Nog geen vliegtuig, wel al verslingerd... ;-)

• Topicstarter Topicstarter Rogier
  • Startdatum Startdatum
R

Rogier

Guest
Hallo medeforummers,

Hoewel ik nog geen vliegtuig heb, ben ik al wel aardig verslingerd aan de model-vliegelarij. Ik heb de afgelopen 2 dagen heel wat rondgelezen op dit forum en gekeken wat interessant is om te beginnen. Voor mezelf heb ik al wel de beslissing genomen dat ik electro wil vliegen en geen methanol kist. Vraag me niet waarom, maar dat is puur mijn gevoel. Ik moet eerlijk zeggen dat ik op dit moment nog geen plannen heb om bij een club te gaan, puu rom voor mezelf te bekijken of het vliegen inderdaad iets voor me is. Als blijkt dat dit zo is ben ik vanzelf van slag en sluit me dan zeker wel aan bij een club! Ik weet al dat er een aantal in de buurt zitten en ga binnenkort bij de opendag van Avio Eelde even kijken en sfeer proeven.

Als ik de verschillende draadjes in dit forum mag geloven is de Multiplex EasyStar DE kist om het te leren. Nogal hufterproof zeg maar. Daarnaast is ook de MiniMag redelijk geschikt. Ik heb op de website www.flymex.de gekeken en daar zie ik beide kisten staan. Als RTF pakketten. Ook zag ik daar de Cessna Cardinal staan en de Cessna 182W en de Belanca Pro. Mijn vraag is nu of jullie me een advies kunnen geven of dit goede kisten zijn. Zijn de sets zoals flymex ze aanbiedt iets? Ik snap dat als je verder wilt in de hobby dat je dan andere electronica moet hebben, maar voor het 'proeven' zijn deze sets dan geschikt??? Adviezen van andere winkels zijn ook van harte welkom!! Voor het ruiken aan de hobby vind ik rond de 250 euro toch een aardige limiet, of is dit een volslagen onrealistisch budget?

Ik hoor graag van jullie wat jullie me adviseren!!

Thanx alvast!!

Een piloot in spe

Met 250eur krijg je de minimag wel vliegklaar en in rtf kit met zender ook wel vermoed ik.
Maar naar men mening uit zou ik zeggen,ga voor de minimag(heb hem ook).
Is ook uit elapor=kan veel verduren+heeft rolroeren optioneel eens je goed 3 kanaals overweg kan kan je leren met de rolroeren.
Ook heeft de minimag ene landingsgestel is altijd leuk voor het oefenen ook,ik persoonlijk vind dat je met de minimag het meeste leerd en trouwens hij blijft leuk hoe goed je ook kan vliegen.
Ik vlieg met een methanol kist(calmato) en kan al aardig vliegen wat niet wil zeggen dat ik geen plezier heb met de minimag.
Integendeel het is ook heel leuk rondje invert te gaan enzo(ik vlieg wel brushless wat aan te raden is).
Hoop je wat geholpen te hebben.

mvg sven

Als je echt wilt ruiken, ga dan juist wel eerst kijken bij een club. Veel clubs hebben hiervoor speciaal toestellen staan, zodat je eens kunt vliegen en kunt kijken of je het wat vind. Scheelt je weer € 250.

De Minimag en de Easystar zijn beproefde beginnerskisten, kun je veilig kopen. De andere toestellen die je noemt, zou ik voorzichtig mee zijn.

In den beginne gaat het niet over het uiterlijk van een toestel, maar over z'n vliegeigenschappen. Trainers zijn doorgaans lelijk.

hezik zei:
Als je echt wilt ruiken, ga dan juist wel eerst kijken bij een club. Veel clubs hebben hiervoor speciaal toestellen staan, zodat je eens kunt vliegen en kunt kijken of je het wat vind. Scheelt je weer € 250.

De Minimag en de Easystar zijn beproefde beginnerskisten, kun je veilig kopen. De andere toestellen die je noemt, zou ik voorzichtig mee zijn.

