefan

een lueke robbe?
ik zelf heb gezocht op de bekende RC sites en daar geschikte laders bekeken.
Probeers dat eens.
ik zal vanavond voor e kijken want moet nu naar het werk.....

Als ik het goed heb (maar ik kan me sterk vergissen) kunnen, laders die direct op 220 kunnen, vaak met een minder amperage laden.
Ik heb dus zelf een 330-d van schulze kost in duitsland 150 euro.
Met een trafo.
Dan kan je en vanaf 220 en 12 laden.

Maar als je even zoekt hier op het forum dan zal je zien dat er al erg veel over laders is geschreven.
Dan kan je nog dagen lezen :wink: en ook waar ze het goedkoopst zijn.
Dus veel succes.

Wat dacht je van een ALC expert 7000, kan via RS232 aan pc gekoppelt worden, heeft vier laadkanalen die tegelijk kunnen gebruikt worden.
Hij kost 100 euro in bouwpakket...
linkje
Ik heb deze vroeger gebouw was een leuke lader!
Op een tweetal uurjtes heb je dat wel in mekaar als je er wat verstand van hebt!

Persoonlijk zou ik voor een Robbe ultimate gaan.
Kan alles wat je vraagt en kost 84~100 Euro.
Iets goedkoper maar je moet er een voeding bijkopen.
Dat kost je 30 Euro voor eentje van 7Ampere. Je moet geen 12v voeding zoeken maar eentje die een autobatterij kan vervangen. Mijn voeding geeft 14.5v en je lader gaat er huis niet defect van.

Met laders die tot 8 cellen kunnen heb ik de indruk dat die niet altijd de volle amperage kunnen geven zoals je insteld, omdat voltage van de pack te dicht bij die van de autobatterij komt.

TM

Ik heb uit mijn andere topic de ALC8500 gevonden en die ziet er wel leuk uit al is die misschien wat te uitgebreid.

A total of 4 independent charging channels can be operated simultaneously: 2 channels each with 5 A max. charge current and 5 A max. discharge current 2 channels with 1 A charge current and 1 A discharge current (total, can be distributed as required)

Max. charge current 30 V (20 cells NiCd/NiMH or 12 cells Pb) at the channels 1 and 2 or 15 V (10 cells NiCd/NiMH or 6 cells Pb) at channels 3 and 4

8 charge and service programs incl. battery forming and lead battery activator function

future-safe for new battery parameters through
Flash memory technology

battery Ri measurement (optional four-wire measuring cable optional)

battery temperature monitoring (optional measuring cable)
lead battery activator function

http://www.elv-downloads.de/downloads/elvcom/alc8500.htm

Goeiemorgen, aii, weer zoveel keus !
Die ALC7000 zie ik toch niet zo zitten, SMD is nooit (niet) m'n sterkste kant.
Ben dan toch iemand die liever "standaard uit t doosje koopt" ... ja... lui ;)

De ALC 8500 is wel heel mooi ja, zo te zien 2x het geld wat ik er eigelijk aan uitgeven maar... toegegeven.. heb je ook wel wat.
Ga die zeker nog een 2e keer bekijken. Als je dan toch geld t uitgeven bent, dan maar in 1x goed hé.

En die robbe ultimate, weet ik er toevallig nog 1'tje van 2e hands staan. - is't goedkkoop :) iek toch wel dan hollandshe zijn.

Heren dank voor de opties , laat zeker even de uitkomst weten. Ga er even op broeden! Mag de arme Peak 3000 met pensioen.

Mvg, Stefan

Die smd componenten zitten er al opgesoldeert daar moet je u niets van aantrekken het zijn allemaal gewone componenten, op een twee tal uurtjes heb je dat makkelijk in mekaar ziten hoor!
Als de 8500 je buiten het budget valt kan je nog altijd voor de 8000 gaan hé die is identiek alleen heb je een kanaal minder (wat eigenlijk niet zo heel belangrijk is aangezien de 5A dan toch zou gedeelt worden over twee kanalen.

En de 8500 vind je dus Zie hier hij kost 229 euro.

Zo, en dank voor de tips!
SMD, ja.. krijg ik nachtmerries van, het er niet mee kunnen werken heeft me ook m'n baan gekost!
(heel lang verhaal, laat maar... niet intressant haha)

Maar de keuze is gemaakt, t gaat toch de 8000 of 8500 worden,
hoef ik voorlopig niks nieuws meer te kopen :)
Zag er al een paar op duitse Ebay staan.
(of heeft toevallig iemand een linkje naar een nederlandse webshop voor ongeveer dezelfde prijzen?)
Heb gezocht, maar kan in de gebruikelijke shops de lader niet vinden.
Misschien te specifiek matriaal.

nog 3 vragen overgebleven, aangezien m'n duits niet helemaal perfect is zeg maar ;)
Over de ALC 8000 / 8500

- De bediening en software, is dat in het engels?

