Nog een verbouwing van een Amsterdam

Hoi Allemaal,

Dit was de laatste foto van mijn Amsterdam op het water :cry: ;

afb8725.jpg

Voorlopig dan :D .

Mijn Amsterdam gaat net als de Amsterdam van Hannibal behoorlijk verbouwd worden. Ik ben ongeveer 3 jaar geleden begonnen met de Amsterdam en heb haar toen gebouwd volgens de handleiding van Artesania Latina, maar achteraf blijkt de bouwdoos niet helemaal te kloppen met het origineel. Tijdens de bouw ben ik op zoek gegaan naar foto's van dit schip, maar dit is niet echt makkelijk. Tijdens een sleepklus, op 20 Januari 1986, in de Perzische Golf kwam er een tros in de schroef die de hele boel liet vastdraaien :( , omdat de reperatiekosten hiervoor te hoog waren is ze later dat jaar in Pakistan gesloopt :cry: . Aangezien ik toen nog maar een jaar of twee was en nog geen fototoestel had heb ik helaas zelf geen foto's van deze sleper :wink: . Kortom dan maar zoeken op internet, maar dat is niet echt makkelijk :( . Ik heb ondertussen al behoorlijk wat foto's verzameld van het origineel (mede met dank aan Hannibal en Goof :thumbsup: ), nadeeltje het model is al af :? .

Dus wat doen we dan, dan strippen we het model even en hebben we een hele winter de tijd om volgend voorjaar weer te kunnen varen, nadeel is wel dat de bouw van de Smitwijs Singapore daardoor wat vertraagd, maar het is beter om volgend voorjaar één boot in het water te hebben dan twee op de helling :lol: (Ok, twee boten in het water is natuurlijk nog beter maar goed dan moet je daar wel de tijd voor hebben).

Ik hoorde zo hier en daar al dat de Amsterdam een straalbuis had dus was ik al naar de mogelijkheden aan het kijken om een straalbuis te plaatsen. Laatst kreeg ik echter een foto waarop te zien is dat de Amsterdam niet een straalbuis heeft, maar zelfs een straalbuisroer (combinatie van een roer en straalbuis). Dus ga ik eerst eens op zoek naar een straalbuis roer van ongeveer 60mm (als iemand weet waar die dingen kant en klaar te koop zijn hoor ik het graag). Daarna zal de Graupner Speed 900BB Torque motor vervangen worden door een Robbe Power 1000 motor, krijgt ze een werkende sleephaak, enz. enz. :wink:

In ieder geval zal ik in dit topic de veranderingen bijhouden,

Groetjes Danny.

bij muco verkopen ze wel een straalbuisaandrijving van 50 mm.
de prijs heb ik even opgezocht 64 euri

Ik denk (correct me if I'm wrong) dat dit een hydrojet-unit is.
Lijkt me geen goed plan om hier een Amsterdam mee aan te drijven!
Hoewel... Dan kan je op volle kracht bijna onder het model doorkijken...ook wel eens leuk voor de afwisseling :?

Hoi Allemaal,

Roel van Essen zei:
(correct me if I'm wrong)

Zullen we dan maar even doen :wink: , ik heb net even gekeken en het zijn geen roerstraalbuizen en ook geen hydrojet-units maar het is een schottel.

Dat wordt dus nog even verder zoeken,

Groetjes Danny.

Lokale metaalwerkplaats opzoeken en laten draaien, tevens de pen erop laten zetten om mee te kunnen sturen.

vraagje waarom gaat de 900 torque eruit??

Hoi Allemaal,

Waarom de Speed 900 BB Torque eruit gaat?

Ten eerste is de Power 1000 een stuk zuiniger met de stroom, en dan ook nog eens een stuk sterker. Niet dat mijn Amsterdam niet sterk genoeg is (zie foto hierboven, de Taklift 4 en Breezand stonden beide uit) maar meer is natuurlijk nooit weg :evil:. Ook vindt ik dat m'n Amsterdam een beetje erg hard gaat als ik het gas open trek, dit heb ik al een beetje verholpen door een 4-blads schroef te plaatsen in plaats van een 3-blads, maar nog gaat de boot wat te hard. Dit kun je natuurlijk ook regelen met de snelheidsregelaar, maar omdat de Power 1000 nog meer voordelen heeft is het lagere toerental metteen meegenomen :lol: . Tot slot is de Power 1000 een stuk zwaarder dan de Speed 900, nu ligt er behoorlijk wat lood in de kont en daar kan nu behoorlijk wat van uit.

Groetjes Danny.

Hoi Adam,

Zijn ze echt van Harhaus, of van een ander merk en staan ze gewoon in de Harhaus catalogus. Toen ik een boegschroef zocht voor mijn Singapore stond deze ook in de Harhaus catalogus, maar bleek het achteraf gewoon een Aero-Naut boegschroef te zijn. Die kun je natuurlijk wel makkelijk bij de lokale modelbouwshop bestellen.

Groetjes Danny.

Hoi Adam,

:oops: niet aan gedacht, ik dacht dat het alleen in de catalogus zou staan en die heb ik niet.

Nu er alleen even achter zien te komen waar JY voor staat, de letters die voor het bestelnummer staan geven volgensmij namelijk het merk aan (GN=Graupner, R=Robbe, R-F=Robbe Futaba, AE=Aero-Naut enz.) maar waar JY voor staat is mij nog even een raadsel.