In den beginne gaat het niet over het uiterlijk van een toestel, maar over z'n vliegeigenschappen. Trainers zijn doorgaans lelijk.

Kijken bij een club ga ik zeker doen!! (20 mei) maar lid worden wil ik later beslissen, pas als ik echt verslingerd ben.
De MiniMag zoals bij flymex.de staat, is dat wat of is het pure rommel wat erbij zit? Zo ja, kan iemand eens aangeven wat bij de MiniMag goede equipment zou zijn?? Of eventuele andere winkels waar ze verkrijgbaar zijn.

Thanx alvast!! Enthousiasme groeit ook door de rappe reacties! LEUK!!!

ik weet 1 ding.
Ik heb altijd geweten en gelezen dat rtf kits de electronia niet goed is om bv over te zetten(dit lukt niet).
Maar ik heb de minimag alle stukken los gekocht(brushless+lipo setup) voor +-200eur.
Echter weet ik niet of dit wel iets voor jou is aangezien je geen zender hebt....
Men specificaties:=>robbe roxxy 2827-34/lipo=11.1v2200mah(10c),25amp regelaar,momenteel multiplex pico 5/6 ontvanger,laad lipo met lipo lader 4(kost maar 15eur).
Hoop dat je er iets mee bent.
Ik heb ooit een rtf airblade gekocht,de electronica was naar de vaantjes,(vooral regelaar).
Dit gebeurde al vrij snel ,die heeft nooit gevlogen anagezien ze er naar mijn mening steeds een veel te lichte setup in plaatsen.
Maar leg zo'n +-35eur bij je budget en je kan een mx-12 kopen.Ook heb je direckt een goed vliegende minimag en wordt je niet(zoals ik was) teleurgesteld en krijg je geen vertekend beeld van modelvliegen(ik had dit dus bij de airblade maar gelukkig heb ik het niet opgegeven)

EDIT:heb even gezien naar die site en die accu 600mah is gewoon absurd,dara beleef je geen plezier aan vrees ik,vliegtijd is veel te miniem vermoed ik

mvg sven

de rtf-kits van mpx zijn leuk om te beginnen, maar aan de electronica heb je niet veel in een volgende kist
aan de andere kant: als je alles los koopt ben je veel meer knaken kwijt en is het nog maar de vraag hoe lang je met een basic-normale zender doet; ik kocht een gebruikte Futaba Skysport en wilde binnen een jaar een computerzender

ik ben zelf begonnen met een Easystar en had snel daarna (na een paar shocky's en nog wat schuimspul) een Minimag
de Minimag heb ik nog steeds als betrouwbaar all-weatherkistje, maar ondertussen vlieg ik met Extra's, een P51 en ander onrustig spul

als je het jezelf gaat leren zonder begeleiding kan ik maar 1 kist aanraden: de Easystar en dan met rustig weer en na een flink aantal uurtjes op de simulator (op de site van Multiplex kan je een prima sim gratis downloaden)
als je de kist dan ook netjes gebouwd hebt en 't serieus aanpakt, kan er weinig mis gaan

de Minimag vind ik minder verstandig om te beginnen: net een tikje te onrustig voor de echte beginner zonder hulp en bij schade is er al gauw veel meer kapot doordat de aandrijving voorop zit
bovendien lastiger te landen en slecht vliegend met de standaard sp400; je kan gelijk investeren in een sterkere aandrijving

als je snel leert, kan de Easystar misschien saai worden, maar op een gegeven moment krijg je vanzelf weer behoefte aan een vakantiekistje voor er bij dat ook nog een beetje kan zweven; als de Easystar rond die tijd dan nog heel is, heb je dan een leuke invulling daarvoor
ik zou de Easystar vooral standaard houden; het sp400 motortje voldoet prima - eventueel zet je er een 15 dollar brushless inrunnetje in op 2 cellen met de originele prop, maar meer is zinloos

