Nog een Mimi

Nadat ik de afgelopen seizoenen met de Javelin heb gevlogen kwam deze jammerlijk aan zijn einde tijdens het DLG evenement in Vlaardingen.
Resultaat: een gebroken vleugel en gebroken staartboom.

Gelukkig kreeg ik precies op dat moment mijn nieuwe (nou ja, nieuwe) full-size DLG, de Tantalus5. Er kon dus nog steeds gevlogen worden. Die Tantalus vliegt overigens prima!

Een tijdje geleden de restanten van de Javelin eens bekeken. Het overgebleven stuk van de gebroken staartboom was ongeveer 50 cm. Nog prima bruikbaar dus! Ook had ik nog een balsa vleugel liggen. Dus als ik nou alleen een nieuwe romp maak, kan ik ook weer met een Mini vliegen :)

Ik ben voorstander van smalle rompjes. Het frontaal oppervlak is recht evenredig met de luchtweerstand. Dus hoe smaller hoe beter.

Na wat knutselen met afvalhout was dit het resultaat:
romp.jpg

romp2.jpg

Alles ik elkaar gezet:
mimi.jpg

(zien jullie waar ik de gaten afgetekend heb, dankzij jullie heb ik ze er niet ingemaakt)

Nou, daar ga ik weer veel lol aan beleven, denk ik.
Binnenkort invliegen (als het een beetje droog wordt)

Laatst bewerkt door een moderator:
Leon,

Op een of andere manier moest ik drie keer kijken....
Natuurlijk, de pen zit rechts, dat is het.
Staartvlakken ala SuperGee, rompje ruikt naar een Frey, afgetopt met een MiMi vleugeltje.
Ziet er geslaagd uit.

Frans

Hee Bart, moet jij niet SW-en.... :)

Effe gemeten

rompje ruikt naar een Frey
Een Frey? Effe zoeken hoor. Ken ik niet.
Oh ja, effe opgemeten: rompje is 18 mm dik, of hoog (maar wel 42 mm breed)

[EDIT]Ah, de StealHead FRY ken ik natuurlijk wel. Scherp gezien van Frans. Hij lijkt er inderdaad wel een beetje op:
a1754474-173-IMG_0767.jpg
[/EDIT]

Laatst bewerkt:
klopt het dat het klepje (rompje)
de vleugel klemt ?
alszijnde inschuif systeempje ?

grtz lip

klopt het dat het klepje (rompje)
de vleugel klemt ?
alszijnde inschuif systeempje ?

grtz lip
Nee, dat is niet zo.
Bij mij zit er een koolstof pen in de vleugel die in een gat in een spant steekt. Heeft niets met het klepje te maken.

Ja, wel bouw-weer, maar ik wil hem (voorzichtig) invliegen. En ik vind het geen vliegweer. Tenminste geen maiden-weer.

Eindelijk vliegweer

Hehe, eindelijk even met de Mimi gevlogen. Even in het stadspark wat handstartjes gemaakt en hem een enkele slinger gegeven.

Nou, er moest wel wat lood bij... in de staart :(. En hij vliegt nog steeds onrustig. Ik kreeg dat niet echt goed. Ach, binnenkort maar eens met een paar clubmaten smijten. Dan gaat ie het wel beter doen.

Ik had de afmetingen al eens in Winlaengs gezet en die vond ook dat het zwaartepunt veel te ver naar voren lag, maar de Mimi tekening geeft een veel meer voorlijk zwaartepunt aan. Winlaengs had toch gelijk. Toch vreemd dat de Mimi een ander zwaartepunt heeft dan Winlaengs berekent.

Ik had de ontvanger en accu al omgedraaid (ontvanger voor, accu achter) maar dat hielp niet. Ik kan binnenkort de zaag in de romp zetten om hem wat korter te maken. Dan komt de ontvanger onder de vleugel. Is toch wel mooier zo'n kort neusje.