Toch begin ik steeds meer te twijfellen om het straalbuisroer zelf te maken, een visstaartroer lijkt me namelijk ook wel wat. Het gewone roer in het straalbuisroer wordt dan vervangen door een visstaartroer en de Amsterdam is nog nooit zo manoeuvreerbaar geweest :D , en dat is voor de Amsterdam heel wat :lol: .

Groetjes Danny.

Hoi Allemaal,

Heeft iemand van jullie ervaring met de straalbuizen van Rivabo/AquaDutch? Op de site van Krikke Modelbouw staan aluminium straalbuizen van verschillende diameters die ik waarschijnlijk wel kan ombouwen tot een straalbuisroer. Nadeel is alleen dat er wel een binnendiameter staat, maar geen buitendiameter :( .

Op de foto's van de originele Amsterdam is te zien dat er een behoorlijk straalbuisroer onder hing. Nu weet ik zeker dat die van 60mm past, maar misschien past die van 70mm ook wel, en dat zou natuurlijk beter zijn :D .

Dus weet iemand de buitendiameter van de straalbuis met een binnendiameter van 70mm, laat het dan a.u.b. even weten.

Groetjes Danny.

Danny Bimmel zei:
Heeft iemand van jullie ervaring met de straalbuizen van Rivabo/AquaDutch?

Groetjes Danny.

Natuurlijk, heb ik zelf onder m'n Smit-LLoyd 123 zitten.
Binnendiameter 70 mm
Buitendiameter 79 mm.

Hoi Allemaal,

F.van.Gent zei:
denk toch niet als dat de buitendiameter meer zal zijn als 80 mm
Denk je van wel ?????????

Had ik inderdaad niet verwacht, maar je weet natuurlijk nooit :lol: .

Adam zei:
Natuurlijk, heb ik zelf onder m'n Smit-LLoyd 123 zitten.
Binnendiameter 70 mm
Buitendiameter 79 mm.

Dat is heel mooi, ik kan de straalbuis gebruiken :D voor mijn Amsterdam. Even een asje en viststaartroer eraan "plakken" en ik heb een straalbuisvisstaartroer (leuk woord voor scrabble :lol: ).

Adam, bedankt voor de info :D .

Groetjes Danny.

Hoi Allemaal,

Na regelmatig te zijn vreemdgegaan met de bouw van mijn andere modellen (:wink:) toch de draad maar weer opgepakt met de boot waarmee het 4 jaar geleden allemaal begonnen is; de Amsterdam :D .

Het verhaal maar weer even vanaf het begin beginnen, de Amsterdam heb ik gebouwd aan de hand van de bouwbeschrijving van Artesania Latina en die klopt dus van geen meter :evil: . Ik kwam er pas achter toen de Amsterdam al klaar was dus zat er niets anders op dan de boel weer te strippen;

Amsterdam_625.JPG

Alle onderdelen zijn van het dek gehaald, beide dekken zijn geschuurd en de schroef en het roer zijn verwijderd. In het begin van dit topic wilde ik eigenlijk de Speed 900BB Torque van Graupner uit de romp halen en vervangen door een Power 1000 van Robbe, maar achteraf heb ik toch besloten om de Speed 900BB Torque weer te gebruiken (bedankt Wouter :wink: ). Daarover later meer....

Amsterdam_628.JPG

De eerste taak was de kont, de bovenkant van de verschansing ging in een bocht over naar de bovenkant van de kont. Zo zat het bij de originele Amsterdam niet dus heb ik dat met de Dremel even aangepast. Het hoort een rechte hoek te zijn zoals jullie op de foto kunnen zien.

Amsterdam_632.JPG

We blijven bij de kont, in de verschansing zaten aan beide kanten 3 sleuven. Ook dat heeft het originele schip niet. Gelukkig heb ik al het afvalhout van de bouw bewaard en kon ik het hout wat ik er een paar jaar gelden er had uitgedrukt er nu weer indrukken :lol: .

Amsterdam_633.JPG

Dan schuiven we nu een stuk naar voren, en gaan meteen eng doen :lol: . Bij de bouwdoos zaten twee stukken hout die tegen de romp geplakt moesten worden en waar de ankers doorheen gestoken werden. De ankers staken dus eigenlijk buiten de romp, dat klopt niet en de ankers zijn dan ook erg kwetsbaar (er moet in Biddinghuizen nog steeds ergens een anker van mijn Amsterdam op de bodem liggen :lol: ). Dus weer de Dremel erbij gezocht en twee gaten van 34 bij 36mm :schrik: in de romp gemaakt.

Amsterdam_638.JPG

De ankers horen in ankerkluizen te hangen dus heb ik van polystyreen twee bakjes gemaakt en die in de romp gelijmd. Natuurlijk staken de bakjes behoorlijk uit, maar dat het ik met de schuurmachine verholpen.

Natuurlijk moet er nog veel meer gebeuren aan de romp, maar dat komt allemaal nog :lol: .

Groetjes Danny.

Hee Danny,

Pas maar op dat je geen onderdelen gaat verwisselen van al die schepen op jouw werf, voor je het weet zit er een VSP onder je Amsterdam geplakt.. :lol:

Tom Boere

Back