momenteel begeleid ik iemand met zo'n ding die toch ook wel de nodige tijd op de sim heeft doorgebracht en die heeft voorlopig nog z'n handen vol aan dat ding; de romp is al twee keer geplakt - was dit een Minimag, dan was ie al afgeschreven!
overigens: ik heb nooit schade gevlogen met mijn Easystar, dus het kan ook anders :lol:

ik hoop dat je hier wat aan hebt

bedankt voor de reacties mensen!! Ik zit nog een beetje te twijfelen tussen de Cardinal van Robbe en de Minimag.... Denk wel dat ik er goed aan doe om direct goede electronica erbij te doen, want anders krijg ik daar spijt van denk ik. Als het zo gaat als met mijn rc-auto hobby...... :D

Van het weekend ga ik even bij een club in de buurt langs. Hopen dat er iemand is, want echt lekker weer is het niet om te vliegen.

Bedankt voor alle tips mensen! Ik ben vandaag bij de open dag geweest van een club in de buurt. Heb 'proef' gevlogen met een instructeur en dat had ik niet moeten doen.... Ik ben nu helemaal verslaafd.. :-)
Tevens (ook na advies en een beetje erover praten) ben ik erachter gekomen om NIET voor een electro kist te kiezen. Waarschijnlijk ga ik voor de Calmato. Een optelsom van een aantal zaken en wat dingen tegen elkaar afwegen.
Ik raad andere beginners echt aan om bij een club te gaan kijken en te vragen tot je ene ons weegt!

Calmato bij een club vliegen; ook een goede keuze!

b.t.w. ik zou zeker overwegen om die Calmato electro te vliegen; nauwelijks duurder, schoner, stiller, minder troep meeslepen naar 't veld en je kist blijft mooier

Wat voor een reden geven ze op om niet met electro te beginnen?

Te duur, nou nee, de prijzen zijn ongeveer gelijk, misschien zelfs wel goedkoper als je slim in kan kopen.
Bij veel wind niet goed vliegen is ook niet waar.
Te korte vluchtduur is ook al lang achterhaald.

Theo Coenen zei:
Wat voor een reden geven ze op om niet met electro te beginnen?

Te duur, nou nee, de prijzen zijn ongeveer gelijk, misschien zelfs wel goedkoper als je slim in kan kopen.
Bij veel wind niet goed vliegen is ook niet waar.
Te korte vluchtduur is ook al lang achterhaald.

Ze hebben me geen echte reden gegeven om niet electro te vliegen. Is een keuze van mezelf! Er zijn genoeg electro leden bij de club. Voor mezelf was een van de redenen om electro te vliegen omdat ik dacht dat het goedkoper was. Dit blijkt dus niet zo te zijn. Puur een eigen keuze en geen advies van wie dan ook ofzo.

kosten bij een Calmato-achtige kist zijn goed te vergelijken; een e-motor heb je al voor 40 dollar, een regelaar voor 35 dollar, lipo's voor ruim onder de 100 dollar en een lader heb je sowieso nodig - ook bij een brandstofkist

ik zou 't wel weten :D

ik ben vandaag naar MC Modelbouw geweest, en als beginner met de aardige eigenaar gepraat en ik ben een beetje uitgekomen bij een trainer (de Robbe Cardinal) en wilde ook een MX-12 en toen liet ik hem even een lijstje voor mij maken en kwam rond de €450 compleet met lipo+lader+regelaar+MX-12 set , dus dat is een aardig bedrag(vind ik zelf net iets te veel)
maarja ik spaar nog even en mischien koop ik hem dan wel:D

hahah me ouders waren weg en ik was met Matthijs(mattieplane) en zijn ouders waren ook weg dus we FIETSTE vanuit Loosdrecht als die-hards naar Bilthoven, na ongeveer 1 uur en 10 minuten ben je er dan wel:D:D

succes

Bart(hezzo):P

Kijk, dat is wel inzet, vanuit Loosdrecht naar Bilthoven fietsen :thumbsup:

@theo: electrovliegen heeft zeker voordelen, als ik het mij kon veroorloven zou ik louter nog electro vliegen. Toch ben ik het niet helemaal met je eens.