Wordt vervolgd

Laatst bewerkt:
Waar heb je het zwaartepunt nu liggen?
Het ZP op de oude tekening staat van 60-70 mm.
60 is te ver naar voren.
Ergens rond de 68 mm moet zo beetje goed zijn.

Frans

Het zp ligt nu op 73 mm. Ik heb nog even met WinLaengs zitten spelen, daar had ik een foutje in gemaakt :hammer:. Hij geeft nu bij 8% stabiliteitsmarge 70 mm aan (ipv. 94 mm). Dat komt dus overeen met de Mimi.

Ik ga hem op 68-70 mm leggen en dan nog eens proberen.

Ik heb eerder een Mini gemaakt (met deze zelfde vleugel) met het zp bepaald door winlaengs en die vloog prima. Dat gaat nu weer gebeuren :yes:

Vraagje over de Mimi.

Wat zou het effect zijn als je een vleugel in enkele V-stelling bouwt met airelons. Dus 2 servo's op de airelons en 1 servo op hoogteroer.
Geen rudder dus. Ik heb van die kistjes gezien op het internet.

De romp kan dan een stuk smaller gemaakt worden om dat er nog maar 1 servo in hoeft.

Gerhard

Geen enkel probleem.
V-stelling terug brengen naar 6 graden per kant.
Op Ailerons en hoogte vliegt een mini prima

Frans

dan krijg je een "blaster" vleugeltje ;) lukt zeker wel ...
als je nu de servo nog in de vleugel bouwt, van het hoogteroer moet er geen in. en kan je de romp rond je ontvanger/accu bouwen.

als je geen rudder hebt, is het gewoon wat moeilijker om in thermiek leuke bochten te maken... maar ik heb een depron DLG met alleen ailerons en hoogteroer...
vleugels in 10° staan (dus aan elke zijde 5°) en dat vliegt behoorlijk goed)
dankzij de servo minder zit je met een gewichtbesparing van aansturingen vanachter eh :)
geen stangetjes, of veertjes enz.

de ailerons op een dlg van 1m stuur ik aan met 1 servo.
een 9gr van hxt.
die doet het goed.
maar dit is dan puur voor de fun, en niet meer prestatie gericht.
dus je kan het proberen, en zien dat dit ook werkt :)

Bedankt voor de reacties.
Die vraag had ik eerder moeten stellen:(
Ik heb de vleugel al af en de tweede romp bijna.

Misschien voor een derde uitvoering:p

Gerhard

3de uitvoering? :) gij hebt toekomstplannen zie ik...
er zijn er wel meerdere denk ik die een 3e 4e 5e bouwen!

Wat zou het effect zijn als je een vleugel in enkele V-stelling bouwt met airelons. Dus 2 servo's op de airelons en 1 servo op hoogteroer.
Geen rudder dus. Ik heb van die kistjes gezien op het internet.
Ahum... dit gaat helemaal niet over mijn Mimi :mad:. Deze vraag hoort nu weer wel in het 'Algemene' Mimi draadje.

Trouwens, als je een beetje het Mimi draadje zou hebben gelezen zou je al lang weten dat 'Een Mimi met rolroeren' uitgebreid aan de orde is geweest.
Waarom dan toch iedere keer vragen? En waarom hier?

Laatst bewerkt:
Ahum... dit gaat helemaal niet over mijn Mimi :mad:. Deze vraag hoort nu weer wel in het 'Algemene' Mimi draadje.

Trouwens, als je een beetje het Mimi draadje zou hebben gelezen zou je al lang weten dat 'Een Mimi met rolroeren' uitgebreid aan de orde is geweest.
Waarom dan toch iedere keer vragen? En waarom hier?

zal je draadje niet meer bevuilen met onzin vragen.:rolleyes:

Wat ik wel kwijt wil is dat je een kort lontje hebt over vragen van mensen die het goed bedoelen. Dat is wel een beetje jammer.
Het hele forum doorlezen. Je moet er maar tijd voor hebben.

Back