Nog ergens gevonden een oud schema voor een lier

is leuk dat je er een link neerzet, maar bij mij werkt de link niet...Dus, heb je wel de goede??

De link werkt bij mij ook wel, maar ook ik snap er niet veel van. Misschien dat een van de electronici er naar kan kijken en een uitleg kan geven waar dit schema voor kan dienen?
Zeil lier? Lier voor een sleper?
Ik heb een zeil lier, maar die is puur mechanisch, een electronische versie is misschien lichter. Hoewel, er wordt gesproken over een "start motor", dat is toch wel HEAVY!

Wim

Is het misschien de besturing voor een startlier voor zweefvliegtuigen??
Er lijkt een zware toerenregeling in te zitten samen met een voet schakelaar en een hoofdschakelaar --> startlier ??!

ik heb de afbeelding ook even mogen aanschouwen is inderdaad voor een lier voor zweef vliegtuigen bedoeld....................of voor hele grote zeilboten :D

vinze

Ik kan de werking van dit schema tot in detail uitleggen maar hebben jullie daar wat aan? Simpel gezegd kan je het vermogen instellen (de trekkracht) en de zaak in en uitschakelen met een drukknop of voetschakelaar.

Dank heren!
Voor mij is een nadere uitleg niet nodig.
Ik denk niet dat deze lier in een maatje Micro Magic gaat passen :wink:

Wim

Een handige modificatie: in plaats van een voetschakelaar met een voetpedaal de potmeter bedienen zodat het vermogen tijdens het lieren geregeld kan worden.

Tegenwoordig handiger om i.p.v. die transistoren FETs te nemen zoals die ook in motor regelaars worden gebruikt.

Voor zelfde prijs veel robuster dan

maar wim voor je MM heb je toch geen lier nodig !
standaard servo is genoeg!, wel even opletten dat je de schootvoering zo maakt dat je de minste weerstand hebt !

groeten uit enschede

Jeroen,
Dank dat je zo bezorgd bent over m'n a.s. MM.
Maar let op de :wink:

ps: de spanten zijn getekend, uitgekipt en liggen op het hout te wachten tot ik de zaag d'r in zal zetten.

(Deze MM wordt dus een imitatie 8O , voor diegenen die dat nog niet door hadden.)

Wim

Back