1) goedkoper/duurder: electro is domweg duurder bij gelijk formaat toestel. Voorbeeld: calmato. Electrificeren gaat goed en je bent qua toestel etc niet duurder uit, echter de accu's (wat al snel 5s of 6s zal zijn) kosten dan een whopping 200~300 euro. Een brushless minimag of easystar kan wel voor eenzelfde budget, maar ook nog maar net. Een standaard minimag/easystar (brushed) kan zeker wel voor dat budget, echter die vliegt voor een beginner echt niet leuk meer bij windkracht 4, als hij er uberhaupt al tegenin komt.

2) vliegtijden: met electro valt net zo lang te vliegen als met brandstof, daar kunnen we kort over zijn. Met m'n Minimagje kon ik 20~30 minuten vliegen als ik niet te wild met het gas omging. Echter.. na het vliegen is de brandstofvlieger binnen 2 minuten weer in de lucht als hij wil, de electrovlieger niet. Althans.. dat kan wel, maar dan moet de electrovlieger geinvesteerd hebben in meerdere accu's en mogelijk zelfs meerdere laders, waarmee de elctro-setup ineens weer redelijk duurder is dan brandstof.

3) bij wind niet goed vliegen, hoeft niet waar te zijn, is gewoon toestel afhankelijk en in zekere mate ook budget-afhankelijk. Ik heb met windkracht 6 de wedstrijd F3A-C staan vliegen met een 700 gram 90cm span electrokistje. Dat vliegen zag er niet echt meer uit, maar dat kwam misschien nog wel meer door de piloot dan door het toestel. De minimag kan ook nog prima vliegen bij dat soort wind, mits brushless. Kleine kistjes hebben nu eenmaal meer last van wind dan grote, dan maakt de aandrijving niet uit.

De Cardinal is een leuk toestel en daar doe je zeker geen miskoop aan. Het is nu misschien even slikken deze investering, maar geloof mij, als je het na een jaar in euro per minuut lol gaat uitdrukken, is het een koopje. Die zender kan nog jaren mee en je lader ook, om over de rest nog even te zwijgen.

Ik mis nog iets.
Stiller, Proefdraaien achterthuis of in de kamer, is met electro toch prettiger (vooral in de kamer ).
Schoner/reukloos, geen vette klauwen of modellen.
Steeds meer antipathie jegen brandstof motoren door clubs en gemeenten ( hinderwetten/vergunningen e.d.)
Bedrijfszekerder en vlotter te starten.

Vroeger reed ik altijd brandstofauto's, totdat de kinderkamers vol kwamen te liggen.
Ik werd toen minofmeer gedwongen tot wat andere alternatieven.
Of rijden en proefrijden elders ( niet meer thuis), of overstappen naar electro.
Ik ben toen gegaan voor het laatste, het gesleep met zo'n startkist met toebehoren werd ik ook niet vrolijk van.
Gewoon het autootje pakken, knopje op aan ( mits accu's vol natuurlijk ), en gaaaaaaaaan ( ook in de kamer).
Vliegtuigen en boten eigenlijk dito.

Je kunt jezelf nog wat besparen door ipv Lipo's gewone Nimh accu's te gebruiken (8 cellen). Deze zijn schat ik ongeveer even duur als een goede lipo accu maar je kunt er een eenvoudige lader voor gebruiken. Bovendien vliegt de Cardinal dan wat gemakkelijker als er wat meer wind staat. Als je voor lipo's gaat wordt het totaal gewicht wel erg laag voor de grootte van het toestel, ik vond hem er in ieder geval zeker niet beter door vliegen.

ik weet ook niet, maar electro trekt mij gewoon meer, brandstof is ook wel gaaf, maarja,,, ik blijf bij electro!

Back