Nog een (lipo)verwarmingskoffer...

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Mad Monster, 15 jan 2024.

  1. Mad Monster

    Mad Monster

    Lid geworden:
    5 jun 2006
    Berichten:
    550
    Locatie:
    Stein, Limburg
    Ik weet dat er al diverse oplossingen op het forum voorbij zijn gekomen maar wilde mijn versie toch delen. Mijn reden voor verwarming is niet zozeer om de lipo's op max prestatie niveau te krijgen maar simpelweg vanwege de hoge slijtage aan lipo's als die in koude toestand worden geladen en gebruikt. Aangezien mijn packs vooral 5s 5000 tot 7s 7000mAh zijn (dus nogal prijzig) vond ik het een goede investering om te gaan verwarmen.
    Uitgangspunt was een eenvoudige maar betrouwbare oplossing met temperatuurregeling, geschikt voor minimaal 4 stuks 6s 5000-6000mAh lipo's. Ik wilde geen bewegende onderdelen (fans) of "luchtverwarming" omdat dit weer extra onderdelen zijn en een slechte warmteoverdracht geeft. Ook moest de capaciteit niet groter zijn dan +/- 30W omdat ik de lipo's niet van buiten wil grillen terwijl ze binnenin nog koud zijn... Een dikke 6s 5000mAh of mijn 7s 7000mAh lipo's hebben wel even tijd nodig om rustig en gelijkmatig op te warmen. Te hoog vermogen is ook onnodig risico mocht de thermostaat defect raken.
    Na wat experimenteren met verschillende verwarmingselementen kwam ik bij een hele simpele oplossing met precies voldoende vermogen; 12V verwarmingspads om autospiegels te ontdooien. Die dingen kosten op Alie nog geen 6 euro voor een setje en geven +/- 27Watt vermogen af (samen totaal). Die pads heb ik onder tegen een aluminium plaatje (3mm dik) geplakt. Aluminium geleid de warmte zeer goed en zorgt voor een goede verdeling (plaat is juist boven de pads max 1 graad warmer dan in de uiterste hoeken van de plaat).
    De lipo's liggen op de plaat en maken daardoor goed contact / warmteoverdracht. (2x 6s 5800 van 13 graden naar 35 graden in ongeveer 1 uur).
    Een mini regelaartje (9 euro via Amazon) maakt het af (voeler zit onder tegen de plaat geplakt dus gestuurde temperatuur is de temperatuur van de plaat). Hysterese op 0,5 graad (in-uit schakeling van de regelaar) en set temp van 35 graden geeft uiteindelijk een temperatuur die tussen 34,6 en 35,9 blijft (temperatuur van de verwarmingsplaat). De lipo's warmen zeer gelijkmatig op tot nagenoeg de temp van de plaat (dus die +/- 35 graden).
    Als voeding heb ik een 230-12V/60W voeding (16 euro op Amazon) maar kan ook een lipo aansluiten voor onderweg. Dat kan een 3s rechtstreeks of met een step-down convertertje kan ik ook een oude 6s 4500 lipo aansluiten. Die is niet meer geschikt om mee te vliegen maar kan de koffer gemakkelijk een hele vliegdag warm houden.
    Totale kosten van mijn set; aluminium plaatje 300x230x3 = 10 euro, koffertje 28 euro (Amazon), regelaar 9 euro, heatingpads 6 euro, voeding 16 euro = totaal 71 euro.

    IMG_6881.jpg IMG_6880.jpg IMG_6879.jpg IMG_6878.jpg IMG_6876.jpg
     
    Laatst bewerkt: 18 jan 2024
    ikonmy, wim eon, Freubelaer en 6 anderen vinden dit leuk.
  2. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.505
    Locatie:
    Heerenveen
    Prachtige out of the box oplossing! Jammer dat ik geen electro vlieg.... Maar ga em zeker onthouden!
     
  3. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.753
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Netjes!
    Wil je de links van de bestelde onderdelen met ons delen?
     
  4. Mad Monster

    Mad Monster

    Lid geworden:
    5 jun 2006
    Berichten:
    550
    Locatie:
    Stein, Limburg
  5. Mad Monster

    Mad Monster

    Lid geworden:
    5 jun 2006
    Berichten:
    550
    Locatie:
    Stein, Limburg
    Nog wat extra info toegevoegd aan mijn originele post hierboven.

    Enkele stappen uit de "ontwikkeling" :cool:
    Eerste "proof of concept"; verwarming met de pads. Lipo's rechtstreeks op de pad gelegd. Meer dan genoeg vermogen maar duidelijk dat er een regeling nodig is.
    IMG_6643.jpg IMG_6642.jpg

    Tweede proto. Stevig koffertje met de pads onder tegen een alu plaat en met thermostaat. Dit blijkt perfect te werken en is dan ook omgezet in een "nette" definitieve versie. Plaats van de thermostaat in de deksel blijkt niet ideaal vanwege de kabels die telkens moeten flexen (mogelijk vroeg of laat een los contact) vandaar de plaatsing onder in de nieuwe koffer. IMG_6634.jpg IMG_6633.jpg IMG_6635.jpg
     
    Tamiya1970, Thedo en ikonmy vinden dit leuk.
  6. Renaud

    Renaud

    Lid geworden:
    31 mei 2019
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Brunssum
    vind het een hele goede investering misschien een idee voor mijn 2s gens ace lipo's voor op cirquit
     
  7. Mad Monster

    Mad Monster

    Lid geworden:
    5 jun 2006
    Berichten:
    550
    Locatie:
    Stein, Limburg
    Inmiddels wat meer praktijkervaring met de koffer en deze voldoet in principe zeer goed.
    Om 4 "dikke" packs (5 a 6s 5000+) tegelijk te kunnen verwarmen bij zeer lage buitentemperaturen (<10 graden) is de verwarmingscapaciteit van 27Watt echter toch wel wat krap. Ik denk dat 40Watt daarvoor perfect zou zijn (dus 3 verwarmingspads).
     

Deel Deze Pagina