- Die accu re-generatie heb ik vooral nodig voor diverse zenders,
Ik stekker zender in lader zoals normaal en "de lader gaat het werk doen" ???

- Nog handig om een bepaalde (optie?) mee te bestellen, die je toch wel nodig gaat hebben?
(las iets over een temperatuur sensor??)

Bedankt! Mvg, Stefan

Als je bvb Ni-Cd accu's met 5A wil laten moet je een temperatuursensor aansluiten omv veiligheid. Behalve in duitsland ga je die lader niet vinden tenzij de 8500 bij conrad. De lader zelf is in het engels de software op de computer niet. Je kan alles normaal aansluiten zoals vroeger. Tenzij je bvb een zender hebt kan het zijn dat je effe een bruggetje moet leggen zodat de lader de batterijspanning kan meten.

Update ;)
Eindelijk de 8500 besteld, was even vechten met de duitser in kwestie (taal) maar het lijkt nu allemaal te lukken.
Nu hem nog zover krijgen dat ie me de betalings gegevens stuurt haha

Naya, zal wel lukken.
Over een week of 2 "geurvrij" accu's laden :) :)
Meteen maar een poging doen om wat oudere zenders hier dan wat nieuw (stroom) leven in te blazen.

Mvg! Stefan

Ok, een vervolg :)
Hoop dat de lader een deze dagen komt,

Vraagje, even net gemeten, en inderdaad zijn hier zenders die een \"bruggetje\" nodig hebben om voltage te lezen
Hoe dit het beste te doen? byv bij een graupner MC-14 ?
M'n MC16/20 en F14's zullen er ook wel 1'tje nodig hebben, is hier al iets voor ingebouwd in de zenders dat k zo kan aanpassen ?

(ben niet zo'n fan van solderen in zenders, die zijn \"heilig\" ;) )

En als nog een vervolg, zitten in de graupners nu 8,4V pakketten ingebouwd, wat zijn eigelijk de \"advies\" pakketen hiervoor?
(had toevallig nog deze liggen, vandaar dat die er ooit zijn ingezet)

Mvg! Stefan

Over het versneld en snel laden van zenderaccu's eerst even dit draadje lezen:
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=42829

In Graupner zenders horen 9,6 Volt accu's.

Bij Graupner kun je de beveiligingsdiode in het laadcircuit overbruggen met een jumpertje. Raadpleeg hiervoor de handleiding. Bij een MC14 zitten er bijvoorbeeld direkt naast de laadplug twee stekerpennetjes, die je met een jumper moet overbruggen.
Bij een F14 zit de beveiligingsdiode ook vlak bij de laadplug. Deze zul je zelf moeten overbruggen. Als je de laadplug-print even losschroeft zie je 'm meteen aan de andere kant van de print zitten.

Dank!
hij is net uit de doos, en eens kijken wat het beestje kan :)
Leuk die grafiekjes (ja, heb geregeld een rare behoefte aan iets met een hoog gadget gehalte)

Vind hem overgens vanaf de (gelukkig engelstalige) bediening makkelijker te regelen via de computer als via de knopjes.
Maar dat zal wel aan mij liggen!

Dank voor de brug tips, zo te horen nog even wat te vogelen hier.
Topic gelezen, dat word op lage mA's laden! Heeft ook niet echt haast, gaat mij er vooral om dat het "vanzelf" gaat.

Momenteel aan het kijken of ie een dode 12V gelaccu van 7Ah nieuw leven in kan blazen.

Ook hangt er een 8,4 accu aan, maar die maakt zo af en toe vreemde geluidjes! <maar>
dat is ook een erg oude en zelde gebruikte Ni-Cd accu.

Aangezien de handleiding in het duits is (au!) , vraagje..
Bij de optie "cycle" , hoe kan ik de aantal keren dat ie moet laden/ontladen instellen ?
Is dat toevallig de optie C3/C5/C10 /C20 enz in het scherm ?
( onder charge current ) , waar je de laad-mA's instelt.
Het staat bij laden en ontladen, maar waar de "C" 's voor bedoeld zijn is me nog even een raadsel!

Mvg! Stefan

Back